Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Is perfectie iets om na te streven?

Gelukkig is niemand perfect. Wie zou daar nou blij van worden?
Ikke ?

Nee grapje.. ondanks dat ik vaak streef naar perfectie en dan denk dat ik daar blij van word, is het inderdaad een illusie. Daarbij maakt het je onuitstaanbaar voor anderen .. denk ik. Leuke vraag. Zet me aan het denken.
Dit komt uit de topic van Memories. En ik vraag me af hoe jullie er over denken.

Ik zit er dubbel in. Ik streef naar perfectie. Ik ben vaak pas blij als ik iets foutloos kan of minstens een 8 en bij voorkeur een 9 heb. Ik kan boos op mezelf worden als ik fouten heb gemaakt, vooral fouten die ik dan als onnodig zie.

Ik ben bij het enneagram ook altijd een 1. De perfectionist. En ondanks dat ik weet dat het niet altijd zo goed is en dat het je leven behoorlijkt bemoeilijkt zowel voor jezelf als voor anderen, kan ik het niet goed afleren. Die drang om dingen goed te doen is zo groot.

Een overtuiging die er achter zit is die van het Engelse spreekwoord: what's worth doing, is worth doing well.


Please enlighten me.. met jullie visies, meningen, ideeën hierover.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Perfectie bestaat niet, je kunt wel zo veel mogelijk een prestatie of product leveren waar je trots op kunt zijn, omdat het onder die omstandigheden het beste was wat je te bieden had.
Sommige dingen wil ik uiteraard perfect, of zo goed mogelijk hebben.
Je weet natuurlijk dat iets altijd ‘nog beter’ kan, maar die valkuil moet je vermijden. De finesses waarvan die je dacht dat je die nog moest aanbrengen blijken uiteindelijk zo marginaal dat niemand behalve jijzelf ze nog zullen opvallen.

Ik had een paar maanden terug een videoclip opgenomen in een kunst galerie, waarbij ik voor het eerst met drie camera’s heb gewerkt. Er gingen een paar dingen ‘mis’. Ik zal altijd blijven horen dat het stereobeeld verschuift en de klankkleur van de galm in de ruimte anders wordt. Ik zal altijd het kraakje horen dat veroorzaakt werd door interferentie van een laptop die ik vergeten was uit te zetten. Ik zal altijd blijven zien dat bij een bepaalde passage beeld en geluid niet helemaal synchroon lopen. Een kniesoor die er op let.

‘Goed’ is goed genoeg, perfectie is mooi meegenomen als alle factoren in je voordelen werken. Maar is perfectie leuk? Nee, de charme zit ‘m juist in de kleine oneffenheden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Nou, als ik me elke dag druk zou maken om het feit of ik niet beter perfect kan zijn, was ik er nu niet meer, zeg ik heel eerlijk. Ten eerste omdat ik al niet perfect kan zijn. Je bent wél perfect op je eigen manier, maar als je dagelijks streeft naar werkelijke perfectie mis je zoveel moois. Met boos worden op jezelf als je wat foutjes gemaakt hebt, verlies je zo ontzettend veel energie die je juist nodig hebt. Energie heb je nodig om te leven. Om jezelf te accepteren. Je bent geen robot. Je bent mens. Een robot kan je afstellen naar perfectie. Een mens kan nou eenmaal niet perfect zijn, ook om de reden dat de mensen fouten nodig hebben om verder te komen en te leren. Om inzichten te krijgen en jezelf nog beter te leren kennen.

Je maakt ook geen fouten, meestal noem ik dat leerprocessen. Leerprocessen zijn er niet om 100 % perfect te worden. Leerprocessen zijn er om inzicht te krijgen in jezelf en misschien iets te veranderen, aangezien wij namelijk niet perfect kunnen zijn.

Wat zeg jij tegen je kinderen als ze thuis komen met een 7 of een voldoende voor een werkstuk of een opdracht?

Probeer eens voor jezelf na te gaan wat je hen vertelt en wat je aan jezelf zegt als het de zelfde situatie is. Je verwacht van je kinderen geloof ik ook geen perfectie. Je kan niet altijd hoge cijfers halen. Je kan niet altijd de beste zijn. Iedereen heeft slechte dagen of dingen waar ze minder goed in zijn. Perfectie is een relatief begrip. Iedereen is perfect op een eigen manier. Perfect hoe hij of zij is. Met alles erop en eraan. Met alle prestaties maar ook met alle karaktertrekken.

