Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Bestaan er alleen leermomenten?

Moeilijk onderwerp snijd je daar aan Memo.. Fouten maken mag, het zijn leermomenten maar zijn sommige fouten geen leermomenten meer? Waar trek je de grens.. Een mooie volgende vraag die wel wat toelichting nodig heeft ;)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Moeilijk onderwerp snijd je daar aan Memo.. Fouten maken mag, het zijn leermomenten maar zijn sommige fouten geen leermomenten meer? Waar trek je de grens.. Een mooie volgende vraag die wel wat toelichting nodig heeft ;)
Wellicht inderdaad een goede nieuwe vraag van de week. ;) Ik doel vooral op bijvoorbeeld op ernstige fouten in oorlogstijd, is dat uiteindelijk ook altijd een leermoment? Is dat altijd een leerproces? Dat is toch wel iets waar je de grens kan trekken, denk ik. Dat is een onderwerp die te ver gaat in veel gevallen en naar mijn mening niet uit mag gaan als leermoment of leerproces. Maar misschien kom ik er nog wel een keertje op terug als het eens ergens los van staat. (Los van dit onderwerp bijvoorbeeld.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Bestaan er alleen leermomenten?

Van mij mogen de modjes er een volgende vraag van maken door het laatste stukje misschien even af te splitsen onder de titel: bestaan er alleen leermomenten? (o.i.d.) :)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Van mij mogen de modjes er een volgende vraag van maken door het laatste stukje misschien even af te splitsen onder de titel: bestaan er alleen leermomenten? (o.i.d.) :)
Ja, ik sta er ook wel voor open ... ik weet niet of ik er gelijk op ga reageren, maar dat is ook geen verplichting natuurlijk. :tongue:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Memories schreef:Wellicht inderdaad een goede nieuwe vraag van de week. ;) Ik doel vooral op bijvoorbeeld op ernstige fouten in oorlogstijd, is dat uiteindelijk ook altijd een leermoment? Is dat altijd een leerproces? Dat is toch wel iets waar je de grens kan trekken, denk ik.
Er zijn fouten, waar voor geen vergeving meer mogelijk is. Maar dan hebben we het over ernstige misdaden en oorlogsmisdrijven vallen in de zwaarst denkbare categorie.
Maakt het eigenlijk iets uit of de Nazi’s die in Neurenberg ter dood waren veroordeeld nog een leermoment hadden toen ze eenmaal op het schavot stonden? Het lijkt mij van niet.

Het zal me een biet wezen of Marc Dutroux of Robert M. leermomenten hebben als ze in hun cel zitten en hun misdaden overdenken, gesteld dat ze dat laatste überhaupt al doen.
Voor de autobestuurder die onder invloed een ongeluk heeft veroorzaakt hoop ik dat het leermoment er nog wel is.

Bij persoonlijke ‘leermomenten’ denk ik liever aan meer banale zaken, ernstige fouten heb ik in mijn leven toch niet begaan, dus waarom zou ik me met de vraag bezighouden of sommige fouten geen leermomenten meer kunnen inhouden?

Laat ik het, met de nodige zelfspot, eens hebben over de banalere zaken des levens en mijn categorische weigering hier lering uit te trekken en daar iets aan te veranderen. [027]
Ik mag me er graag op voorstaan een chaoot te zijn. Als ik thuis kom leg ik mijn huis- en autosleutels altijd zomaar ergens neer en kan ze vervolgens later niet meer terugvinden.
Ik heb mijn sleutels teruggevonden in de badkamer, naast mijn pc, op de keukentafel, in de koelkast en zelfs in een pak speculaas. 001_rolleyes
Het komt regelmatig voor dat ik vloekend door het huis loop, op zoek naar mijn sleutels en vaak moet ik me daardoor voor afspraken haasten.
Maar het hoort gewoon bij me om bijna elke dag vertwijfeld ‘Waar zijn mijn sleutels?’ te roepen. Ik zou die irritatie over mijn chronische slordigheid liever ook niet willen missen.

