Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Daar is weer een vraag van de week! :) Met deze week de volgende vraag.


Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk van of voor een ander?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk van of voor een ander?
Ik denk daar eigenlijk zo min mogelijk over over na, het is immers aan de ander om te bepalen of mijn handelingen een bijdrage opleveren aan zijn of haar geluk. En laten we wel wezen, als je 's ochtends in je handen wrijft en zegt: "Ha, ik ga eens een bijdrage leveren aan iemands geluk," dan kom je er snel genoeg achter dat het zo niet werkt. 001_tongue
Het kleine gebaar waarvan jij je niet van bewust bent welke betekenis het voor een ander heeft is denk ik meer waard dan datgene wat je bewust van plan was. ;-)

Daarom werken die kleffe filmpjes ook niet die je soms op Facebook voorbij ziet komen waarin het plegen van 'random acts of kindness' bepleit wordt. Je kent ze wel, dat zijn van die filmpjes waarin daklozen ongevraagd gratis pizza's of hamburgers krijgen toegeschoven door wildvreemden. 001_rolleyes Omdat soort filmpjes moet ik ontzettend lachen. Maar oh wee als je dat als commentaar schrijft, want dat wordt iedereen heel erg boos. [027]

Tegenwoordig schijnen we dan in een 'participatie samenleving' te leven, waarin zorg geen vanzelfsprekendheid meer is maar vertaald wordt naar een vrijwillige bijdrage van het individu. Tja, het kan verkeren ...

Maar ik ben natuurlijk een aarts-cynicus wat dit soort dingen betreft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Volhoudertje schreef:
Het kleine gebaar waarvan jij je niet van bewust bent welke betekenis het voor een ander heeft is denk ik meer waard dan datgene wat je bewust van plan was. ;-)
Dat is waar. Maar is dat dan niet, hoe onbewust het ook voor je is geweest, ook een bijdrage aan iemands geluk? Het komt namelijk van jou. Dan zou je dus kunnen zeggen: Er zijn voor iemand, kan bijdragen aan iemands geluk, ook al is het voor jou soms onbewust.

Overigens ben ik van mening dat als je iets doet voor een goed doel, je ook zou kunnen bijdragen aan iemands geluk. Misschien is het dan niet rechtstreeks, maar een goed doel is er regelmatig natuurlijk om iets te bewerkstelligen. Hoe groot of klein een organisatie ook is. Het kan een organisatie zijn die helpt bij basisbehoeften zoals voedsel, kleding en onderdak endergelijke, of het kan een organisatie zijn die geld steekt in psychisch welzijn, of het kan een organisatie zijn die bezig is om mensen weer mensen te laten zijn. Indirect heb je de mogelijkheid om bij te dragen aan. Je hebt zoveel organisaties edie bijdragen. Goede doelen die ondanks alles toch iets willen bereiken. Wellicht kan je hern een handje helpen. In Nederland maar ook in het buitenland. Het lijkt misschien nihil, het lijk soms misschien niet haalbaar, maar soms is het idee al voldoende om iets bij te dragen. Om een hand uit te steken.

Geluk kunnen geven of proberen een blijer gevoel te geven zit vaak in iets heel kleins. Iets kleins kan iets heel groots doen. Bijvoorbeeld even de tijd nemen voor iemand. Even te luisteren. Net even dat schouderklopje. Al is het maar om een heel klein beetje vertrouwen. Misschien kan je inderdaad het grote geluk niet maken. Maar misschien kan je wel een beginnetje maken. Luisteren naar een muziekstuk die iemand aan het spelen is. Waardering geven aan het einde. Doormiddel van een compliment of een beetje geld. Voor iemand kan dat een dag beter maken. Iemand kan zich daar al gelukkiger door voelen. Misschien is dat soms een momentopname, maar beter een moment opname dan helemaal geen moment. Als je ziet dat een knuffel valt van een kind, het op te rapen en weer mee te geven. Het zijn kleine dingen maar het kan heel veel betekenen voor iemand. Soms meer dan je denkt.

