Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Memories schreef:
Haal jij ook iets uit dit soort boeken? Kan je er uiteindelijk echt wel wat mee, of blijft het toch een vel papier met inkt wat uiteindelijk nergens op uitdraait?
Ik wil me voor vandaag beperken door op de oorspronkelijke vraag te beantwoorden. :)

Hoewel ik de laatste tijd meer filosofie en psychologie lees, heb ik een ruime interesse en lees behalve dan die esoterie, wel af en toe boeken uit de rubriek, spiritualiteit, filosofie, religie.

Als ik iets als nuttig beschouw zet ik het onmiddellijk om in praktijk. Andere dingen zijn slechts inspiratie: Niemand luistert naar een nachtegaal om zelf beter te kunnen zingen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Als ik iets als nuttig beschouw zet ik het onmiddellijk om in praktijk.
Dat is iets heel moois. Je neemt het dus mee in je eigen leven. Hoe uit zich dat bij jou, dat in de praktijk brengen? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Memories schreef:
Als ik iets als nuttig beschouw zet ik het onmiddellijk om in praktijk.
Dat is iets heel moois. Je neemt het dus mee in je eigen leven. Hoe uit zich dat bij jou, dat in de praktijk brengen? :)
Mijn eerste associatie is dat van “mindfulness”, redelijk populair en mode geworden de laatste 10 jaar, maar is afkomstig uit het boeddhisme.

Een soort aandachtstraining als het ware, een bewust speciale aandacht te geven aan de dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder te (ver)oordelen.

Een oefening in totaal “aanwezig” te zijn in wat ik doe, zoals op dit moment, een reactie te geven op uw vraagje… :)

Op fora vind ik dat heel gemakkelijk. Omdat hier de bal stil ligt en dan is het gemakkelijk om in het doel te sjotten. Bij een rollende bal van het dagelijks leven is dat veel moeilijker om in het doel te sjotten.

Deze aandachtstraining word aangeraden bij mensen met langdurige depressies/pijn en fobieën.

In mijn geval bijv. mijn fobie… Waar ik het al eens over heb gehad, wat ik merk dat het nog af en toe parten speelt. Gisteren nog bijvoorbeeld. Wat vrij vervelend is. Tevens gelukkig niet verhinderd een vrij normaal leven op te bouwen.

Niet dat ik daar dus perfect in ben, (niets menselijks is mij vreemd) want ik ben hierin nog steeds bezig te “oefenen”.

Bewust met aandacht een nootje eten, zoals een paar minuten geleden, is wat dat betreft voor mij althans veel gemakkelijker.

Ook niet onbelangrijk, denk maar aan mensen die een familiepack chips voor hun favoriete zeep-serie op tv in hun kas slagen. (om het eens op zijn Antwerps te zeggen… :) ) (“naar binnen werken” in het Nederlands :D)

Dit is een voorbeeld waar ik als eerste aan denk, ik zou ook een voorbeeld kunnen geven van bepaalde dingen uit het christendom. Tevens beperk ik me nu liever tot dit ene voorbeeld.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Mijn eerste associatie is dat van “mindfulness”, redelijk populair en mode geworden de laatste 10 jaar, maar is afkomstig uit het boeddhisme.

