Tineke

Vreetbuien

Ik eet de hele dag door ook als ik geen honger heb. Ik ben 1,77 en inmiddels bijna 100 kilo. Een paar jaar geleden woog ik nog 64 kilo. Als ik s,morgens wakker word dan begin ik te eten tot midden in de nacht en dan ga ik op bed en zodra ik wakker ben begin ik weer te eten. Alleen gezond eten helpt niet. Ik weet niet hoe ik dit moet stoppen. Iemand enig idee?
miss_cloudy

Re: Vreetbuien

Hoi Tineke,

Ik heb last van ongeveer hetzelfde als jij. Ik ben 1.80 en inmiddels over de 100 kg, terwijl ik vroeger een gewicht van 75 kg had bij dezelfde lengte.

Je zegt dat je de hele dag door eet. Merk je dat je meer eet als je bepaalde gedachtes of gevoelens hebt? Ik heb namelijk vreetbuien als ik gestrest, verdrietig, boos etc. ben. Met andere woorden: als ik me slecht voel. Mijn psychologe heeft me een schema meegegeven waarin ik voordat ik ga eten moet opschrijven hoe erg honger ik heb (cijfer geven van 1-10), wat ik eet en welke gevoelens en gedachtes ik erbij heb. De hoeveelheid doet er niet heel erg toe, aangezien het meer gaat om wat je erbij voelt en denkt. Op deze manier word je je meer bewust van je eetpatroon in relatie tot je gevoelens. Misschien is dit iets om te proberen?

Sport je?
Tineke

Re: Vreetbuien

Ik voel mij nooit echt goed, maar het is niet zo dat ik meer eet als ik boos of verdrietig ben.
Stress heb ik continu. Dat zou ik ook nog kunnen proberen. Dankje.

Nee, ik sport niet meer. De huisarts zegt dat hardlopen niet goed is voor mijn chronische rugklachten.
Zwemmen vond ik leuk, maar nu dat ik te dik ben niet meer. Naar een sport vereniging of school gaan heb ik geen geld voor.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

Hoi Tineke,
...even een vraag: heb je een idee, hoe je je zou voelen, als je een paar uur oid. niet zou eten...?

Zou het een 'simpele gewoonte' zijn, om cotinue te eten, dan valt dat wel met wat bewustmaking etc. te tackelen. "Oh nee - ik had mete mezelf afgesproken pas om 12 uur weer te eten (na een ontbijt van fruit, noten en een fikse bak havermout oid.) dus nee, nu even niet". (En dat dan 100 keer herhalen - en om 12 uur jezelf lekker verwennen met goed voedsel.)

Maar het zou ook een manier kunnen zijn, om om te gaan met stress en chronische pijn.
Ben je verzekerd voor fysiotherapie...? Zels als dat niet zo zou zijn: een of 2 consulten zijn nog wel te betalen. En daarin vraag je dan gericht advies, wat je wel en niet kunt doen gezien je rug. Want alleen maar "hardlopen is niet goed voor je" het moge de trieste waarheid zijn, het is GEEN informatie!
Er zijn buikspieroefeningen de heel erg goed (zo niet: therapeutisch) zijn bij rugklachten, soms ook rugspieroefeningen. En wellicht weet de fysio oefenignen waar je goed van kunt afvallen, zonder dat het schadelijk is.
Verder kan wandelen zoden aan de dijk zetten (je valt er niet echt hard van af, maar een uur buiten lopen is erg goed voor zo ongeveer alles - en als je geen eten meeneemt, ben je ook even een uurtje aan het vasten).
Tineke

Re: Vreetbuien

Als ik een paar uren niet zou eten dan raak ik erg gestrest en ga ik veel meer roken. Ik eet niet omdat het een gewoonte is. Naar een fysiotherapeut gaan heb ik geen geld voor. Ik krijg weekgeld ivm schulden en moet rond komen van weinig. Eind lopen doe ik al 3 x per dag :)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

Okee - je eet dus, om je stress te dempen.
Voor de lijn is het bagger - maar het is een manier. :knuffel:

En het zou natuurlijk fijn zijn, als je zoiets als een spv zou kunnen krijgen, die verstand heeft van stress en van de manieren om dat af te bouwen.

