Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Het magische geheim van een goede relatie ?

SomsPijn schreef:Ik zou het echt niet weten wat werkt en wat niet. Dat kun je beter vragen aan mensen die al 15 jaar gelukkig zijn samen. Die hebben het magische geheim blijkbaar gevonden
Nou vind ik het wat jammer als alleen mensen die 15 jaar of langer gelukkig samen zijn, hierop antwoord zouden geven want volgens mij zijn die hier op het forum zwaar in de minderheid.

Daarbij werkt het beter als je zelf actief mee denkt en reflecteert op jezelf en je eigen ervaringen en op wat anderen hierover zeggen, voelen en vinden dus vandaar dat ik de vraag hier maar eens stel. Hoe meer inzichten, meningen, gevoelens en ervaringen hoe breder je denkbeeld kan worden. Ik weet zeker dat een ieder minstens daar een stukje van het magisch geheim heeft.
Spoiler:
Ik heb hem zelf inmiddels al beantwoord elders in een topic maar ik ben ook benieuwd naar andere visies, meningen of inzichten want daar leer ik dan ook weer van:

Ik denk dat het geheim van een goede relatie er in schuilt dat je elkaar niet probeert te veranderen of gaat forceren om iets te doen wat de ander niet wilt. Acceptatie is wel een "must". Elkaar de vrijheid geeft om ieder zijn of haar eigen ding te kunnen doen en daarbij genoeg dingen ook samen te doen zodat de binding en het gemeenschappelijke plezier wel blijft bestaan.

De relatie dient een gelijkwaardige basis te hebben en gebaseerd te zijn op respect voor elkaar. Er kan geen sprake zijn van dominantie of machtstrijd want dan zal er bij een van de partners zeker onvrede ontstaan over de situatie (dus inderdaad geen "we" gaan slapen opmerkingen. Alhoewel J. het meer in een voorstel/verzoek aan gaf wat dan weer de vrijheid biedt om te kunnen weigeren.)

Verder dient er op regelmatige basis communicatie te zijn. Elkaar deelgenoot maken van hetgeen er speelt of waar je moeite mee hebt, wat je leuk vindt etc. zal bijdragen aan een harmonieuze sfeer, intimiteit en begrip/rekening houden met elkaar. Irritaties dienen uitgesproken te worden evenals complimentjes en waardering voor elkaar.

Last but not least dient er een goede balans te zijn tussen eigenbelang en het belang van de ander. Het houden van, dient er een uiting in te krijgen door buiten jezelf het naar het zin te maken ook het leuk voor de ander te maken en te houden. Doe wat je leuk vindt en doe dat ook voor die ander wat die leuk vindt. Verras, plezier elkaar en geniet er samen van. Doe leuke dingen en laat merken dat je elkaar waardeert voor wie je bent (en dan kom je weer terug op punt 1.)

Ik wil hierbij trouwens niet zeggen dat ik het magische geheim ken en zo.. maar ik denk wel dat bovenstaande punten erg belangrijk zijn wil je een relatie langdurig leuk houden samen.
Inzicht als Uitweg..
Thundersheep*

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Misschien kan ik een gooi doen?
Ik heb ook zovééél ervaring op dit gebied - NOT!

- Houd rekening met elkaar. Accepteert elkaars wensen en 'buldozer' daar niet over heen.
- Luister naar elkaar.
- Maak veel lol samen. Samen lachen versterkt de onderlinge band.
- Vertel niet te weinig, maar ook niet vaak dat je elkaar lief, leuk, knap, grappig vind.
Te vaak word saai maar te weinig is ook niet fijn..
- Maak irritaties bespreekbaar. Het klaart de lucht en soms is flink roepen naar elkaar heel fijn.
Daarbij komt dat je op die manier elkaar beter leert kennen en rekening kunt houden met elkaar