Zo zijn er natuurlijk veel voorbeelden. Zo kan je het ook steeds meer verbreden. Het klopt dat niet iedereen erop zit te wachten. Dat moet je respecteren. Maar als je het gevoel hebt (bij bijvoorbeeld bovenste voorbeelden) dat je iets zou kunnen doen, dan moet je ook proberen dat te doen. Het gaat immers om kunnen bijdragen. Wellicht heeft iemand een slechte of mindere dag, fietst of loopt diegene langs je, jij hebt geen idee van dat gevoel maar lacht wel naar die persoon of zegt de persoon gedag of allebei en heeft die persoon net even dat contact moment nodig. Wat jij dus aangeeft, onbewust iets bijdragen. Dat is ook heel fijn.

Zo zijn er verschillende manieren die kunnen bijdragen. Het hoeft niet maar het is wel een mogelijkheid. Soms is dat beter dan niets. Je kan van alles opnoemen, wat ik heb geschreven zijn maar een paar voorbeelden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Onzelfzuchtig wat voor een ander over hebben. Het kan bij heel kleine dingen beginnen in je eigen gedrag. Laat eens iemand voor bij de kassa. Hou eens een deur voor iemand open. Help iemand die zijn boodschappen heeft laten vallen met oprapen.

Wees opmerkzaam t.o.v. de mensen om je heen en je ziet ook wat hun behoeften zijn. Misschien kun je kleine dingetjes doen. Je wordt een gelukkiger mens door te geven. Blijf dat doen. Raak niet ontmoedigd als je de enige lijkt die dat doet. Ik geloof nog steeds in goed voorbeeld doet goed volgen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Marco schreef:
Raak niet ontmoedigd als je de enige lijkt die dat doet. Ik geloof nog steeds in goed voorbeeld doet goed volgen.
Daar geloof ik ook nog steeds in. Maar als ik eerlijk ben is het af en toe wel ingewikkeld. Het is niet zo dat ik er dan maar mee stop, maar soms is het best een lastig punt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Weet je wat het ook is? Niet om op te scheppen of iets dergelijks, maar Ik vind dat ik eigenlijk wel voldoende bijdragen lever aan het geluk van andere mensen. Tja, dat kan toch ook? [027] Of vind je het raar om zoiets te zeggen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

volhoudertje schreef:Weet je wat het ook is? Niet om op te schepen of iets dergelijks, maar Ik vind dat ik eigenlijk wel voldoende bijdragen lever aan het geluk van andere mensen. Tja, dat kan toch ook? [027] Of vind je het raar om zoiets te zeggen?
Nee hoor, dat is toch juist mooi dat je dat kan zeggen? [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

zelf proberen zo gelukkig mogelijk te blijven of te zijn.

Dan heb je de energie, de kracht en de zin om het te delen en dingen voor anderen te doen (groot en klein) om hun blij te maken.

Het elke dag volhouden kan ik niet. Er zijn dagen dat ik genoeg heb aan mijn lasten en die me neerhalen en er niks overblijft om te delen.
Ook komt het voor dat ik wel hard mijn best doe om te helpen, te luisteren, attenties te doen maar dat alles genegeerd wordt of als niet belangrijk voor de andere partij lijkt. dat zet nog een grotere domper op de bereidheid ervoor open te staan en herhaling.

Maar meestal denk ik probeer ik mensen te laten voelen dat ik ze graag mag/heb/zie en waar wordt je meer gelukkig van dan je geliefd/geapprecieerd/erbij te voelen.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

momo schreef:zelf proberen zo gelukkig mogelijk te blijven of te zijn.
… ben het wel met die bovenstaande woorden van mevrouw momo, de tinker elf eens…. 001_rolleyes Want alleen een gelukkig mens, kan anderen gelukkig maken.

