Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

Vraag van de week; Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

Voor sommige mensen is spiritualiteit iets ongrijpbaars, mysterieus, onaantastbaar, aparts en ingewikkelds.
Voor anderen is het simpeler, dichtbij, levendig, iets van het moment en heel gewoon.
Er zijn ook mensen die er helemaal niets van willen weten. Het niet kunnen vatten. Een onzinnigheid.

Hoe is dat voor jou? Vind jij spiritualiteit iets ingewikkelds? Vind jij het simpel? Wisselt het weleens?
Of ben je iemand die het helemaal niets vind? (Wat natuurlijk ook prima is als dat zo is.)
Kan je beschrijven wat het inhoud voor jou? Of is iets wat jij misschien simpel vind, ingewikkeld om uit te leggen aan anderen?

Draagt spiritualiteit iets bij aan je leven? Of "heb je het niet nodig/wil je dat liever niet" ?


Weer een nieuwe. Brand maar los zal ik zeggen! :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

Het hangt er van af wat je onder spiritualiteit verstaat. ;-)
In de jaren dat ik actief ben op dit forum heb ik al meerdere keren ongenadig hard uitgehaald tegen moderne prietpraat die mensen als ‘spiritualiteit’ verkopen, maar wat in mijn ogen niets anders is dan vieze geldklopperij. Voor mij alijd een bron van vermaak. [027] Zal ik het lijstje even noemen?

De film ‘What The Bleep Do We Know’. Water heeft een geheugen en vormt ‘lelijke’ ijskristalletjes als je er ‘f*ck you’ tegen zegt?
Als je een potje rijst in de koelkast legt met een stickertje ‘I love you’ er op zal het na honderd dagen niet bedroven zijn? Kom op, zeg, wat een onzin.
‘The Secret’ en alle aanverwante lariekoek die te maken heeft met ‘The Law of Attraction’ is een belediging voor iedereen met een gezond en goed stel hersens.
‘The Work’ van Byron Katie met haar gewauwel waarbij ze mensen de hoek in praat met een reeks ‘turn around’ vragen. Sommige mensen verslijten haar werk voor ‘cognitieve therapie’.
Ik mag dat mens niet. Dat mens is eng.
Esther Hicks … die via een collectief van entiteiten met haar overleden echtgenoot communiceert? Daar heb ik het gewoon niet eens over, dat is gewoon te zielig voor woorden.
Anthony Robbins en aanverwante Amerikaanse NLP guru’s die de status van superster hebben? Allemaal gebakken lucht.

Dat is het soort ‘spiritualiteit’ waar ik met graagte mijn gat aan afveeg.
Mensen die mij een beetje beter kennen weten dat ik een heel anders tegen spiritualiteit aan kijk en boeken van Krishnamurti thuis heb liggen, maar ook een Bijbel en de Bhagavad Gita.

En dat ik iedere uit de Hollandse klei getrokken boerenkinkel die zich bezig houdt met homeopathie, acupunctuur, Reiki, Shiatsu of handoplegging en dergelijke uitlach en een enorme sukkel vind. Je hebt het niet en je zult het ook nooit hebben. [027] Hoe hard je het ook probeert. Lekker puh. 001_tongue Maar dat ik honderd procent geloof dat een kromgegroeid kruidenvrouwtje uit de jungle, die heel haar leven dicht bij de natuur geleefd heeft wèl het vermogen heeft om je pijn op onverklaarbare wijze weg te nemen.

Spritualiteit is helemaal niet ingewikkeld, je moet alleen leren om alle valse bullshit weg te filteren
en je hart open te stellen voor alles wat echt en zuiver is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

Wij hebben natuurlijk het al wel vaker over spiritualiteit gehad Volhoudertje en ik weet inmiddels een beetje wat je er zoal onder verstaat. Misschien dat wij een aantal dingen anders benoemen, maar de benaming maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. Het is dat je het gevoel hebt, dat je elkaar op bepaalde punten toch best kan begrijpen en ermee eens kan zijn, ondanks dat je het anders noemt of deels anders ervaart en dat is wel een fijn en prettig idee. Ik had je dus ook gezegd dat ik niet had verwacht dat je er samen met mij in mee zou gaan ondanks dat je het deels anders ziet. Dat bleek toch het geval te zijn en dat maakt het juist prettig en open. Ook waardevol.

