Mamotan

Mijn eetproblemen

Hey, ik heb tijden lang stikangst gehad waardoor ik van 65kg naar 50kg was gegaan, ik ben inmiddels grotendeels van de stikangst af omdat ik ook mezelf nu onder controle kan houden als er wat lang blijft hangen in mijn keel (brok in de keel).

Ik ben sindsdien dus van 50 naar 57-59 gegaan, maar het blijft daartussen schommelen.

Ik wil graag weer op een goed gewicht komen bijvoorbeeld 60-65 omdat ik 1.77 ben en ik veel te licht ben zeg maar.

Er zijn 2 dingen wat ik denk dat de oorzaak zou kunnen zijn maar niet 100% zeker van ben.

1) Ik ben een "herkauwer" ik kauw het eten tot kleine stukjes, dit bedoel ik dus met niet helemaal van stikangst af, maar ik heb het zover onderdrukt dat ik dus nu bezig ben met brood eten en dus grotere stukken doorslik en niet tot het helemaal vermaalt is.


2) Schildklierprobleem, wat dus de basis-stofwisseling kan hinderen en dus de groei van spieren/botten enzovoort verslechterd.


Zou nummer 1 effect op mijn gewicht hebben als ik sneller iets doorslik en dus minder kauw?
vechter

dat denk ik niet, de hoeveelheid caloriën die je binnenkrijgt hebben niks te maken met hoe lang je kauwt. Wel is het zo dat als je langer kauwt op een hap eten je sneller verzadigd bent.
Is het een idee om in plaats van halvarine margarine op je brood te smeren, en eventueel aan je huisarts aanvullende voeding te vragen??
groetjes Bianca
Mamotan

vechter schreef:dat denk ik niet, de hoeveelheid caloriën die je binnenkrijgt hebben niks te maken met hoe lang je kauwt. Wel is het zo dat als je langer kauwt op een hap eten je sneller verzadigd bent.
Is het een idee om in plaats van halvarine margarine op je brood te smeren, en eventueel aan je huisarts aanvullende voeding te vragen??
groetjes Bianca
Als alles verzadigd is verteerd het sneller.

Code: Selecteer alles

Tijdens een maaltijd komt het verzadigingsgevoel geleidelijk  tot stand. 
Schrok daarom niet al je eten weg. In die korte tijd voel je namelijk nog geen rem, waardoor je geneigd bent om te veel te eten.
Omdat ik langzaam eet zit ik snel vol met heel weinig, dus ik krijg niet hetzelfde binnen want ik laat meestal wat staan als ik langzaam eet, en met langzaam ... 10 minuten tot 20 met 1 boterham....

Ik wil dat veranderen, ik wil binnen 2-4 minuten al klaar zijn met 1 boterham, als je ziet hoe snel andere mensen eten als je zelf heel langzaam bent dan schrik je toch wel ff.

Wat ik doe is compleet fijnmalen, dat wil ik veranderen om iets grotere stukken ook door te slikken, waardoor ik minder kauw.
vechter

is inderdaad een idee, maar red je dat zonder hulp, of heb je hulp?
Mamotan

vechter schreef:is inderdaad een idee, maar red je dat zonder hulp, of heb je hulp?
Ik red mezelf zonder hulp :P, ik haat het om hulp te vragen, ik denk over de concequenties na als ik het niet doe ;)
Ben

Over Slikangst:

Wat denk je van angst om te leven als oorzaak?

Groenten
Mamotan

Ben schreef:Over Slikangst:

Wat denk je van angst om te leven als oorzaak?

Groenten
Ik weet niet precies waarop heb je uit bent?

Ben net wakker dus ben niet al te pienter :P

Angst is een grote muur waar je overheen moet komen, mensen met een grote wil kunnen er snel overheen komen, mensen die dat niet hebben zullen het zwaarder hebben.
Charmed

Het goed en lang kauwen op eten is eigenlijk alleen maar goed.
Het is wel zo dat je daardoor wat sneller verzadigd bent maar geloof niet dat minder kauwen de oplossing gaat zijn.
De meeste mensen eten juist te snel, gunnen zich geen tijd om te eten en overeten zich daarom ook vaak. Dus trek je niet teveel op aan al die anderen.