Iemand die perfect wil zijn op de manier van 100 % perfectie en telkens alleen maar streeft naar het allerbeste maakt zichzelf (on)bewust heel erg ongelukkig, eenzaam en verdrietig. Iets wat ze later misschien pas doorhebben. Pak eens een spiegel voor jezelf en kijk er eens in, en vraag je dan af of je echt gelukkig bent met de manier hoe jij voor jezelf perfectie ziet, of dat het schijn is.

Iemand kan zoveel leuker zijn als ze niet naar 100 % perfectie streven. Met in het achterhoofd dat iemand op een eigen manier al perfect is.

Goed, is inderdaad goed genoeg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik dacht vroeger van niet, omdat perfectie nooit haalbaar zou zijn, dus waarom zou je er moeite voor doen? Er is altijd wel iemand die er iets negatiefs over te zeggen heeft en tegen je zit te zeuren... Waarom zou ik streven naar perfectie en echt alles op alles zetten als ik weet dat er aan het eind van het proces toch wel iemand 1 dingetje zegt, waardoor het 'succesgevoel' in elkaar stort. Waarom uberhaupt je best doen? Beter dat je gewoon plezier maakt als je ergens naartoe streeft, dan heb je er nog iets aan.

Maar de afgelopen jaren ben ik daar ernstig aan gaan twijfelen en doe ik mijn best om naar perfectie te streven omdat ik toch prestaties weg wilde gaan zetten. Aan de ene kant geeft het me een goed gevoel, maar ik weet dat het niet/nauwelijks haalbaar is en het ontzettend veel moeite kost en dat er ook maar een paar zinnen voor nodig zijn om dat gevoel te vernietigen. Ik geniet niet meer van de weg daar naartoe, mensen in mn omgeving ervaren het ook niet als prettig en het eindresultaat is ook niet iets waarvan je zegt van jippie. Dus tja. Ik weet het niet. Had beter niet kunnen luisteren, denk ik.

Er was altijd 1 ding waar ik goed in was, en zelfs daar ben ik niet goed meer in.
Dus wat doet perfectie er dan nog toe? Het is niet goed en zal nooit goed worden.
Let's just have some fun... En dat ben ik kwijt geraakt op mijn streven naar perfectie.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Jah! :o
Ook al weet je met je verstand dat het niet bestaat, ik probeer het nog steeds (ondanks alleszelfs nu nog) zo goed mogelijk te benaderen :confused:

Ik kan mezelf niet helpen, ik ben al veel minder geworden omdat het nu eenmaal niet haalbaar is.Het is een soort drang, een streven en sterker dan mijn logica. Als ik het niet goed ga doen, doe ik het liever niet.Ben niet zo van half werk.

Maar ik heb wel geleerd dat iets 'goed genoeg' (of close enough') kan zijn naar mijn gevoel, je streeft naar perfect maar kan je vinden in iets wat er het dichtst bij komt.Je motiveert en pusht jezelf toch vanuit die instelling vind ik. Als je genoegen neemt met het minste,doe je niet zoveel moeite.
(ik probeer er een positieve eigenschap aan te geven)

Het maakt je ook niet onuitstaanbaar voor anderen als je het bij jezelf houd. Ik ben dan misschien zo en verwacht dingen van mezelf, naar anderen toe heb ik dat niet. Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken wat zijn best doen is en welke dingen men nastreeft.

Zolang het niet boven je hoofd groeit en je visie van perfectie niet teveel ten koste gaat van jezelf (!hoor mij :D ) is het niet slecht.Het moet inderdaad leuk blijven zoals Leeuw aanhaalt.Geen obsessie.

Enfin de lat zal nooit te laag liggen op die manier :nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Dus eigenlijk zie ik bij veel van jullie terug dat je ook die drang naar perfectie hebt ? Van de week zag ik het ook bij mijn collegamods als het ging over de forumkleuren, het lettertype, de lay out. Het moet precies zo zijn.. en niet anders. Er mag niets afwijken. Een vorm van streven naar perfectie.

@Leeuwtjuh
Als je zegt dat een enkele zin van iemand anders erover bij jou gelijk het succesgevoel of geluksgevoel er af kan halen dan is dat wel iets om naar te kijken. Dat heeft niet alleen iets met perfectionisme te maken als wel met erg gevoelig zijn voor kritiek.

