schaduw

je vrienden niet meer durven bellen, sociale fobie?

ik moet even het een en ander kwijt. dit leek me ideaal forum hiervoor omdat ik ook hoop op advies enzo sorry als deze topic als zon 10000 keer is langgekomen

al een tijd lang sluipt het en sinds een paar maanden is het vollop aanwezig. ik ben bang. naar aanleiding van wat ik op internet heb gevonden denk ik dat ik sociale fobie heb. dingen die niet klopten aan de beschrijving voor mij waren alleen dat ik geen last van hyperventilatie heb en van mezelf niet introvert en verlegen ben. ik had tot zo'n 2 jaar geleden de grootste mond en stond mijn hele jeugd overal vooraan. (ik ben nu 20). ik ben nu 24 uur per dag nerveus en gestresst, mijn dosis zelfvertrouwen was atijd vrij fors, nu vrij weinig. helemaal gek wordt ik als de telefoon gaat of ik moet mensen (terug)bellen. op dit moment proberen aantal vrienden me al tijd lang te bereiken en ik durf ze niet eens terug te bellen. van de week had ik major inzinking en weer heel veel huilbuien en heb ik het mijn ouders verteld (die al tijdje zich zorgen maakten) en heb ik met ze afgesproken naar de dokter te gaan. dit vind ik ook doodeng, ik heb t idee dat de psycholoog het zelfde zegt als ik allang weet dat ik me niet moet aanstellen en gewoon dingen moet ondernemen, vaak blijkt t dan achteraf mee te vallen. maar het is maar zelden dat ik iets durf te ondernemen. het gekke is dat ik er met bekenden meer last van heb dan met onbekenden. ik heb geen probleem met boodschappen doen ofzo, uitgaan en plekken met iets kleinere groep mensen (school, feestjes, presentaties) vind ik echter wel weer eng en vooral bellen is een probleem. ik weet wat ik moet doen om het te verbeteren maar het is zo verdomde eng dat ik dat niet doe. het is ook vooral in vlagen soms dan heb ik topdag en neem ik me voor 'kom op zie je wel er is helemaal nix wat je niet kan en anders kun je het leren' dan gaat t een week goed en dan knalt t weer in mijn gezicht. yeah lang leven de vi... (damn spelling) circel :(

vragen :

klinkt dit als sociale fobie of ist wat anders. ik heb tijdje gedacht dat ik gewoon depressief was, daarna kwam ik erachter dat die spanning in je buik stress is (wist ik veel hoe stress voelt, ben pas 20) dus dacht ik iets van overspanning ofzo pas na lezen van aantal sites denk ik dat t dit is.

wat doet een psycholoog, wat voor vragen, wat kan ik verwachten. ik heb geen ervaringen met psychologen en als ik eraan denk zie ik een grote bank en nare mannetjes die lekker bot de waarheid vertellen. dat is natuurlijk niet zo maar hoe is het dan? en op wat voor manier helpt een psycholoog(beetje rare vraag maar goed)

wat te doen als je vooral angst voor telefoons heb. mailen? of toch proberen te bellen? etc

verder is alle advies, commentaar etc welkom.
Timmy

Hoi Shadow!

Wat goed dat je dit toch durft te vertellen :)

Maar wat is je angst precies ?
in ieder geval lijkt me het mij ook verstandig om eens te gaan praten met je huisarts mischien kan die je doorverwijzen naar een psycholoog of wat anders. Omdat ik zelf een angst stoorenis heb, en ik weet hoe snel het zich uitbreid, door de angst durf je steeds minder om dingen te doen, en wordt voor meer dingen bang, en je wereldje wordt steeds kleiner.
En de hulpverlening is verre van wat jij beschrijft hoor! :)

Het fijne is juist dat die mensen jou snappen, hoe gek het ook is.
Je moet je de eerste afspraak bij een psygoloog/psyhicater heel globaal voorstellen, je begint met een soort intake, waarin je kan vertellen waar je precies last van hebt en wat voor gevolgen dat voor jou heeft. Later zul je waarschijnlijk een gesprek hebben om er wat dieper in op in te gaan.
Ik weet niet precies hoe ze sociale angsten aanpakken, maar angst opzich is bij mij doormiddel van oefeningen vermindert.
Bij jouw zou dat bv iets kunnen zijn met bellen, je begint in kleine stapjes, en zo ga je je angst terlijf en krijg je weer je leven terug!

Heel veel sterkte!
flower

Re: je vrienden niet meer durven bellen, sociale fobie?

schaduw schreef:ik moet even het een en ander kwijt. dit leek me ideaal forum hiervoor omdat ik ook hoop op advies enzo sorry als deze topic als zon 10000 keer is langgekomen

