dikkiedik

heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

hai,

ik heb net een relatie verbroken met een man van 49. ( ben zelf 34).
dit omdat ik niet meer tegen zijn grillen kon.Het volgende gebeurdr o.a.

Op het moment dat iets niet naar zijn wens ging..zoals als hj sex wilde en ik niet,werd hij boos en nukkig en verbrak al het contact zoals social media blokkeren etc om later weer te doen of niks was gebeurt. Het zelfde deed hij op het moment dat ik in ziekenhuis belande en dag dat ik ontslagen was op het werk. m.a.w. op momenten dat ik hem nodig had,was hij weg en blokkeerde al het contact.

in mijn relatie met hem sprak hij met regelmaat volgende dingen.
-jij bent hard, krijg geen vat op je,je huilt nooit bij mij, dat hij zich afvroeg waaron zijn kwetsende opmerkingen mij niet raken, dat zijn wil wet is en hij niks voor andere doet.

tevens wilde hij continu zijn ego hebben gestreeld. zo plaatst hij continu foto's van zichzelf op FB om daarna te laten weten hoeveel "likes" hij heeft gehad.
Ook moest ik hele tijd aanhoren hoe stoer hij was dat hij spot drijfde met zijn bazen,hoe dom andere waren en hoeveel bekende hoge vrienden hij wel niet had.

nu verbrak hij week geleden via een sms-je de relatie waarop ik reageerde "goed plan,ook ik zie geen toekomst maar omdat we 3huizen van elkaar af wonen het wel zo verstandig was het face to face te bespreken omdat je elkaar nog regelmatig tegen komt op straat. hierop werd hij enorm kwaat en dreide aangifte te doen van stalking??? als ik nog 1x contact opnam en dat ik een bord voor mijn hoofd had en dat ik moest accepteren dat hij geen relatie wilde. (terwijl ik hem had gezegt dat ik de relatie verbreken juist gied vondt)

Is deze man wel 100% in orde? ik ben best bang want hij kijkt dagelijks bij me naar binnen met zo'n kwade haatdragende blik.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Zolang het bij kijken blijft zou ik me maar niet al te veel zorgen maken. Degene die een ander werkelijk dood kan kijken, bestaat volgens mij niet. Het klinkt allemaal inderdaad wat narcistisch zoals hij zich gedraagt. Ik denk dat het voor jou het beste is om het hier nu bij te laten, hem verder geen aanleiding of "voer" meer te geven door ergens weer over te beginnen of op in te gaan. Ieder zijns weegs gaan en het te laten voor wat het is. Ik kan me niet voorstellen dat je met hem beter af bent, dan zonder hem.
Inzicht als Uitweg..
dikkiedik

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

@minerva,

Ik wil ook zeker niet verder met hem,probleem is dat ik hem vaak tegen zal komen en best bang ben vanwege zijn onvoorspelbare karakter. Ik snap uberhaupt niet waarom hij zo boos is.Lijkt wel dat hij het niet kan hebben dat ik zo makkelijk accoord ging met relatie beindigen.

ik weet niet wat ik het best kan doen. hem negeren ,niet aankijken als ik hem tegenkom, of juist wel met opgeheven hoofd. ik durf amper nu nog naar buiten te kijken in angst dat hij juist naar binnen kijkt en me ziet.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

dikkiedik schreef:@minerva,

Ik wil ook zeker niet verder met hem,probleem is dat ik hem vaak tegen zal komen en best bang ben vanwege zijn onvoorspelbare karakter. Ik snap uberhaupt niet waarom hij zo boos is.Lijkt wel dat hij het niet kan hebben dat ik zo makkelijk accoord ging met relatie beindigen.

ik weet niet wat ik het best kan doen. hem negeren ,niet aankijken als ik hem tegenkom, of juist wel met opgeheven hoofd. ik durf amper nu nog naar buiten te kijken in angst dat hij juist naar binnen kijkt en me ziet.
Waar ben je bang voor? Wat zou hij kunnen doen volgens jou? Wat maakt het voor jou zo eng?

Heeft hij al eens eerder iemand iets aan gedaan? Heeft hij jou al eens iets aan gedaan? (Behalve boos naar je kijken of zeggen dat hij boos op je was).