Je schildklier, tja dat zou kunnen maar dat weet je pas als je daar een onderzoek naar laat doen.
Dus om alles uit te sluiten en te weten waar je het zoeken moet is het misschien wijs dat je dat laat testen.

Je hebt, zoals jezelf al aangeeft, duidelijk een ondergewicht maar je eet nu redelijk goed. Je zit nog niet op een kritisch punt qua ondergewicht.
Dus probeer niet teveel druk op jezelf te leggen zodat je juist daardoor weer een ander probleem gaat veroorzaken.

Ik zou om aan te komen ook niet te snel overgaan tot calorierijk voedsel of meer vetten gaan gebruiken.
Cholestorol houdt geen rekening met dik of dun, dat maak je teveel aan of niet en je kunt dat verergeren door de verkeerde vetten te eten. Dus ondanks dat je mss te licht bent, blijf daar wel bewust van.

Wat je misschien zou kunnen doen is wat vaker op een dag eten. Dus meer tussendoortjes i.p.v. drie maal daags een flinke maaltijd.
Eet een keer een extra kopje soep, of een liga, een stuk fruit of gewoon een boterham of cracker.
Of drink tussen door Nutridrink of Nutridrink multi fibre. Dat is een drank waarin alles zit wat je nodig hebt en juist geschikt voor mensen die om welke reden dan ook niet afdoende voedsel binnen krijgt, dus bijvoorbeeld bij een verminderde eetlust.
Nutridrink kun je krijgen bij apotheek en thuiszorgwinkels.

Maar buiten alle manieren dat je weer wat kunt aankomen lijkt het mij duidelijk dat je hiermee niet de oorzaak van je probleem aanpakt wat voor de langere termijn mij wel essentieel lijkt.
Je wilt geen hulp zeg je maar denk je echt dat je geheel zelfstandig achter de oorzaak van je probleem kan komen en een plan de campagne kan bedenken hoe dit intern bij jezelf te herstellen zodat je het voor de toekomst ook kan blijven handhaven ?
Boet

Regelmatig kleine hoeveelheden voedsel, met een hoge caloriedichtheid naar binnen werken. Zeg elk uur een beetje of zo. Bananen werden al genoemd, kan je ook denken aan avocado, volkorenbrood, iets met muesli (maar dan wel volle yoghurt). Verder kan het een idee zijn een activiteit te gaan ontplooien waardoor je eetlust krijgt. Mijn 'all time favorite' is fitness-bodybuilding en soortgelijke dingen. Je krijgt er honger van én je kweekt wat spieren aan (nee, je gaat er NIET als een vent uitzien!), die meer wegen dan vet.

Zo kan het gebeuren dat je qua uiterlijk een 'dennetje' bent, maar de weegschaal wat anders beweert. Hier prevaleert de spiegel uiteraard over de weegschaal.

Groet,

Robert
Mamotan

Boet schreef:Regelmatig kleine hoeveelheden voedsel, met een hoge caloriedichtheid naar binnen werken. Zeg elk uur een beetje of zo. Bananen werden al genoemd, kan je ook denken aan avocado, volkorenbrood, iets met muesli (maar dan wel volle yoghurt). Verder kan het een idee zijn een activiteit te gaan ontplooien waardoor je eetlust krijgt. Mijn 'all time favorite' is fitness-bodybuilding en soortgelijke dingen. Je krijgt er honger van én je kweekt wat spieren aan (nee, je gaat er NIET als een vent uitzien!), die meer wegen dan vet.

Zo kan het gebeuren dat je qua uiterlijk een 'dennetje' bent, maar de weegschaal wat anders beweert. Hier prevaleert de spiegel uiteraard over de weegschaal.

Groet,

Robert
Ik werk nu in een magazijn, ben bezig met sjouwen/duwen/trekken en dergelijke en mijn spieren zijn wel een beetje gegroeid maar ik kom nog weinig aan :P

Terug naar “Eetproblemen”