...en begrijp ik nou, dat je in de schuldsanering zit? Heftig, hoor!

Goed, dat je wel regelamtig gaat lopen!!! :knuffel:
Tineke

Re: Vreetbuien

We hebben een bewindvoerder, maar gaan de msnp in. Zodat onze schulden binnen 3 jaar zijn afgelost.
Ik heb vanmiddag weer een eind hardgelopen. Heb de laatste tijd wel minder last van mijn rug. Dus dacht ik probeer het gewoon om langzaam te beginnen.
lunula

Re: Vreetbuien

Beste Tineke,

Ik herken je probleem. Sterker nog een paar jaar geleden had ik jou probleem.
Wat mij heeft geholpen is iemand in vertrouwen nemen. Iemand vertellen ( buiten vrienden of familie) wat er aan de hand is en hulp vragen. Bij mij was dit een voedingsconsulente maar wellicht kan je het met je huisarts bespreken en kan je hulp vinden bij een diëtiste. Wij kunnen je namelijk van alles gaan aanraden maar wij kunnen je helaas niet zo adviseren als iemand die er voor heeft geleerd en ervaring heeft.

Probeer te vinden wat jou triggert te gaan eten en benoem dit.

Je kan geen gevolg verhelpen zonder de oorzaak onder ogen te zien.
Tineke

Re: Vreetbuien

Ik heb het er met mijn begeleidster over gehad, maar het enige wat ze zegt dat ik gezond moet gaan eten, maarja als dat niet alleen helpt. Ik probeer het eerst zelf. Als het niet lukt dan maak ik een afspraak met de huisarts.
lunula

Re: Vreetbuien

Goed dat je het er met je begeleider over hebt gehad.
Ja gezond eten is natuurlijk logisch, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Heel goed dat je het eerst zelf probeert. Mijn tip: wees eerlijk tegen jezelf. Dus als je merkt dat je geen vooruitgang boekt ga dan idd naar je huisarts toe.

Succes!
Tineke

Re: Vreetbuien

Als het niet helpt dan ga ik naar de huisarts. Ik heb vandaag wel minder gegeten.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

Goed, dat je gisteren minder hebt gegeten!
Hoe was dat voor je?

En hebben jullie inhoudelijk gesproken over "wat is nu precies gezond eten"? (Daar zijn ook verschillende ideeën over. ...)
Tineke

Re: Vreetbuien

Fijn. Ik begin gelukkig nog wat minder vreetbuien te krijgen. We hebben het er over gehad wat precies gezond eten is, maar de meeste dingen die zij verteld lust ik niet en dan ga ik het niet eten, maar er is ook eten die gezond zijn wat ik wel lust. Dus het begin is er en volhouden.
Ilse

Re: Vreetbuien

Ik heb ook jaren vreetbuien gehad.
Sinds december ga ik naar een diëtist en heb ik er geen meer gehad.
Ik mag dan ook alles eten van haar en 1 x per dag zondigen.
een dag ziet er zo uit:
Smorgens 3 boterhammen met kaas, light choco, hesp, ...
en een stuk fruit.
om 10.00 yoghurt of een stuk fruit
om 11.00 soep
om 12.00 terug boterhammen - zoveel groenten als ik wil
om 14.00 yoghurt, soep, stuk fruit
als avondeten: aardappelen met groenten en mager vlees
+ dessertje
na het avondeten: 1 zonde!!

dit schema heeft mij echt geholpen.
Ik was kwijt wat normaal eten was...
en at smorgens niet - smiddags, belegd broodje en savonds gigantisch veel snoep en chips.
Ben blij dat ik nu 'normaal' eet.

succes
Ilse

Re: Vreetbuien

wat ook belangrijk was bij deze dietiste is dat ze verder gaat op wat je lust. :)
iets eten tegen je zin hou je toch niet vol.
- 8 kg ook leuke bijkomstigheid.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

Hiephoi - het begin is er!!

