W0LF

eet ik te weinig??

iemand zegt steeds dat ik heel weinig eet. en ik ben afgelopen vakantie eiggnlijk wat lichter geworden. ik eet ongeveer per dag..
een glas melkproduct en een geroosterd broodje in de ochtend
een koekje en/of een saucijzenbroodje in de middag en soms ook soep.
en verder het avondeten en dan eet ik tot ik geen honger meer heb maargoed dat is ook wel aardig snel .. ohja en ik drink water. maar ook ongeveer 1 flesje per dag. en cup a soup met een broodje of 2 rond 11 uur 's avonds.
is dat te weinig want ik doe het opzich niet met opzet om lichter te worden ofzo.
ik schaam me er best voor als iemand me dat zegt want tjah ik trek me er nogal wat van aan wat andere mensen van me denken.
Black_Hole

hey wolf, het is inderdaad niet leuk als de mensen zulke dingen gaan zeggen zonder dat er (in jouw ogen) reden toe is.
Heb je tegenwoordig erg veel stress? Problemen of zorgen?
Eet je eigenlijk nog steeds hetzelfde dan voor de vakantie? want ik kan het nu natuurlijk niet vergelijken.
Het lijkt me wel dat je genoeg eet op de juiste tijdstippen, maar als je nu minder eet dan voor de vakantie (zelfs al is het maar een beetje) dan is het logisch dat je een beetje bent afgevallen.

Het koekje tussen de middag lijkt me wel tamelijk weinig. Normaal gezien zou een mens +- 3 sneden brood moeten eten tijdens de middag (2 hartig en 1 zoet), maar je kan het er natuurlijk niet instompen als je geen honger hebt. De broodjes 's avonds enzo dat lijkt me wel goed te zitten, maar ik weet ook niet wat je als avondmaal eet, dus misschien is dat wel ietsje te weinig (kzou zeggen: neem een foto van je bord en plaats het hier ff, zoda'k een beeld heb :D).

Misschien moet je het eventjes allemaal opschrijven van 1 dag, de caloriën berekenen, en als je totaal dan uitkomt op wat een mens ongeveer nodig heeft (zo rond de 2100 voor een vrouw, 2500 voor een man), dan weet je in ieder geval dat je niet te weinig eet/dag.

Dat je lichter wordt hangt af van WAT je eet, niet HOEVEEL je eet (sja, weet wel dat het soms samengaat, maar als je een hele dag enkel wortels eet, met bakken, dan val je af, terwijl je in vergelijking minder junkfood moet eten om bij te komen)

in ieder geval: erg veel succes é
xxx
kim
Annn

Je eet idd veel te weinig om je lichaam te functioneren. Daar moet je mee opletten hoor, je lichaam gaat op reservestand, omdat het denkt dat er hongertijden voor de deur staan.
Dit is een oud overlevingsmechanisme wat we in ons hebben.
Dus je gaat steeds meer moeite krijgen mager te blijven omdat je lichaam elk stukje vet wat het binnenkrijgt op te slaan.
En op zulke manieren ontstaat anorexia.
Het beste is om genoeg te eten, genoeg om je lichaam te laten functioneren hoe het hoort (zoals black_hole zei, 1500-2200 calorieen). Op het net kan je dat ook berekenen.

Maar ik vraag me af: waarom eet je zo weinig?
Eleandra

Annn schreef:Je eet idd veel te weinig om je lichaam te functioneren. Daar moet je mee opletten hoor, je lichaam gaat op reservestand, omdat het denkt dat er hongertijden voor de deur staan.
Dit is een oud overlevingsmechanisme wat we in ons hebben.
Dus je gaat steeds meer moeite krijgen mager te blijven omdat je lichaam elk stukje vet wat het binnenkrijgt op te slaan.
En op zulke manieren ontstaat anorexia.
Het beste is om genoeg te eten, genoeg om je lichaam te laten functioneren hoe het hoort (zoals black_hole zei, 1500-2200 calorieen). Op het net kan je dat ook berekenen.

Maar ik vraag me af: waarom eet je zo weinig?
1500 cal./dag is echt te weinig hoor!
Annn

Flowerchild schreef:
Annn schreef:Je eet idd veel te weinig om je lichaam te functioneren. Daar moet je mee opletten hoor, je lichaam gaat op reservestand, omdat het denkt dat er hongertijden voor de deur staan.
Dit is een oud overlevingsmechanisme wat we in ons hebben.
Dus je gaat steeds meer moeite krijgen mager te blijven omdat je lichaam elk stukje vet wat het binnenkrijgt op te slaan.
En op zulke manieren ontstaat anorexia.
Het beste is om genoeg te eten, genoeg om je lichaam te laten functioneren hoe het hoort (zoals black_hole zei, 1500-2200 calorieen). Op het net kan je dat ook berekenen.