Het is natuurlijk zo dat ieder het anders kan en mag ervaren. Ik denk zelfs dat er weinig mensen zullen zijn die er geheel hetzelfde over denken en er heus punten zijn die afwijken. Maar dat maakt het juist zo divers. Juist dan kan je van elkaar leren en ervaren dat iemand anders kan denken, zonder het andere gelijk af te wijzen. Het zijn verschillende standpunten die je juist weer aan het denken kunnen zetten. Ik denk ook dat een mens kan veranderen in wat men kan denken of wat je vind van iets. Volgens mij is dat soms juist nodig. Het hoeft niet allemaal gelijk te blijven. Het mag heus vervormen, weer terug geklapt worden of bewegen.

Volgens mij heb ik vaker iets over Krishnamurti gelezen. Ik ben ook van plan om eens op zoek te gaan naar een boek wat hij heeft geschreven of is samengesteld. Volgens mij heeft de Happinez het ook wel eens over gehad.
De Happinez kijkt men ook met verschillende blikken naar. Dat mag. Maar ze schrijven dus bijvoorbeeld ook wel eens over Krishnamurti en dat valt voor sommigen dan weer positiever uit. Ik denk dat je met bladen datgene eruit moet halen waar jij voor je gevoel iets aan hebt of iets mee zou kunnen of waar je je prettig bij voelt. Als het positief voor je werkt kan niemand het van je afpakken.

Voor mij is spiritualiteit in de meeste gevallen overigens iets simpels. Maar ik vind het toch ingewikkeld om op een juiste manier uit te leggen wat het dan precies kan doen voor / met mij.
Het is voor mij erg breed. Spiritualiteit is niet één richting en ook niet voor mij. Spiritualiteit is voor mij niet één geheel. Het zit hem voor mij niet alleen in het boekjes lezen, het in de natuur zijn of muziek luisteren. Het gaat en het zit veel dieper. Het is een fijn gevoel. Een gevoel van ZIJN (of hoe een ander het ook wil noemen, dat maakt niets uit). Oftewel: een heel klein deel van het hele grote, maar toch dichtbij al wat je nodig hebt en ervaart. Tja, het is lastig. Volgens mij, zijn de gevoelens die je erbij hebt, die je voelt, die je ervaart en meemaakt, lastig om aan anderen echt voldoende uit te leggen en ervaren anderen het weer anders of maar voor een deel gelijk. Het is in ieder geval prettig. Zoals ik al zei dus heel moeilijk om iets wat jij (ik in dit geval) als simpel beschouwd, uit te leggen aan een ander.

En of een ander iets nu modern vind of te ouderwets, als jij ervaart dat jij dat ene als fijn beschouwd, als iets wat je graag leest in dit geval, vaker wil lezen, dan is dat prima en is het dat wat je (op dat moment) nodig hebt. En wie weet veranderd dat ook wel weer eens. Maar dat is wel iets wat moet vind ik, het moet blijven bewegen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

Memories schreef:Het is natuurlijk zo dat ieder het anders kan en mag ervaren. Ik denk zelfs dat er weinig mensen zullen zijn die er geheel hetzelfde over denken en er heus punten zijn die afwijken. Maar dat maakt het juist zo divers. Juist dan kan je van elkaar leren en ervaren dat iemand anders kan denken, zonder het andere gelijk af te wijzen.
Goed, maar als ik iets baarlijke nonsens vind dan zal ik het altijd afwijzen en volkomen belachelijk maken, hoor.
Een beetje respectloosheid op zijn tijd vind ik wel zo verfrissend. 011

Ik ken muzikanten die hun instrument alleen nog maar stemmen in een "spirituele toonsoort". Wat houdt dat precies in?
Dat betekent dat ze hun instrument niet stemmen op een A van 440Hz, (zoals iedereen dat doet :evil: ) maar 432Hz.
En waarom doen ze dat? Omdat een toon van 432Hz is beter voor je Chakra’s, meer in overeenstemming is met de vibraties
van de kosmos en het vrijwaart je van schade aan je DNA. Sorry, maar dat soort flauwekul kan ik echt niet tegen.
Dat soort muzikanten die een tik van de spirituele molen gehad hebben vind ik gewoon mega irritant. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit: Simpel of ingewikkeld?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Het is natuurlijk zo dat ieder het anders kan en mag ervaren. Ik denk zelfs dat er weinig mensen zullen zijn die er geheel hetzelfde over denken en er heus punten zijn die afwijken. Maar dat maakt het juist zo divers. Juist dan kan je van elkaar leren en ervaren dat iemand anders kan denken, zonder het andere gelijk af te wijzen.
Goed, maar als ik iets baarlijke nonsens vind dan zal ik het altijd afwijzen en volkomen belachelijk maken, hoor.
Een beetje respectloosheid op zijn tijd vind ik wel zo verfrissend. 011