En wat bedoel jij met vroeger ? Wanneer is het ontstaan dan die drang naar perfectie ?


Ik vraag me sowieso af of een streven naar perfectie niet iets te maken heeft met een gevoel van onzekerheid dat iets nooit goed genoeg is ? Angst voor kritiek ?

Het is dan wel typisch dat juist VH er niet zo mee zit verder. Hij hoort het wel maar hij maalt er niet zo om. Terwijl hij juist degene is die niet life durft op te treden voor een publiek. Dat is toch ook een vorm van kritiek angst ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik vraag me sowieso af of een streven naar perfectie niet iets te maken heeft met een gevoel van onzekerheid dat iets nooit goed genoeg is ? Angst voor kritiek ?
Ja. Tenminste bij mij wel.

Omdat lichamelijke dingen bij mij erg moeilijk gaan, moest en moet ik nog steeds voor mijn gevoel me bewijzen op geestelijk gebied als het om lesstof en vragen gaat. Ik lees genoeg over van alles en nog wat om bij te blijven en om zoveel mogelijk informatie op te slaan, ook om de reden denk ik om dan tenminste met iets voor de dag te kunnen komen. Veel mensen die je niet goed genoeg kennen gaan er namelijk bij mij vaak vanuit dat ik ook iets geestelijks heb. Dat heb ik ook ergens wel, dat weet ik van mezelf wel, maar het overgrote psychische deel komt door ervaringen... niet wat betreft kennis. Mensen hebben dat vaak niet in de gaten.

Ik heb veel periodes (gehad) dat ik mezelf niet goed genoeg vond, ook niet op kennisgebied. Toen het een periode heel slecht met me ging, kon ik mijzelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik dingen niet kon opslaan en geen antwoorden kon geven.

Ik probeer het meestal zo goed mogelijk te doen, gaat inderdaad wel over onzekerheid en liever geen negatieve kritiek ontvangen. Maar ik heb ook geleerd dat het nooit 100 % goed kan zijn, ook niet op boekkennis en ervaringen. Zoals ik al zei; niemand van de mensheid is een robot. Als je je zo voor wilt doen, gaat het naar korte of langere tijd niet goed met je en kom je terecht in eenzaamheid, boosheid en verdriet.

Je kan beter leuk en aardig zijn met foutjes (leermomenten) die je ook wel eens maakt, dan dat je 100 % perfect bent. Want ik weet dan wel zeker dat je vrienden gaat afstoten.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
tommy9119

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik streef niet naar perfectie. Perfectie is saai en staat mij niet toe om nieuwe dingen te leren en proberen. En dat is toch waar het hele leven omgaat, vind ik.

Negatieve kritiek accepteer ik maar al te graag, dat geeft mij weer de kans om na te denken en mezelf eventueel te verbeteren. Als het onzin is lach ik erom, als het klopt ga ik er iets aan doen. Maar perfectie? Nah.
Leeuwtjuh

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Mystica schreef:Dus eigenlijk zie ik bij veel van jullie terug dat je ook die drang naar perfectie hebt ? Van de week zag ik het ook bij mijn collegamods als het ging over de forumkleuren, het lettertype, de lay out. Het moet precies zo zijn.. en niet anders. Er mag niets afwijken. Een vorm van streven naar perfectie.
Dat is onzin; want zowel Momo en ik hebben bewust ervoor gekozen om onze mond dicht te houden bij de laatste 2 dingetjes die 'anders' zijn, om de forumadmins niet op hun zenuwen te werken. Hierbij hebben wij ons neergelegd en tegen elkaar gezegd van: we leren er wel mee leven. Dus check eerst je bronnen. Het forum is namelijk niet 'perfect' nu. We zijn alleen zo schappelijk om onze twee heren niet de kop gek te maken. "This will do" is een teken van schappelijkheid en redelijkheid. Overigens heeft dit ook niet zoveel met perfectie te maken, maar met een lichte vorm van autisme en je ergens fijn voelen. Als ik in jouw huis binnen kom en het compleet anders ga inrichten en de boel op zijn kop zet, tot aan de keukenkastjes aan toe, voelt het ook niet meer als jouw thuis.
@Leeuwtjuh
Als je zegt dat een enkele zin van iemand anders erover bij jou gelijk het succesgevoel of geluksgevoel er af kan halen dan is dat wel iets om naar te kijken. Dat heeft niet alleen iets met perfectionisme te maken als wel met erg gevoelig zijn voor kritiek.
Klopt, maar dat heeft volgens mij geen nieuwswaarde meer, dat was al bekend. Oplossingen daarvoor heb ik tot nu toe nog niet gevonden, terwijl ik al jaren op zoek ben om ermee om te leren gaan. Ik geloof dat er wel meer mensen zijn die daar problemen mee hebben.
En wat bedoel jij met vroeger ? Wanneer is het ontstaan dan die drang naar perfectie ?


