Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Bij Spiritualiteit? Ja zeker. Zowel in de psychologie en spiritualiteit komt dit onderwerp vaak terug. Want hoe kun je de balans vinden tussen sociale media en je leven naast sociale media? En hoe zorg je ervoor dat je in je hoofd en in je hart in balans blijft en niet overspoeld word door alles wat je leest of van jezelf moet? Wat kan je doen om sociale media je leven niet te laten overnemen? En hoe zorg je ervoor dat het over het algemeen iets positiefs blijft?

Log uit.... van sociale media... leg weg die telefoon en kom in dit topic weer terug in het NU. Doe je mee?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Even wat vraagjes:
- Wat is sociale media eigenlijk? Wat kenmerkt het?
- Is dit forum ook niet een vorm van sociale media?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

FlowerPower2020 schreef: 23 mei 2020 11:58 - Wat is sociale media eigenlijk? Wat kenmerkt het?
- Is dit forum ook niet een vorm van sociale media?
Google is your friend. ;-) En Wikipedia natuurlijk ook.

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.


bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_media
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

FlowerPower2020 schreef: 23 mei 2020 11:58 Even wat vraagjes:
- Wat is sociale media eigenlijk? Wat kenmerkt het?
- Is dit forum ook niet een vorm van sociale media?
Ja, dit forum kan je ook zien als een vorm van sociale media. (Maar dan op kleinere schaal.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Dit forum zou wat meer social medium mogen worden in de zin van meer interactie tussen gebruikers!

Nee even serieus. Als je niet helemaal afstand wilt doen van social media is het denk ik goed om te leren over hoe social media je gedrag beïnvloedt door wat je er op meekrijgt, over de manier waarop dat aan je wordt geleverd en wat er met jouw informatie en die van andere gebruikers gebeurt, etc. Om zo bewustere keuzes te kunnen maken op social media maar ook daarbuiten. Ik doe zelf niet meer mee aan social media omdat ik ongewild een hoop mee krijg van wat ik liever oversla. Het is nu ook veel duidelijker voor mezelf wat ik eigenlijk wel en niet wil meekrijgen van wat er op social media maar ook daarbuiten gebeurt. Misschien kun je social media zelfs gebruiken om dat te oefenen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Melanoisia schreef: 23 mei 2020 13:26 Dit forum zou wat meer social medium mogen worden in de zin van meer interactie tussen gebruikers!

Nee even serieus. Als je niet helemaal afstand wilt doen van social media is het denk ik goed om te leren over hoe social media je gedrag beïnvloedt door wat je er op meekrijgt, over de manier waarop dat aan je wordt geleverd en wat er met jouw informatie en die van andere gebruikers gebeurt, etc. Om zo bewustere keuzes te kunnen maken op social media maar ook daarbuiten. Ik doe zelf niet meer mee aan social media omdat ik ongewild een hoop mee krijg van wat ik liever oversla. Het is nu ook veel duidelijker voor mezelf wat ik eigenlijk wel en niet wil meekrijgen van wat er op social media maar ook daarbuiten gebeurt. Misschien kun je social media zelfs gebruiken om dat te oefenen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Het is herkenbaar wat je schrijft. Ik pik enorm veel op en moet altijd uitkijken dat ik niet teveel oppik, waardoor de kans ook nog bestaat dat ik het allemaal door elkaar haal. Sociale media heeft zeker een plek in mijn leven en ik bezoek het regelmatig, maar ik heb wel dingen uitgeschakeld en ingeschakeld die ik zelf wil. Wat ik bijvoorbeeld wel doe is het volgen van een pagina die oproepjes plaatst om post te versturen naar kinderen en volwassenen met een beperking (wat ik vaker als het kan uitdaging noem), ongeneselijke of geneselijke ziekte, of ander probleem.
Dat is één van de dingen wat regelmatig voorbij komt naast andere dingen.
Maar ik moet altijd oppassen dat ik op wat voor manier dan ook, overspoeld raak door berichten en nieuws. Dat overzie ik niet altijd of ik pik het verkeerd op en dan blijft het door malen in mijn hoofd. En dat door malen is niet altijd positief omdat het ook vormen aan kan nemen wat niet klopt, of ik vul onbewust zelf steeds in.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Memories schreef:
FlowerPower2020 schreef: 23 mei 2020 11:58 Even wat vraagjes:
- Wat is sociale media eigenlijk? Wat kenmerkt het?
- Is dit forum ook niet een vorm van sociale media?
Ja, dit forum kan je ook zien als een vorm van sociale media. (Maar dan op kleinere schaal.)
Ik dacht altijd dat ik niet aan sociale media deed. Maar dat blijkt toch anders te zijn, zoals ik de definitie lees. Ik doe aan dit forum, een ander forum en tumblr een website die ik ontwikkel en nog een andere en deviantart.