Geluk, zo zeggen de filosofen ook is gelijk aan: met jezelf in harmonie zijn, tevreden met je leven zijn. Het betekent dat ik vreugde ervaar over wat ik dagelijks beleef. Om geluk te kunnen ervaren is dus (ook) een innerlijke houding nodig denk ik. Het hangt af van het vermogen om nu op dit moment te genieten van wat ik beleef. Zoals op dit moment het schrijven van een bescheidde bijdrage. Wie voortdurend het geluk najaagt, loopt het mis. Zoals krampachtig zoeken naar geluk loopt op niets uitloopt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Kyron schreef:Want alleen een gelukkig mens, kan anderen gelukkig maken.
Dat lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk triest als dat waar zou zijn. 001_rolleyes
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Want alleen een gelukkig mens, kan anderen gelukkig maken.
Hmm, het ís belangrijk om zelf geluk te ervaren. Het is belangrijk om aan jezelf te (blijven) werken. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Het is belangrijk om (ook) aan jezelf te denken. Ook omdat anderen dat kunnen zien en ook het geluk mee kunnen ervaren. Maar of ik het met de uitspraak eens ben? Ik denk het niet. Sterker nog, ik weet dat een ongelukkig mens, anderen gelukkig kan maken. Iemand die diep van binnen zich ongelukkig voelt en verdrietig is, kan zich inderdaad ook van alles losmaken en niet met anderen bezig zijn, maar het kan ook zo zijn dat óndanks de wanhoop en het verdriet in iemand, ze tóch anderen blij kunnen maken, kunnen steunen, de ander wél geluk kunnen geven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Het is ook een beetje vaag geformuleerd... voor de ene is geluk veel bezit hebben. Daar kan je altijd in bijdragen als je hen iets cadeau geeft.Voor een ander succes, vrouwen, mannen, uiterlijk , weetikveel...

Voor een ander is het hulp krijgen die je niet gevraagd hebt , maar wel nodig vb.

Ik bedoel met een gelukkig mens ook niet iemand die hele dagen met een smile tot achter zijn oren rondloopt (niet te vertrouwen die :lol: ) maar inderdaad zoals Kyron aangeeft een stabiel, redelijk tevreden persoon, die kan genieten van het moment en geluk ziet in kleine dingen. Soms is een glimlach of een aardig gebaar genoeg, om je het gevoel te geven dat je meetelt en het waard bent.

En ik denk niet dat intrieste, diep ongelukkige mensen daar nog mee kunnen. Niet ik heb een slechte dag /week/dip, maar 'doe het licht maar uit' ongelukkige mensen. Depressie is een zwarte leegte die je oogkleppen geeft en geen enkele energie om nog voor jezelf iets te doen, laat staan voor anderen.

Ik denk dat je je redelijk goed in je vel en jezelf moet voelen om open te staan voor een ander en een deel van jezelf daarmee te geven. En je ook kwetsbaar kunnen opstellen.Je moet het voelen om het te kunnen geven ahw

En dat is inderdaad intriest als je dat niet meer kan...want zo graven ze zichzelf dieper in de duisternis.

maar het is een moeilijke spiraal om weer uit te raken

ps. Momo sprinkles some fairy dust in het rond, so smile, this is expensive shit eusa_angel
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Ik bedoel met een gelukkig mens ook niet iemand die hele dagen met een smile tot achter zijn oren rondloopt (niet te vertrouwen die :lol: ) maar inderdaad zoals Kyron aangeeft een stabiel, redelijk tevreden persoon, die kan genieten van het moment en geluk ziet in kleine dingen. Soms is een glimlach of een aardig gebaar genoeg, om je het gevoel te geven dat je meetelt en het waard bent.
Dat is waar. :) Elke dag vrolijk zijn is sowieso onmogelijk. (En er zijn periodes dat het heel wat minder kan gaan met iemand. Waarbij die persoon niet, maar soms ook wel anderen gelukkig kan maken.) Nou ja, zoiets zei ik al, he? :D
En ik denk niet dat intrieste, diep ongelukkige mensen daar nog mee kunnen. Niet ik heb een slechte dag /week/dip, maar 'doe het licht maar uit' ongelukkige mensen. Depressie is een zwarte leegte die je oogkleppen geeft en geen enkele energie om nog voor jezelf iets te doen, laat staan voor anderen.
Hier kan ik opzich inkomen. Maar tóch denk ik niet dat dat altijd zo zal gelden. Eh... hmm... lastig, ik denk dat je het in gradaties kan zien. Dat het verschillend kan zijn.
Een klein voorbeeldje: Robin Williams was al lange tijd verslaafd/depressief. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als hij heel diep zat, dat hij het inderdaad vreselijk moeilijk vond om nog iets voor een ander te doen. Maar toch deed hij het en met succes. Ook daar kan je gradaties gebruiken. Toen hij opgenomen was in een kliniek zat hij inderdaad zo diep en zo "ergens anders" dat hij weinig tot niets kon doen. Maar in de tijden dat hij er niet zat voelde hij zich ook vaak heel somver, depressief en ongelukkig en kreeg hij het wel voor elkaar om anderen blij te maken. Te laten lachen. Ondanks zijn verdriet. Helaas is de geweldige man overleden aan zelfmoord. Ondanks alle momenten dat hij anderen aan het lachen kreeg, gelukkig probeerde te maken, lessen leerde, was hij zelf alles behalve blij en gelukkig.

