cchristina

rare reacties..

Hallo allemaal,
ik heb iets waarvan ik niet weet wat ik ermee moet, vandaar dat ik het nu even hier probeer...

Ik kan niet tegen beelden van verkrachtingen. Gisteren keek ik met mijn vriend een film waar een verkrachtingsscène in voor kwam. Ik raakte volledig in paniek, begon bijna te hyperventileren, begon te trillen en heb heel lang gehuild.
Mijn vriend schrok hier heel erg van. We hebben nog niet zo lang iets, en hij wist dus ook niet dat ik dit veel vaker heb.
Van nieuwsberichten e.d. over verkrachtingen krijg ik al kippenvel en een naar, huilerig gevoel (wat misschien niet zo vreemd is), maar bij filmbeelden, hoe slecht gespeeld ook, raak ik volledig in paniek.

Ik heb echter geen enkele concrete herinneringen aan een gebeurtenis of wat daar op lijkt. Ik vind het daarom best vreemd dat ik hier zo raar op reageer. Mijn vriend studeert psychologie en vertelde dat je herinneringen kunt verdringen, helemaal als ze vroeg in je leven gebeurd zijn, maar dat je hersenen ook herinneringen kunnen maken die helemaal nooit plaatsgevonden hebben! Daarom vind ik het heel moeilijk hier iets mee te doen, ik wil geen dingen bedenken die er niet zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand er iets over zeggen? Ik ga ervan uit dat ik misschien gewoon heel gevoelig ben en heel erg meelevend, maar mijn vriend vond het wel een hele vreemde reactie, helemaal omdat het eigenlijk altijd gebeurd.
Ik stap liever niet direct naar een hulpverlener, om wat ik al eerder uitlegde over niet-bestaande herinneringen.


Christina.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: rare reacties..

Het lijkt me heel gezond en normaal dat je afschuw voelt bij nieuwsberichten over verkrachtingen.
Wie heeft dat eigenlijk niet?
Misschien is het raadzaam om je bij speelfilms of televisieseries nog meer dan voorheen voor ogen te houden dat het enkel acteurs zijn die een scène spelen.

Ik zie aan de hand van wat je beschrijft geen aanleiding om naar een hulpverlener te stappen. Je lijkt me gewoon een gevoelig iemand, met een goed ontwikkeld vermogen tot inleving en empathie. En dat zijn kwaliteiten die je heus mag koesteren en trots op zijn.
* Liebe Macht Frei *
Counsellor

Re: rare reacties..

Ik sluit me ook aan bij de reactie hierboven. Ik kan mijzelf herinneren dat ik ooit ook eens zo geraakt werd door een dergelijke scene van een film. je typeert jouw bericht met de kop 'rare reacties' maar ik denk ook dat dit helemaal niet raar is. Zoals al werd gezegd kun je met veel inlevingsvermogen en een gevoelige natuur, meegezogen worden in de (fictieve) situatie. Wetende dat dit soort dingen ook echt (kunnen) gebeuren roept bij jou een reactie op die onprettig is, maar niet zorgelijk. Het zou zo maar een mogelijkheid kunnen zijn dat je hooggevoelig bent, hierdoor beleef je zowel negatieve als positieve gebeurtenissen intenser dan gemiddeld. Maar ook een bui die je op een bepaalde dag hebt kan ervoor zorgen dat jouw emoties zijn gaan opspelen.
Bedenk voortaan goed of je wel een dergelijke film wilt zien (tenzij je niet weet dat er een bepaalde, weerzinwekkende scene(s) in te verwachten valt).
Tineke

Re: rare reacties..

Ik heb dat nog nooit gehad. Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die een trauma heb gekregen door dingen die ze op tv hebben gezien. Ik kan het mij niet voorstellen dat mensen dat hebben, maarja Ik ben ook niet meelevend.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: rare reacties..

