Leeuwtjuh

Hoe slaap jij?

Je slaappositie zegt iets over je persoonlijkheid, zo zegt de Britse professor Chris Idzikowski. "We zijn ons allemaal bewust van onze lichaamstaal als we wakker zijn. Maar waarom zou ons lichaam niets 'vertellen' als we slapen?" vroeg de man zich af.

Hij analyseerde zes slaapposities en stelde vast dat elke positie overeenkomt met enkele uitgesproken karaktertrekken. "Het interessante er aan is dat de verschillen veel groter zijn dan je zou verwachten." De meeste mensen zijn heel trouw aan hun houding: slechts vijf procent slaapt elke nacht in een andere houding.

Afbeelding

1) De foetushouding
Zowat 4 op de 10 mensen geven aan deze slaaphouding te prefereren. Vrouwen slapen meer dan twee keer zo vaak in deze positie dan mannen. Het belangrijkste aan de foetushouding is dat de mensen zich 'opkrullen' in bed: hun knieën zijn opgetrokken, hun handen onder de kin, de dekens dicht tegen zich aangetrokken.

Deze personen zijn van het type: 'ruwe bolster, zachte pit'. "Ze zijn heel gevoelig, ook al lijken ze sterk en stoer", aldus Idzikowski. Ze zijn verlegen bij een eerste ontmoeting, dus je moet een beetje moeite doen om ze te leren kennen.

2) Het houtblok
Houtblokken slapen op hun zij, met hun armen en benen gestrekt. Dat betekent dat ze sociaal en gemakkelijk in de omgang zijn. Deze personen behoren graag bij een groep en vertrouwen vreemden nogal gemakkelijk, wat hen ook een beetje lichtgelovig maakt. Eén op zes personen verkiest deze positie.

3) De verlanger
Wie slaapt op zijn zij, met de armen voor je uitgestrekt, heeft een open natuur, maar kan ook achterdochtig en cynisch staan. De zowat 13 procent die zegt in deze positie te slapen, is ook traag in het nemen van beslissingen. Eens ze hebben beslist, komen ze zelden op hun stappen terug.

4) De soldaat
Soldaten zijn mensen die op hun rug slapen, met de armen naast hen. Ze zijn meestal stil en gereserveerd, en houden het liever rustig. Ze zijn wel streng voor zichzelf en voor anderen, en gaan niet graag onder de (hoge) lat door. Dit geldt voor ongeveer 8 procent van de mensen.

5) Vrije val
De naam van deze slaaphouding verwijst naar de houding die je aanneemt bij een vrije val. Ongeveer zeven procent van de mensen slaapt op de buik, met de armen naast het hoofd. Ze houden niet van kritiek en extreme situaties, en kunnen zeer nerveus en lichtgeraakt uit de hoek komen. Toch zijn ze meestal gezellig.

6) Starfish
Deze slaaphouding is een combinatie van soldaat (= liggend op de rug) en vrije val (= de armen naast het hoofd). De vijf procent die zo slaapt zijn goede vrienden omdat ze tijd nemen om te luisteren en altijd klaar staan in tijdens van nood. Meestal staan ze niet graag in het centrum van de belangstelling.

De slaaphoudingen hebben ook gevolgen voor de gezondheid. 'Vrije val' bevordert de spijsvertering terwijl 'soldaat' en 'starfish' vooral leiden tot snurken en slaapproblemen.

Tot slot bleek uit het onderzoek ook dat maar tien procent van de mensen altijd volledig door het dekbed wordt bedekt. Bij de meesten steekt een arm of been uit.

Bron

Hoe lig jij in je bed snachts? :lol:
gitaarjunk

Re: Hoe slaap jij?

Leeuwtjuh schreef: 5) Vrije val
De naam van deze slaaphouding verwijst naar de houding die je aanneemt bij een vrije val. Ongeveer zeven procent van de mensen slaapt op de buik, met de armen naast het hoofd. Ze houden niet van kritiek en extreme situaties, en kunnen zeer nerveus en lichtgeraakt uit de hoek komen. Toch zijn ze meestal gezellig.
Ja zo slaap ik.. :nod:
Alleen ben ik geloof ik niet echt gezellig :lol:
Drake

Re: Hoe slaap jij?

Ik slaap als #1 en #5.
Slecht geslapen trpuwens afgelopen nacht... :doubt:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe slaap jij?

