Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Dinsdag heb ik hier mijn eerste afspraak: http://ademrust.be/

Hopelijk is dit de eerste stap naar herstel. cheerqd5
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Mijn dokter stelt voor om me SSRI voor te schrijven maar ik heb echt schrik van antidepressiva..
Zou dit meer helpen dan gewoon geduld te hebben? Ik heb het gevoel dat ik het probleem dan gewoon een paar maand opschuif?
Heeft er hier iemand verstand van zake aub?
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

een kleine update:
(ik plaats dit trouwens voor alle mensen die dit ook ervaren en op internet alleen maar rampberichten tegen komen.. :) )

Ik ben naar een universitair ziekenhuis geweest en het blijkt dat ik zowel lichamelijk als psychisch volledig overbelast ben.. :oops:

Ik had al gezegd dat ik ademtherapeut deed, voedingssuplementen, extra vitamine C, extra rust, veel meer slaap etc..

Zij hebben mij ook elke keer voor het slapen gaan 50mg Trazolan voorgeschreven. Dit is een serotonineheropnameremmer om mijn hersenen op hun plooi te laten komen.
Een lichaam in stress word blijkbaar ongevoelig voor serotonine of maakt dit te weinig aan.
Ik hoop hier zo snel mogelijk vanaf te geraken natuurlijk..

Kan iemand met verstand van zake hier nog iets aan toevoegen waarom ze dit exact voorschrijven? occasion14
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Kleine update: Trazolan gebruiken ze off label als een middel om de diepe slaap te verbeteren. Hierdoor herstel je sneller. Ik voel mij al veel beter dan enkele maanden geleden. ( wel nog steeds op het randje, maar ik functioneer normaal)
De hartslag is terug normaal etc, alleen voel ik mezelf nog steeds mee spelen in een film en voelt mijn eigen lichaam zelfs vreemd aan.
Ik veronderstel dat dit uiteindelijk ook wel zal weg gaan. cheerqd5
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: overwerkt?

Ibiza Cupra 2 schreef:Ik voel mij al veel beter dan enkele maanden geleden.
Goed om te lezen dat jij je al wat beter voelt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Nog steeds hetzelfde als 3 maand geleden.. :confused:
Moeite met concentreren, beverig, vreemd voelen, etc..

Niet bepaald gezellig, maar het leven gaat voort.
Gebruikersavatar
risingphoenix
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2014 12:08

Re: overwerkt?

Hallo,

Ik lees nu pas jouw verhaal.

Heb ook al 10 jaar soortgelijke klachten, maar na een anderssoortige infectie.
Ik weet hoe zwaar het kan zijn.
Het is idd een leren leven met, op een ander ritme.

Hoe gaat het nu met jou?
Lukt het op het werk?
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Hallo Risingphoenix,
Allereerst bedankt van de interesse!
Op het werk gaat alles goed, daar zouden ze graag hebben dat ik promoveer maar ik heb geweigerd omdat ik even nog een stressluw leven wil.
Met de gezondheid gaat het de ene dag beter dan de andere, maar ik mag zeker niet klagen.
Sinds februari ben ik 10 kg verdikt (Nu weeg ik terug 64kg, voor 177cm). Mijn lichaam krijgt veel meer rust en slaap en reageert er blijkbaar goed op.
Psychisch gaat het ook veel beter! De angstaanvallen zonder reden zijn al veel minder. Het is nu eerder alsof ik 2 soorten perceptie van de realiteit ervaar. (Misschien klinkt dit beetje raar).
In normale omstandigheden loopt alles goed, maar als ik moe ben dan ervaar ik de realiteit anders (ervaar ik alles als vreemd) en heb ik van die rare kwaaltjes zoals mijn slikspieren verkrampen, ijl in het hoofd, eigen lichaam en omgeving vreemd aanvoelen etc...
Het lijkt ook alsof mijn probleem ergens een relatie heeft met adrenaline/ cortisol. Ik kan de (angst)gevoelens ook gemakkelijk triggeren met een tas koffie. Dan heb ik zo het rare gevoel.
Ik hoop dat het verder positief blijft evolueren. Waarschijnlijk zal ik er eeuwig gevoelig aan blijven, maar als ik het zo onder controle kan houden is het al veel.

Nog een kleine anekdote: Toen ik deze zomer op vakantie naar Zuid Frankrijk vertrok, kreeg ik MONSTERpaniekaanval (Terwijl ik hier lang naar uitgekeken heb). Eenmaal aangekomen was ik echt in paniek (zonder reden)en kwam ik erg moeilijk tot rust. Dit duurde verschillende dagen en beschouw ik als mijn grootste terugval van dit moment. Volgende vakantie zal dit hopelijk niet meer voorkomen.

Hopelijk leest er iemand dit en kan hij/zij er zich aan optrekken.
Fijne avond! 3some
Gebruikersavatar
risingphoenix
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2014 12:08

Re: overwerkt?

Beste Ibiza,

Wat goed om te lezen dat het een heel stuk beter gaat cheerqd5
Persoonlijk denk ik dat jouw positieve ingesteldheid ook wel een rol speelt in jouw herstelproces.

Ja, de paniek komt meestal op rustgevende en ontspannen momenten naar boven e.
Dat heb ik ook altijd raar gevonden.

