Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Daar is weer een nieuwe vraag van de week! ;) Deze keer de volgende:


Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?
Waarom heb jij die mening?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Bedoel je de gemiddelde mens in Nederland?

Ik merk in Nederland dat er een sterke ik cultuur is en anderen zijn maar rare mensen (kort door de bocht). Ben ik te weinig eerlijk naar mezelf toe? Ja, vaak wel wanneer me dat uitkomt, maar ik begin wel steeds eerlijker naar mezelf te kijken en ernaar te handelen.
Werk ik dan ook hard aan mijn tekortkomingen? Ja, en dat maakt me een beter (en geliefder) mens.
Is het de moeite waard? Ja! De opofferingen leveren uiteindelijk het tienvoudige op.
Kan ik gemakkelijk toegeven dat ik tekortkomingen heb? Ja, alleen als ik dat toegegeven heb, heb ik ook de neiging mijn tekortkomingen te verdedigen, want zwakte mag niet in de maatschappij, dan ben je een watje die altijd maar zeurt over zijn zwakke persoontje/ psyche.

Dan inzoomend op de algemene mentaliteit om me heen: waar ik me aan stoor is dat vrijwel iedereen lijkt te handelen vanuit een gedachte: voor mijn belangen moeten anderen altijd opzij. Dat kan deze praktijkuitwerking hebben:

mijn vriendin werkt op een afdeling waar ook een moeder met kinderen werkt (ze heeft ook een hardwerkende vriend, dus staat er niet helemaal alleen voor). Het is een type die veel lol trapt op het werk, nooit als laatste het licht uitdoet en regelmatig vrij wil hebben op momenten dat het totaal niet uitkomt. Maar ja, als mevrouw vrij moet hebben, moet iedereen zich maar aanpassen. En och, het werk kan wel blijven liggen.
Niet dus! Het bedrijf zit op de cijfers, wat vandaag in de mailbox zit moet vandaag afgehandeld worden.. En och, dan pakken de hardwerkende collegae zonder kinderen het toch wel even op? Prima hoor, vrij vragen, want mijn zoontje moet zwemmen, regel het lekker een paar weken van tevoren goed, dan hebben je collegae er geen last van. Plus op het moment dat de hardwerkende collegae een keer vrij hebben (en dit wel netjes weken van tevoren hebben aangevraagd) dan wordt er flink geklaagd door dezelfde mevrouw, want de mailbox zit toch overvol?

Zo zijn er genoeg schoolvoorbeelden van mensen die te weinig eerlijk (lees zelfkritisch) naar zichzelf toe zijn.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Bedoel je de gemiddelde mens in Nederland?
Dat bedoel ik inderdaad, maar je kan het ook doortrekken naar jezelf. Of jijzelf te weinig eerlijk bent naar jezelf.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Memories, ik vind het een mooie vraag, ben erg benieuwd hoe de reacties zullen zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Ik kan het me permitteren om tegen me zelf te liegen. 001_tongue
Het hangt er ook maar van af op welk gebied je af en toe wel eens een oogje dichtknijpt over je eigen gedrag.
Ik zal eens paar voorbeelden geven:

Wordt het niet eens tijd om je huis eens beter op te ruimen?
Nee, ik voel me het prettigst in deze chaos.
Zou je niet eens iets aan je lichamelijke conditie doen?
Nee hoor, een beetje gewichtstoename is een heel normaal verschijnsel bij mensen die gestopt zijn met roken.

Om de bovenstaande zaken ga ik me niet echt druk maken, hoor! En dat is niet gelogen. [027]
* Liebe Macht Frei *
Marco

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Smakelijk gelachen om VH.

Idd, op sommige punten maakt het niets uit. Ik vind wel dat je altijd eerlijk naar je eigen motieven moet kijken voor bepaalde handelwijzen. In dat opzicht ben ik geen pure individualist.

En altijd blijven nadenken. Schakel nooit dat verstand uit.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

En altijd blijven nadenken. Schakel nooit dat verstand uit.
Een combinatie van gevoel en verstand. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Memories schreef:
En altijd blijven nadenken. Schakel nooit dat verstand uit.
Een combinatie van gevoel en verstand. ;)
Of in 1 woord: sur-realisme. ;-)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Kyron schreef:Of in 1 woord: sur-realisme. ;-)
Ik begrijp niet goed wat het surrealisme hier me te maken heeft. 001_rolleyes
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Of in 1 woord: sur-realisme. ;-)
Ik begrijp niet goed wat het surrealisme hier me te maken heeft. 001_rolleyes
Anders verwoord de werkelijkheid uit breiden met “gevoel”. Beseffende, dat datgene wat we als verstand waarnemen “onvolledig” is. Het realisme krijgt er een dimensie erbij, vandaar ‘surrealisme’. Dat gevoel (soms verborgen), dat zich uit als stemming, als droom en fantasie maakt deel uit van het zelfbeeld.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

Ik denk van wel. Ik luister niet altijd naar mijn gevoelens maar meestal ben ik met mijn hoofd bezig. Als mijn lichaam iets probeert uit te leggen komt dat nauwelijks aan omdat mijn gedachte een andere mening hebben. Op deze manier ben ik te weinig eerlijk naar mij zelf toe.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Zijn wij te weinig eerlijk naar onszelf toe?

koen0069 schreef:Ik denk van wel. Ik luister niet altijd naar mijn gevoelens maar meestal ben ik met mijn hoofd bezig. Als mijn lichaam iets probeert uit te leggen komt dat nauwelijks aan omdat mijn gedachte een andere mening hebben. Op deze manier ben ik te weinig eerlijk naar mij zelf toe.
Ik zou zeggen: Een “koen”e ridder verliest zijn hoofd niet. :D In een cultuur word soms onbewust doorgegeven dat verstand en gevoel elkaar tegengestelden zouden zijn. Uiteraard is het “verstandig” naar je “gevoel” te luisteren en ervan te leren, als bron van kennis en informatie, want gevoel heeft ieder mens. Daarna je gevoel emanciperen en stuurles geven. Wat makkelijker gezegd is dan gedaan. Del dicho al hecho hay gran trecho. Vrij vertaald: zeggen en doen is twee. Niets menselijks is mij vreemd. Ik weet er ook alles van.

Terug naar “Vraag van de week”