Bestaat het leven alleen uit leermomenten? Ik mag het niet hopen. [027]
En als dat wel zo was schep ik er genoegen in om de kans te laten schieten om mijn dagelijkse irritaties over mijn slordigheid om te vormen in een duidelijk leermoment. 011
001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Bestaat het leven alleen uit leermomenten? Ik mag het niet hopen. [027]
Nee inderdaad. ;) Er is een grens.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Eens met bovenstaande reacties. Toevallig trouwens, dat VH altijd zijn sleutels kwijt is. Dat heb ik ook. Sleutels en aanstekers, al-tijd kwijt. Heb een 'key-finder' op mn sleutelbos maar soms zijn ze zo kwijt dat die ook niet meer werkt. Laten we hopen dat de mod's nooit de sleutels van het forum krijgen, gaat niet goedkomen :lol:

Uit bovenstaande reacties maakte ik eigenlijk op dat leermomenten alleen gelden voor 'de middencatagorie' fouten. Sleutels kwijt zijn is niet belangrijk genoeg, en of Goering iets geleerd heeft van de Neurenberg trials doet er ook niet echt toe. Misschien is het leven 1 groot leer-proces, maar daarin verborgen zitten niet alleen maar leermomenten.
Zou ook wel vermoeiend worden op den duur, denk ik.

Soms is het ook wel eens lekker om te weten dat je een fout maakt, en er lekker toch niks van te leren. 160 rijden waar je 130 mag is heerlijk, en een boete gaat me er echt niet van weerhouden het nog eens te doen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Misschien is het leven 1 groot leer-proces, maar daarin verborgen zitten niet alleen maar leermomenten.
Interessant. :nod: In het proces kun je wel verder groeien. Je kan iets aan je leermomenten hebben. En je zou terug kunnen vallen op wat je hebt geleerd en waarin je bent gegroeid.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Ik heb er eens over na zitten te denken.. maar een fout maken stopt een leermoment te worden als je er niets van leert.. eigenlijk is het naar mijn idee zo simpel. ;-)

Als je telkens dezelfde fouten blijft maken, telkens dezelfde disfunctionele patronen blijft herhalen dan zijn het geen leermomenten meer. Dan haal je er niets uit. Je ontneemt jezelf het leereffect er van. Het is als een grammofoonplaat die in dezelfde groef blijft hangen.. over and over and over again..
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Als je telkens dezelfde fouten blijft maken, telkens dezelfde disfunctionele patronen blijft herhalen dan zijn het geen leermomenten meer. Dan haal je er niets uit.
Jawel hoor, je sleutels iedere dag lopen zoeken is big fun! 011
VH die zijn sleutels bij thuiskomst op een veilig plekje legt waar hij ze
gemakkelijk en zonder vloeken kan terug vinden is geen VH meer.
Daar zou hij diep ongelukkig van worden! 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Prima dat jij dagelijks graag grommend en vloekend je sleutels wilt gaan zoeken.. whatever works for you ;)

Er zit alleen geen leermoment meer in.. volgens mij 001_tongue
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Er zit alleen geen leermoment meer in.. volgens mij 001_tongue
Er zijn belangrijker leermomenten te vinden, denk ik.
Ik kan daar ook een voorbeeldje van geven waar ik afgelopen donderdag tegen aan liep:

Je kunt je wezenloos irriteren aan een coördinator op je werk en iedere keer denken 'man, wat ben jij een ongelooflijke flapdrol!'
Je kunt ook denken: je bent een ongelooflijke flapdrol, maar ik kom jou gelukkig maar één dag in de maand tegen. Tja, zo kun je dus ook met flapdrollen omgaan en er geen probleem meer van maken, niet waar? [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Als je hem maar 1x per maand tegen komt is het inderdaad wel fijn dat je kan denken.. ach het is maar 1x per maand. Ik vraag me af hoe je dat doet als het 1x per dag zou zijn?

Als je je irriteert aan iemand zou je je ook kunnen afvragen waardoor het komt het dat ik me zo irriteer aan deze coördinator. Wat is het in hem/haar dat me zo ergert en hoe komt dat? Waar doet het me aan denken? Wat triggert bij mij?