Ik ken muzikanten die hun instrument alleen nog maar stemmen in een "spirituele toonsoort". Wat houdt dat precies in?
Dat betekent dat ze hun instrument niet stemmen op een A van 440Hz, (zoals iedereen dat doet :evil: ) maar 432Hz.
En waarom doen ze dat? Omdat een toon van 432Hz is beter voor je Chakra’s, meer in overeenstemming is met de vibraties
van de kosmos en het vrijwaart je van schade aan je DNA. Sorry, maar dat soort flauwekul kan ik echt niet tegen.
Dat soort muzikanten die een tik van de spirituele molen gehad hebben vind ik gewoon mega irritant. 001_tongue
Wat kan je toch vermakelijk schrijven. :D
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Ja, daar is ie dan weer. De vraag van de week! cheerqd5 (Of een vraag voor langere tijd.)

De weekvraag is deze keer: Is spiritualiteit (alles wat daarmee van doen heeft (voor jou)) altijd zweverig?

Mijn antwoord volgt later.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Hadden we zo’n vraag niet al eens gehad? Nou ja, maakt ook niet uit.
Het hangt er van af wat je onder ‘spiritualiteit’ verstaat.
Als het gaat om bewustwording en innerlijke ervaring, dan vind ik het verder prima.

Het is eigenlijk makkelijker om te zeggen wat het voor mij niet is en waar ik genadeloos de vloer mee aan wens te vegen.
Ik heb dat op dit forum overigens vaak genoeg laten blijken, lang voordat ik moderator ben geworden.
Alles wat met ‘The Secret’ en ‘The Law of Attraction’ heeft te maken vind ik smerige geldklopperij uit Amerika. 001_tongue
Om mensen als Esther Hicks kan ik me werkelijk suf lachen. Het rare is dat er hordes mensen zijn mensen die deze ‘spirituele’ charlatan serieus nemen.
Esther was jaren lang gelukkig getrouwd met Jerry.
Maar helaas, Jerry is al een tijdje de pijp uit, wat hem er overigens niet van verhinderd om vanuit het hiernamaals Esther teksten in te fluisteren die ze onder zijn naam publiceert.
Daar zakt je broek toch van af, of niet? 011

En zo zijn er nog wel een paar namen te noemen, ook in Nederland.
Patty Harpenau heeft zich, nadat ze kennelijk mislukt is als kunstschilderes in Nederland ook op het spirituele geworpen.
Ach ja, er zijn in de geschiedenis wel meer mislukte kunstschilders geweest die het over een andere boeg hebben gegooid, zullen we maar zeggen. 001_tongue

Als spiritualiteit betekent dat je de godganse dag rondloopt met Grote Glimmende Bambi oogjes en een tot chronische kaakkramp leidende glimlach op je gezicht, dan hoeft het voor mij al helemaal niet. 011
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Voor mij is spiritualiteit een reis naar binnen toe (het innerlijk). Gedreven door een diep verlangen naar,
wat ik noem, waarheid. Een ander kan het bijvoorbeeld benoemen als, liefde of God, Allah, Boeddha,
realiteit, licht. Voor mij zijn dat allemaal synoniemen voor hetzelfde.
Wat ik zelf ervaar vandaag de dag en ook zie bij andere dat de wereld waarin we leven zo snel gaat.
Alles is zo gericht op uiterlijkheden, naar buiten gericht, dat ik het gevoel heb dat het mij als het ware heeft geabsorbeerd.
Maar waar ben ik en wie ben ik? (en met ik bedoel ik niet mijn ego)
Waarheid vinding is voor mij dus belangrijk en waarheid is alles wat niet in strijd is met de
werkelijkheid de realiteit. Waarheid is niet zweverig. Waarheid is helder en duidelijk en zal altijd naar
vrijheid, vrede en liefde verwijzen. Dus als ik emotionele pijn of angst ervaar dan is iets niet duidelijk
en helder in mij. Ik ben dus aan het zweven (niet geaard) en is het dus niet de spiritualiteit die zweverig is.
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

In spiritualiteit zit het woord 'spirit'. Geest/ziel/spook.
Dat geesten biologisch gezien niet kunnen bestaan lijkt me duidelijk en dat (misschien om dezelfde reden) zielen niet bestaan lijkt me helemaal evident.