Maar ik vraag me af: waarom eet je zo weinig?
1500 cal./dag is echt te weinig hoor!
Ik eet enorm veel en kom vaak maar aan 1500...

havermoutpap met soja dessert caramel + geraspte appel en glas fruitsap
granenkoekje
stukje chocola
amandelnoten
een rijstwafel met bio confituur

smiddags een salade met vanalle groenten en 2 sneden meergranenbrood.
Een natuurlijke mueslireep , pompelmoes, nog een appel
een Yofu yoghurtje

savonds zeker 300 gr aardappelen gekookt, meer dan 300 gr snijbonen :P en een soja burger
en een dropje die mijn moeder mee had gebracht.

Ik kom aan ongeveer 1500 calorieen, terwijl ik echt wel genoeg op heb :P
en dan nog een pruim
Gtranquillity

@Annn: dat je genoeg gegeten hebt komt gewoon omdat je veel groente en fruit eet. Dit vult de maag, maar er zitten maar weinig kcal in.
Nu zijn groenten en fruit hartstikke gezond natuurlijk, maar niet wanneer ze (zoals in jouw geval) het brood vervangen. Je eet 2 boterhammen per dag, terwijl er 5 sneetjes brood in een gezond menu thuis horen. Gelijkertijd heb je aan 200 gr groente en 2 stuks fruit per dag voldoende. Alles wat je er méér van eet is voor erbij en niet ter vervanging van andere producten die je niet of niet voldoende eet, zoals bijv. kaas, zuivel, etc.
Annn

Gtranquillity schreef:@Annn: dat je genoeg gegeten hebt komt gewoon omdat je veel groente en fruit eet. Dit vult de maag, maar er zitten maar weinig kcal in.
Nu zijn groenten en fruit hartstikke gezond natuurlijk, maar niet wanneer ze (zoals in jouw geval) het brood vervangen. Je eet 2 boterhammen per dag, terwijl er 5 sneetjes brood in een gezond menu thuis horen. Gelijkertijd heb je aan 200 gr groente en 2 stuks fruit per dag voldoende. Alles wat je er méér van eet is voor erbij en niet ter vervanging van andere producten die je niet of niet voldoende eet, zoals bijv. kaas, zuivel, etc.
Ja maar nu had ik er vanalles bij, daarom dat ik maar 2 sneden nam, normaal neem ik er 4-5.
Zuivel eet ik niet.
inactieve gebruiker

Re: eet ik te weinig??

W0LF schreef:iemand zegt steeds dat ik heel weinig eet. en ik ben afgelopen vakantie eigenlijk wat lichter geworden. ik eet ongeveer per dag..
een glas melkproduct en een geroosterd broodje in de ochtend
een koekje en/of een saucijzenbroodje in de middag en soms ook soep.
en verder het avondeten en dan eet ik tot ik geen honger meer heb maargoed dat is ook wel aardig snel .. ohja en ik drink water. maar ook ongeveer 1 flesje per dag. en cup a soup met een broodje of 2 rond 11 uur 's avonds.
is dat te weinig want ik doe het opzich niet met opzet om lichter te worden ofzo.
ik schaam me er best voor als iemand me dat zegt want tjah ik trek me er nogal wat van aan wat andere mensen van me denken.
Behalve te weinig is het ook nog eens zo ongezond Wolf...muv die melk dan .
Mijn ervaring is dat hoe gezonder je eet, des te lekkerder en beter je eet.
Maar ja, wat is 'gezond'. Ik bedoel niet 'alternatief' daarmee hoor, of smakeloos, wat daar ook wel eens bij gedacht wordt. Gewoon bv: zadenbroodjes zoals ze die bij V&D verkopen en dat belegd met jonge kaas en plakjes komkommer en/of tomaat, nou das echt een heerlijk ontbijtje hoor.
Een saucijzenbroodje is helemaal niet zo erg verkeerd als je doorgaans gewoon gezond eet (volgens mij verlies je dan heel snel die trek in een saucijzenbroodje trouwens), dus wissel dat eens af met een bakje gemakkelijk klaar te maken salade, waarbij je bv een blikje tonijn, of fetablokjes, en pompoenpitten als ingrediënten gebruikt. Verslavend lekker hoor!
En 'savonds ook veel groente, gevulde paprika, tomaat, broccoli, of een echte maaltijdsalade, bv met stukjes gerookte zalm, of kip.. Ken je die maaltijdsalades van appie? probeer die anders eens een keertje uit. Heeeeeeeeeeeeeerlijk en ze zijn zeker niet echt duur, het kost minder dan een pizza waar zowat helemaal niks in zit qua vitamines en belangrijke andere voeddingsstoffen.
W0LF