Volgens mij is dit best een mooi begin!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Dat is nou precies waarom er minimaal één van de twee relaties van mij op de klippen liep. Waardoor ik zelfs genoodzaakt was om het uit te maken en alleen verder te gaan. Je noemt punten op die eigenlijk niet meer aanwezig waren en voor mij, werd de druk steeds groter om op een positieve manier naar de relatie te kijken. Eerlijk gezegd was het meer een gevecht om positief te kijken, dan dat het er ook nog echt was. En als ik er nu op terug kijk, is dat natuurlijk niet goed geweest.
Op een gegeven moment was er niet echt meer acceptatie en op de meeste vlakken kwamen er steeds meer discussies wat uitmondde tot woordenwisselingen en ruzies. Dat was ook niet meer gezond. Daarmee was de gelijkwaardige basis eigenlijk ook weg, want ik kreeg steeds meer het gevoel dat het een dwang werd. Het was voor mij meer 'zorgen voor' dan liefde geven aan. De communicatie liep daarmee ook stuk. We begrepen elkaar niet meer. En als ik dan in gesprek wilde gaan, werd er alleen maar gehoord naar mijn idee, in plaats van geluisterd. De ruimte was er niet meer. Daarmee was het belang van mij en de ander ook weg. Zoals ik schreef had ik het gevoel dat ik op den duur alleen maar een (ver)zorgende functie had. Zie het een beetje als psycholoog. Dat wekte heel veel spanningen op.
Al moet ik er wel even bij zeggen dat het waarschijnlijk niet alleen aan haar lag. Dat een relatie niet (meer) loopt ligt aan beide kanten.

Als ik eerlijk mag zijn mis ik voor mijn gevoel nog een punt. Een basis van vertrouwen. Ik denk dat, als je een relatie (wilt) beginnen je wel voldoende vertrouwen in elkaar moet hebben. Dat klinkt misschien logisch, maar het komt vaak genoeg voor dat er toch daar wat aan schort. Maak het bespreekbaar als je iets niet vertrouwd en probeer niet achterdochtig te zijn. Ga niet altijd maar vragen waar iemand naartoe gaat, als diegene even de deur uitloopt. Ga niet altijd vragen wat iemand gaat doen, zorg dat er vrijheid is. Een partner kan daarvan geïrriteerd raken, en zo komt er dus weer ruzie.
Ga (inderdaad) niet overal mee naartoe. Zorg dat je daar een balans in vind en vertrouw op elkaar. Ik weet uit ervaring, dat het heel negatief gaat werken als mensen alleen maar achter je aan willen lopen en je telkens vragen waar je heen gaat of waar je bent geweest. Ik voelde me zelf niet meer vrij.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik een stukje heb geschreven over een relatie die ik heb gehad, om maar een klein stukje aan te geven wat er is ging tussen mij en de ander.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Het meest magische geheim van een goede relatie was met een jongen enkele jaren geleden. We hadden elkaar nog nooit gezien en hij was d.m.v. viavia kenissen opgedoken op mijn msn. Hij wenste me iedere avond weltrusten. Niets meer, niets minder. Soms wisselden we tien zinnen, soms maar twee. Maar het kwam er op neer dat iedere keer als hij ging slapen, hij mij een fijne nacht toewenste. Dat vond ik zo lief. That was perfect. Geen gezeur over van alles en nog wat, geen oppervlakkige chitchat. Soms vroeg hij hoe het met me ging, en dan antwoordde ik volmondig; GOED (ook als dit niet zo was) en vica versa antwoordde hij met: natuurlijk gaat het goed met mij. Vele avonden hebben we de digitale spanning tussen ons gevoeld, en de momenten waarop het niet goed ging met elkaar gedeeld en elkaar ervan overtuigd dat het wel goed ging, om zo de volgende dag door te kunnen komen. We wisselden nooit meer dan een half uur tekst met elkaar, en deden aan beknopte samenvattingen over ons leven.

Dat was magisch love3

Helaas moesten we elkaar ontmoeten 8) Biggest mistake ever. Msn bleef daarna uit.
Soms is een relatie die gebasseerd is op een mysterie beter dan in reallife :lol:
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Geen enkele verplichting hebben om te blijven zoals kinderen ,huis, getrouwd, afhankelijkheid enz en toch niet weggaan .
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Pokemonk

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Ik denk dat je elkaar vrij moet laten en gewoon zeggen wat je vind en voelt .
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Ik denk dat vriendschap heel belangrijk is en het gevoel dat je alles tegen elkaar kunt zeggen.

Na een poos gaat de verliefdheid over in houden van en laten die vlinders zich nog maar heel af en toe zien.