al een tijd lang sluipt het en sinds een paar maanden is het vollop aanwezig. ik ben bang. naar aanleiding van wat ik op internet heb gevonden denk ik dat ik sociale fobie heb. dingen die niet klopten aan de beschrijving voor mij waren alleen dat ik geen last van hyperventilatie heb en van mezelf niet introvert en verlegen ben. ik had tot zo'n 2 jaar geleden de grootste mond en stond mijn hele jeugd overal vooraan. (ik ben nu 20). ik ben nu 24 uur per dag nerveus en gestresst, mijn dosis zelfvertrouwen was atijd vrij fors, nu vrij weinig. helemaal gek wordt ik als de telefoon gaat of ik moet mensen (terug)bellen. op dit moment proberen aantal vrienden me al tijd lang te bereiken en ik durf ze niet eens terug te bellen. van de week had ik major inzinking en weer heel veel huilbuien en heb ik het mijn ouders verteld (die al tijdje zich zorgen maakten) en heb ik met ze afgesproken naar de dokter te gaan. dit vind ik ook doodeng, ik heb t idee dat de psycholoog het zelfde zegt als ik allang weet dat ik me niet moet aanstellen en gewoon dingen moet ondernemen, vaak blijkt t dan achteraf mee te vallen. maar het is maar zelden dat ik iets durf te ondernemen. het gekke is dat ik er met bekenden meer last van heb dan met onbekenden. ik heb geen probleem met boodschappen doen ofzo, uitgaan en plekken met iets kleinere groep mensen (school, feestjes, presentaties) vind ik echter wel weer eng en vooral bellen is een probleem. ik weet wat ik moet doen om het te verbeteren maar het is zo verdomde eng dat ik dat niet doe. het is ook vooral in vlagen soms dan heb ik topdag en neem ik me voor 'kom op zie je wel er is helemaal nix wat je niet kan en anders kun je het leren' dan gaat t een week goed en dan knalt t weer in mijn gezicht. yeah lang leven de vi... (damn spelling) circel :(

vragen :

klinkt dit als sociale fobie of ist wat anders. ik heb tijdje gedacht dat ik gewoon depressief was, daarna kwam ik erachter dat die spanning in je buik stress is (wist ik veel hoe stress voelt, ben pas 20) dus dacht ik iets van overspanning ofzo pas na lezen van aantal sites denk ik dat t dit is.

wat doet een psycholoog, wat voor vragen, wat kan ik verwachten. ik heb geen ervaringen met psychologen en als ik eraan denk zie ik een grote bank en nare mannetjes die lekker bot de waarheid vertellen. dat is natuurlijk niet zo maar hoe is het dan? en op wat voor manier helpt een psycholoog(beetje rare vraag maar goed)

wat te doen als je vooral angst voor telefoons heb. mailen? of toch proberen te bellen? etc

verder is alle advies, commentaar etc welkom.

:shock: :shock: :shock: :shock:

ik had het kunnen typen. Precies mijn gevoel. Ik durf ook nooit te bellen. En af en toe niet op te nemen. Ik denk overigens wel dat het een sociale fobie is. Maar dan kijk ik alleen naar mezelf. Als ik in de verte een bekende zie fietsen. Fiets ik een eindje om. Ja i no heel erg. En kan ik nergens meer heen doe ik net alsof ik bezig ben me mijn km teller :oops: Bij mij ist dus al redelijk ver. Hulp wil ik er zelf neit voor. Maar ik zou als ik jou was wel hulp zoeken. Want ik denk wel dat je het nodig hebt. En ik weet zeker dat ze niet zullen zeggen dat je je aanstelt!

kuz

flower
Vegeta

hello schaduw

timmy beschrijft het zowat helemaal. Eerst heb je de intake waarbij men jou klachten bespreekt , wat jou zou zien veranderen en je persoonlijke gegevens. Na een paar dagen krijg je een volgend gesprek met hoogstwaarschijnlijk iemand anders. Hij of zij is dan je vaste psycholoog .geloof me ook al zijn het onbekenden , ze geven neit enkel om je problemen maar ook om jou. ze vragen er soms op los of ze laten je juist zelf vertellen. Zoiets verschilt het ene gesprek op de andere. Vind je het echt te moeilijk om te praten , geraakt er echt niets uit die mond ? Vraag dan gewoon of je voor een tijdje de dingen mag opschrijven , dat doe ik heel vaak.

wat de sociale fobie betreft zoals jij die noemt....tja...ik ben er niet voor opgeleid dus daar kan ik je neit echt verder mee helpen.Maar dat doet de psycholoog heus wel vor jou ! je moet ze natuurlijk wel kunnen vertrouwen. die keuze ligt dan bij jou

groetjes en sterkte
Gast

Een waardevolle tip; ga het boek 'Denk je sterk en denk je zeker' eens lezen... dit boek is beter dan 30 bezoeken aan een psycholoog!
Het is bijzonder makkelijk te begrijpen en is leesbaar voor iedereen omdat het zeer helder en bondig is geschreven. Het is echt een aanrader en het heeft als zogenaamde 'zelfhulpmethode' al veel mensen de goeie weg op geholpen.

Het boek is te kopen op bol.com (anoniem) maar ook in de boekwinkel (iets minder anoniem...) isbn nummer;9021541041

sterkte!
phoenix

Anonymous schreef:Een waardevolle tip; ga het boek 'Denk je sterk en denk je zeker' eens lezen... dit boek is beter dan 30 bezoeken aan een psycholoog!
Het is bijzonder makkelijk te begrijpen en is leesbaar voor iedereen omdat het zeer helder en bondig is geschreven. Het is echt een aanrader en het heeft als zogenaamde 'zelfhulpmethode' al veel mensen de goeie weg op geholpen.

Het boek is te kopen op bol.com (anoniem) maar ook in de boekwinkel (iets minder anoniem...) isbn nummer;9021541041

sterkte!
????? Zijn we nu reclame aan het maken??? 1 keer de tip geven oke, maar dit begint nu toch echt op reclame te lijken hoor :?

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”