Heel mijn jeugd is mij voorgehouden: kan niet, mag niet, wil niet, fout, niet, nooit, is niet voor jou, kun jij niet, is niet haalbaar, nee etc. Op het moment dat er iemand kwam die zei dat dat allemaal BS was, en daarbij liet zien dat het wel degelijk haalbaar is, dat je eisen mag stellen, dat je iets mag verwachten van een ander en dat ik wel zeker ergens toe in staat ben, ging er een nieuwe wereld voor me open. Dus het kan wel. En nee, als ik de bevestiging in krijg of voel dat iets nutteloos is, dan hoeft het voor mij niet. Ik wil een betekenis hebben, weten waar ik het voor doe. Als dat er niet meer is, dan laat het maar want dan kan ik beter mezelf niet pushen om prestaties te behalen, maar gewoon achterover hangen en lol maken. Dan heeft het geen enkele zin om me in te spannen, als ik er niet datgeen uit krijg, wat ik voor mijn gevoel nodig heb. Dan ben ik er gewoon klaar mee.

Het is net als rennen voor de trein. Ik ga alleen rennen op het moment dat ik er zeker van ben dat ik hem ga halen. Dan zet ik alles op alles om hem te halen en maak ik desnoods een duikvlucht naar binnen. Ik doe het niet zomaar voor de lol of iets. En soms maak ik een inschattingsfout, it happens. Daar voel ik mij dan rot onder. Als ik daarna ook nog het gevoel krijg om uitgelachen te worden of een trap na krijgen, dan is bij mij de lol er snel af en kan ik beter iets gaan doen waar geen verwachtingen of doelstellingen te behalen zijn. Perfectie moet je kunnen delen, vind ik. En op het moment er niemand aan de zijlijn staat toe te juichen of er alleen maar mensen staan die mij willen zien falen, heeft het voor mij geen nut om mijn best te doen. Prestaties hoeven voor mij niet perse. Dat is gewoon mooi meegenomen en is een kleine opsteker, maar niet datgeen waar ik het voor doe. Het gaat om de mensen die aan de kant staan die voor mij van waarde zijn, mee leven, mee juichen, samen delen en samen zijn. Dat is voor mij 100x belangrijker dan de olympische spelen winnen zonder publiek. Het draait om een prestatie immers toch om de erkenning en waardering, neem ik aan?
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Perfectie is een illusie, want het kan altijd beter, daar zijn we mens voor. Haal je een 9, wil je een 10 hebben, haal je een 10 dan wil je meer kennis hebben waarmee je bijvoorbeeld een 11 zou kunnen halen.

Maar "perfectie" kun je ook anders zien: ook al is niemand perfect, het neemt niet weg dat je niet perfect kan zijn voor een ander. De vraag is dan alleen: waar neem je genoegen mee en wat heb je (onbewust) nodig.

Mensen maken nu eenmaal fouten, de vraag is alleen of je het een fout laat zijn of dat je er van leert, waardoor het eigenlijk geen fout is maar een leerproces. Ik ben zelf gelukkig niet perfect, dat zou me ontzettend saai lijken, wat moet je dan nog bereiken als je toch al zo perfect bent? Ze zeggen niet voor niets: the hunt is better than the catch.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Leeuwtjuh schreef:
Mystica schreef:Dus eigenlijk zie ik bij veel van jullie terug dat je ook die drang naar perfectie hebt ? Van de week zag ik het ook bij mijn collegamods als het ging over de forumkleuren, het lettertype, de lay out. Het moet precies zo zijn.. en niet anders. Er mag niets afwijken. Een vorm van streven naar perfectie.
Dat is onzin; want zowel Momo en ik hebben bewust ervoor gekozen om onze mond dicht te houden bij de laatste 2 dingetjes die 'anders' zijn, om de forumadmins niet op hun zenuwen te werken. Hierbij hebben wij ons neergelegd en tegen elkaar gezegd van: we leren er wel mee leven. Dus check eerst je bronnen. Het forum is namelijk niet 'perfect' nu. We zijn alleen zo schappelijk om onze twee heren niet de kop gek te maken. "This will do" is een teken van schappelijkheid en redelijkheid. Overigens heeft dit ook niet zoveel met perfectie te maken, maar met een lichte vorm van autisme en je ergens fijn voelen. Als ik in jouw huis binnen kom en het compleet anders ga inrichten en de boel op zijn kop zet, tot aan de keukenkastjes aan toe, voelt het ook niet meer als jouw thuis.
Ik had het niet over je huis. Ik had het niet over mijn huis. Ik had het over de lay out, kleur en lettertype van het forum. Het streven naar een specifieke vormgeving op de meest nauwkeurige manier qua kleur, belijning, lettertype, etc. heeft ook iets perfectionistisch.

