Gebruikersavatar
Zelfverbeteraar
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2021 16:31

Negetief en positief trauma

Hoi,
Dit is even een vraag aan jullie of iemand van jullie ook succes heeft geboekt met traumaverwerking, maar dan echt als zelfhulp. Moeite met verwerking heb ik altijd al met alles gehad. Gevoelsmatige dingen, maar ook beladen beelden kan ik moeilijk of niet loslaten en blijf altijd in de geschiedenis hangen. Dus ook het hier en nu als ik me moet concentreren, en juist ook als ik sociaal moet functioneren lukt dat totaal niet, want daar voel ik mijn verleden volledig doorheen vervlochten. Dus ik ervaar het heden als het verleden in het kader van traumatische gebeurtenissen, maar ook met alle positieve ontroeringen, en ook met een zwaar gevoel van grote gemiste kansen die voor mij van betekenis hadden kunnen zijn.
Met mijn verstand weet ik dat dat trauma is, en dat ik ook trauma's heb. Maar het lukt me niet om mijn gevoel hierin te veranderen en het hier en nu waar te nemen zoals het in het nu is zonder zwaar negatief vertekend gevoel erbij van het verleden. Dus altijd in het hier en nu ligt daar die deken van het verleden overheen, of beter gezegd, het verleden ligt er doorheen. Maar het probleem is ook vooral dat ik ook best veel positieve herinneringen heb van bepaalde periodes, er waren veel mooie momenten geweest tussendoor. Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar ik raak vaak in een woede aanval, zware frustratie en heel diep verdriet bij het herbeleven van emotioneel mooie momenten, omdat ik dan geconfronteerd wordt met de nog redelijk onbeschadigde persoon/kind die ik toen was. En dat doet ook echt zeer in mijn lichaam, extreem sterke ontroering in mijn lichaam en geest van hoe mooie momenten waren, en echt pijn van het gevoel dat ik nu een compleet ander persoon ben door nare ervaringen die me veranderd hebben. Tijdens mijn hele kind/ jeugd periode en ook wel daarna heb ik negatieve traumatische ervaringen gehad in veel soorten omgevingen, en vooral als kind daar tussendoor ook hele mooie en warme ervaringen. Die tegenstellingen snijden enorm in mijn geest, ziel en vooral lichaam. Het staat enorm in de weg om verder te ontwikkelen op elk vlak van mijn leven, al probeer ik echt alles eraan te doen. Werken in een bedrijf in deze samenleving(arbeidsongeschikt), en (sociaal) functioneren überhaupt, lukt hierdoor allemaal niet.

Vragen aan jullie zijn, (uiteraard hoef je ze niet alle 4 te beantwoorden, maar mag je ook 1, 2 of 3 vragen beantwoorden als je oplossingen weet):

-Weet iemand of het ook mogelijk is positieve ervaringen te verwerken, of dat je überhaupt alles kan verwerking wat indruk heeft gemaakt, ook al is dat niet zo zeer negatief of positief.

-Heeft iemand hier trucjes of oefeningen zelf en dus alleen, toegepast om dingen te verwerken, zonder dat er een hulpverlener bij hoeft te zitten dus? daar gaat het me om. En welke methodes heb je dan gebruik en hoe deed je dat precies? Dat mogen zowel lichamelijke oefeningen en geestelijke/emotionele oefeningen zijn.

-Aanvullend op de vorige vraag: Hoe verwerk je gemiste kansen? Want in het hier en nu zie ik constant gemiste kansen om me heen, dat trauma opwekt in de vorm van een ziekelijk teleurstellingsgevoel waar ik zowel geestelijk als lichamelijk veel last van heb. En bestaan daar ook oefeningen voor om zelf toe te passen, of heeft iemand daar ervaringen in? Mag ook lichamelijk en/of geestelijk als oefening zijn.

-Welke trucs heb je gebruikt om sociaal te integreren, trucjes of oefeningen om mensen te kunnen vertrouwen, of plekken om de juiste mensen te ontmoeten tegen eenzaamheid? Of hoe heb je je sociale leven weer kunnen ontwikkelen vanuit bijvoorbeeld lang alleen zijn, naar een sociaal leven weer opbouwen?

Alvast heel erg bedankt! Uiteraard zijn alle tips welkom, ook tips waar ik niet specifiek om gevraagd heb zijn welkom. Uiteraard mag je ook andersom mij altijd vragen stellen of contact opnemen enz.
Laatst gewijzigd door Memories op 21 sep 2021 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag normale lettergrootte. Dat kunnen wij heel goed lezen. ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Negetief en positief trauma

Welkom Zelfverbeteraar

Volgens mij bestaat er geen positief trauma. Want trauma is negatief.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Zelfverbeteraar
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2021 16:31

Re: Negetief en positief trauma

Hoi Memories, dankjewel! 045 Misschien heb ik het eigenlijk verkeerd geinterpreteerd voor mezelf. Het is meer het heftige tegenstrijdige van ervaringen en verschil in ontwikkeling dat het moeilijk maakt. Dus inderdaad niet de positieve ervaringen op zichzelf. De pijnlijke ontroering van positieve ervaringen die ik beschreef, is eigenlijk een besef van groot verlies van positieve en warme ervaringen die er wel waren, nu ik erover nadenk na jou antwoord.
Dus de pijn dat ik niet meer naar mijn oude vertrouwde zelf terugkom, dat is het meer besef ik nu. Voor mijn zelfreflectie is het nooit te laat :-)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Negetief en positief trauma