Mijn intentie is het niet om via mijn mobiel te reageren voor dit forum maar gewoon met een normale computer. Omdat het aantal typ fouten vergroot.
En hoe zorg je ervoor dat je in je hoofd en in je hart in balans blijft en niet overspoeld word door alles wat je leest of van jezelf moet?
Ja, dat vind ik ook een uitdaging. Mijn hoofd en mijn hart zijn niet in balans. Ik zit te vaak in mijn hoofd en het kost mij behoorlijk wat moeite om hieruit te komen. Ik heb wel eens momenten gehad dat ik uit mijn hoofd ben zoals bij racefietsen, wandelen, zwemmen of als ik gemasseerd wordt (lichaamsbeleving). Ik mediteer wel eens en dat helpt wel weer om bij het rechte spoor te komen.
Een vraag is: hoe kom je uit je hoofd en kan dat op een manier die goed te doen is?

Tweede deel van de zin, is dat ik regelmatig wordt overspoeld met informatie maar ook met de dingen die ik moet. Ik heb het wel eens in kaart gebracht op papier wat ik online zoal doe en dat is best wel veel. Dan probeer ik een paar weken om te kijken wat het meeste prioriteit heeft, maar daar houdt ik mij dan vervolgens weer niet aan.

Als ik merk dat ik te veel informatie tot mij heb genomen probeer ik internet te vermijden en juist de informatie te verwerken. Soms door gewoon domme tv te kijken en te lachen (bijv. comedy central), soms ook lekker te gaan douchen of andere dingen te doen.

Maar ik merk ook dat ik best wel veel moet van mijzelf en ik vind dat ook niet prettig. Ik heb dit ook geuit bij degene die de intake deed van de psychologenpraktijk. Als dingen moeten beleef ik er ook geen plezier meer aan. Maar misschien is dat ook wel logisch. Als ik beredeneer weet ik het wel, maar trap nog te vaak in de valkuil.
Doe je mee?
Ik doe mee
* logt uit van psycholoog.net/forum *
:lol:
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Bij de weg: Ik hoop met mijn vorige bericht dat ik bij het onderwerp blijf en niet afdwaal van het onderwerp.. Als dat zo is, laat het mij dan maar weten.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

FlowerPower2020 schreef: 23 mei 2020 17:06 Bij de weg: Ik hoop met mijn vorige bericht dat ik bij het onderwerp blijf en niet afdwaal van het onderwerp.. Als dat zo is, laat het mij dan maar weten.
Nee hoor, helemaal goed gedaan. 045.gif
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

FlowerPower2020 schreef: 23 mei 2020 16:58 Een vraag is: hoe kom je uit je hoofd en kan dat op een manier die goed te doen is?
Als het je regelmatig lukt 'uit je hoofd' te komen tijdens het fietsen of het wandelen, dan moet je dat in principe ook kunnen bij andere ontspannende activiteiten die je thuis kunt doen, bijvoorbeeld lezen, tekenen of naar muziek luisteren. Ik ben absoluut geen liefhebber van de snoezelkamer muziek van Dan Gibson, maar er zijn heel wat mensen die heel relaxed van zijn serie 'Solitudes' CD's kunnen worden. Maar bij ontspanning gaat het er vooral om niks te moeten, iets waar jij blijkbaar veel moeite mee hebt.
Maar ik merk ook dat ik best wel veel moet van mijzelf en ik vind dat ook niet prettig.
Veel van jezelf moeten is, naast internet en social media, een ziekte van de moderne tijd. Misschien heeft het ook wat met ‘jullie’ generatie te maken, de millenials. Veel millenials hebben last van burn-out verschijnselen, juist omdat ze denken dat ze een heleboel dingen moeten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Als het je regelmatig lukt 'uit je hoofd' te komen tijdens het fietsen of het wandelen, dan moet je dat in principe ook kunnen bij andere ontspannende activiteiten die je thuis kunt doen, bijvoorbeeld lezen, tekenen of naar muziek luisteren. Ik ben absoluut geen liefhebber van de snoezelkamer muziek van Dan Gibson, maar er zijn heel wat mensen die heel relaxed van zijn serie 'Solitudes' CD's kunnen worden.
Dank voor je suggesties. Ik zal er wat mee gaan doen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Ik mist de tijd van LiveJournals! Wat was dat leuk. We hadden allemaal een eigen blog dat we decoreerden, volzetten met verhalen en foto's. Het was een hele actieve gemeenschap, qua schrijven, lezen en reageren. Op den duur kwamen er ook muziek-plugins, waarmee we zelfgemaakte muziek konden delen. Het was een fijne combinatie van creativiteit en sociale betrokkenheid.