En soms is het ook zo dat je smaak zich aanpast als je anders gaat eten, dus dat allerlei dingen die je nu "nog niet" lust, op gegeven moment toch lekker worden. (Dat is niet jezelf iets aanpraten, maar gewoon hoe je lichaam reageert op wat je eet. )
Tineke

Re: Vreetbuien

Ilse: Ik denk dat het mijzelf gaat lukken om volledig van de vreetbuien af te komen. Het gaat steeds beter.
Op deze manier heb ik verder echt geen hulp nodig.

Dat zou best Janneke, maar toch wat de boer niet kent vreet zij niet :)
Ilse

Re: Vreetbuien

Wat een goed nieuws Tinneke

Way to go!
cheerqd5
Tineke

Re: Vreetbuien

Ja, ik heb er volle vertrouwen in dat het goed komt :) . Alleen wil ik er 30 a 35 kilo afvallen, dus dat is wel een moeilijke klus. Dat is iets meer dan wat ik aan overgewicht heb.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Vertrouwen - hartstikke prachtig!!!
Tineke

Re: Vreetbuien

Er zijn alleen veel dingen die maar voor tijdelijk waren, omdat ik het niet lang vol hou. Dat moet nu zeker wel lukken, ook om ik nu klachten heb door waarschijnlijk overgewicht.
Tineke

Re: Vreetbuien

Ik ben gisteren bij me psychiater op de weegschaal gestaan, maar ben in een maandtijd niet meer aangekomen.
Heb geen eetbuien meer, maar nu eet ik eigelijk te weinig. Ik ben benieuwd of ik ga afvallen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vreetbuien

Prachtig, dat je geen eetbuien meer hebt! !

Maar afvallen doe je het beste door jezelf te voeden.
(Ga je hongeren, te weinig eten, dan herneemt je lichaam op gegeven moment haar rechten: "Ik heb eten nodig - en wel NU!!!!!" is het dan.
Begrijpelijk.
(Maar dan is vaak wel de volgende eetbui een feit. Bespaar jezelf dat scenario: probeer precies genoeg te eten. En vallen gesprekken met de diëtiste onder de basisverzekering?)
Gebruikersnaam12

Re: Vreetbuien

Bewegen is toch wel essentieel in combinatie met afvallen. Wanneer je veel (hard)loopt en fietst - dus twee tot drie keer in de week, minimaal een uur - en gezond eet, dan zul je snel resultaat zien. Frisdrank, sapjes en dat soort troep niet standaard nemen en veel water. Wanneer je je lekker bezig bent met afvallen icm sporten, dan is het niet erg als je af en toe een dag hebt dat het qua wat minder gaat. Je spieren zijn dermate aangewakkerd, dat dit vrij snel weer wordt verbrand. Daarbij ben ik er heilig van overtuigd, dat als je eenmaal goed bezig bent met bewegen, je veel makkelijker nee kan zeggen als er weer een vreetbui aan zit te komen.

Ik zelf heb er alle weet van, ik ben vorig jaar 25 kilo afgevallen. Helaas heb ik door alle omstandigheden weinig gesport afgelopen jaar en ben weer veel aangekomen. Nu ben ik weer begonnen en ik merk direct dat je geestelijke gezondheid ook vooruit gaat, nee zeggen wordt makkelijker.

Conclusie; heel veel bewegen..
Gebruikersnaam12

Re: Vreetbuien

Oh shit, ik reageer op een vrij oud onderwerp. Ach misschien komt het van pas voor andere mensen. :D

Terug naar “Eetproblemen”