Jootje

Gedrag zoontje van 5

Hoi allemaal,
Ik heb een zoontje van 5. Sinds een tijdje weten we dat hij ADHD heeft.
We hebben een oudercursus gevolgd en zijn nu bezig met gedragstherapie.

Helaas werkt dit niet voldoende.
En moeten we binnenkort kijken naar iets wat helpt. Iemand tips?

Het is nu zo, dat we beide (mijn man en ik) gewoon op zijn.
Opa en oma's willen niet oppassen , en verdere hulp hebben we ook niet.

Ik zou zo graag wat energie willen hebben.
Hoe gaan jullie daarmee om?

Groetjes
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Gedrag zoontje van 5

Hoi Jootje,

Heb je al eens gekeken naar de methode "geef me de 5" van Colette de Bruin?
Deze methode is ontwikkeld voor mensen met een autisme spectrum stoornis, maar
wordt inmiddels bij meer doelgroepen gebruikt, omdat het basisfundament
(duidelijkheid en voorspelbaarheid) heel goed bruikbaar is bij andere problematiek,
waaronder ADHD.

Ook kun je kijken wat je kunt met de voeding, er is een speciaal dieet, maar je kunt
ook beginnen met geur- kleur- smaakstoffen, conserveringsmiddelen en E nummers zoveel
mogelijk te vermijden.

Anders kun je altijd nog overwegen hem medicatie te geven, Ritalin (kortwerkend),
Medikinet of Concerta (vertraagde afgifte, dus eenmaal daags)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Jootje

Re: Gedrag zoontje van 5

Nee dat ken ik niet.

Wellicht is het aanpassen van eten ook een optie. Hij krijgt nu al haast geen suiker meer.

We hebben nog 3 sessies van gedragstherapie en moeten dan beslissen wat we gaan doen.
Om weer therapie te volgen (zijn we vanaf november mee bezig) zie ik niet zitten.
Medicijnen ook niet, maar soms is er ook geen keuze.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gedrag zoontje van 5

Hoi Jootje,
zwaar hoor!
Het is uitstekend om naar voeding te kijken, maar doe dat het liefste met iemand die daar echt verstand van heeft: een orthomoleculaire arts. Suiker en kleurstoffen kunnen invloed hebben, maar hij kan ook tekorten hebben aan omega drie olie. L-Glutamine, L-Tyrosine of wat dan ook. De orthomoleculaire geneeswijze is een bijna regulier werkende arts (of therapeut). Er wordt uitgebreid (na een gesprek) via bloedonderzoek (of speeksel of urine) gekeken, of je als mens wel alle biochemisch stofjes 'aan boord' hebt, zodat je zenuwselsel goed kan functioneren. (Dat is een onderzoek, dat dieper gaat dan het simpele advies, om 'je hersenen te voeden' – dat geldt voor iedereen.)
Enne: maak je alsjeblief geen zorgen of schuldgevoel; een tekort in de voeding betekent doorgaans, dat iemand een opnameprobleem heeft. Het hoeft echt niet te betekenen, dat jij als moeder hem geen goed eten voorzet!!
Zo blijkt regelmatig, dat mensen met adhd te weinig zink in hun lichaam hebben. Of selenium, vitamine B6 of glutamine – dan kan je zenuwstel ook gewoon niet werken naar behoren. Al probeer je nog zo hard!
(Ook wordt tegelijkertijd gekeken naar eventuele allergie/ overgevoeligheid voor kleurstoffen etc.)
Het mallotige vind ik altijd, dat artsen deze stap meestal overslaan: uit gedrag blijkt iemand 'te impulsief' en dan krijg je
of een variant op speed (wat idd vaak blijkt/lijkt te kalmeren: je hoeft als adhdér minder overwerk dan anders te leveren, de pil helpt jou om je te concentreren. Maar op straat heet het gewoon speed, met echte rust heeft het weinig van doen.)
of een anti psychoticum (want idd: vlak voor een psychose wordt een mens ook overspoeld door een wirwar van zintuigelijk prikkels).
De nuchtere, diagnostische vraag, wat er biochemisch aan de hand is, dat je zenuwstel zich zo gedraagt, zou volgens mij iedere arts zich moeten stellen, voor er medicijnen worden voorgeschreven. Google even op 'mbog', de beroepsvereniging. De meeste aanvullende verzekeringen betalen de kosten van het consult. De therapie bestaat uit het (aanvankelijk onder begeleiding) bijslikken van de tekorten.

In januari 2011 werd in 'the lancet' gepubliceerd, dat bij tweederde van de kinderen die een zgn. eliminatiedieet volgden, de adhd verdween. De artsen zelf snapten het effect niet precies, want er werden geen bloedwaarden gemeten (noch vooraf, noch na afloop) die met allergie te maken hadden - maar het resultaat was er wel degelijk. 66% is een hoge score in medisch onderzoek. Het dieet dat kinderen na afloop hebben, verschilt per persoon: iemand kan reageren op tomaat, op rode appels, op pinda's of wat dan ook.


