Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Wat is voor jou dé kerstgedachte en hoe uit zich dat?

Ja daar is 'ie dan weer. Een vraag van de week!! cheerqd5 Het werd weer eens tijd.
Omdat het bijna Kerst is, een kerstvraag. (Fijn bijpassend! :D)


Wat is voor jou dé kerstgedachte en hoe uit zich dat? Hoe geef jij daar gehoor aan? Hoe laat jij dat zien? Wat vind je belangrijk?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Wat is voor jou dé kerstgedachte en hoe uit zich dat?

Dé oorspronkelijke kerstgedachte is dat vanaf heden de dagen weer langer gaan worden. En dat was, zeker vroeger, een feestje waard. Met extra veel eten (want het jachtseizoen kwam er toch bijna weer aan).

Toen kwamen de christenen, vonden het vieren van deze overigens heel begrijpelijke reden maar niets, en gooide er de verjaardag van een zekere baby in, die eigenlijk in midden juli geboren zou zijn.

Tegenwoordig doen we het allebei een beetje: de helft van ons zit met een wat schijnheilig smoel bij de nachtmis (.. ;) ) de andere helft doet ook dat niet meer en begint direct met schranzen. Soms vind ik het wel wat beschamend als je ziet wat er allemaal wordt gekocht voor die 2 dagen.. alsof die mensen in geen weken gegeten hebben. Er zijn nogsteeds een miljard mensen op aarde die honger lijden..waar is de kerstgedachte dan ineens?

Voor mij is de kerstgedachte, voor zover uberhaupt aanwezig (want ik vind Oud&Nieuw een miljoen keer leuker feest, en ook veel logischer) dat je wat extra tijd maakt voor je dierbaren, gezellig samenzijn. En natuurlijk ga ik ook wat speciaals maken.

Ik dacht aan een Hollandse garnalencoctail als aperitief, Franse kogelbiefstuk of beef Wellington als hoofdgerecht, en dessert mag je kiezen: sorbet, of zelfgemaakte mokka-ijs met heul veul slagroom. Wat vinden jullie? :nod:
(en tweede kerstdag zal wel weer gourmette worde ben ik bang..)
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Wat is voor jou dé kerstgedachte en hoe uit zich dat?

TheEmperor85 schreef:Ik dacht aan een Hollandse garnalencoctail als aperitief, Franse kogelbiefstuk of beef Wellington als hoofdgerecht, en dessert mag je kiezen: sorbet, of zelfgemaakte mokka-ijs met heul veul slagroom. Wat vinden jullie? :nod:
euh ..... lekker!!!
hoe laat word ik verwacht? haha

voor mij staat kerstmis voor familie. elk jaar komen we met ouders , broers en zus , aangetrouwde familie , kleinkinderen bij mij thuis samen.
en dan staat gezelligheid centraal onder het genot van een zelfbereide maaltijd (door zus en schoonbroer).
en natuurlijk worden er dan veel herinneringen opgehaald aan toen onze overleden zussen er nog bij waren , met een lach en een traan.
fijne , warme dag is dat.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is voor jou dé kerstgedachte en hoe uit zich dat?

Kertsmis heeft voor mij niet zo heel veel betekenis, maar ik vind het best wel gezellig al die LED lampjes aan de gevels van huizen en in de winkels.
De kerstgedachte gaat in huize VH echt niet verder dan het optuigen van het plastic kerstboompje met ballen, slingers en lampjes.
Lekker eten hoort natuurlijk ook bij Kerst. Voor de liefhebbers van Disney films valt te vrezen dat een gedeelte van de cast tijdens de Kerstdagen in de pan verdwijnt. [027]
Bambi smaakt verrukkelijk met rode wijn saus, maar ook Stampertje is niet te versmaden.
Mijn favoriete Kerstfilm is It’s a Wonderful Life van Frank Capra uit 1946.
Als die niet ergens op TV wordt uitgezonden pluk ik de DVD wel uit de kast.
En wat de diepere gedachten betreft: met een beetje goede wil vind ik die op Kerstavond wel op de
bodem van een fles wijn.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Vraag van de week”