myra

exzema?

Heeft er iemand hier last van exzema? Ik heb dit al mijn hele leven, vooral op mijn handen. Dit is erg lastig, omdat je je handen echt wel de ganse dag nodig hebt.

ff een woordje uitleg : exzema is een huidaandoening, gekenmerkt door een ruwe, rode, geirriteerde huid. Het jeukt constant of toch zeer veel. Door de droge huid ontstaan gemakkelijk kloofjes en wondjes, die dan weer pijnlijk kunnen zijn, vooral in de huidplooien.

Exzema is niet echt een psychosomatische aandoening, maar door stress neemt de jeuk gewoonlijk wel toe. heeft iemand anders dit?
Susan

Hoi Myra,
Ik heb ook hele droge rode handen en vooral tussen mijn vingers is het rood en schilferig, ik ben er nooit mee naar een dokter ofzo geweest, ik wijtte het altijd aan schoonmaakmiddelen en afwasmiddel.
Wel heb ik het ook een keer op mijn hoofdhuid gehad in een tijd van enorme stress, maar ik zou niet durven zeggen of dat om dezelfde uitslag of om excema ging.
Een ramp was het wel want ik heb vrij lang haar, maar toen de stress afnam ging ook de uitslag weer vanzelf over, maar het heeft wel even geduurd.

Susan.
Mier

Ik heb er vroeger veel last van gehad, maar een tijdje terug kreeg ik het ook opeens op mijn armen, dat had waarschijnlijk ook met spanningen te maken, want nu heb ik er gelukkig minder last van.
Boet

Het enige wat er bij mij een beetje op lijkt is dat tijdens vorstperiodes de huid op mijn knokkels en tussen mijn vingers spontaan openbarst. Alsof ik met blote handen tegen een kettingzaak heb staan boksen :lol:

Groet,

Robert
Swifty

Hallo Myra,

Wat je beschrijft wordt ook wel neurodermitis of constitutioneel eczeem genoemd. De oorzaken kunnen verschillend zijn waarbij er vaak sprake is van een genetisch bepaalde aanleg. Ook kan het min of meer een voorbode van astma of hooikoorts zijn. Je psychische gesteldheid kan een behoorlijke rol spelen. Wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, krijg ik heel snel 'de kriebels'.
Zelf heb ik sinds mijn zesde levensjaar eczeem, aanvankelijk was het een reactie op aardbeien en tomaten. Later kreeg ik astmatische bronchitis erbij waardoor ik toendertijd heel wat medicatie voorgeschreven kreeg.
De bronchitis is ver verdwenen maar de gevoelige huid is gebleven. Net als jij heb ik vooral last van eczeem aan mijn handen. Aanleiding kan van alles zijn, poetsmiddelen, bepaalde stoffen, sap van citrusvruchten, (contacteczeem) maar ook zoals door sommigen beschreven warmte, kou enz

Zalf, vooral soorten met cortison vermijd ik. Wat redelijk goed helpt is gewone vaseline van de drogist. Daar vaseline op erg droge huid niet of moeilijk intrekt, was ik mijn handen met warm water en smeer ze dan goed in. Heb je er erg veel last van dan kun je ook eens goed dik met vaseline insmeren en er eerst plastic handschoenen (drogist) en daarna katoenen handschoenen overheen doen. ('s nachts bv) Let wel op dat je niet die handschoenen met poederlaag neemt, de talklaag kan namelijk ook weer irritaties veroorzaken. Bij erge jeuk kan het zinvol zijn om je handen in water met een scheutje azijn te baden.
Probeer gewoon eens wat dingen uit, je merkt snel genoeg of je er iets aan hebt. Succes ermee!

Liefs, Swifty
myra

dank je voor je tips, swifty.

De meeste dingen gebruik ik al. Tegen een heel droge huid gebruik ik vaseline. Anders dan jij vind ik zalf met cortisone (dermovate) wel heel zinvol bij acuut exzeem. Uiteraard mag je dit niet veel gebruiken omdat dat de huid dun en kwetsbaar maakt, ik gebruik die zalf ook maar hoogstens eenmaal per week).

Ik kan absoluut niet tegen latex handschoenen met talkpoeder. Vroeger moest ik die op mijn werk gebruiken en ik denk dat het een van de ergste oorzaken van mijn exzeem was. Momenteel hebben ze non-latex handschoenen en mijn handen zijn enorm verbeterd.

Ik merk eigenlijk wel dat DE behandeling voor exzema niet bestaat. Voor elke patient lijkt iets anders heilzaam te zijn. Het komt er blijkbaar op neer dat je moet zoeken wat helpt.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”