Daarnaastzijn er nog een drietal benaderingen die goed kunnen werken.

Houd in mind: de diagnose adhd komt uit de DSM: een 'turfhandboek': de diagnose wordt gesteld op gedrag.
En op hoe je je voelt, wat en hoe je denkt - maar de dsm en dus het "etiketje" adhd doet geen enkele uitspraak over het "waarom".
Dus in feite, als je weet "mijn zoontje heeft adhd" weet je nog vrij weinig.
Heel vaak is het wel zo, dat voor mensen met adhd (autisme of pdd.nos) geldt, dat "hun hersenen honger hebben". Dwz.: te weinig EPA/ DHA,
te weinig acetylcholine,
te weinig vitamine A en D (= de ouderwetse levertraan),
plus dat het zin heeft, om niet te veel koolhydraten te eten (en geen snelle suikers!) maar plantaardig eiwit.
En dat vanwege de honger die grijze cellen hun werk niet echt erg goed kunnen doen. En omdat daar vaak weinig tot geen aandacht aan wordt besteed, leren mensen met 'dit soort "etiketten"' niet, om hun grenzen goed aan te voelen. (Zou je je hongerige brein niet gebruiken, dan deed je bijna nooit iets - "dat kan niet", dus leer je vooral, dat je constant over je grenzen heen moet. Waardoor je brein van tijd tot tijd echt 'op' is en dienst weigert, etc.)

In alfabetische volgorde: wat regelmatig blijkt te werken zijn de benaderingen via manuele therapie, neurofeedback en het INPP.
Deze benaderingen kunnen goed werken, omdat ze ook op andere aspecten dan ''gedrag'' ingaan

Manuele geneeskunde is jargon voor: de manuele arts of KISS fysio therapeut. Die kijkt naar het recht staan van de (hals)wervels. Staan die scheef, wat bij plm. 75% van de ADHDers zo schijnt te zijn, dat geeft dat een enorme stroom verwarrende informatie aan het evenwichtsorgaan. Gevolg: het kind heeft een belabberd overzicht mbt. zijn omgeving (omdat in feite alles draait en niets stil staat).
Daar word je niet 'subtiel, rustig, geduldig en fijngevoelig' van. Staan de scheve wervels recht, dan kan het zijn dat iemand daar alleen al enorm van opknapt.


Neurofeedback gaat over electroden op je hoofd (anno 2014 is dat geen gedoe meer met plakkertjes en lijm, gelukkig maar) en het meten van hersengolven. Nu is bekend, dat mensen met adhd weing betagolven aanmaken.
Opmerkelijk, want in een "normaal mens" zijn dat de hersengolven die gemeten worden, als iemand behoorlijk druk is.
Adhd'ers produceren vaak wel alfagolven (wat de meeste mensen doen als ze wat wegdoezelen) of zelfs theta (wat een uiterst plezierige staat is voor de meeste mensen, je voelt je dan uiterst ontspannen). Het nadeel is alleen wel van alfa en thetagolven: "niemand" kan logisch nadenken, de boel orderen, overzicht hebben etc. etc. terwijl hij/zij in alfa of in theta is: daar hebben die mensen die dat kunnen aanmaken dus die betagolven voor...
Wat gebeurt bij neurofeedback, is dat gemeten wordt, of jij er ook zo een bent, die moeilijk (of maar heel kort, of weinig) betagolven aanmaakt. (Of nu ja: een diagnose is een diagnose: de therapeut 'kijkt' aan de hand van jouw verhaal, wat je hersenen wel en niet vaak en makkelijk doen.)
En de behandeling is: trainen, trainen, trainen om alsnog te leren betagolven aan te maken. Dat klinkt wellicht zwaarder dan het is:
je zit voor een computerscherm en als je even wat betagolven aanmaakt, krijg je meteen het plaatje van jouw voorkeur te zien, als beloning. Naarmate het beter lukt, krijgt je hele 'verhalen' op het scherm te zien. Kinderen vinden het doorgaans prachtig!
Er zijn psychologen die dit doen en als het meezit, vergoed de verzekering de kosten.

Een iets eenvoudiger variant: je kunt CD's krijgen met een 'binaural' effect: je ene oor krijgt via de koptelefooon een net ietsje ander signaal dan je andere oor. Het verschil is te klein om op te merken, je hoort alleen muziek, klanken of wat er maar op de CD staat. Maar als het verschil tussen de 2 signalen 13 tot 40 herz bedraagt, zullen je hersenen er op reageren met het produceren van betagolven. Google eens op bijv. monroe, brainsync of hemisync. Meestal wordt wel gezegd: doe zo'n CD een uur per dag (niet de hele dag door) - voor plm. 20 euro kun je iets fatsoenlijks kopen. Wellicht is hij niet erg geneigd, om met een koptelefoon op te lopen, maar wellicht vindt hij het prachtig!