Ik begin meestal op iets wat op #1 lijkt, de foetushouding,
maar geleidelijk aan wordt dat toch iets wat op #4 lijkt.
Komt denk ik wel overeen met mijn karakter, als ik dat zo lees.
Er wordt geen melding gemaakt van het gebruik van kussens.
Ook heel erg belangrijk. Ik heb graag een kussen in mijn
knieholte, of een opgepropte deken of laken tussen mijn benen.
* Liebe Macht Frei *
Audrey

Re: Hoe slaap jij?

Van nature slaap ik in de foetus houding, maar vanwegen mijn knieën mag dat niet meer van de dokter. Nu slaap ik heel anders, eigenlijk niet zoals hierbij staat. Tegenwoordig slaap ik ongeveer zo:

Afbeelding

Ik hoop dat het duidelijk is, want mijn zusje vond het op een zeehond lijken :lol:
Tess2

Re: Hoe slaap jij?

Ik slaap vaak in de 1e houding dus 'de feutushouding' maar ook wel in de 3e houding dus 'de verlanger' tja wat dat zegt het is wel leuk om die verklaring te lezen. :)
Lou

Re: Hoe slaap jij?

De soldaat meestal en af en toe vrije val...meestal soldaar als ik langer moeite heb doe ik eerst vrije val en dan in de soldoet om mijn spieren te ontspannen..Met de wijsvinger en duim op mijn linker slaap. :)
Faker

Re: Hoe slaap jij?

Als ik slaap, slaap ik op m n buik met één been opgetrokken en één been gestrekt en m n armen onder m n kussen, die staat er niet tussen.. owjee.. slaap ik nou raar of zo :oops:
-Judith-

Re: Hoe slaap jij?

Ik meestal in foetus, zo begin ik toch, en soms weleens dat houten gedoe ook, later op de nacht dan...

Zoals jou Cis, sliep ik vroeger, en dat kan ik nu helemaal niet meer, m'n schouders doen dan pijn en dan slaap ik helemaal niet meer.... maar dat was toen wel zalig slapen...
Opa Black

Re: Hoe slaap jij?

Van alles en nog wat.... vaak bovenop het dekbed.
(T-shirt + string en sokken. :lol:)
-Judith-

Re: Hoe slaap jij?

Ook een slaapmuts met pomponnetje ? :D
Opa Black

Re: Hoe slaap jij?

-Judith- schreef:Ook een slaapmuts met pomponnetje ? :D
Zoiets ja....ff zonder sokken dan,

Afbeelding
Faker

Re: Hoe slaap jij?

Opa, je ziet er echt schattig uit zo :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
De circusgeest

Re: Hoe slaap jij?

Ik herken mezelf heel goed in 1,3 & in 5.
Vind het overigens logisch dat men ook signalen afgeeft tijdens de slaap. Ik bedoel, er is nog veel activiteit gaande in onze grijze massa.
noekiej2

Re: Hoe slaap jij?

Ik begin meestal in de foetushouding en eindig als ik wakker wordt vaak in de vrijeval.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Hoe slaap jij?

Meestal 1 en soms 5.
Inzicht als Uitweg..
Mier

Re: Hoe slaap jij?

De 1e eigenlijk altijd en af en toe de 5e, op andere manier kan ik niet slapen.
Iertje

Re: Hoe slaap jij?

Ik slaap in met de foetus-houding, en dan draai ik erop los (schijnt!) en kom ik in de freefall terecht, of in de starfish.... Die andere 2 houdingen zien er akelig ongemakkelijk uit :o

Herken wel een aantal dingen bij mezelf... Grappig :D
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Hoe slaap jij?

De mijne staat er niet tussen...

Ik slaap op mijn linkerzijde met mijn armen in een kruis naar me toe...zoiets ja...

vreemde mensen hier...

:tongue:
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
faithless

Re: Hoe slaap jij?

Haha nummertje 5 hier..met af en toe een uitschieter naar #1. en dan het liefst diagonaal, zodat ik tenminste goed in bed pas :)
MissM

Re: Hoe slaap jij?

volgens mij doe ik ze allemaal.. ik lig elke keer weer anders, en daar komt bij dat ik ontzettend veel draai.. het gebeurd tegenmatig dat ik 180 graden gedraaid (lees: voeten op kussen:P) wakker word.. of overdwars ofzo..
ag dat ik een rare slaper was wist ik al
Drake

Re: Hoe slaap jij?

Ik slaap meestal op mn buik en op mn zij met mn hand onder het kussen.
Arcadia

Re: Hoe slaap jij?

op mijn buik, rechterknie opgetrokken en m'n hoofd op m' n linkerwang...
Esterre

Re: Hoe slaap jij?

Ik val in de foetushouding in slaap en word wakker in de starfishpositie

Terug naar “Vraag van de week”