Gebruikersavatar
Dex
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2022 20:24

Beste vriend pathologische leugenaar

Hallo iedereen,

Dit verhaal is de reden waarom ik naar dit forum ben gekomen.

Sinds mijn 12e heb ik een beste vriend, we zijn beide ondertussen 33, zijn getrouwd en hebben kinderen.

Ik ken mijn beste vriend door en door, tenminste, voor zover ik hem heb meegemaakt de afgelopen 21 jaar.

Er is iets met hem wat niet klopt, veel mensen in onze omgeving zeggen het, veel mensen weten het ook, maar niemand zegt er iets van. Ik heb hem een aantal keer toegesproken hierover, maar hij veranderd dan van onderwerp.

Mijn beste vriend is een pathologische leugenaar. Toen ik hem 21 jaar geleden leerde kennen kwamen er leugens uit en de laatste leugen die ik van hem hoorde was van een paar dagen geleden.

Toen wij nog jong waren vond ik het wel vermakelijk, hij overdrijft zijn verhalen en vind zichzelf erg stoer, dacht ik altijd, maar we zijn ondertussen al een tijdje volwassen en sinds kort begin ik er een beetje mee klaar te zijn, het wordt steeds lastiger om met hem in gesprek te gaan, ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Sommige leugens zijn klein en lijken alleen wat verdraait te zijn van de waarheid en andere leugens zijn heel groot.

Een aantal voorbeelden;

Hij werkt in een Justitiële Inrichting en daar zijn regels omtrent hoe je omgaat met de mensen die daar vast zitten, volgens hem slaat hij die "gasten" dagelijks op hun bek en breekt hij hun armen.

We hadden het laatst over loon, hij vertelde mij wat hij per maand gemiddeld verdient, we werken in dezelfde branche, ik heb meer ervaring en mijn diploma langer, maar hij verdient ruim het dubbele van mij.

Dit soort leugentjes lijken niet veel voor te stellen, maar als 90% van de dingen die hij zegt uit dit soort leugens bestaat, wordt er op een gegeven moment een grens bereikt.

Toen we nog veel jonger waren, vertelde hij ook dit soort leugens, vooral leugens die hem, zijn jeugd en zijn familie ophemelen. Ik kwam er achter dat hij aan het liegen was doordat ik veel met zijn broer en ouders aan het praten was en hen de dingen vroeg waarvan ik wist dat er over gelogen werd. Zijn broer en ouders vertelden dan heel andere dingen dan hij.

Ik weet niet of het veel zin heeft met hem hierover te praten, hij zal zich aan alle kanten verdedigen en zelfs boos worden.

Wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Beste vriend pathologische leugenaar

Dex schreef: 21 jan 2022 21:16 Ik weet niet of het veel zin heeft met hem hierover te praten, hij zal zich aan alle kanten verdedigen en zelfs boos worden.
Als je al zo lang met iemand bevriend bent, wordt het tijd om een serieus gesprek met je vriend aan te gaan. Het zal misschien moeite kosten, maar het is beter de dingen uit te spreken die je dwars zitten aan zijn gedrag. Dat je vriend misschien boos zal worden als je hem met zijn gedrag confronteert zul je moeten riskeren. In een echte vriendschap moet er ook ruimte zijn om elkaar aanspreken op gedrag waar de ander moeite mee heeft. Een gezonde vriendschap moet dat aankunnen. Het lijkt me niet dat je de dingen die je dwars zitten voor je moet houden.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”