De INPP visie gaat ten eerste over de ontwikkeling van het kind in de baarmoeder en de pasgeboren baby. Je hebt als mens een serie reflexen, die je in staat stellen van alles en nog wat te doen en te trainen, terwijl je hersens nog onvolgroeid zijn. Als alles meezit, "verlies" je die babyreflexen als je plm. een jaar oud bent en gaat lopen en praten. Maar bij sommige mensen - die heussies waar ook gewoon gaan lopen en praten - blijven de babyreflexen toch storen.
Zo kan "gewoon rechtop staan" een enorme klus zijn, als je babyreflexen je daarbij storen. En als je moeder of de juf dan iets tegen je zegt, vergeet je gewoon de helft (want het kan er simpelweg niet meer bij). Let wel op: de persoon in kwestie kent zichzelf niet anders dan dit, dus als je vraagt "om rechtop te staan", dan kan dat heus gewoon. Zitten kan trouwens vergelijkbare problemen opleveren.
Bewegen gaat over het algemeen nog het beste, maar lopend leren is op onze scholen afgeschaft.
En het probleem wordt dan geformuleerd als: "Ik kan dat allemaal niet opnemen, niet onthouden, niet ordenen". Het INPP herformuleert dit (na gedegen diagnostisch onderzoek) als: de reflexen storen je, zodat je het wel degelijk wilt maar nu nog niet kunt.
(Frustrerend!)
Een van de babyreflexen bemoeilijkt het een mens enorm, om een vaststaand punt in de ruimte te voelen. Het is of, alsof de ruimte om je heen ieder moment verandert of alsof de kamer netjes stil staat, maar dat jij constant beweegt of moet bewegen. Tja, als je zo "moet" leven van je reflexen (je kunt er op dat moment als mens niets aan doen!!) dan IS overzicht hebben enorm lastig. 'Je kamer opruimen' is iets onbegrijpelijks. Of: een klus keurig volgens een stappenplan afwerken heel raar.
De diagnose komt neer op een uitgebreid bewegingsonderzoek. Aan de hand daarvan kan de therapeut zien, of hij idd storende babyreflexen heeft.
De therapie via het INPP komt er op neer, dat je elke dag 5 minuten wat bewegingen/oefeningen met hem doet, zoals een baby die ook maakt.
Het streven is, je zenuwstel een '2e kans' te bieden, om de babyreflexen alsnog te laten verdwijnen, zoals ze bij andere mensen ook zijn verdwenen. Als de reflexen op houden met storen, wordt de wereld vaak veel overzichtelijker.
(Okee, dan moet hij nog leren om te ordenen, maar de basis is er. De goede adviezen komen de meeste adhd'ers de oren uit... Ze weten al lang "wat" ze moeten doen, ze hebben al heel vaak gehoord "dat het anders moet dan ze het doen" - maar de makke is vaak: "hoe" doe ik dat nou? ...het is geen onwil!)
Eea kan een jaar tot anderhalf jaar duren. Het wordt door de meeste aanvullende verzekeringen betaald.
Een short cut om een idee te geven: veel adhd'ers voelen zich een stuk rustiger, als ze plm. 1 minuut om hun eigen as draaien
(Let op: een halve minuut de ene kant op, daarna even stilstaan - en dan de ander kant op.) Bij deze short cut mag je lekker tempo maken. Het werkt plm. een half uur. Het kan niet altijd en niet overal, maar hij heeft zichzelf altijd bij zich en "het is gratis"..;)
Het is noch een diagnose, noch een behandeling, maar dan heb je een klein beetje een idee.



En totdat al dit gewerkt blijkt te hebben, heeft het zin, als hij NU lekker in zijn vel kan zitten.
Stil moeten zitten IS op gegeven moment voor sommige mensen ook gewoon heel erg zwaar en moeilijk. Ofwel: mogelijk "stil willen/ moeten zitten" al te veel gewild.
(Puur feitelijk: stil zitten dan wel stil staan is een hoogtepunt van een (fysieke) ontwikkeling.)
Een ontwikkeling, die niet iedereen goed doormaakt (en bijna niemand met adhd goed doorgemaakt blijkt te hebben).

Dus ik zou het omdraaien: eis niet te veel van hem en laat hem vooral niet te veel stil zitten. Google eens op "actief zitten" "stokke move" "kniestoel" "sitfit" of "zitbal" "wiebelkussen".
Bij slaapproblemen blijkt vaak een zgn. 'ballendeken' effectief. Werking: door de deken word je als mens gemasseerd, de ballen bewegen in de deken - en de deken is zwaar: je voelt je lichaam. Soms zijn slechte slapers na 10 minuten al vertrokken - en slapen nog de hele nacht door ook. Nadeel: het ding is wat prijzig. (Google op ball blanket, ballendeken of 'sarkow'. En met enige huisvlijt is ook een vergelijkbaar effect te bereiken.)


Sucses!!
Jootje

Re: Gedrag zoontje van 5

Ik ga even rondkijken naar een orthomoleculaire arts.
Zijn eten is ook niet goed. Gunt zichzelf geen tijd om te eten.
Wat weer een hoop stress geeft aan tafel. Hij loopt een jaar achter in groei en gewicht.

Bedankt voor de info!

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”