Maar

Hee (Maar)

Hallo lieve mensen,

Ik heb me ook maar geregistreerd, misschien dat het goed is om dingen met jullie uit te wisselen..
ik ben maar, 18 jaar, en studeer verpleegkunde.
ook al gaat alles me voor de wind, ik ben niet gelukkig..
ik heb last van dwangstoornissen. ik moet van mezelf constant dingen onthouden, mensen moeten dingen vaker tegen me zeggen, ik vraag constant; wat zeg je, wat zei je daarvoor, etc.
ook als ik in een gesprek bezig ben, moet ik van mezelf onthouden waar we het over hebben gehad, en wat de aanleiding tot een bepaald onderwerp was.
ik ga voor mezelf het hele gesprek na. uren, dagen, weken, maanden gaan voorbij met denken denken denken. denken over alles wat ik mee maak.
ik lees mailtjes na, sla alle gesprekken op msn op, om het maar weer te kunnen teruglezen als ik iets vergeten ben. als ik het dan weer weet, dan is het ook weer goed.
maar als ik iets niet begrijp, niet gehoord heb, of ben vergeten, kan ik daar vreselijk mee zitten.
dan is daar die controle dwang, om alles toch te onthouden.
ik voel me depressief door deze stoornis, het beheerst mn leven.
hoe kom ik er aan, en nog beter, hoe kom ik er van af?
ik ben bij 2 psychologen geweest, loop nu bij een maatschappelijk werker, maar ik weet niet of het helpt, mijn vorige psych had me doorgestuurd naar het ggz/riagg, maar door slecchte ervaringen van mijn moeder, ben ik daar niet naar toe gegaan, en heb gekozen voor een maatschappelijk werker/een school vriendin van mijn moeder van vroeger.
zij adviseerde mij om een dagboek bij te houden, dit heb ik gedaan, maar ik merk, als ik dat moet doen, dat ik weer de hele dag opnieuw moet beleven, terwijl ik dat juist niet wil! ik wil het zo graag loslaten, en dan moét ik het persé opschrijven.. hier ben ik dus ook mee gestopt, maar als ik dan nadenk wat ik vorige week heb gedaan, heb ik geen controle meer!, het staat nergens, en ik kan het niet terughalen.. want ik ben het gewoon vergeten..

ik heb het ook met bankafschriften.. ik moet persé weten waar mijn geld aan is uitgegaan, of als ik geld in mijn portomonee heb, dan moet ik weten waar het vandaan komt, en als ik de controle kwijt ben, dan raak ik verschikkelijk in de stress, moet dan van mezelf weer alles nagaan, wat ik heb gekocht, en hoe duur dat was, ik moet alles uitrekenen, om maar te controleren of het wel klopt wat er nog in zit..

vergeet ik iets, dan pieker ik daar verschrikkelijk over.
ik kan het niet stoppen, het komt steeds terug. bij alles, bij iedereen ook.

ik ben ook erg onzeker over mezelf, achterdochtig ook, denk vaak dat mensen het over mij hebben, als vroeger een groepje begon te lachen, dacht ik ; oh god, het gaat over mij.. en ik wou weten wat het was..
ik heb een vriend, maar denk ook wel dat hij anderen leuker vind, ik ben verschikkelijk bang dat hij weer met zijn ex neemt, altijd als ik haar zie, dan ben ik bang..
ik heb nergens zin meer in, ben niet meer die vrolijke maar die ik altijd was.. mijn vriend merkt het ook, onze relatie word er ook niet beter op zo. :( ik wil er zo graag van af..

Nu weten jullie wie ik ben, waar ik mee zit, en ik hoop dat ik door en met jullie weer wat hoop krijg..

Liefs, Maar.
Mier

Hoi Maar!

Fijn dat je de stap genomen hebt je hier aan te melden.
Hopelijk krijg je hier de reacties waar je wat mee kan in je leven.
DELETED

VERWIJDERD
an84

Welkom! :)
Maar

Bedankt voor de reacties :)
vechter

welkom, join the club.
hoeveelste jaars ben je??
Raindrop

Dag Maar, Welkom! :)

't Lijkt me dat je jezelf alleen maar gek maakt, door alles te bewaren. Zodat je jezelf de kans geeft om alles weer te weten, hoeveel tijd gaat er wel niet inzitten om na te pluizen waar wat staat? Ik sla ook wel eens het een en ander op om het nog eens terug te lezen, maar mijn ervaring is dat ik er zelden naar kijk en 't dus alleen maar ruimte in beslag neemt.
Ik weet wel door tijdens een gesprek heel erg bezig te zijn met alles te willen onthouden (wat voor niemand mogelijk is), het merendeel juist langs je heen gaat en je achteraf alleen maar met meer vragen zit.
Maar

Hoi Vechter, ik ben 3e jaars.

Hoi Raindrop, het is inderdaad zo wat je zegt, ik heb dat vaak, dat ik aan dingen denk, terwijl ik eigelijk NU zou moeten luisteren, want als ik dat niet doe, dan hou alleen maar meer vragen over daarna.
dus klopt helemaal wat je zegt.
en ik heb ook meegemaakt, nadat ik alles opschreef, dat ik dacht; dat moet ik onthouden, want stel dat ik ga piekeren.
en later heb ik er nooit meer naar omgezien.. echt raar..
Raindrop

De controledwang die jij hebt heb ik niet. Enkel een niet zo'n best geheugen, waardoor ik de belangrijke gebeurtenissen, data's, weetjes, e.d. (beknopt) opschrijf. Ik vind het erg vervelend dat ik dingen niet meer weet, maar overtrek het niet.

Ik denk dat het belangrijk is toch realistisch te blijven. Alles onthouden en terughalen kan niemand. Jezelf vertrouwen in het doen van aankopen, zoveel onzin zal je toch wel niet kopen? ;) Je kijkt je bankrekeningafschriften helemaal na om te controleren of het klopt?
Verder niet alles opslaan, filter het. Bewaar het belangrijkste waar je later eventueel nog wat aan hebt. Een opgeruimd blad is veel fijner dan al die bestanden waar je op den duur toch niet meer van weet wat het is.

Laat het niet uit de hand lopen. Als je jezelf wat minder dwingt zal het loslaten en onthouden ook beter gaan.

En, aan onzekerheid valt wat te doen!

Terug naar “Voorstellen (periode 2004-2006)”