Toch zijn er mensen die er door geholpen worden. Zelfs de grootste zakkenkloppers op aarde helpen mensen wel eens. Dat enge mannetje van RTL4, Derek Ogilvie(?) roert met zijn schaamteloze acteerwerk mensen wel eens tot tranen. Het geeft die mensen blijkbaar innerlijke rust.
Wat dat betreft helpt de grootste zwendel allertijden, de kerk, mensen wel eens met innerlijke rust. Zolang het mensen met iets kan helpen is het zeker niet verkeerd. Maar zweverig? Ja, het is flink zweverig :tongue:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Zo’n braakmiddel als Derek Ogilvie heeft toch niets met spiritualiteit te maken?
Net zo min als 'Astro Tv' op Net5, hoewel dat programma af en toe uiterst vermakelijk is. [027]
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

volhoudertje schreef:Zo’n braakmiddel als Derek Ogilvie heeft toch niets met spiritualiteit te maken?
Als je mensen die allang het hoekie om zijn voor de gelegenheid weer in een zaal van RTL4 terug kan krijgen, dan noem ik dat spiritueel :tongue:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Emp schreef:
In spiritualiteit zit het woord 'spirit'. Geest/ziel/spook.
Dat geesten biologisch gezien niet kunnen bestaan lijkt me duidelijk en dat (misschien om dezelfde reden) zielen niet bestaan lijkt me helemaal evident.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Maar dat richt zich dan meer op het paranormale en niet het spirituele. (Alhoewel, als je het zo stelt als dat jij stelt komt het beide terecht in dezelfde hoek. Want zoals je schrijft zit daar inderdaad het woord spirit in.) Persoonlijk denk ik dat als "we" daaraan gaan beginnen er een eindeloze discussie zal ontstaan waar "we" uiteindelijk niet uit zullen komen. Dat er mensen zijn die als zakkenrollers door het leven gaan, daar ben ik het mee eens en die zijn er wel. Maar persoonlijk ben ik het niet eens met wat je schrijft dat een ziel niet zou bestaan of dat entiteiten niet bestaan.


Spiritualiteit vind ik persoonlijk niet zweverig. Tenminste, over het algemeen genomen niet. Ik denk dat wat je zweverig vindt heel persoonlijk is. Voor mij draait het om zingeving. Zoals al eerder geschreven om ervaring en inderdaad een soort van bewustwording. Een stukje van mijn leven. Wat wel zo is en wat ik mij op zich best kan voorstellen is dat er mensen zijn het maar zweverig vinden. Het is best lastig om juist aan die mensen uit te leggen wat je ervaart, wat je er precies uithaalt. Volgens mij is het een kwestie van eigen ervaring ermee. Ik denk dat als je openstaat voor het onderwerp dat je dan gemakkelijker een gesprek aan kan gaan erover.
Over boieken gesproken: Lang niet elk boek spreekt mij aan. Er zijn altijd boekseries die mij niet bevallen of überhaupt oversla.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Maar dat richt zich dan meer op het paranormale en niet het spirituele. (Alhoewel, als je het zo stelt als dat jij stelt komt het beide terecht in dezelfde hoek. Want zoals je schrijft zit daar inderdaad het woord spirit in.)

Maar persoonlijk ben ik het niet eens met wat je schrijft dat een ziel niet zou bestaan of dat entiteiten niet bestaan.
Je ziet het wel eens in oude Walt Disney films: een spook die dan een fles whiskey achterover slaat.
Uiteraard valt de whiskey direct op de grond, want een spook kan immers geen vloeistof vasthouden.

Dat is ook exact het punt. Elke-vorm-van-leven heeft een energiebron nodig. Hoe simpel of hoe gecompliceerd dat leven ook is, van bacterie tot olifant, we hebben allemaal 'energie' nodig. Voedsel, zonlicht, en in ieder geval water. De simpele vraag, waar voor een spook/geest/ziel dan ook geen antwoord op te vinden is: hoe ga jij dat water vasthouden?
That's right, you can't.