En wat bedoel jij met vroeger ? Wanneer is het ontstaan dan die drang naar perfectie ?

Leeuwtjuh schreef:Heel mijn jeugd is mij voorgehouden: kan niet, mag niet, wil niet, fout, niet, nooit, is niet voor jou, kun jij niet, is niet haalbaar, nee etc. Op het moment dat er iemand kwam die zei dat dat allemaal BS was, en daarbij liet zien dat het wel degelijk haalbaar is, dat je eisen mag stellen, dat je iets mag verwachten van een ander en dat ik wel zeker ergens toe in staat ben, ging er een nieuwe wereld voor me open. Dus het kan wel. En nee, als ik de bevestiging in krijg of voel dat iets nutteloos is, dan hoeft het voor mij niet. Ik wil een betekenis hebben, weten waar ik het voor doe. Als dat er niet meer is, dan laat het maar want dan kan ik beter mezelf niet pushen om prestaties te behalen, maar gewoon achterover hangen en lol maken. Dan heeft het geen enkele zin om me in te spannen, als ik er niet datgeen uit krijg, wat ik voor mijn gevoel nodig heb. Dan ben ik er gewoon klaar mee.

Het is net als rennen voor de trein. Ik ga alleen rennen op het moment dat ik er zeker van ben dat ik hem ga halen. Dan zet ik alles op alles om hem te halen en maak ik desnoods een duikvlucht naar binnen. Ik doe het niet zomaar voor de lol of iets. En soms maak ik een inschattingsfout, it happens. Daar voel ik mij dan rot onder. Als ik daarna ook nog het gevoel krijg om uitgelachen te worden of een trap na krijgen, dan is bij mij de lol er snel af en kan ik beter iets gaan doen waar geen verwachtingen of doelstellingen te behalen zijn. Perfectie moet je kunnen delen, vind ik. En op het moment er niemand aan de zijlijn staat toe te juichen of er alleen maar mensen staan die mij willen zien falen, heeft het voor mij geen nut om mijn best te doen. Prestaties hoeven voor mij niet perse. Dat is gewoon mooi meegenomen en is een kleine opsteker, maar niet datgeen waar ik het voor doe. Het gaat om de mensen die aan de kant staan die voor mij van waarde zijn, mee leven, mee juichen, samen delen en samen zijn. Dat is voor mij 100x belangrijker dan de olympische spelen winnen zonder publiek. Het draait om een prestatie immers toch om de erkenning en waardering, neem ik aan?

Ik vroeg waar de drang naar perfectie vandaan kwam ? Dat je een drang voelt naar daden stellen, doelen behalen etc. is op zich niets mis mee. Dat je een prestatie wilt neerzetten is ook niets mis mee maar waarom moet het perfect zijn ? Dat was de vraag. Sinds wanneer moet het perfect zijn ? Waarom ?