ik vind brood helemaal niet lekker en dat eet ik ook niet zovaak. soms helemaal geen brood op een dag. Maar ik heb gister ontdekt dat ik brood met komkommer erg lekker vind. Dus ga ik dat wel eten komende week ^__^
Gtranquillity

Re: eet ik te weinig??

KlaasP schreef:Gewoon bv: zadenbroodjes zoals ze die bij V&D verkopen en dat belegd met jonge kaas en plakjes komkommer en/of tomaat, nou das echt een heerlijk ontbijtje hoor.
Een saucijzenbroodje is helemaal niet zo erg verkeerd als je doorgaans gewoon gezond eet (volgens mij verlies je dan heel snel die trek in een saucijzenbroodje trouwens), dus wissel dat eens af met een bakje gemakkelijk klaar te maken salade, waarbij je bv een blikje tonijn, of fetablokjes, en pompoenpitten als ingrediënten gebruikt. Verslavend lekker hoor!
En 'savonds ook veel groente, gevulde paprika, tomaat, broccoli, of een echte maaltijdsalade, bv met stukjes gerookte zalm, of kip.. Ken je die maaltijdsalades van appie? probeer die anders eens een keertje uit. Heeeeeeeeeeeeeerlijk en ze zijn zeker niet echt duur, het kost minder dan een pizza waar zowat helemaal niks in zit qua vitamines en belangrijke andere voeddingsstoffen.
Met jou kan ik aan tafel Klaas ;)
Gtranquillity

Annn schreef:
Gtranquillity schreef:@Annn: dat je genoeg gegeten hebt komt gewoon omdat je veel groente en fruit eet. Dit vult de maag, maar er zitten maar weinig kcal in.
Nu zijn groenten en fruit hartstikke gezond natuurlijk, maar niet wanneer ze (zoals in jouw geval) het brood vervangen. Je eet 2 boterhammen per dag, terwijl er 5 sneetjes brood in een gezond menu thuis horen. Gelijkertijd heb je aan 200 gr groente en 2 stuks fruit per dag voldoende. Alles wat je er méér van eet is voor erbij en niet ter vervanging van andere producten die je niet of niet voldoende eet, zoals bijv. kaas, zuivel, etc.
Ja maar nu had ik er vanalles bij, daarom dat ik maar 2 sneden nam, normaal neem ik er 4-5.
Zuivel eet ik niet.
Zoals Flowerchild eerder al aangaf zijn 1500 kcal per dag te weinig. Had je die 4-5 sneden brood ipv 2 sneetjes bij al hetgeen je er al nam gegeten, dan had je nog maar aan 1700 kcal gezeten. Nog altijd 300 kcal minder dan de minimaal aanbevolen hoeveelheid kcal voor een volwassene.
Annn

Kweeni hoor, dan ga ik gewoon verdikken.
En ik wil toch een beetje controle.
Het gewicht dat ik nu heb past bij mijn lichaamsbouw.

Maar ik vraag me af... wat nu als ik 2000 calorieen zou eten, maar dan wel enkel gezonde dingen he, zou ik dan vet kunnen bijkrijgen?
Mijn bmi is nu bijna te laag, maar ik vind het goed zo.
Gtranquillity

Het punt is dat je té weinig kcal (en dus voedingsstoffen) binnen krijgt om je lichaam goed te kunnen laten functioneren. Ergens zullen er vroeg of laat tekorten optreden met grote en/of minder grote gevolgen.