Dan zou het pas echt een leermoment worden ;)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Ik vraag me af hoe je dat doet als het 1x per dag zou zijn?
Dan zou ik met dit werk stoppen. Ik duld geen flapdrollen om me heen en zeker niet op dagelijkse basis.
Minerva schreef:Als je je irriteert aan iemand zou je je ook kunnen afvragen waardoor het komt het dat ik me zo irriteer aan deze coördinator. Wat is het in hem/haar dat me zo ergert en hoe komt dat? Waar doet het me aan denken? Wat triggert bij mij?
Dan zou het pas echt een leermoment worden ;)
Dat boeit me niet, in zulk soort ‘leermomenten’ ben ik totaal niet geïnteresseerd.
Als ik iemand een flapdrol vind, dan is dat gewoon zo. 001_tongue

Hoe noem je iemand die een postertje laat drukken voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Poolse keuken’ met daarop een foto van Auschwitz en een foto van een bord met eten?
Nou, zo iemand noem ik dus een flapdrol. (Ik gebruik er een zwaardere term voor, maar die mag je op dit forum niet plaatsen.)
En ik kon het die coördinator niet aan het verstand brengen waarom zo’n poster niet door de beugel kan. In dit geval heb ik heus geen leermoment nodig, maar de ander.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Hoe noem je iemand die een postertje laat drukken voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Poolse keuken’ met daarop een foto van Auschwitz en een foto van een bord met eten?
Nou, zo iemand noem ik dus een flapdrol. (Ik gebruik er een zwaardere term voor, maar die mag je op dit forum niet plaatsen.)
En ik kon het die coördinator niet aan het verstand brengen waarom zo’n poster niet door de beugel kan. In dit geval heb ik heus geen leermoment nodig, maar de ander.
Ik ga ook maar niet vloeken op het forum. Dat is gewoon verschrikkelijk.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Hoe noem je iemand die een postertje laat drukken voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Poolse keuken’ met daarop een foto van Auschwitz en een foto van een bord met eten?
Dat noem ik onhandig.. onwetendheid.. De intentie is goed.. de uitvoering laat wat te wensen over.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Dat noem ik onhandig.. onwetendheid.. De intentie is goed.. de uitvoering laat wat te wensen over.
Dat noem ik méér dan onhandig, ik vind het getuigen van een onbegrijpelijk gebrek aan goede smaak.
Op een poster voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Duitse keuken’ wil je toch ook geen foto van Hitler zien?
Onwetendheid, kom op zeg! Welke volwassene die in het bezit is van al zijn verstandelijke vermogens is, en de middelbare school met goed gevolg heeft afgesloten kan op dit punt nou onwetend zijn?
Ik twijfel niet aan zijn goede intenties, maar van iemand die een leidinggevende functie heeft verwacht ik toch wel iets meer niveau. Die man is en blijft voor mij een flapdrol. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:
Hoe noem je iemand die een postertje laat drukken voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Poolse keuken’ met daarop een foto van Auschwitz en een foto van een bord met eten?
Dat noem ik onhandig.. onwetendheid.. De intentie is goed.. de uitvoering laat wat te wensen over.
Sorry, maar dat noem ik niet meer onhandig. Dat noem ik ook geen onwetendheid. Als het werkelijk onwetendheid is Minerva, mag iemand van mij terug de schoolbanken in. ;)
In ieder geval komt er blijkbaar ook geen excuses bij.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Memories schreef:In ieder geval komt er blijkbaar ook geen excuses bij.
Nee, die komen er ook niet. Dat heeft geen enkele zin.
Een andere vrijwilliger heeft hem er een week eerder ook al over aangesproken, zijn reactie was dat hij niet van plan was de posters aan te passen. Dat zegt voor mij genoeg.

