Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Help, mijn dochtertje heeft een eetprobleem

Hoi allemaal,

Mijn dochtertje wordt in de klas gepest en dat leidt tot extreem gedrag.
Ik zie haar steeds meer symptomen krijgen van anorexia, terwijl ze pas 10 is.
In haar klas zijn 2 jongens, die haar steeds uitschelden voor dikmakertje, terwijl ze naar mijn mening niet echt dik is, 37 kilo met een lengte van 1.50m dus niet echt heel zwaar.
Ze staat ieder moment van de dag voor de spiegel, om te kijken of ze niet te dik is.
Eerst was het altijd zo, dat ze heel goed avondeten at, maar sinds dit gebeurt, schept ze nog maar 1x op en ze staat iedere ochtend op de weegschaal.
Ik kan de weegschaal natuurlijk weghalen, maar ze weet hem toch altijd wel tevinden.

Ik vind het zo vervelend, wat zou ik kunnen doen?
Ze wil op donderdag niet naar school en ik kan niet meer opspelen bij de directie, ik mag er niets meer over zeggen.

Liefs patsas
ann61

hallo Patsas,

google even op 'anorexia' en 'ouders', je vindt direct een aantal handige tips en verhalen van mensen die hetzelfde meemaken als jij en je dochter. Misschien heb je er iets aan...

Liefs, Ann
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Lieve Ann,

Hartstikke bedankt voor je reactie, ik ga meteen even kijken.
Ik vind het erg lief, zoals jij mij steeds weer probeer op te beuren, dank jewel daarvoor!

Liefs,
Patsas
vechter

tip die ik voor mezelf heb gebruikt, kan je de weegschaal niet opruimen??
Bianca
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Bianca,

Ja, dat kan, maar dan verzint ze wel weer wat nieuws. Ik wil gewoon normaal met haar daarover kunnen praten, wat haar dwarszit, dit komt niet zomaar natuurlijk.
Ik denk dat ik dat van het weekend maar eens even ga doen.

Bedankt voor de tip, ik ga het meteen proberen!

Liefs,
Patsas
vechter

Ik weet niet hoe jij zelf met je gewicht ed omgaat, maar wat jou dochter doet herken ik ook bij Robbert. Als hij wordt uitgescholden voor dikzak dan vind hij zichzelf ook dik, okay hij is wat stevig, maar de pubergroeispurt moet nog komen. Dat vertel ik hem dan ook.
Je schrijft dat je dochter al begint te vormen, dus ook haar gewicht kan iets stijgen omdat haar lichaam zich klaarmaakt om vrouw te worden.
Misschien zijn dit wat punten die je mee kan nemen in je gesprek??
Focus je niet teveel op eten, en probeer niet al te betrokken te zijn (zeer moeilijk), anders merkt ze ook dat dit een manier kan zijn om jou te manipuleren.
Hoe lief ze ook mag zijn, het is en blijft een beginnende puber.
Liefs Bianca

(zoals je ws al duidelijk is moeder van 2 pubers en 1 aankomende puber) ;)
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Bianca,

Ja, je hebt gelijk.
Ik merk aan mezelf dat ik er ook teveel mee bezig ben, met haar probleem en ik ga er te veel in mee.
Maar ik vind het zo rot voor haar.
Ik heb wel haar juf ingelicht en die zou een oogje in het zeil houden, dus dat is wel prettig.
Ik zal er eens met haar over praten.
Heel veel liefs en bedankt voor je goede tips!

Patsas
vechter

Ook dit zal je lukken, je laten "meeslepen" in de problemen van je kind is heel normaal hoor, heb dat zelf ook. Zit één van de kids niet goed in zijn vel, moet ik ook moeite doen om wel betrokken te zijn, maar hun pijn niet de mijne te laten zijn anders is het heel moeilijk om objectief te blijven en geef je tips vanuit je eigen pijn terwijl die van je kind toch anders is en een andere aanpak nodig heeft.
liefs Bianca
Tessa85

