Kim1

zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes ook

Ik heb een zoontje van 4 jaar. Iets meer dan een jaar geleden ben ik met hem naar de huisarts geweest omdat hij steeds maar blauwe nagels heeft. Volgens de huisarts is dit niet erg, en moet ik me daar geen zorgen over maken.
Sinds gisteren heb ik nu gezien dat hij in elke nagel meerdere putjes heeft! En natuurlijk zijn zijn nagels nog steeds blauw.
Ook onder zijn ogen heeft hij altijd een blauwe schijn.
Als ik dit intyp in google komt ik enkel terecht bij psoriasis...
Kan iemand me misschien nog een andere optie geven?
Mijn man vind dat ik hiermee niet naar de dokter moet omdat mijn zoon voor de rest heel normaal doet. Maar ik maak mij wel zorgen.. :confused:
tommy9119

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Een van de symptonen voor psoriasis zijn gele nagels, niet blauwe nagels. En zelfs bij gele nagels is het nog erg zeldzaam en onwaarschijnlijk.

Blauwe nagels duiden, voor zover ik weet, meestal op iets als zuurstoftekort. Vaak heeft dit te maken met de longen of misschien met een bepaalde stof die zijn lichaam te weinig aanmaakt/binnenkrijgt. Let wel dat ik geen dokter ben, my guess is as good as yours. Als ik jou was zou ik dus voor een second opinion gaan, als je zeker wilt zijn. ;)
elgebak

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Gaat dit alleen om de nagels of ook om de rest van de vingers? Zijn de klachten het hele jaar hetzelfde of zijn deze seizoensgebonden?
Kim1

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Volgens de dokter zijn de putjes inderdaad psoriasis.
Op mijn vraag wat dat blauwe dan was, kon hij geen antwoord geven....

Als het blijft aanhouden, ga ik gewoon eens een hartonderzoek laten doen.
Heb dat van mijn dochter ook gedaan en zij heeft helaas een gaatje in haar hartje..

Laat ons hopen dat het van mijn zoon niet zo is!

Of misschien moet ik zijn longen eens laten controleren..
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Met een gaatje in je hart kun je heel oud worden ;)

Mijn dochter heeft ook een gaatje in haar hart en van de arts hoeven we niks anders te doen dan bij tandheelkundige ingrepen een protocol te volgen (antibiotica) en bij ziekenhuisopnamen te melden, die volgen dan hun eigen protocol en betrekken de kinderarts daarbij.
Verder geen enkele restrictie, ook geen andere klachten die op een zwaarder hartprobleem wijzen.

Blauwe nagels is wel iets wat ik nader zou laten onderzoeken voor de zekerheid.
Als je eigen arts het niet weet, laat je dan doorverwijzen naar de kinderarts in het ziekenhuis.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Kim1

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Bedankt allemaal voor de reacties!

Moet op zoek gaan van de dokter naar cystinesiroop. Hij is niet zeker dat dit bestaat, maar bon, morgen ga ik dus op zoek. Dit zou een goede werking hebben op nagelsporiasis. Volwassenen krijgen pillen, bij kinderen gaat dit niet.

En dan maak ik ook nog een afspraak bij de kinderarts voor de blauwe nageltjes een een hartcontrole.
tommy9119

Re: zoon van 4 jaar: eerst alleen blauwe nagels, nu putjes o

Cystinesiroop heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, het zal mij verbazen als het (hier in Nederland) te krijgen is, maar wie weet.

Cystine ziet in ieder geval ook veel in bietjes, wortellen, perziken en boter. Het is inderdaad een stof die mede zorgt voor de opbouw van je nagels (o.a.), dus dat zit wel goed.. Hebben/heeft de dokter(s) geen verder onderzoek gedaan, trouwens?

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”