Toen ik hem er afgelopen donderdag mee confronteerde leek hij totaal niet te begrijpen waarom ‘gezellig eten’ en Auschwitz niet in één adem genoemd kunnen worden. Jammer, want het had, om bij de strekking
van dit topic te blijven, voor hem een belangrijk leermoment kunnen zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:In ieder geval komt er blijkbaar ook geen excuses bij.
Nee, die komen er ook niet. Dat heeft geen enkele zin.
Een andere vrijwilliger heeft hem er een week eerder ook al over aangesproken, zijn reactie was dat hij niet van plan was de posters aan te passen. Dat zegt voor mij genoeg.

Toen ik hem er afgelopen donderdag mee confronteerde leek hij totaal niet te begrijpen waarom ‘gezellig eten’ en Auschwitz niet in één adem genoemd kunnen worden. Jammer, want het had, om bij de strekking
van dit topic te blijven, voor hem een belangrijk leermoment kunnen zijn.
Juist.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

volhoudertje schreef:
Minerva schreef:Dat noem ik onhandig.. onwetendheid.. De intentie is goed.. de uitvoering laat wat te wensen over.
Dat noem ik méér dan onhandig, ik vind het getuigen van een onbegrijpelijk gebrek aan goede smaak.
Op een poster voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Duitse keuken’ wil je toch ook geen foto van Hitler zien?
Onwetendheid, kom op zeg! Welke volwassene die in het bezit is van al zijn verstandelijke vermogens is, en de middelbare school met goed gevolg heeft afgesloten kan op dit punt nou onwetend zijn?
Ik twijfel niet aan zijn goede intenties, maar van iemand die een leidinggevende functie heeft verwacht ik toch wel iets meer niveau. Die man is en blijft voor mij een flapdrol. [027]
Je had het in een eerder posting niet over een foto van Hitler? Je had het over een foto van Auswitsch. Wat is het nu?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Op een poster voor een ‘gezellige avond met gerechten uit de Duitse keuken’ wil je toch ook geen foto van Hitler zien?
Dat lijkt me toch een duidelijke vergelijking? Wat is daar nou zo moeilijk aan om te begrijpen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Dat lijkt me toch een duidelijke vergelijking? Wat is daar nou zo moeilijk aan om te begrijpen?

Ik heb het poster niet gezien, ik kan er verder niet over oordelen. Ik weet niet welke foto van Auswitz er op staat. Ik kan enkel afgaan op jouw verhaal. Jouw avatar heeft (in mijn beleving) ook een verwijzing naar Auswitz.. het is er een parodie op. Prima verder.. ik stoor me er niet aan. Ik kan me voorstellen dat anderen het misschien pijnlijk vinden ook als is het goed bedoeld. Zo kijk ik er tegen aan.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Jouw avatar heeft (in mijn beleving) ook een verwijzing naar Auswitz.. het is er een parodie op.
Die avatar van Volhoudertje Minerva, zo hoort het te zijn. Niet anders. Liefde maakt je vrij. Altijd.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bestaan er alleen leermomenten?

Minerva schreef:Ik heb de poster niet gezien, ik kan er verder niet over oordelen. Ik weet niet welke foto van Auschwitz er op staat. Ik kan enkel afgaan op jouw verhaal.
De foto die gebruikt werd was redelijk neutraal, een hek met prikkeldraad, met daar achter het hoofdgebouw van het kamp.
Maar iedere foto van Auschwitz die gebruikt wordt om een poster voor een ‘gezellig avondje eten’ op te leuken is een grens te ver. Dat ben je hopelijk toch wel met mij eens?

Mijn avatar is geen directe verwijzing naar Auschwitz, hoewel mensen dat natuurlijk wel als zodanig kunnen interpreteren. En het is zeer zeker geen 'parodie'. Voor de avatar heb ik een foto van het toegangshek van Sachsenhausen bewerkt en niet dat van Auschwitz, maar dat detail doet verder niet ter zake.

Als mensen eventueel bezwaar hebben tegen mijn avatar kunnen ze dat altijd kenbaar maken, ik ben altijd bereid uit leggen wat de gedachte er achter is.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Vraag van de week”