Misschien is het ook verstandig op haar op een "kinderlijke" manier te wijzen op de gevaren van anorexia? Ik heb zelf geen kinderen dus kan me niet zo goed inleven als mensen die wel kinderen hebben. Maar misschien kun je dat proberen?
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Haar juf heeft erover gesproken in de klas en het pesten is dus nu voorbij.
Dat vertelt ze ook. En toch wil ze nog steeds afvallen. Ze is in korte tijd al 7 kilo kwijt, dus wel zorgelijk.
Ze weegt 36 kilo en is 1.53m lang, dus eigenlijk zeker niet te dik, waarschijnlijk zelfs iets te licht, maar ze wil er nog meer af hebben.
Op zich eet ze wel gezond en vraagt zich op dit moment ook bij alles wat ze eet of het gezond is, niet te veel calorieen, enz.
Op school hebben ze deze week en volgende week een project over gezonde voeding, dus ja, ze weet ook precies waar ze op moet letten.
Een voordeel is wel, dat we samen de boodschappen doen en dan ook echt erop letten dat we de juiste voedingsstoffen binnen krijgen, zij bepaalt mede wat we eten en ze helpt ook met koken.
Dus het is er wel gezelliger op geworden, en ook voor mij natuurlijk een stuk gezonder.
Maar het grootste voordeel is dat we erover kunnen praten samen en ze ook haar problemen beter aan kan geven, dus dat zijn wel pluspunten.

liefs,
Patsas
Tessa85

Ik vind het zeker wel zorgelijk dat een jong kind van 10 die nog in de groei is binnen een korte tijd 7!!! kilo is afgevallen.. Als ik 7 kilo afval heb ik ondergewicht kun je nagaan voor een kind van 10. Het kan natuurlijk ook een fase zijn van gezond willen eten en het over 2 maanden alweer vergeten zijn maar hou het iig goed in de gaten.
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Tessa,

Dat doe ik ook wel, hoor!
Mocht het echt te gek worden, dan moeten we gewoon maar eens een afspraak maken bij de huisarts, dan kan ze horen dat ze een goed gewicht heeft, want van mij neemt ze dat niet echt aan.
Bedankt voor je reactie!

Liefs,
patsas
Tabby

Als je wil weten of je kind goed zit kijk hier even.

http://212.78.187.107/bmi/

of deze

http://www.gezondebasis.nl/pages/module ... 421&DID=15
kalimero

Hallo!

Wat naar dat uw dochter met het eten aan het klooien is.
Zelf ben ik 16 en heb anorexia. . Mijn vriendin heeft het ook op haar 10e gekregen.. Komt niet super vaak voor, zo jong ,maar de laatste tijd neemty het wel toe.
Wil u niet bang maken, maar direkt hulp zoeken! Hoe eerder je er bij bent, hoe beter het behandelt kan worden.
Hoe langer je wacht.. hoe erger het wordt.
Want een kind van 10, die elke dag op de weegschaal staat, dat is niet echt normaal (ook niet voor oudere kinderen natuurlijk) amar ik denk dat je zeker wel aan de bel moet trekken!

Groetjes en sterkte
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Kalimero,

Bedankt voor je bericht!
Ik weet dat ik er snel bij moet zijn en ik ga dit ook zeker met mijn huisarts bespreken en met mijn psychotherapeute, want ik maak me echt grote zorgen.
Op school schijnen ze niets in de gaten te hebben, maar thuis merk ik echt heel veel aan haar. Ze is alleen nog maar met kcal. bezig, ik word er af en toe gek van. Ik weet ook af en toe niet meer hoe ik op haar moet reageren. Toch probeer ik er zoveel mogelijk voor haar te zijn en met haar te praten. Ze zegt er natuurlijk niet veel over, maar ik blijf volhouden.
Heel erg bedankt nogmaals!

Liefs,
Patsas
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi,

Ik heb een tijdje niets meer laten horen, maar er is in die tussentijd ook zoveel gebeurd.
Ik heb inmiddels een verwijzing van de huisarts gekregen om naar een kinderarts te gaan. Vanmiddag zijn we daar geweest en hebben te horen gekregen dat mijn dochtertje komende maandag opgenomen wordt in het ziekenhuis en dan meteen aan de sondevoeding gaat. Ik weet niet hoelang dit gaat duren en wat er precies allemaal gaat gebeuren, maar ik ben blij dat er nu eindelijk iets gebeurt onder begeleiding, want ik kan haar niet helpen.
Het zal een lange weg worden, maar ik hoop met hulp van deskundigen, dat het haar zal lukken om er weer bovenop te komen.
Bedankt iedereen die gereageerd heeft!