Ook zal de sex minder worden naar mate de relatie langer duurt. Van 3 keer per dag, naar 3 keer per week, naar 3 keer per maand, naar 3 keer per jaar, zeg maar :lol:

Wat houdt je dan over? de basis; vriendschap, wederzijds vertrouwen en respect voor elkaar.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Trout Mask Replica

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Als ik naar mijn omgeving kijk dan lijkt trouwen geen goed idee. Relaties die goed waren veranderen soms na het trouwen. Ik zie bij verschillende mensen om me heen dat de gelijkwaardigheid wegvalt omdat één van de twee er misbruik van gaat maken dat de ander niet zomaar kan vertrekken uit de relatie. In een extreem geval binnen mijn vriendenkring was hij enorm lief, behulpzaam en beschermend, maar vanaf de dag dat ze getrouwd waren werd hij opeens een despoot die zijn handen niet thuis hield. Ok, een extreem voorbeeld, maar ik zie wel regelmatig relaties in negatieve zin veranderen vanaf het moment dat er sprake is van een officiele verbintenis.

Zelf trouwens weinig positieve relatieervaring.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Trouwen in gemeenschap van goederen leidt vaak tot het volgende:
"De gemeenschap neemt af, maar de goederen nemen toe." 001_tongue

Het magische geheim van een goede relatie, ik zou het niet weten. Het hangt er ook van af of je besluit samen te wonen of niet, lijkt me.
En dan geloof ik toch dat het materiele en financiële aspect niet onbelangrijk is.
Je hebt van die echte Bijstandsstelletjes die geen cent te makken hebben, op een houtje moeten bijten en de hele dag op elkaars lip zitten. Daar moet je maar net zin in hebben.
Ik zie ze wel eens in de supermarkt, meneer Zeeman en mevrouw Wibra, het boodschappenmandje vol met tot 35% afgeprijsde levensmiddelen die al bijna aan de datum zijn.
Ook arme sloebers willen natuurlijk graag een relatie, ik zal er niet laatdunkend over doen, maar ik geloof niet in het sprookje van "we hebben niet veel maar we hebben wel elkaar."
* Liebe Macht Frei *
sfinx89

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Ik ben van mening en ben er zelf van overtuigd dat een gezonde en goede relatie instant blijft zolang je volledig open en eerlijk naar elkaar toe blijft.
Alles maar dan ook alles bespreekbaar kan en mag maken.
Als je rechtvaardig naar elkaar toe blijft en elkaar ondersteund.
elkaar met respect behandeld en zolang men gelijkwaardig met elkaar om gaat.
Je elkaar kan vertrouwen en het niet nodig is om die vertrouwen te beschadigen.
als je de relatie intressant houd en blijft.
Nou dat was denk ik wel het beginnetje
crypt0read

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Zelfkennis, eerlijkheid, openheid, gelijkheid, het hebben van dezelfde normen, het delen van interesses, doorzettingsvermogen, communicatieve vaardigheden, balans tussen geven en nemen, etc. etc. Toch hebben wij allemaal een schaduwkant. En kunnen wij de ander emotioneel chanteren als wij onze zin niet krijgen, of op iemands zwakke plekken trappen omdat wij ons vervelen. Daarom is het zo belangrijk, dat wij reflecteren en zo ook onszelf leren kennen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om je valkuilen te leren kennen, en om strategieën te ontwikkelen waardoor je bijvoorbeeld niet vreemd gaat, of voortaan nog alleen maar depressief op de bank jezelf vol aan het gieten bent met drank.

Het is haast wel een feit, dat de definities verschillend zijn van de man en de vrouw, als het gaat om wat zij verstaan onder aantrekkelijkheid. Zo koestert een vrouw vaak romantische fantasieën, maar doet de man hier meestal niets mee. Zo vindt een man het belangrijk, dat ze haar uiterlijke kenmerken en bepaalde automatismes blijft behouden (schattige voetjes, zingen onder de douche, etc.). Het is dus belangrijk om elkaars taal te verstaan, en om hier wat mee te doen. Als man zijnde laat je soms via notes merken dat je aan haar denkt, en zorg je ervoor dat de relatie niet saai wordt door je helemaal aan haar over te geven. De vrouw zou dan op haar beurt de man eens kunnen verrassen met een nieuwe lingerie set.

Interessant topic:)
crypt0read

Re: Het magische geheim van een goede relatie ?

Door je niet helemaal aan haar over te geven...Jammer dat het forum geen edit knop kent.

Terug naar “Vraag van de week”