Een soort aandachtstraining als het ware, een bewust speciale aandacht te geven aan de dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder te (ver)oordelen.
Mindfulness ken ik wel, inderdaad. Dat blijft af en toe lastig. Maar het is de kunst van het telkens opnieuw ervoor gaan en zo de aandacht, maar vooral ook de rust te vinden.
Deze aandachtstraining word aangeraden bij mensen met langdurige depressies/pijn en fobieën.
Dat klopt. Het komt steeds vaker voorbij om het ook vaker toe te passen bij mensen met een depressie. Dat zou inderdaad kunnen helpen. Al blijft het altijd een punt van: is het ook wat mij helpt? Geeft het voldoende effect, vind ik het ook fijn? Dat mensen daarover nadenken is begrijpelijk. (Ook wel goed, want je moet je er wel prettig bij voelen en het idee hebben, dat het bij jou voldoende resultaat geeft.)
Niet dat ik daar dus perfect in ben, (niets menselijks is mij vreemd) want ik ben hierin nog steeds bezig te “oefenen”.
:nod: :knuffel:
Dit is een voorbeeld waar ik als eerste aan denk, ik zou ook een voorbeeld kunnen geven van bepaalde dingen uit het christendom. Tevens beperk ik me nu liever tot dit ene voorbeeld.
Dank je wel. Dat is helemaal aan jezelf. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Memories schreef:
Dit is een voorbeeld waar ik als eerste aan denk, ik zou ook een voorbeeld kunnen geven van bepaalde dingen uit het christendom. Tevens beperk ik me nu liever tot dit ene voorbeeld.
Dank je wel. Dat is helemaal aan jezelf. :)
Uiteraard, De vraag is namelijk zo rijk dat men er op verschillende niveaus kan op inzoomen, er verschillende betekenissen aan kunt geven, en verschillende associaties oproepen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Dat is juist. Maar daarom kan het juist meer verbreden allemaal. Kan je (ook al lopen soms de gemoederen wat hoog op, of dat nu terecht is of niet laatr ik erbuiten) het uit verschillende invalshoeken zien en ervaren. Overigens is dat natuurlijk zo bij heel veel onderwerpen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Dat is ook het leuke. Het onderwerp spiritualiteit, religie, filosofie, en ook meerdere onderwerpen trouwens, gaat namelijk vooral anders dan “feiten” vooral om “betekenissen”. En zelfs meningen over de “betekenis” van feiten. Al zijn we geneigd feiten belangrijker te vinden dan de betekenis. Al betekenen feiten op zich eigenlijk eigen niks, als je het onderscheid van de betekenis. Dan blijven er alleen maar domme feiten over die men kan registreren.

Het boeiende van onderwerpen zoals deze bijv., gaat het om de betekenis.

Zoals om een voorbeeld te geven men het vrijen van apen paren noemt, en het vrijen van mensen alleen verschil maakt in de betekenis dat wij eraan geven, niet in wat ze doen. Die “betekenis” is juist het interessantste. Mensen zijn betekeniswezens om het zo te zeggen. Zo zijn er veel mensen die "betekenis" zoeken in spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie enz...
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Memories schreef: Kan je (ook al lopen soms de gemoederen wat hoog op, of dat nu terecht is of niet laatr ik erbuiten)
Met die opmerking doe je dat, vrij doorzichtig, natuurlijk juist wel en ja, dat is meer dan volkomen terecht. Pas vooral op 'the moral highgrounds' te gaan claimen, want dan donder je alles wat in dit topic besproken had kunnen worden sowieso overboord.
Kyron schreef:Zoals om een voorbeeld te geven men het vrijen van apen paren noemt, en het vrijen van mensen alleen verschil maakt in de betekenis dat wij eraan geven, niet in wat ze doen. Die “betekenis” is juist het interessantste. Mensen zijn betekeniswezens om het zo te zeggen. Zo zijn er veel mensen die "betekenis" zoeken in spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie enz...
Dat is opzich wel een interessante Kyron. Ik begreep alleen je vergelijking niet helemaal, kun je dat wat verder uitleggen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Kyron schreef:Zoals om een voorbeeld te geven men het vrijen van apen paren noemt,
en het vrijen van mensen alleen verschil maakt in de betekenis dat wij eraan geven,
niet in wat ze doen. Die “betekenis” is juist het interessantste.
Het vrijen van mensen maakt alleen verschil in de betekenis die wij er aan geven? 001_rolleyes
Ik zit me af te vragen wat ik me hier precies bij moet voorstellen, laat staan dat ik het
met deze stelling eens ben.
Of bedoel je soms post coitum omne animal triste est sive gallus et mulier? :D