Toen kwamen MySpace, Hyves, Facebook en Twitter en daarmee verplaatsten de online gemeenschappen zich steeds weer totdat ze helemaal versnipperd raakten. En nu heb je dan ook nog Instagram en TikTok. Bij Facebook haakte ik al af. Ik reageerde steeds heftiger op wat ik zag en las. Ik schrok zo van de denkbeelden van mensen in mijn omgeving. Ik deelde een tijdje foto's van projecten die ik deed in het AZC en daar kwamen zulke nare reacties op... Ik merkte dat ik bepaalde mensen helemaal niet meer wilde zien of spreken door wat ze schreven.

Wat ik ook niet wilde, was dat mensen steeds maar contact met mij konden opnemen. Op ieder medium blokkeerde ik de chatfunctie. Toen blokkeerde ik de mogelijkheid om op mijn berichten te reageren. En uiteindelijk verwijderde ik mijn hele Facebookpagina omdat ik toch nog een soort mails kon ontvangen die ik niet wilde.

Ik heb er een hekel aan gekregen om constant bereikbaar te zijn. Zelfs nu ik al jaren geen sociale media-apps meer heb, kan ik nog de kriebels krijgen van iemand die net iets teveel sms'jes stuurt. Of wanneer iemand na een uur al begint te miepen over waarom ik niet reageer. Ik heb het idee dat mensen er ook naar zijn gaan leven, naar dat vele onzinnige contact. Je krijgt de meest idiote berichten: sms'en om het sms'en. En ik ben dan de zuurpruim omdat ik er geen zin in heb.

Ik heb ook een afkeer gekregen van de nieuwscyclus. Ik heb het idee dat de consumptie van sociale media ook de consumptie van nieuwsmedia heeft beïnvloed. Er MOET gewoon bericht worden en als er geen nieuws is, wordt het wel gemaakt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag enigszins op de hoogte zijn van het nieuws, maar zelfs de NOS doet mee aan de hype om van nieuws entertainment te maken met hippe presentatoren, liveblogs, snelle montages en onzinnige infographics.

Wat me wel kan bekoren, zijn fora. Ik zit op veel fora, run zelf een actief forum en een blogsite waar elke week twee verhalen gepubliceerd worden van verschillende schrijvers. Daar kan ik helemaal mijn ei in kwijt. De aandacht waarmee doorgaans geschreven wordt op fora, de traagheid, een gesprek op onderwerp, dat trekt me enorm. En tussen de forumbedrijven door vind je me veel op de fiets met mijn zoon, in de tuin met een gitaar en uiteraard in mijn atelier. Creativiteit, bezig zijn met mijn handen, dat vind ik zó fijn! Mijn sociale contacten zoek ik nog steeds graag op. Zelfs in deze tijd kunnen we prima 1,5 meter uit elkaar lopen door het bos, of op ruime afstand van elkaar in de tuin zitten om even bij te praten. En anders is er nog de ouderwetse telefoon, om mee te bellen :)
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

Lena C. schreef: 24 mei 2020 10:35 Wat me wel kan bekoren, zijn fora.
Dat is fijn om te lezen, dat er nog altijd mensen zijn die graag op fora vertoeven. :-) Sinds de komst van Facebook heeft de forumcultuur op het internet een flinke dreun gekregen, maar misschien is het helemaal niet zo verkeerd als fora wat kleinschaliger blijven. Als je communiceert met een kleinere groep mensen is dat altijd overzichtelijker.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Log uit! Leg weg! (Sociale media en psyche)

volhoudertje schreef: 24 mei 2020 12:31
Lena C. schreef: 24 mei 2020 10:35 Wat me wel kan bekoren, zijn fora.
Dat is fijn om te lezen, dat er nog altijd mensen zijn die graag op fora vertoeven. :-) Sinds de komst van Facebook heeft de forumcultuur op het internet een flinke dreun gekregen, maar misschien is het helemaal niet zo verkeerd als fora wat kleinschaliger blijven. Als je communiceert met een kleinere groep mensen is dat altijd overzichtelijker.
Klopt. En je kan altijd proberen weer wat leven terug te krijgen door ook nieuwe dingen te openen of topics terug te halen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”