Heb jij ook al iets geprobeerd van ademhalingsoefeningen, meditatie, enz...in te bouwen?
Een aantal technieken hebben mij sterk geholpen om van de aanvallen af te geraken.
Nu kan ik weer volop koffie drinken 001_tongue (niet dat dat aan te bevelen is natuurlijk ;-)
Ik heb jarenlang elke avond voor het slapengaan 10 minuten buikademhaling gedaan.
Ook nog toegepast: biofeedback
(in 10 sec.; 3 in, 1 pauze, 4 uit, 2 pauze ademen - helpt bloeddruk, hartslag naar beneden halen en helpt stresshormonen terug in balans te brengen)
bodyscan meditatie
(ogen dicht, rustig gaan zitten,je richt je aandacht op elk van je lichaamsdelen, dwaal je af dan breng je de aandacht terug naar je lichaam; ik doe er soms 40 min. over maar dwaal dan ook veel af - helpt om achteraf helderder te denken en te handelen)

Nog veel rust gewenst ;-)
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Die ademhalingsoefeningen heb ik perfect onder controle. Bijna de hele dag door heb ik een buikademhaling.
Als ik in mijn bed lig en probeer alleen aan mijn lichaam te denken dan is het "adem in, adem uit werkafwasrekeningenbetalenautoonderhoudgevenheeeeyyyyymacarena!!"
:D :D :D
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Amai, al bijna 10000 keer bekeken!! Het moet toch zijn dat dit onderwerp ongelofelijk hard leeft.
Sterkte aan iedereen die er last van heeft.
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Momenteel alleen nog erg kortademig en ineens uit het niets heb ik een mega pieptoon in mijn rechteroor. (zonder blootgesteld te zijn aan sterk geluid).

een lichaam zit raar in elkaar jongens.. [blink]
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Hierbij nog eens een update.
Helaas niet zo een leuke.
Ik liep al enkele weken met de neiging tot hyperventileren/ kortademig.
Vanaf zondag is het echter verslechterd.
Druk op de borst, verkeerd ademen, zwetende handen en voeten, rare waarneming van je omgeving, op elk moment de neiging om in tranen uit te barsten en een uitgeput gevoel.
Ook is het weer " Nog 1 duwtje en ik stort in.."
Nu heb ik 11 dagen vakantie en zelfs het vooruitzicht van bij vrienden te zitten maakt me angstig.

Velen zullen deze situatie wel herkennen.

Ik drink nu al enkele weken cafeïne-vrije koffie en alcohol is niet meer dan 2 glazen per dag (max).

Het zal nu ook wel weer passeren zeker.
Wel lastig als je zo weer in de lappenmand ligt. [zucht]
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: overwerkt?

Ibiza Cupra 2 schreef: 19 apr 2017 21:20 Ik drink nu al enkele weken cafeïne-vrije koffie en alcohol is niet meer dan 2 glazen per dag (max).
Die cafeïne-vrije koffie zal echt verschil niet maken, lijkt me.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

volhoudertje schreef: 19 apr 2017 21:50
Ibiza Cupra 2 schreef: 19 apr 2017 21:20 Ik drink nu al enkele weken cafeïne-vrije koffie en alcohol is niet meer dan 2 glazen per dag (max).
Die cafeïne-vrije koffie zal echt verschil niet maken, lijkt me.
Andersom merk ik wel dat caffeine mij slecht doet. Na 1 tas ben ik al aan het zweten en voel ik me opgejaagd. en ik drink zo graag koffie!! [027]
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: overwerkt?

Ibiza Cupra 2 schreef: 19 apr 2017 21:55 Andersom merk ik wel dat caffeine mij slecht doet.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het meer zin heeft om de oorzaak van je stress aan te pakken dan geen koffie meer te drinken.
Want aan die koffie ligt het echt niet dat jij je belabberd voelt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Sorry, had het verkeerd begrepen.
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: overwerkt?

Hoi ik las je relaas en vind het heel knap hoe je het tot nu toe gehandeld hebt! Jammer dat je nu zo'n " terugval" hebt. Een aantal dingen herken ik, het gevoel in een film te zitten en de paniekaanvallen noemen ze ook wel derealisatie. Het is goed om ontspanningsoefeningen te doen en je dieet uit te balanceren. Beterschap gewenst.
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

De dokter heeft me even 50mg Trazolan voorgeschreven ( Ik ben ploegwerker).
Hopelijk zorgt de betere slaap er voor dat mijn zenuwstelsel zich terug normaliseert.
Huilerig staan zonder reden is echt irritant.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: overwerkt?

Ibiza Cupra 2 schreef: 02 mei 2017 13:28 De dokter heeft me even 50mg Trazolan voorgeschreven ( Ik ben ploegwerker).
Hoe sta je daar tegenover? Je zegt dat je hoopt dat deze medicatie helpt, dat hoop ik voor je.
Maar zie je dit als een oplossing, of alleen als een middel dat er voor zorgt dat je kunt blijven werken?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Ibiza Cupra 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 aug 2014 20:38

Re: overwerkt?

Aangezien ik ook veel meer rust heb ingebouwd in mijn leven en meer eet, beschouw ik het als een hulpmiddel dat mijn lichaam terug tot rust brengt.
Ik hoop gewoon dat ik terug ontspannen geraak.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”