Terwijl sex voor de Bonob´s overigens een hele duidelijke betekenis heeft.
Sex dient als sociaal bindmiddel en om spanningen binnen de groep te kanaliseren.
Bij de Bonobo is sex dus meer dan alleen paren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Volhoudertje schreef:
Sex dient als sociaal bindmiddel en om spanningen binnen de groep te kanaliseren.
Bij de Bonobo is sex dus meer dan alleen paren.
Ja, dat is waar. Ik vind het best interessant trouwens. De gelijkenissen tussen bepaalde apengroepen en de mens, is in dit geval weer duidelijk.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

TheEmperor85 schreef:
Kyron schreef:Zoals om een voorbeeld te geven men het vrijen van apen paren noemt, en het vrijen van mensen alleen verschil maakt in de betekenis dat wij eraan geven, niet in wat ze doen. Die “betekenis” is juist het interessantste. Mensen zijn betekeniswezens om het zo te zeggen. Zo zijn er veel mensen die "betekenis" zoeken in spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie enz...
Dat is opzich wel een interessante Kyron. Ik begreep alleen je vergelijking niet helemaal, kun je dat wat verder uitleggen?
Het is vrij eenvoudig, meneer de Keizer. Het zijn uitsluitend de mensensoort die zulk soort discussies voeren. Andere diersoorten raakt het niet te discussiëren over onderwerpen zoals deze (religie, spiritualiteit, filosofie). Waar soms de gemoederen vurig op kunnen lopen. Zoals bijvoorbeeld over discussies over religie: kan de één zeggen: “religie is een bron van geweld”, de ander reageert licht verontwaardigd, omdat hij/zij wel spiritualiteit iets belangrijks in het leven beschouwt. Andere dieren hebben geen oordeel over zulke onderwerpen, omdat het henzelf doodgewoon niet raken. Alleen mensen kunnen er een (positieve of negatieve) betekenis aan geven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

Kyron schreef:Het zijn uitsluitend de mensensoort die zulk soort discussies voeren.
Tja, dat antwoord had iedereen wel kunnen bedenken, zeg. 001_rolleyes
Dieren kunnen geen discussies voeren, omdat ze geen hogere
hersenfuncties hebben die hen in staat stellen taal of grammaticale structuren te herkennen.

Maar nu vraag ik me nog steeds af waarom de seksualiteit van mensen, in tegenstelling tot apen, alleen verschil maakt in de betekenis die wij mensen er aan geven.
Of bedoel je dat dieren niet over seks praten maar het gewoon doen?

Of zoals onze Oosterburen zeggen:
"Es gibt kein Tierchen so froh, wie ein Spermatozoo." [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit, filosofie, religie, esoterie e.a.

volhoudertje schreef:
Kyron schreef:Het zijn uitsluitend de mensensoort die zulk soort discussies voeren.
Maar nu vraag ik me nog steeds af waarom de seksualiteit van mensen, in tegenstelling tot apen, alleen verschil maakt in de betekenis die wij mensen er aan geven.
Of bedoel je dat dieren niet over seks praten maar het gewoon doen?

Of zoals onze Oosterburen zeggen:
"Es gibt kein Tierchen so froh, wie ein Spermatozoo." [027]
Zo zou je het kunnen uitleggen. :D Tevens zou ik als voorbeeld kunnen geven het begrip “monogamie”.

Ik vind monogamie een cultureel gegeven dat betekenis-vol is.

In het dierenrijk (uiteraard hoort de mens als subspecies daar ook bij) is levenslang monogamie niet de regel. Dat is evolutionair ook niet handig. Als je eeuwige trouw zou zweren aan een partner, en die is de volgende dag alweer opgevreten dan wordt er al snel niet meer voortgeplant en sterft die uit. Als er sprake is van monogamie dan is het steriele monogamie, inclusief paarvorming, want vele soorten paren met hun eigen nakomelingen.

Terug naar “Vraag van de week”