Zelfverbeteraar schreef: 23 sep 2021 19:37 Hoi Memories, dankjewel! 045 Misschien heb ik het eigenlijk verkeerd geinterpreteerd voor mezelf. Het is meer het heftige tegenstrijdige van ervaringen en verschil in ontwikkeling dat het moeilijk maakt. Dus inderdaad niet de positieve ervaringen op zichzelf. De pijnlijke ontroering van positieve ervaringen die ik beschreef, is eigenlijk een besef van groot verlies van positieve en warme ervaringen die er wel waren, nu ik erover nadenk na jou antwoord.
Dus de pijn dat ik niet meer naar mijn oude vertrouwde zelf terugkom, dat is het meer besef ik nu. Voor mijn zelfreflectie is het nooit te laat :-)
Mensen evalueren altijd. Wat kun je doen om het positieve terug te krijgen? Wat kun je doen om vertrouwd te raken met een mogelijke nieuwe ik, omdat het leven verder gaat?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Zelfverbeteraar
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2021 16:31

Re: Negetief en positief trauma

Ja inderdaad Memories, dat is dus iets waar ik ook altijd tegenaan loop, hoe vooruit te kijken en structuur te plannen, maar vooral wat te plannen. Je slaat daarmee de spijker op zijn kop. Ik blijf automatisch hangen in verleden, en lukt me niet om iets in de toekomst te zien, en kan niet bedenken wat ik in de toekomst zou kunnen doen of plannen op letterlijk elk vlak (sociaal, werk, huishouden, spiritueel, maatschappelijk), ik zie alleen maar afgrond. Dus logisch dat je telkens op je verleden en trauma's wordt terug geworpen.

Ik ben al bij de huisarts geweest en meerdere gesprekken gehad. Ik laat me binnen kort ook bij een instantie testen, die wat holistischer kijkt (sociaal, maatschappelijk, psychisch, spiritueel, lichamelijk) maar wel met serieuze diagnosen werkt en lichamelijk onderzoek doet, maar daarnaast dus via een mensbeeld en alles samen genomen.

Er is al een zeer sterk vermoeden van de vorm complex trauma, dus ook inclusief hechtingsproblematiek, beperkte/afwijkende persoonlijkheidsontwikkeling en chronische dissociatie, en nog meer symptomen uiteraard horen erbij. In complex trauma had ik me nog niet verdiept, maar het schijnt dus dat je dan onmogelijk vooruit kunt kijken en kunt plannen en de dingen uit het hier en nu niet meer kunt zien, en dat klopt inderdaad volledig.

Dat verklaart dus alles, ook jou uitleg van dat er geen nieuw "ik" is, omdat die niet gevormd is simpelweg. Alleen de oude ik kan ik als kind kan ik me herinneren, of toen had ik nog het meeste ik in ieder geval. Dat verklaard ook dat ik geen nieuwe realiteit kan scheppen zonder hulp. Maar thanks voor je bevestiging en ook je tip, want dat is het ook zeker, er moet ook een nieuw ik en nieuw leven en structuur worden gecreeerd.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Negetief en positief trauma

Ja inderdaad Memories, dat is dus iets waar ik ook altijd tegenaan loop, hoe vooruit te kijken en structuur te plannen, maar vooral wat te plannen. Je slaat daarmee de spijker op zijn kop. Ik blijf automatisch hangen in verleden, en lukt me niet om iets in de toekomst te zien, en kan niet bedenken wat ik in de toekomst zou kunnen doen of plannen op letterlijk elk vlak (sociaal, werk, huishouden, spiritueel, maatschappelijk), ik zie alleen maar afgrond. Dus logisch dat je telkens op je verleden en trauma's wordt terug geworpen.
Wat zou je graag willen doen? Welke mogelijkheden heb je? Zijn er dingen waar je naar uitkijkt?
Ik ben al bij de huisarts geweest en meerdere gesprekken gehad. Ik laat me binnen kort ook bij een instantie testen, die wat holistischer kijkt (sociaal, maatschappelijk, psychisch, spiritueel, lichamelijk) maar wel met serieuze diagnosen werkt en lichamelijk onderzoek doet, maar daarnaast dus via een mensbeeld en alles samen genomen.
Goed dat je hulpverlening 'kiest' wat bij je past. Heb je ook een prettig gevoel bij de huisarts?
Er is al een zeer sterk vermoeden van de vorm complex trauma, dus ook inclusief hechtingsproblematiek, beperkte/afwijkende persoonlijkheidsontwikkeling en chronische dissociatie, en nog meer symptomen uiteraard horen erbij. In complex trauma had ik me nog niet verdiept, maar het schijnt dus dat je dan onmogelijk vooruit kunt kijken en kunt plannen en de dingen uit het hier en nu niet meer kunt zien, en dat klopt inderdaad volledig.
Ik zeg vaak: Niets is onmogelijk. Dus onmogelijk vooruit kunnen kijken, onmogelijk plannen, dat kan je omzetten in mogelijk.
In het hier en nu niet meer kunnen zien, dat is ook lastig.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”