Maar nogmaals inderdaad, als je héél héél diep zit, is het vaak onmogelijk. (Robin zat ook waarschijnlijk heel diep voor z'n poging. Triest dat zo'n man zichzelf van het leven beroofd heeft maar zo zie je maar, zoals al eerder geschreven, ik geloof ook door jou Mo, het kan ieder in z'n greep houden. Ontzettend jammer dat dit zo is gegaan.)
Antonie Kamerling was ook iemand die veel deed voor anderen, veel speelde, veel op televisie was en iemand die ook anderen probeerde gelukkig te maken terwijl hij dat zelf heel vaak niet was. Hoe hard hij ook vocht en hoe graag hij het zo vaak ook anders wilde, gelukkig wilde zijn, ook hem lukte het niet meer in het leven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Robin Williams was naast verslavingsgevoelig (alcohol en cocaïne), ook bipolair en had Parkinson. :(

Maar in die zin kan je inderdaad zeggen hij maakte iedereen gelukkig met zijn 'masker' van humor en werd er zo ongelukkig van dat hij een wanhoopsdaad moest doen om tot rust te komen.

Het kan wel zoals je het dan zoals jij formuleert maar zwaar ten koste van jezelf uiteindelijk.
En dat zou nooit de de bedoeling of het resultaat mogen zijn aan bijdragen aan geluk vind ik glare
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

momo schreef:Robin Williams was naast verslavingsgevoelig (alcohol en cocaïne), ook bipolair en had Parkinson. :(

Maar in die zin kan je inderdaad zeggen hij maakte iedereen gelukkig met zijn 'masker' van humor en werd er zo ongelukkig van dat hij een wanhoopsdaad moest doen om tot rust te komen.

Het kan wel zoals je het dan zoals jij formuleert maar zwaar ten koste van jezelf uiteindelijk.
En dat zou nooit de de bedoeling of het resultaat mogen zijn aan bijdragen aan geluk vind ik glare
Ik begrijp wat je schrijft. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Het kan wel zoals je het dan zoals jij formuleert maar zwaar ten koste van jezelf uiteindelijk.
En dat zou nooit de de bedoeling of het resultaat mogen zijn aan bijdragen aan geluk vind ik glare
Klopt. Een persoon die alleen maar met het algemene geluk bezig is en het té zwaar ten koste van zichzelf laat gaan, gaat te ver. Vaak hebben deze personen ook veel verplichtingen, naar kinderen of ex-vrouwen toe en ik denk dat dat in de eerste instantie je focus moet zijn. En dan kan het in de hectiek zijn dat je het algemene geluk vergeet. In t geval Robin Williams is het 'gewoon' een gevolg van op tv in films verschijnen of in een serie dat veel mensen door hem geraakt werden. Het is een manier van geluk geven. Het geeft mensen die er naar kijken 'even' een goede tijd. Neemt niet zijn talent weg natuurlijk.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Marco schreef:
Het kan wel zoals je het dan zoals jij formuleert maar zwaar ten koste van jezelf uiteindelijk.
En dat zou nooit de de bedoeling of het resultaat mogen zijn aan bijdragen aan geluk vind ik glare
Klopt. Een persoon die alleen maar met het algemene geluk bezig is en het té zwaar ten koste van zichzelf laat gaan, gaat te ver. Vaak hebben deze personen ook veel verplichtingen, naar kinderen of ex-vrouwen toe en ik denk dat dat in de eerste instantie je focus moet zijn. En dan kan het in de hectiek zijn dat je het algemene geluk vergeet. In t geval Robin Williams is het 'gewoon' een gevolg van op tv in films verschijnen of in een serie dat veel mensen door hem geraakt werden. Het is een manier van geluk geven. Het geeft mensen die er naar kijken 'even' een goede tijd. Neemt niet zijn talent weg natuurlijk.
Overigens denk ik dat er (ook) veel mensen zijn die zich herkennen in zijn depressieve "modus". Dat er ook mensen zijn die zijn beslissing begrijpen.
(Maar dat is een heel ander punt.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