Wat maakt jou zo bang? Is er in het verleden iets gebeurd dat jou nu zo bang maakt?
Inzicht als Uitweg..
dikkiedik

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

wat mij bang maakt is dat hij berensterk is en ook nog flink drinkt. ( c.a. 3 flessen whisky in de week).dat in combi met zijn moodswings

hij heeft geroepen...met mij wil je geen ruzie,dan heb je verkeerde aan me.

en gewoon de manier hoe hij nu kijkt..pure haat.
Leeuwtjuh

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Nou lekker laten gaan, niet meer naar omkijken en vooral geen contact met hem opnemen. Wanneer hij nog contact zoekt; zou je dit kunnen bespreken bij de wijkagent zodat deze op de hoogte is van de situatie en dat jij dit als dreigend ervaart. Voor de rest: FIJN dat je er van af bent :D ! Zo'n vent is geen sjoeg waard. Wanneer je jezelf niet kan of mag zijn - in wat voor soort relatie dan ook - en je half gedwongen wordt om in een ander keurslijf te zitten, is het dik vet fout en kun je er maar beter een streep doorzetten. Dat is ook mijn lijfspreuk geworden en dat heeft mij al heel veel positieve dingen gebracht en het belangrijkste: VEEL foute personen op afstand gehouden.
dikkiedik

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

klopt. alleen geheel ontwijken gaat moeilijk gezien het zowat naast me woont en telkens zijn auto naast de mijne zet.

maar ik vroeg me af of hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis kan hebben gezien zijn gedrag in mijn ogen niet geheel normaal is voor zijn leeftijd.

en wat ik dan kan verwachten?
Leeuwtjuh

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Denk je dat een forum dit na een verhaal kan beoordelen?
Wat maakt het eigenlijk uit? Hij is gewoon een weirdo buurman waar je niets mee te maken wilt hebben...
Onderneem de stappen die je 'moet' ondernemen en zorg hoe dan ook voor jouw eigen veiligheid.

Niet afhankelijk wezen van andermans gedrag, maar probeer hem gewoon een paar stappen voor te zijn.
Maar ik ben het met je eens - aan de hand van je verhaal - dat het 'raar gedrag' is, wat hij vertoont.
dikkiedik

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

ik hoopte dat mensen op dit forum mijn vertellen of deze man echt iets mankeert en wat ik kan verwachten.

zijn narcisten haat dragend, willen ze hun gram halen of is het zoals bij "gezonde" personen dat boosheid wegebt, en ze dingen realistisch in zien bijvoorbeeld
Leeuwtjuh

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

dikkiedik schreef:ik hoopte dat mensen op dit forum mijn vertellen of deze man echt iets mankeert en wat ik kan verwachten.

zijn narcisten haat dragend, willen ze hun gram halen of is het zoals bij "gezonde" personen dat boosheid wegebt, en ze dingen realistisch in zien bijvoorbeeld
Daarvoor zal hij gediagnosticeerd moeten worden voor deskundigen en een psychologisch rapport moeten laten opstellen. Wij kennen hem verder niet en zijn hier niet voor opgeleid. Het forum zit vol met ervaringsdeskundigen en mensen die reageren vanuit hun ervaring/kennis. En dan zijn er wellicht 1 a 2 mensen die er wel voor opgeleid zijn; dan nog kunnen zij geen volledig beeld hebben en enkel reageren op hun natte-vinger-gevoel. Dus de antwoorden die jij graag zou willen, kunnen we je niet bieden.

Wanneer je op Google komt vind je deze link: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... woede.html maar dan weet je nog niet 100% zeker dat het om een narcist gaat. Dat is enkel wat JIJ denkt dat hij is of heeft. Dit is het theoretische gedeelte. Hoe hij verder gaat reageren, hangt echt van zijn persoonlijkheid af.
Jessy

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Je vraagt hier idd iets waar niemand je hier echt een antwoord op kan bieden. Stel dat er hier al psychologen of psychiaters op 't forum zouden zitten, dan nog kunnen die geen diagnose stellen adhv wat jij zegt en dan nog zonder die persoon gezien te hebben. En maar goed ook!

Wees idd blij dat je er vanaf bent! Het uitmaken van jullie relatie is het enige wat je nu echt in de hand hebt en dat heb je gedaan. Of hij al dan niet hulp wilt zoeken, dat moet hij weten. Zolang hij je niet gaat bedreigen of stalken zou ik gewoon opteren voor mekaar gerust te laten.
Anthonia

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Misschien moet ik en nieuw topic aanmaken? Misschien moet dit toch verplaatst worden??
Hoe dan ook: Ik heb ook een vraag:
heeft zij duidelijk een narcistische persoonlijkheid stoornis of toch niet?

