Leeuwtjuh

Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Even schaamteloos gepikt van een ander forum waar deze interessante discussie is losgebarsten... Het werd wel eens tijd voor een nieuwe vraag van de week.

Waarop baseert iemand zijn zelfvertrouwen? Waarop zijn al die ego's gebasseerd? Gaat het voornamelijk om ervaring? Levensvisie? Gaat het om strategie?

Wat doe je als juist datgeen plotseling wegvalt?

Enlighten me.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Ah, leuk! Een nieuwe vraag van de week. :)

Mijn zelfvertrouwen, voor zover ik het heb en voor zover ik het al heb mogen opbouwen, komt denk ik voornamelijk omdat ik voor mijn gevoel altijd heb moeten knokken. Op verschillende manieren en voor verschillende dingen. Op psychisch en lichamelijk gebied. Mijn zelfvertrouwen is gebaseerd op ervaring en levensvisie denk ik. Toegegeven; ik heb heel vaak momenten (gehad) dat ik wilde opgeven. Maar inmiddels weet ik, zelfs als ik me eens heel slecht voel, uiteindelijk dat opgeven nooit zin heeft en niets beter maakt. Je mag rusten, maar opgeven nooit. Niemand heeft gezegd dat het eenvoudig zou gaan, niemand zei dat het vanzelf zou gaan. Enkele zinnen uit een nummer van Guus Meeuwis. Dat heeft me aan het denken gezet.

Ik denk dat ik door mijn doorzettingsvermogen en vechtvermogen, ondanks dat ik heel vaak heel diep zat en mezelf van alles toewenste, mezelf heb moeten leren, mezelf zelfvertrouwen toe te moeten kennen. Aan bepaalde situaties verander je niets. Daar moet je mee leren leven, hoe moeilijk dat soms ook is. Als je ondanks alles wat je niet kan, en ondanks dat wat je hebt meegemaakt, het voor elkaar krijgt om toch dingen te bereiken waar je je goed bij voelt, dan geeft dat automatisch zelfvertrouwen. Moed. Het kan iets heel kleins zijn. Dat kan net het verschil maken waardoor je zelfvertrouwen krijgt en vooruit kan gaan. Op je eigen manier en een eigen tempo. Maar elk stapje is vooruitgang.

Daarbij zijn er natuurlijk genoeg mensen die je bewust en ook onbewust zetjes geven en je zelfvertrouwen geven. Dat heeft iedereen nodig en daar kan je dan op bouwen. Mensen die je dat geven, in lichamelijke of psychische zin voor jou, zorgen ervoor dat je vertrouwen stijgt. Dan durf je ook meer. Dan durf je ook meer jezelf te zijn en dingen te bereiken. Ik heb dat op veel manieren nodig gehad en nog steeds. Dat ook anderen me zelfvertrouwen (terug)gaven. Als je een houvast hebt en diep in je toch niet wil opgeven, ook al heb je het op verschillende manieren zwaar, kan je al vertrouwen krijgen in het feit dat je weer een dag overleeft hebt of doorgezet hebt. Ik kan het weten. Vroeg of laat krijg je weer vertrouwen erin dat alles goed komt. Door jezelf en door anderen bevestigt op welke manier dan ook.

Als je van jongs af aan 'anders' bent om verschillende redenen, heb je wel onbewust of bewust geleerd om te vechten voor geluk, wijsheid en gezondheid. Maar ook voor zelfacceptatie. Als je dan door alle dingen die je hebt bereikt, al lijkt het misschien voor een ander miniem, is er en krijg je zelfvertrouwen. Doordat je knokt en je er al jaren niet onder krijgt. Het feit dat ik nog hier ben, ondanks tegenslagen en pech, geeft me zelfvertrouwen. Zoals al gezegd ken ik dat mezelf toe, maar krijg ik dat ook van anderen. Ervaring. Verleden. Levenslust. Wil.
En ik zeg altijd maar; zolang het nog niet goed is, is het einde nog niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Waar baseer ik mijn zelfvertrouwen op? Tegenwoordig gebruik ik vaak mijn leeftijd en ervaring en weet ik dat ik me over sommige dingen niet meer druk hoef te maken. Leeftijd kun je prima inzetten als middel om iets gedaan te krijgen of om iets te maskeren. Het scheelt echt wel om een ouwe zak te zijn. :)