Bij een prestatie draait het niet enkel om erkenning en waardering. Het lijkt me ook dat een prestatie op zich een doel dient dat je wilt bereiken, niet enkel applaus. Een diploma halen bijvoorbeeld doe je niet voor de omstanders dat doe je voor jezelf om een goede baan te kunnen hebben later. Zodat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot en die baan kan doen die je leuk vindt en niet iets waar je niets aan vindt. En dan nog hoeft het niet perfect te zijn, zolang je het diploma maar haalt.
Inzicht als Uitweg..
tommy9119

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Hoe weet je uberhaupt wanneer iets perfect is, eigenlijk?
Leeuwtjuh

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Mystica schreef: Ik had het niet over je huis. Ik had het niet over mijn huis. Ik had het over de lay out, kleur en lettertype van het forum. Het streven naar een specifieke vormgeving op de meest nauwkeurige manier qua kleur, belijning, lettertype, etc. heeft ook iets perfectionistisch.
Het forum is ons thuis :)
Ik vroeg waar de drang naar perfectie vandaan kwam ? Dat je een drang voelt naar daden stellen, doelen behalen etc. is op zich niets mis mee. Dat je een prestatie wilt neerzetten is ook niets mis mee maar waarom moet het perfect zijn ? Dat was de vraag. Sinds wanneer moet het perfect zijn ? Waarom ?
Ik geloof dat ik die vragen hierboven al beantwoord heb ;)
Het ligt aan de omgeving.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik kan zeggen dat het bij mij geen onzekerheid is. waar het van komt kan ik niet zo dadelijk de vinger op leggen. Het is makkelijk het op veeleisende ouders te schuiven.Een deel zal wel bij mezelf liggen en de drang goed in iets te zijn.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Is het een overcompensatie of iets om jezelf mee te bewijzen ? Zomaar wat vragen die door mijn hoofd gaan..
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Is perfectie iets om na te streven?

neen, geen compensatie voor het fysieke want ik ben al zo sinds ik klein was.

Ik vond het altijd een goeie eigenschap, zolang je er niet in doorslaat en reeel blijft. Dat het naar mijn gevoel 'perfect 'afgehandeld is of klaar wil niet zeggen dat het zo is in de ogen van anderen.

Misschien geeft het woord perfect per definitie een dubbel gevoel ...maar ik bekijk het positief en ben zeker niet in de negatieve zin op zoek ernaar.Ik heb niks te bewijzen, ik wil gewoon het beste eruit halen dat ik kan.

Hoe sta jij er dan tegenover?Waarvan komt het bij jou?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik denk toch de angst om fouten te maken. Iets daarom heel goed willen doen zodat "men" er niets van kan zeggen. Het gevoel hebben ergens goed in te zijn.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Mystica schreef:Het gevoel hebben ergens goed in te zijn.
Gebrek aan zelfvertrouwen dus?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Mystica schreef:Ik vraag me sowieso af of een streven naar perfectie niet iets te maken heeft met een gevoel van onzekerheid dat iets nooit goed genoeg is? Angst voor kritiek?

Het is dan wel typisch dat juist VH er niet zo mee zit verder. Hij hoort het wel maar hij maalt er niet zo om. Terwijl hij juist degene is die niet life durft op te treden voor een publiek. Dat is toch ook een vorm van kritiek angst?
Mystica schreef:Is het een overcompensatie of iets om jezelf mee te bewijzen? Zomaar wat vragen die door mijn hoofd gaan..
Als ik voor mezelf spreek heeft streven naar perfectie vanzelfsprekend alles te maken met het onzekere gevoel dat iets nooit goed genoeg is. Aan de andere kant vertrouw ik mensen die nooit onzeker zeggen te zijn voor geen cent. Ze zijn niet eerlijk, ze kletsen gewoon uit hun nek. Ik geloof er in ieder geval geen snars van.
Een ander aspect is het element van competitie. Waarschijnlijk is dat een typisch mannelijke invalshoek. Ik wil niet alleen een goed product leveren, ik wil ook het gevoel hebben dat ik beter ben dan een ander.
Er zijn, als ik heel arrogant ben, verschillende gebieden waarbij ik de concurrentie ver achter me kan laten. En dat wil ik weten ook. En wee degene die ik op een bepaald gebied als mijn mindere beschouw, mij toch durft te bekritiseren, dat pik ik niet. Daar schuilt uiteraard een element van overcompensatie en geldingsdrang in.

Maar perfectie geeft je geen speelruimte meer, letterlijk en figuurlijk. Wat wil je na een piek nog meer bereiken? Wordt dat de maatstaf voor de kwaliteit van al je verdere werk? Er komt altijd wel een keer dat je blundert en van je voetstuk lazert en dan heb je het gevoel dat je weer van voren af aan moet beginnen.