Wat doet dat familielid?
Ze kan zichzelf zo belangrijk maken.
Zij doet en regelt alles voor iedereen. Althans dat zegt ze tegen anderen wie dat niet kunnen controleren. In werkelijkheid heeft ze van dat alles (alles voor anderen doen en regelen) niks gedaan.
Dat ze dat zegt is al niet erg prettig maar daarmee zet ze ook iedereen waarover ze zegt dat zij alles voor moet doen en alles voor moet regelen: voor gek.
Ze kan alles zo professioneel zeggen. Ze is niet dom. Ze heeft het niet nodig om zo bezig te zijn. Maar ze doet het wel. En er zijn mensen wie haar geloven.
Al jaren geleden toen ze nog op de lagere school zat had ze al verhalen hoe ze haar moeder altijd moest helpen (bijvoorbeeld met beslissingen nemen, etc. Ook dat was niet waar).
Altijd zei ze dat er nooit naar haar moeder geluisterd mocht worden wat haar moeder zou haar alleen maar zwart maken. (Deed haar moeder niet. Die vrouw was juist van: de vuile was binnen houden).
Het familielid houdt zich niet in als zij weer eens bij nieuwe mensen goed voor de dag wil komen.
Dan vertelt ze dus niet alleen maar hoe zij altijd maar iedereen moet helpen en alles voor moet regelen. Ze zegt ook wat er met haar familie aan de hand is.
(Heeft niet iedereen iets wat hij liever niet wil dat iedereen dat te weten komt??)
Zij zegt alles wat ze van je weet in een zo groot mogelijke groep en zij zit dan in het midden van de belangstelling. Ze zegt alles over je en ze maakt alles nog erger of nog gekker dan het al was.
Grove leugens erbij vertellen is haar ook niet vreemd.
Zij heeft werkelijk het idee dat ze dat wel moet vertellen om anderen te waarschuwen?
Als je al uit kwaadheid denkt: nou dan zal ik eens iets over haar zeggen.
Berg je dan maar. Reken maar dat er bij haar ook veel te vertellen is wat zij liever niet wil weten dat anderen alsnog dat te weten komen. EN daarbij hoeven helemaal geen verdraaiingen of leugens bij verteld worden. Terecht dat zij niet wil dat iedereen dat te weten komt. Maar waarom doet zij dat dan (al jaren lang) bij vooral haar hele familie?
Als je al (niet eens alles, niet eens het erge) iets zegt over haar (uit kwaadheid): dan zal ze al haar woede op je richten. Dan wordt je erger dan voor heen publiekelijk voor gek gezet en monddood gemaakt. (Niemand moet meer met je praten, luisteren. Volgens haar lieg jij alleen maar en maakt haar zwart. Althans dat zegt ze dan op een o zo professionele wijze).
Het familielid is getrouwd. De partner geloofd haar.
Alhoewel hij meer dan eens heeft gemerkt dat ze graag pronkt met iets wat ze niet heeft gedaan maar wel naar zich toetrekt alsof ze het wel heeft gedaan!
Ze heeft (nog steeds niet) alles tegen hem over haar verleden gezegd. Wel weet hij alles van haar hele familie + alle leugens en verdraaiingen erbij.
In het gezicht van de partner is ze zo aardig ..vaak!
Maar achter zijn rug om is ze net zo als bij de rest van de familie.
Haar houding is dan en ze zegt ook: hij boft maar met haar, door haar wonen ze mooi.
Zij doet alles (zegt ze). Hij is werkelijk niet de domste en in werkelijkheid doet hij alles voor haar. Alle administratie, reparatie in huis, tuin. Zelfs de was en strijken! EN hij werkt en zij?
Wat doet zij de hele dag?
Ze is afhankelijk wat hij doet! Ze heeft vele partners gehad. Zo gauw ze geen partner had ging het elke keer weer zeer slecht met haar. Ze kan niet alleen zijn!
Omdat ze afhankelijk is van haar huidige man heeft hij nog niet alles gezien hoe ze ook kan zijn?
Of heeft hij het niet door Of wil het niet weten? Wat als hij ziek wordt en hij afhankelijk wordt van haar?
Is haar gedrag typisch iets voor een narcist of kan het ook een andere stoornis zijn?
Zijn er mensen hier met familie/bekenden met dat zelfde gedrag. Het ook zeer extreem
bewonderd willen worden en het niet uitmaakt hoe erg ze een ander voor gek zet zolang zij maar bewonderd kan worden. Daar gaat het er bij haar vooral om!
(Zo kennen wij er helaas meer van).
Maar de vraag is dus: wij nemen aan dat ze een narcist is, maar is ze werkelijk een narcist of kan het mogelijk toch iets anders zijn?
Of maken we er meer van en heeft ze alleen een rottig karakter?
Leeuwtjuh

Re: heeft hij een persoonlijkheidsstoornis? (narcist)

Leeuwtjuh schreef: Daarvoor zal hij gediagnosticeerd moeten worden voor deskundigen en een psychologisch rapport moeten laten opstellen. Wij kennen hem verder niet en zijn hier niet voor opgeleid. Het forum zit vol met ervaringsdeskundigen en mensen die reageren vanuit hun ervaring/kennis. En dan zijn er wellicht 1 a 2 mensen die er wel voor opgeleid zijn; dan nog kunnen zij geen volledig beeld hebben en enkel reageren op hun natte-vinger-gevoel. Dus de antwoorden die jij graag zou willen, kunnen we je niet bieden.

Wanneer je op Google komt vind je deze link: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... woede.html maar dan weet je nog niet 100% zeker dat het om een narcist gaat. Dat is enkel wat JIJ denkt dat hij is of heeft. Dit is het theoretische gedeelte. Hoe hij verder gaat reageren, hangt echt van zijn persoonlijkheid af.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”