needhelp

bij geschreeuw/ woede paniek

hallo allemaal,

Ik weet niet wat ik hiermee moet,
Elke keer als er iemand iets verkeerds zegt/ schreeuwt of boos doet,
raak ik in paniek en begin ik van top tot teen te trillen. Ik kan dan geen woord zeggen doordat mijn ademhaling ineenkeer verandert. Ik heb er erg moeite mee omdat ik nooit de woorden op de juiste moment zeg maar wanneer het al helemaal over is, dit is dan meestal al telaat. Ik heb dit bij elke kleine ruzie/ geschreeuw. Ik ben bekend met spanningshoofdpijn zeggen ze? Ik voel me heel zwak wanneer ik helemaal begin te trillen en moeilijk adem haal. Ook krijg ik een enorme druk op mijn voorhoofd en ogen.

Weet iemand wat dit is of wat ik hiervoor kan doen want ik wil toch in iedergeval wel kunnen praten tijdens zo een situatie?en is dit gevaarlijk ( Ademhaling)...

Alvast bedankt
needhelp confused5
Leeuwtjuh

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Het lijkt een beetje op een heftige angstreactie. Hoe komt het dat je zo bang bent?
Wat gaat er dan door je heen?
needhelp

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Ik ben vroeger op jonge leeftijd erg gepest dus ben altijd erg onzeker geweest en heb toen ook nooit iets terug kunnen zeggen. Ik heb bijna nooit ruzies omdat ik ook bijna nooit boos wordt. het lukt me niet om te praten ik zit dan helemaal vast. De trillingen en ademhaling maakt het alleen maar erger. Ik weet ook niet wat er allemaal in me op komt. Ik raak helemaal in paniek.
Leeuwtjuh

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Heb je al ademhalingsoefeningen gebruikt?
Wat je kunt doen is je tijdelijk proberen af te schermen door middel van ademhalingsoefeningen of visualisatietraining.
needhelp

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

IS het een vorm van hyperventilatie? ik heb daar nooit aan gedacht maar dat is een optie
Leeuwtjuh

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Ja wellicht is dat een mogelijkheid, dat weet ik niet. Ik heb daar de medische kennis niet voor om dat vast te stellen maar ik denk dat het er wel op lijkt. Heb je dit wel eens aangekaart bij je huisarts?
needhelp

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Leeuwtjuh schreef:Ja wellicht is dat een mogelijkheid, dat weet ik niet. Ik heb daar de medische kennis niet voor om dat vast te stellen maar ik denk dat het er wel op lijkt. Heb je dit wel eens aangekaart bij je huisarts?

nee omdat ze dan gaan denken dat ik de hele tijd ruzie maak of dat het heel slecht gaat ofzo?
maar ikdenk dat ik het wel moet doen.
Leeuwtjuh

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Als je je daar zorgen om maakt (dat zal best wel, anders maak je er geen topic over aan) dan kun je dat misschien maar wel eens proberen te benoemen en kijken wat er uit komt.
needhelp

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Ja bedankt voor je hulp, die ademhalingsoefeningen ga ik proberen
Leeuwtjuh

Re: bij geschreeuw/ woede paniek

Probeer stil te staan op het moment dat je die klachten hebt. Dat heeft in het verleden bij mij enorm geholpen. Ik raakte ook altijd in paniek of uit mezelf tijdens ruzies en dergelijke. Het hielp mij om net te doen alsof ik de tijd stil zette, stelde mezelf even buiten de situatie, probeerde rustig adem te halen en tot vijftig te tellen (tien werkt bij mij niet) en daarna te rationaliseren wat er precies gebeurde. Daarna voelde ik mezelf rustig worden en had ik genoeg ademruimte genomen om terug te ruziën. Ik weet niet of het voor jou helpt, maar misschien kun je er iets mee. Sterkte.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”