Wat life muziek spelen betreft, ik hou gewoon niet van het gevoel iets te moeten om een ander een plezier te doen. Je vraagt aan een boekhouder toch ook niet “joh, doe eens een balansje? Een kleintje maar, toe nou, dat vind ik zo leuk om te zien.”
Daar komt bij dat ik bijna nooit plezier heb gehad in wat ik deed. Deed ik het eigenlijk voor me zelf of voor een ander? Creativiteit is een plaag, een gezwel dat je een leven lang met je meedraagt en wat je zelfs met liters drank om zeep kunt helpen.
Bovendien heeft muzikale creativiteit alles met emoties te maken en die wil in het bijzijn van anderen gewoon niet hebben of etaleren. Dat heeft meer met de angst zelf te maken dan de angst voor kritiek.
Maar ik kies gelukkig ook de weg van de minste weerstand, ik zeg gewoon: “dan maar niet.”
En wie maalt er om? Het is wel zo comfortabel om in het leven pieken te mijden, dan val je ook niet zo hard.
* Liebe Macht Frei *
Melis

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Is perfectie iets om na te streven.. ja en nee, ligt eraan wat je doel is. Als je naar perfectie streeft om het beste uit jezelf te halen, zou ik zeggen; vooral doen, maar let er op dat je ook je grenzen hebt en dat je nooit perfect zal zijn. Perfectie als einddoel lijkt me een vreselijke situatie, dus dat zou ik vooral niet doen.
tommy9119

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik vraag het me nog steeds af ; hoe zouden jullie weten wanneer je de perfectie bereikt hebt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is perfectie iets om na te streven?

tommy9119 schreef:Ik vraag het me nog steeds af; hoe zouden jullie weten wanneer je de perfectie bereikt hebt?
Dat is toch heel simpel? Als er volgens je eigen criteria en die van anderen geen enkele kritiek meer mogelijk is en geen minpuntje meer te vinden is. Simpel zat.

En zat worden is heel simpel. [027] Ik streef iedere avond de perfekte staat van dronkenschap na. Helaas ik die tot op heden nog niet bereikt. Eens te meer een reden om onverminderd te blijven drinken.
Ik hef het glas gaarne op de schijnbaar onbereikbare perfektie! [drunk] 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Mijn eigen criteria zijn een maatstaf of iets goed genoeg is.wat de mening van anderen is veranderd daar weinig aan.

En wat als je fouten maakt en van je voetstuk (als dat er al is) lazert? Dan zeg je au, likt je wonden en zoekt een ander alternatief.

Als je dat niet meer kan , geen zelfreflectie hebt ,en jouw normen en waarden gaat doordrukken als de perfecte ,dan ben je pas fout bezig !

Verder vind ik nog steeds niks mis mee ernaar te streven ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Lost Soul schreef:
Mystica schreef:Het gevoel hebben ergens goed in te zijn.
Gebrek aan zelfvertrouwen dus?
Nee zelfvertrouwen heb ik normaliter genoeg, dat durf ik wel van mezelf te zeggen. Het is meer dat ik ergens gewoon heel goed in wil zijn. Als ik iets doe, moet het goed zijn, niet half en ook geen 6 minnetje zeg maar.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Is perfectie iets om na te streven?

Ik heb vandaag iets bedacht hoe het zou komen...

Misschien heeft het iets te maken met de autistische trekken die ik heb. Dat is een feit en daar KAN ik niks aan veranderen ( :roll: )
Ik herinner me dat ik zelfs als klein kind zo een moeite had als het klasje weer eens door elkaar werd gegooid, nieuwe foto's aan de muur, je plaats kwijt. Dan heb ik het nog niet over het overgaan, nieuwe lerares, heel nieuwe omgeving. Dat geeft altijd een grote onrust bij mij en als kind snap je niet waarom je wereld keer op keer op zijn kop staat. Als volwassene is het soms nog moeilijk dus . Gooi het forum overhoop en je hebt hetzelfde :-s

Misschien kwam het streven naar zo' goed mogelijk iets afwerken' daarvan. Het gaf mij de rust die ik niet in mijn omgeving kon vinden omdat die steeds veranderde en waar ik geen enkele controle op had. Op mijn eigen inzet en prestaties had ik wel controle en zeker op het eindresultaat. Toch een soort van compensatie en zoeken naar orde.

Omgaan met de 'zwakte' die ik genetisch had gekregen om een 'sterkte' uit te halen.

Zoiets van don' t judge me for what I am, but from what I can do (achieve) despite of what I am...
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Terug naar “Vraag van de week”