Tineke schreef:Ik heb dat nog nooit gehad. Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die een trauma heb gekregen door dingen die ze op tv hebben gezien. Ik kan het mij niet voorstellen dat mensen dat hebben, maarja Ik ben ook niet meelevend.
Dat is nogal wat, wat je daar over jezelf zegt, Tineke. Eigenlijk vind ik dat je best meelevend kunt zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Tineke

Re: rare reacties..

Ik heb dat ook gehad, nadat mijn vriend jaren geleden in kritieke toestand in het ziekenhuis lag. Ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: rare reacties..

Hoi Christina,
beelden van verkrachtinen zijn idd verre van fijn om naar te kijken en als filmbezoeker bedank ik doorgaans ook gewoon voor de eer. (Ogen en oren dicht, of op teevee: weglopen.) Aan de andere kant: als incestvrouw zijn mijn eigen verkrachtingsherinneringen inmiddels allemaal keurig "neutraal", ze roepen geen emoties meer op. (Maar pijn van een ander mens doet dat wel, al weet mijn logische verstand als het om een toneelstuk gaat, dat et gespeeld is).
Dus echt raar vind ik je reacties niet - maar de eftigheid, dat zou je idd raar kunnen vinden.
cchristina schreef:Mijn vriend studeert psychologie en vertelde dat je herinneringen kunt verdringen, helemaal als ze vroeg in je leven gebeurd zijn, maar dat je hersenen ook herinneringen kunnen maken die helemaal nooit plaatsgevonden hebben! Daarom vind ik het heel moeilijk hier iets mee te doen, ik wil geen dingen bedenken die er niet zijn.
Eh, dat is wel een oud verhaal als het over dingen als trauma gaat, hoor.
De moderne opvattingen zijn, dat traumatische herinneringen zelden tot nooit echt 'weg' zijn, maar doorgaans worden afgedekt als "oh, *dat*, laat ik daar maar niet aan denken, leuk was het niet; en laat ik *dat* vooral van die kant bekijken, dan doet het geen pijn..."
En er zijn idd wel verhalen over "hervonden herinneringen", die doorgaans teeruggaan op technieken zoals hypnose, en therapeuten die verre van correct omgaan met hypnose.
"Herinneringen maken" doen we in feite allemaal - het zogeheten fotografische geheugen is vrij zeldzaam. (De meeste mensne onthouden gebeurtenissen associatief en zeker na veroop van ijden gaan de associaties door elkaar heen lopen.) En ook zo ongeveer eke droom is een reconstructie van wat er de afgelopen dag/ dagen zoal is gebeurd. (Al dan niet gemengd met van alles en nog wat.)
cchristina schreef:Ik ga ervan uit dat ik misschien gewoon heel gevoelig ben en heel erg meelevend
Dat kan heel goed - en dat zijn prachtige eigenschappen, wees er zuinig op!
cchristina schreef:maar mijn vriend vond het wel een hele vreemde reactie, helemaal omdat het eigenlijk altijd gebeurd.
Eh...? Als gezegd, de heftigheid kan vervelend zijn. Vooral voor jou!! Gevoelig en meelevend zijn is prima, maar het is wel pijnlijk als dat voor jou betekent, dat er regelrechte paniek aan de orde komt.
cchristina schreef:Ik stap liever niet direct naar een hulpverlener, om wat ik al eerder uitlegde over niet-bestaande herinneringen.
;) ...gewoon geen hypnose doen, dan! (Al zijn de meeste hypnotherapeuten veel en veel beter dan die lui die dol zijn op "invullen"!)
En zou je iets met deze reactie willen doen in teen van hulpverlening, dan zou het in principe alleen hoeven te gaan over "ik zou geen paniek meer willen voelen als ik weer eens een verkrachtingsscene zie - het is beter voor mij, als ik emotioneel neutraal op zo'n walgelijke scene reageer". En in principe hoeft dat ook geen langdurig hulpverleningstraject te zijn.
cchristina

Re: rare reacties..

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat het dus niet zo raar is als ik in eerste instantie dacht. :)

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”