momo schreef:
Ik bedoel met een gelukkig mens ook niet iemand die hele dagen met een smile tot achter zijn oren rondloopt (niet te vertrouwen die :lol: ) maar inderdaad zoals Kyron aangeeft een stabiel, redelijk tevreden persoon, die kan genieten van het moment en geluk ziet in kleine dingen. Soms is een glimlach of een aardig gebaar genoeg, om je het gevoel te geven dat je meetelt en het waard bent.
Ik bedoelde het “ook” zo. ;)
En ik denk niet dat intrieste, diep ongelukkige mensen daar nog mee kunnen. Niet ik heb een slechte dag /week/dip, maar 'doe het licht maar uit' ongelukkige mensen. Depressie is een zwarte leegte die je oogkleppen geeft en geen enkele energie om nog voor jezelf iets te doen, laat staan voor anderen.

Ik denk dat je je redelijk goed in je vel en jezelf moet voelen om open te staan voor een ander en een deel van jezelf daarmee te geven. En je ook kwetsbaar kunnen opstellen.Je moet het voelen om het te kunnen geven ahw

En dat is inderdaad intriest als je dat niet meer kan...want zo graven ze zichzelf dieper in de duisternis.

maar het is een moeilijke spiraal om weer uit te raken
Dat zal zeker vaak zo zijn. Tevens kan ik ook het volgende scenario voorstellen.

1. Je bent depressief

2. je gaat op zoek naar mensen die hetzelfde meegemaakt hebben

3. Je vindt http://www.psycholoog.net

4. daar vind je ..

5. Die 2 worden een paar en zijn samen gelukkig zonder depressie

Prachtig positief liefdesverhaal, geboren uit de depressie. Hier heb ik dat nog niet geobserveerd, maar op een ander forum is dat wel een keer voorgekomen.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Hier is het naar mijn weten al 5 keer voorgekomen cheerqd5

het ultieme middel tegen depressie...liefde :cool:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Het klinkt geweldig, maar is dat wel genoeg? Overwint de liefde niet alleen depressie door eenzaamheid?
Ik ben waarschijnlijk 1 van de 5 die momo noemt en hoewel de liefde al veel heeft overwonnen, ligt de depressie nog dagelijks op de loer, bij ons allebei.

Niet dat ik negatief wil zijn in dit geval. Het is uitkijken geblazen, maar uiteraard helpt de liefde wel mee :nod: Het is vooral fijn dat er iemand voor je is, naar je luistert en je begrijpt.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Neen dat is niet genoeg, maar als alle beetjes helpen en begrip voor hoe je je voelt zonder je constant te moeten verdedigen terwijl je dikwijls niet eens weet hoe het komt dat je je zo voelt is al een grote.

Het maakt in elk geval dat je een antwoord hebt op de vraag waarom vecht ik elke dag 001_rolleyes
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Wat zou jij kunnen doen om bij te dragen aan geluk?

Ja, na de schok van de herkenning, blijft het leven natuurlijk een niet-evidente evenwichtsoefening. Of zoal de dichter Rilke het prachtig verwoord vind ik: In een diepe, gelukkige liefde tussen twee mensen word je op den duur de liefdevolle wakers over elkanders eenzaamheid. Dat kan je te been houden.

Terug naar “Vraag van de week”