Afgezien van dat heeft ook elke vorm van leven massa nodig, en als je 'hollow' bent, heb je geen massa. Ik doe al 2 jaar verwoede pogingen om mijn chemische verleden achter me te laten dus ik zal ook niet in detail treden, maar: zo heel ingewikkeld is de chemische combinatie die wij 'leven' noemen niet.

Ten slotte heeft ook elke vorm van leven koolstofmonoxide en/of koolstofdioxide nodig. Je raadt het al..

"Aha! Maar wat nou als geesten/entiteiten in de vierde dimensie leven??"
Dan is contact met mensen onmogelijk. Ook dat is een relatief simpel natuurkundig gegeven. En ik durf te wedden dat levensvormen in welke dimensie dan ook, nogsteeds een bron van energie nodig hebben. Op z'n minst water.

Spirits/souls don't exist. Period.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Ik zou spiritualiteit en het paranormale liever van elkaar gescheiden willen zien, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
In ieder geval zie ik iedereen die er via tv of in theaterzalen zijn of haar brood mee verdient als zielige oplichters.

En nu weer even lachen: er bestaan ook muzikanten die zich spirituele zweverigheid bezighouden.
Zo ken ik er een paar die hun instrument een paar hertz lager stemmen dan de algemeen geldende norm A=440 Hz.
Ik noem ze de 432Hz idioten. Verschrikkelijk volk vind ik het.
Het zijn mafketels die geloven dat een stemming die gebaseerd is op een A van 432Hz beter is voor je Chakra’s,
beschadigd DNA kan herstellen en wat voor bla bla al niet meer. [027] Absolute zweverige flauwekul.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Dat is ook exact het punt. Elke-vorm-van-leven heeft een energiebron nodig. Hoe simpel of hoe gecompliceerd dat leven ook is, van bacterie tot olifant, we hebben allemaal 'energie' nodig. Voedsel, zonlicht, en in ieder geval water. De simpele vraag, waar voor een spook/geest/ziel dan ook geen antwoord op te vinden is: hoe ga jij dat water vasthouden?
That's right, you can't.
Het enige wat ik erover ga zeggen is dat de wetenschap ook niet alles weet en ook niet alles kan verklaren. Dat zelfs de wetenschap al vaker heeft toegegeven dat ze voor bepaalde dingen niet de oplossing hebben en er niet uit kunnen komen. Genoeg personen, van over de hele wereld wel te verstaan, hebben (wel eens) onverklaarbare dingen meegemaakt. En er bestaat zoiets als Parapsychologie. Dat bestaat ook niet voor niets. Parapsychologie is een wetenschap. Daarom gaf ik dus al aan dat dit als "we" er eenmaal mee zouden beginnen dit een eindeloze discussie zou worden. Waarbij ik heb besloiten niet meer erop in te gaan. Wij denken daar veel te verschillend over. Wat niet erg is. Maar wat ook duidelijk maakt (opnieuw) dat we bij bepaalde onderwerpen misschien té verschillend zijn en er niet uit gaan komen.

En als ik zo vrij mag zijn ben ik het eens met Volhoudertje. Liever zie ik spiritualiteit en paranormaliteit gescheiden. Dit topic gaat over spiritualiteit. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Wat mij nu bovenkomt en wat ik graag nog even wil melden is dat de wetenschap allerminst heeft bewezen dat er na de dood niets is. Dat er na de dood niets zou bestaan. Wat ik onder andere facinerend vind is reïncarnatie. De dood op zich is facinerend.
Overigens zijn ze ook in de wetenschap van de parapsychologie uiterst voorzichtig met wat ze melden. En tja, wat is het zeker weten? :)

Maar het lijkt mij nu verstandig om het onderwerp op spiritualiteit te houden. Het bericht is ter "volledigheid" voor zover dat mogelijk is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Wat mij nu bovenkomt en wat ik graag nog even wil melden is dat de wetenschap allerminst heeft bewezen dat er na de dood niets is. Dat er na de dood niets zou bestaan. Wat ik onder andere facinerend vind is reïncarnatie. De dood op zich is facinerend.
Overigens zijn ze ook in de wetenschap van de parapsychologie uiterst voorzichtig met wat ze melden. En tja, wat is het zeker weten? :)
Ten eerste is parapsychologie absoluut geen science-based wetenschap, er zijn weinig wetenschappers die het serieus nemen en het zit natuurlijk ook al in de naam, para: Grieks voor bij,naast,tegenovergesteld.