Meer eten hoeft niet per definitie te betekenen dat je gaat verdikken. Doordat je zo weinig eet, zal je stofwisseling vertraagd zijn. Ga je geleidelijk meer eten, dan leer je je lichaam dat het niet zo zuinig met zijn energie om hoeft te gaan. Het kan dus heel goed zijn dat je uiteindelijk 2000 kcal eet en gewoon hetzelfde blijft wegen als nu.
Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden!
Maar ik vraag me af... wat nu als ik 2000 calorieen zou eten, maar dan wel enkel gezonde dingen he, zou ik dan vet kunnen bijkrijgen?
Voor het gewicht maakt het niet uit.
Vaak wordt er gedacht dat vet dik maakt en dat is natuurlijk ook zo. Maar als je (om het even extreem te stellen) alle vetten uit je voeding zou schrappen en hiervoor in de plaats koolhydraten gaat eten, dan krijg je meer koolhydraten binnen dan je lichaam kan verwerken. Het overschot wordt tijdelijk opgeslagen als glycogeen in de lever en (een beetje) in de spieren, maar als het vervolgens niet ge/verbruikt wordt, dan wordt het opgeslagen als vet, omdat het lichaam er ten alle tijde voor probeert te zorgen dat het kan overleven, wanneer er (om wat voor reden ook) een voedsel tekort is.
W0LF

ik word geloof ik nog niet dik als ik zoveel eet als ik kan x.x want ik kan niet zoveel op. daarom moet ik maar eens aan de vreet gaan. want ik krijg zowat ondergewicht >.<
Annn

Ik denk ook niet dat ik aankom:P Ik ben altijd al slank geweest en als kind kon ik ook eten wat ik wou.
Maar over een jaar woog ik 5 kilo meer, ik at toen wel minder gezond dan nu. Mijn bmi was toen 21 dus dat was prima. Maar nu vind ik het beter.
Als ik veel eet weeg ik meer, das normaal, das het gewicht van het eten.
Ik doe het niet echt opzettelijk, ik eet hele grote porties, maarja... laag aantal calorieen zoals je zelf al zegt.

Ik zal morgen proberen meer havermoutpap, en meer boterhammen dan.
Ik weet niet hoe ik meer vet moet eten... Misschien dat ik een ei kan bakken en dat op mijn boterhammen leggen, zou dat een goed idee zijn? Of heb je andere tips?

Als ik zo lees wat mensen eten dan eet ik wel goed. Ik weet niet of KlaasP aan 2000 calorieen komt, hij eet ook wel altijd gezond.
Mijn gezin eet nog minder als ik...
Gtranquillity

Zelf bak ik in Becel boter (met omega 3+6) en ik eet halvarine op mijn brood. Verder eet ik elke dag bijv. een handje vol olijven en amandelen. Al deze producten bevatten de gezonde (niet verzadigde) vetten!
Annn

Gtranquillity schreef:Zelf bak ik in Becel boter (met omega 3+6) en ik eet halvarine op mijn brood. Verder eet ik elke dag bijv. een handje vol olijven en amandelen. Al deze producten bevatten de gezonde (niet verzadigde) vetten!
Dat doe ik ook, ik eet emlke dag walnoten en amandelen en olijfolie of alpro margarine.
Op mijn boterham geen boter want dat lust ik absoluut niet.

bereken jullie calorieen eens dan... ik denk echt dat er veel ook niet aan 2000 gaan komen hoor.

Maar ik had gedacht, om de calorieen op te drijven, om bvb morgen dan een pasta salade te maken, met olijfolie. Pasta is zowiezo wel veel calorieen.
Ik neem wel volkoren pasta, die is gezond.
Gtranquillity

Annn schreef:Dat doe ik ook, ik eet emlke dag walnoten en amandelen en olijfolie of alpro margarine.
Da's zondermeer zéér gezond! :)
Op mijn boterham geen boter want dat lust ik absoluut niet.
Met kaas vind ik het óók niet eetbaar, met met stroop pleister ik ;)
bereken jullie calorieen eens dan... ik denk echt dat er veel ook niet aan 2000 gaan komen hoor.
Ik zit net iets boven de 2000 kcal en op de dagen dat ik fiets ruim over de 3000 kcal.
Maar ik had gedacht, om de calorieen op te drijven, om bvb morgen dan een pasta salade te maken, met olijfolie. Pasta is zowiezo wel veel calorieen.
Ik neem wel volkoren pasta, die is gezond.
:thumbright: Klinkt lekker en gezond Annn! Laat het je smaken!
Annn

Hey Tranquillity zou je even kunnen opschrijven wat je zoals eet op een normale dag en op een fiets dag?
Ik fiets namelijk ook bijna elke dag 1 uur.

Ohja ik heb nog geen tekorten, mijn bloed wordt elk jaar genomen:) en heb net uitgebreide medische tests ondergaan ivm mijn vermoeidheid :P
Gtranquillity

Verwijderd

Edit: @Annn: ik heb mijn reactie verwijderd en hem per PB naar je gerstuurd. Tis tenslotte Wolf's topic :)
W0LF

dankje XD

Terug naar “Eetproblemen”