Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Competitief gedrag

Mijn twee opvallende persoonlijkheidskenmerken zijn dat ik koppig en arrogant ben voor de duidelijkheid meteen. Ik heb ook erge competitieve gedrag... Ik wil áltijd de beste zijn met álles. School, sport, spelletjes (xbox, bordspellen, etc. etc. etc.) en andere wedstrijden... Ik neem alleen genoegen wanneer ik nummer 1 ben. Ik had het met mijn moeder hierover en ik zei ook tegen haar dat ik niet genoegen neem als nummer 2, ook al zijn er 100 deelnemers bijvoorbeeld. Zo competitief ben ik dus... Ik heb dit gewoon in me voel ik. Ik heb ook geen plezier als de tegenstanders niet goed genoeg zijn en het voor mij dus te makkelijk is, want ik vind het pas écht leuk als de tegenstanders erg goed zijn en dat het een ''moeilijke'' overwinning wordt. Soms speel ik spelletjes op mijn Xbox en dan zet ik het altijd op het moeilijkst, want alleen zo beleef ik echte plezier eraan. Volgend jaar ga ik naar 6 Vwo en op school sta ik boven de 8 gemiddeld en ik moet eerlijk zeggen dat ik me begin te vervelen, omdat ik het zo makkelijk vind. Ik leer voor mijn toetsen gemiddeld hetzelfde aantal uren als de meesten, dus niet dat ik 23 uur per dag leer. Natuurlijk ben ik blij dat ik het zo goed doe op school en ik zou dit ook niet tegen een docent op school zeggen, maar ik wil hier mijn gedachtes en gevoelens uiten over mijn persoonlijkheid.

Ik haat niks meer dan verliezen! Ik kan erg slecht tegen mijn verlies en ik wil hieraan werken, want dit is geen goede eigenschap... Ook op dit vlak is het bij mij nogal in extreme mate: maakt niet uit of het nou een officiële wedstrijd/sport, toets, gym of met vrienden, ik haat verliezen zo erg...

Mijn ouders en mijn vrienden zeggen ook dat ik arrogant ben in dit opzicht (competitief gedrag), maar het vervelendste is dat ik het zelf niet door heb op dat moment en er zo weinig aan kan doen.

Ik ben nu 18 jaar (jongen). Ik zou graag willen weten wat de voordelen en nadelen zijn van dit gedrag/deze persoonlijkheid van mij, waar ik later tegenaan kan lopen hiermee of juist in mijn voordeel kan werken.
TheEmperor85

Re: Competitief gedrag

De éen heeft het wat minder dan de ander, Dennis van der Geest bijvoorbeeld (judoka) staat er om bekend woest te worden bij verlies, terwijl veel andere sporters hier een stuk beter tegen kunnen. Het ligt zogezegd aan je persoonlijkheid.

Daarbij is een verwijzing naar de oermens in deze ook niet onbelangrijk; toen we nog achter buffels aanrenden,lang lang geleden, kon je op jouw leeftijd beter ook maar competitief zijn ingesteld. Zowel 'in het jagen' als 'in de liefde'.
De natuur was zo altruïstisch daar rekening mee te houden en geeft je rond de leeftijd wat wij nu 'volwassenheid' noemen, een extra boost aan testosteron. En daarom rijden 16 tot 20 jarige jongens tegenwoordig met ware doodsverachting op scooters en in auto's rond, omdat ze zich onoverwinnelijk rekenen. Als je dan toch al zo competitief bent ingesteld..dan helpt zo'n extra shotje testosteron van moeder natuur niet erg.

1 troost: als je volgend jaar naar 6vwo gaat en je blijft hetzelfde niveau van taal en grammatica hanteren als hierboven, dan komen de slechte cijfers vanzelf. (Daar kon je wel tegen toch? ;) )
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Competitief gedrag

TheEmperor85 schreef:1 troost: als je volgend jaar naar 6vwo gaat en je blijft hetzelfde niveau van taal en grammatica hanteren als hierboven, dan komen de slechte cijfers vanzelf. (Daar kon je wel tegen toch? ;) )
Klaarblijkelijk weet u niet dat ik mijn best doe om mezelf niet perfect over te laten komen. Ik kan dan misschien koppig en arrogant zijn, maar verwaand ben ik zeker niet! Ik heb trouwens gezegd dat ik blij ben met mijn prestaties op school.
TheEmperor85

Re: Competitief gedrag

Arrogantie is een synoniem voor verwaandheid, maar dat geeft niet, het was ook maar plagerig bedoeld. En afgezien van dat zijn je foutjes al verbeterd door één der mods, zie ik net. Al dan niet opzettelijk.
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Competitief gedrag

TheEmperor85 schreef:Arrogantie is een synoniem voor verwaandheid, maar dat geeft niet, het was ook maar plagerig bedoeld. En afgezien van dat zijn je foutjes al verbeterd door één der mods, zie ik net. Al dan niet opzettelijk.
Ja, maar toch zijn de twee woorden verschillend: verwaand is het uiten (tegenovergestelde van bescheidenheid), maar arrogantie niet per se. Dit is ook wat ik bedoelde. In mijn tekst zie ik niks dat veranderd is trouwens. Ik ben ook niet de persoon die verbeterd moet worden door u met Nederlands als het erop aankomt. Ik heb dit onderwerp gemaakt vanwege vragen.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”