Mijn zelfvertrouwen is vaak gebaseerd op het gevoel iets beter te kunnen dan een ander. Bewijs eerst maar eens dat je een vergelijkbaar product of prestatie kunt neerzetten. Als iemand dat niet kan neem ik niets van de ander aan. Zo eigenwijs ben ik gewoon.
Natuurlijk weet ik wel op welke vlakken ik het risico kan nemen ergens mee weg te kunnen komen. Ik vertrouw hoofdzakelijk op mijn routine en creativiteit.
En als iets ‘mislukt’ of minder goed uit de verf komt dan je van te voren gedacht had, wat boeit het eigenlijk? Er gaat heus geen Derde Wereld Oorlog door ontstaan, dus waarom zou ik er wakker van liggen?

Wat ik niet kan hebben is als iemand zich ergens mee bemoeit of iets denkt iets beter te weten dan ik. Vooral als het leidinggevenden zijn of snobs, of een zakkenwasser die op geen enkele manier concurrentie van mij zou moeten zijn. Dan denk ik echt ‘rot op vent’. En eigenlijk heb ik die conflictsituaties altijd met mannen. 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Ik moest hier even over nadenken..

Ik zou een paar jaar geleden volmondig hebben geantwoord door prestatie.Door doelen te stellen (of opgelegd te krijgen en die af te maken.Figuurlijk dan :tongue:
Maar eigenlijk is het belangrijkste woord mezelf in deze configuratie.
Toen ik opgroeide werden er tig doelen gesteld door mijn ouders ,die ik altijd behaalde,maar nooit krediet voor werd gegeven. Het was maar allemaal normaal voor hun en ik was als twintiger een bange vogel die te lang in zijn kooi kunstjes had moeten doen. Toen ik in het 'echte leven ' mezelf moest gaan bewijzen was de angst om te falen groot.

Daarna ben ik dikwijls door de angst moeten gaan ,heel hard moeten knokken tegen de drang van mezelf om niet te geloven dat ik het niet kon.En met veel zweet en tranen een paar lastige situaties voor mezelf overwonnen.Daar heb ik de stelling, de fundamenten gelegd voor het zelfvertrouwen dat ik nu heb. Dus door ervaring en doen, uitdagingen nooit uit de weg gaan, de moeilijkere weg te kiezen en fouten te mogen maken en leren herstellen.

Met de leeftijd is ook het effect van de mening van anderen erg afgenomen,omdat die nog eens veranderlijk is en niet altijd vanuit de rede komt heb ik geleerd.Complimenten of goeie feedback zijn een streling voor het ego, maar gebrek daaraan tasten het niet (meer ) aan.

Dus ik zou zeggen het komt van een leven uitvissen wat je zelf kan,de resultaten die je hebt gehaald, falen en eruit leren waar het mis ging, voortdurend toetsen aan jezelf en wat je belangrijk acht, je waarden en principes.En het inzien dat je niet onfeilbaar bent, niet alles aankan en dat accepteren.

Zelfvertrouwen komt uit zelfkennis ,wilskracht en doorzettingsvermogen.Niet zozeer de prestaties maar hoe je er kwam, hoe je ermee omging,de terugveerkracht na een falen en achter de dingen die je zegt en doet staat . Dat maakt een karakter volgens mij.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Op succeservaringen.
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Leeuwtjuh schreef: Wat doe je als juist datgeen plotseling wegvalt?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Dan word ik depressief als ik mezelf niet weet op te beuren of als ik het niet voor elkaar krijg om het tij te keren.
Inzicht als Uitweg..
Melis

Re: Waar is jouw zelfvertrouwen op gebaseerd?

Op mijn geloof en dat valt niet weg ;)

Terug naar “Vraag van de week”