En nee de wetenschap zal nooit kunnen, maar ook niet hoeven te bewijzen dat er na de dood niets is, omdat het-vanuit wetenschappelijk oogpunt- zo klaar als een klontje is dat er na de dood niets komt. Dat is het idee van dood ook; het einde van al het leven.

Waarom ga ik er toch over door vraag je je af? :p Ten eerste omdat ik een autist ben en het moeilijk vind als er onlogische dingen voor logisch worden verklaard, en omdat ik het verschil niet zie tussen spiritualiteit en het paranormale.

Wat is het christendom zonder menselijke ziel? Of het jodendom, of de islam, of welk geloof dan ook? Als het paranormale,de ziel in dit geval, er niet is, heeft de daaraan verbonden spiritualiteit,het geloof, absoluut geen zin. M.a.w: die twee zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En volgens mij zelfs exact hetzelfde. Maar als ik dat verkeerd begrijp hoor ik graag hoe het echt zit?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Filosoferen over het paranormale, reïncarnatie, een leven na de dood etc. kan heel interessant zijn, het probleem is alleen dat je nooit tot een eensluidende conclusie kunt komen.
Het gaat bij spritualiteit, althans zoals ik het begrijp, ook niet om het blindelings accepteren van een dogma of het op logische gronden afwijzen van een bepaald fenomeen, maar om het benadrukken van de persoonlijke of innerlijke ervaring.

Dit is volgens Wikipedia de definitie van spiritualiteit:

Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

Bron: Wikpedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Als je de nadruk legt op de innerlijke ervaring, kun je met een open instelling kijken naar datgene wat mensen op het spirituele vlak hebben ervaren. Het kan heel verfrissend zijn om niet onmiddellijk met een op logica gebaseerd oordeel cq veroordeling op de proppen te komen, maar gewoon te kijken naar de waarde die een bepaalde ervaring of gedachte voor het individu kan hebben.

Veel mensen hebben op de operatietafel of tijdens een reanimatie een BDE (bijna dood ervaring) gehad. Ik geef iedereen volkomen gelijk die beweert dat een BDE visioen alleen maar het gevolg kan zijn van zuurstofgebrek in de hersenen, endorfinen, medicatie, abnormale activiteit van neuronen, etc. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Maar het neemt niet weg dat de ervaring het ‘paradijs’ of ‘het hiernamaals’ voor korte tijd gezien te hebben, voor mensen met een BDE als volkomen ‘echt’ aanvoelde.
Ook al is zo’n BDE visioen alleen maar een illusie, het gaat er om wat deze ervaring te weeg heeft gebracht en welke ‘les’ iemand heeft geleerd. De meeste mensen berichtten heel positief over een BDE. In dat soort gevallen zou ik gerust durven beweren
dat een BDE voor hen een positieve spirituele ervaring is geweest.
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als je spiritualiteit niet gaat vergelijken met het paranormale dan is er geen dualiteit van meningen.
Is dat eigenlijk niet het doel van spiritualiteit, leren om innerlijke vrede te hebben met dat wat is?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Waarom ga ik er toch over door vraag je je af? :p Ten eerste omdat ik een autist ben en het moeilijk vind als er onlogische dingen voor logisch worden verklaard, en omdat ik het verschil niet zie tussen spiritualiteit en het paranormale.
Die uitleg heb je nu wel gekregen Emp. ;)
Ten eerste is parapsychologie absoluut geen science-based wetenschap, er zijn weinig wetenschappers die het serieus nemen en het zit natuurlijk ook al in de naam, para: Grieks voor bij,naast,tegenovergesteld.
Steeds meer mensen nemen de parapsychologie serieus. Misschien dat jij dat niet doet omdat jij er compleet anders tegenaan kijkt.
Maar er zijn zelkfs mensen die behoorlijk richting de wetenschap gaan en de parapsychologie daarbij niet kunnen uitsluiten. Die toegeven dat ze daar niet omheen kunnen.
En nee de wetenschap zal nooit kunnen, maar ook niet hoeven te bewijzen dat er na de dood niets is, omdat het-vanuit wetenschappelijk oogpunt- zo klaar als een klontje is dat er na de dood niets komt. Dat is het idee van dood ook; het einde van al het leven.
Gelukkig maar dat lang niet iedereen wetenschappelijk aangelegd is. Of tenminste op bepaalde punten niet.
Waarom ga ik er toch over door vraag je je af? :p Ten eerste omdat ik een autist ben en het moeilijk vind als er onlogische dingen voor logisch worden verklaard, en omdat ik het verschil niet zie tussen spiritualiteit en het paranormale.
Misschien heb je zelf al de vraag beantwoord waarom je erop doorgaat. :) Tja, niet alles in het leven, (ook buiten dit om) is nou eenmaal logisch of logisch te verklaren.