Omdat ik bij mijn dochter in het ziekenhuis zal zijn, is het mogelijk dat ik voorlopig niet op berichtjes kan reageren, sorry, maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet zal lezen.

Heel veel liefs,
Patsas
bianca65

Heftig meis, heb weinig woorden kan je enkel heel veel sterkte wensen en weet dat ik nu ter plekke voor je bid.
Bianca
inactieve gebruiker

Verschrikkelijk Patsas. Maar inderdaad, goed dat er nu ingegrepen wordt en dat ze professionele begeleiding krijgt.
Maar, probeer voor een dubbele aanpak te zorgen. Mijn ervaring met anorexia is dat er veel te veel éenduidig aandacht geschonken wordt aan het 'eetprobleem' . Daar móet zeker aandacht aan geschonken worden en dat ís ook op zichzelf een heel aparte problematiek (het niet willen en/of kunnen eten), maar daarnaast zou er echt ook gekeken moeten worden naar 'de hele mens' die jouw dochter is, en niet alleen 'het niet voedsel opnemende lichaam' , of dat deel van de psyche dat zich tegen voedselopname verzet. Er is veel en veel meer aen de hand.
Maar, het zal heel moeilijk zijn dat aan het licht te brengen. In feite is de anorectische aandoening daar al een indicatie van: dat de gevoelswereld afgegrendeld wordt. Zoek naar die grendel samen met haar, en een psychotherapeut.

Is mijn mening (geen diagnose, geen wet van meden en perzen enz)

Liefs en heel veel sterkte, Klaas
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Klaas,

Dat zal ook zeker gebeuren, want naast het feit dat ze aan de sondevoeding moet, komt er ook een kinderpsycholoog bij. Er zal dus de komende tijd hopelijk wel het een en ander loskomen, want inderdaad gaat er een heleboel door dat koppie van haar. Zeker de afgelopen twee jaar, heeft ook zij het zwaar gehad en dat realiseer ik me ook wel heel goed hoor. Ik ben ook heel blij dat er nu eindelijk wat aan gedaan gaat worden, want ze eet zolangzamerhand helemaal niets meer. Dus, ja, ik zorg er wel voor dat het op meerdere fronten aangepakt gaat worden!!
Heel erg bedankt voor je reactie, dat doet me weer enorm goed!!

Liefs,
Patsas
bianca65

hoi patsas, nu is het maandag en ws de opname een feit, hoe gaat het nu met je??
liefs Bianca :knuffel:
Isa

Ha Patsas,

Hoe is het nu?... Hoe is het met je dochtertje, is ze nog in opname? En hoe is het met jou, valt het allemaal nog een beetje te behappen? En is er al gesproken over eventuele verdere hulp?

Hoop dat het een beetje gaat met jullie.

Liefs,
Isa
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Isa,

Ja, maandag komt de kinderpsycholoog van het GGz kennismaken en daar zal ze dan ook de nodige gesprekken bij hebben, voor als ze ontslagen wordt uit het ziekenhuis, maar dat duurt nog wel de nodige tijd.
Met mij gaat het ondanks de omstandigheden goed. Ik kom helemaal tot rust in het ziekenhuis. Ik slaap daar natuurlijk ook. Hier thuis zou ik toch geen oog dichtdoen, dus vandaar.
Nou, ik houd jullie op de hoogte!

heel veel liefs,
Patsas
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Hoi Bianca,

Bedankt voor je berichtje!
Met mij gaat het goed, maar met mijn dochtertje nog niet. Maar dat heeft tijd nodig, zoals je weet.
Overigens zou ik het fijn vinden als jullie dit onderwerp willen sluiten of deleten, want dan kan ik "onder ons" verder reageren.
Liefst zo snel mogelijk.

Liefs,
Patsas
bianca65

doe het gelijk.
Bianca

Terug naar “Eetproblemen”