M@rko schreef:
Als je spiritualiteit niet gaat vergelijken met het paranormale dan is er geen dualiteit van meningen.
Is dat eigenlijk niet het doel van spiritualiteit, leren om innerlijke vrede te hebben met dat wat is?
Natuurlijk is er dan wel dualiteit van meningen? Men denkt nou eenmaal verschillend over wat spiritualiteit bijvoorbeeld inhoud. Daar heb je het paranormale aspect niet bij nodig.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Wat het "leuke" hieraan is, is dat men zo enorm verschillend kan denken over bepaalde onderwerpen. Voorbeelden die Volhoudertje stelt, bepaalkde dingen die Emp schrijft, ook daar zit weer verschil in.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het maakt niet uit welk symbool of label je het geeft en in dit geval is dat het symbool/label 'spiritualiteit', het gaat om het concept wat je hebt over spiritualiteit wat de dualiteit zal veroorzaken.
Dat wat spiritualiteit in zich zelf is en wat het voor je kan doen zoals het vinden van bijvoorbeeld
innerlijke vrede, daar zit geen dualiteit in.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Wat het "leuke" hieraan is, is dat men zo enorm verschillend kan denken over bepaalde onderwerpen.
Oh, leuk is het zeker. [027]
Kort samengevat denk ik als volgt over spiritualiteit en alles wat daar zijdelings mee te maken heeft:

Zoals gezegd steek ik niet de draak met mensen die een BDE ervaring hebben gehad.
Ik schud wèl mijn hoofd om mensen die zich door de verhalen over BDE gesterkt voelen in hun overtuiging dat er een leven na de dood is.
Ik lach niet om mensen die volkomen onverwachts een teken van een overlevende hebben gezien.
Ik lach wèl om mensen die gewapend met een goedkoop radiootje en een gammel cassetterecordertje ‘bandstemmen’ gaan opvangen.
Ik lach niet om dat oude Turkse vrouwtje dat je toekomst kan lezen in het drab dat achterblijft van de koffie.
Ik lach wèl om tante Sjaan van drie hoog achter die beweert hetzelfde te kunnen en haar kunstjes op de Paranormale beurs vertoont.
Ik vind de Daila Lama een schitterende kerel en zal nooit tegenspreken dat hij de reïncarnatie van zijn voorganger is.
Maar ik lach wèl om tante Truus die beweert de reïncarnatie van een prinses uit de Middeleeuwen te zijn. 001_tongue

En ik lach helemaal om films als ‘What the Bleep Do We Know!?’ waarin beweerd werd dat ijskristallen spontaan in de stress
kunnen schieten en een ‘lelijke’ vorm krijgen als je er iets akeligs tegen zegt.
En dat een potje gekookte rijst niet zal beschimmelen als je het bewaart in een bakje met het opschrift ‘I love you’.
Dit in tegenstelling tot een potje rijst waar ‘I hate you’ op staat geschreven.
Het zit namelijk zo: gekookte rijst is als collectief in staat letters in spiegelschrift te ontcijferen. Ja ja en gie geleuft da, zeker? 011
Je kunt echt niet de houdbaarheid van voedingsmiddelen bevorderen door lieve woordjes tegen te zeggen. Wie dat gelooft is een dwaas.
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Volhoudertje, je laat zien hoe spiritueel je bent. Een ander woord voor spiritueel, geestig.
Ik vind het leuk dat je zo geestig doet volhouder, bedankt voor de glimlach op mijn gezicht.

Terug naar “Vraag van de week”