Gebruikersavatar
Anna-Sara
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2019 15:37

Bezoek van geesten in slaap

Hallo,

Enkelen nachten geleden kwam in moeilijk in slaap. Mijn hoofd al overuren, en mijn lichaam was klaarwakker doordat ik geluiden op de gang hoorde. Continue had ik het idee dat er iets achter me zat, bij het bureau zag ik in mijn ooghoek een zwarte schim die wanneer ik me omdraaiden vervaagden. Later verplaatsten de schim zich naar de bank, eerst dacht ik dat mijn zusje die het bed naast me in haar slaap praatte, want ik hoorde korte geluidjes, woorden die niet afgemaakt konden worden. Maar de stem klonk echter anders...

Toen ik in slaap viel droomde ik dat mijn moeder voor me zat in de tram, de tram reed door een park waar ik vroeger als kind vaak speelde. Mijn moeder zag er jonger uit, ze lachte naar mij, maar mijn ogen vielen op haar handen. Op haar handen bevonden zich tientallen kleinen wondjes.

Vervolgens verdween het beeld en was ik samen met een vriendin in tijdsnood doordat we de verkeerde afslag hadden genomen. Dit soort stressvolle dromen had ik erg vaak. Verdwaald waren we niet want we wisten waar de locatie was, een oude boerderij, waar we een toneelstuk moesten opvoeren. Om bij de boerderij te komen moesten we met onze fietsen van een steile helling af, ik zocht naar een alternatieve weg, totdat er vier vreemden kwamen. Ik droom echter nooit over mensen die geen actieve rol in mijn dagelijks leven spelen, maar de drie jongens en het meisje (rond de zestien/zeventien) kwamen me onbekend voor. Aangezien zei net als ons een rol in het toneelstuk speelde, en zei ook in tijdsnoot zaten, zochten we samen naar een route. Nadat we ons hadden opgesplitst, liep ik naar een grote boom, de boom werd steeds donkerder, totdat alles zwart voor mijn ogen werd.

We waren aangekomen op de locatie, mijn vriendin was nergens te bekennen, maar de vier vreemden liepen verward rond op de boerderij. Het toneelstuk was al afgelopen, maar ik kon me er echter niks van herinneren. Toen ik naar mijn horloge keek, bleek ik twaalf uur verder te zijn. De vier vreemden konden zich ook niks herinneren van de afgelopen twaalf uur. Maar de begeleider van het stuk beweerden we zelf naar de boerderij waren gelopen, waar we blijkbaar net waren gearriveerd. Verward stond ik op, het zonlicht scheen fel in mijn ogen, voor mij verschenen handen. De handen van de vreemden zaten onder tientallen kleine wondjes net als mijn moeders handen, ik bekeek mijn eigen handen, waar er echter maar enkelen wondjes verschenen. De vreemden stelde voor om terug naar de locatie te gaan, om uit te zoeken wat er gebeurd was. Maar toen we wouden vertrekken vloog er een stal in brand, kletterende vlammen kwamen ons tegemoet. Toen de brandweer was gearriveerd zagen hen echter geen vuur, terwijl wij het achterste deel van de stal zagen afbranden. We hebben hen proberen te overtuigen, ze moesten ingrijpen, het vuur te blussen, wat ze uiteindelijk ook deden. Al beweerden ze geen vlam te zien.

Toen ik wakker werd voelde ik een druk op mijn rug, die tot vandaag niet verdwenen is. De korte geluidjes, de snelle schimmen, zie ik regelmatig. Ik vermoed dat deze vreemden mij iets duidelijk proberen te maken, een gebeurtenis, die nooit is opgelost. Ook kan het een illusie zijn, dat ik mij dit verbeeld, mensen dromen immers raar. Maar toch na vier jaar elke dag mijn dromen op de schrijven, hebben mijn dromen altijd een verwerking van de dag of een opgekropte emotie gerepresenteerd in beelden. Deze beelden waren niet de mijne, dus hoop ik dat jullie hier meer van weten? Of zelf ervaring mee hebben? Alsnog wil ik je toch bedanken voor het lezen, en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :-)

Liefs,
Sara-Anna
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bezoek van geesten in slaap

Het staat je vrij je dromen te interpreteren en te duiden zoals jou dat het beste uitkomt. Wil je er in zien dat 'vreemden' je iets via een droom duidelijk proberen te maken, dan is er geen enkel bezwaar tegen om dat te geloven. Het is aan jou om uit te maken hoeveel gewicht je een dergelijke interpretatie wilt meegeven. Zoals je zelf al opmerkt, kan het ook een illusie zijn. Ook is de observatie volledig correct dat 'dromen altijd een verwerking van de dag of een opgekropte emotie gerepresenteerd in beelden' zijn. Daarmee tref je de spijker volledig op de kop. Bij het duiden van dromen gaat het om het vinden van de juiste balans tussen deze twee benaderingen en het te blijven zien in het juiste perspectief: Dromen zijn enkel het bijproduct van hersenactiviteit gedurende de slaap, niets meer en niets minder. Maar ze kunnen wel degelijk een boodschap voor je bevatten, ze vertellen iets over jezelf. In die zin is het mooi en goed om na te denken over wat je gedroomd hebt.
* Liebe Macht Frei *
paranoia68
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 feb 2016 17:56
Locatie: my-universe
Contacteer: Website

Re: Bezoek van geesten in slaap

Ik ben chronisch psychotisch, dus ik zie altijd schimmen (zelfs met medicatie), maar dan kan ik het relativeren. Zonder medicatie ben ik niet in balans en geef ik de schimmen een betekenis. Ik fantaseer dat dat ik in de schemerwereld loop tussen droom en angst. En ik alleen de schimmen van de zielenwereld kan zien. Je moet er in geloven om het te begrijpen.
Toen ik klein was zag ik ook altijd schimmen, ik durfde nooit onder bed te kijken en sliep met licht aan. Verhalen van monsters etc. maakte voor mij de schimmen meer angstig, om dat ook mijn fantasie op hol sloeg. Ik kon niet relativeren. Pas toen bij mij de diagnose werd gesteld en ik met medicatie in balans kwam en de schimmen kon relativeren was ik 'deels' genezen?!
Maar de schimmen zijn niet verdwenen, ik heb er nu alleen geen last meer van. Ik zie ze nu als een denkbeeldig vriendjes. Ik zie ze maar kan niet met ze communiceren of begrijpen wat ze zijn of doen?! Het enige wat ik zie is dat ze bewegen als mensen en heen en weer lopen of vliegen, meer niet.

Dat doet me denken aan de metafoor van Plato, dat was voor mij een inzicht:
https://www.youtube.com/watch?v=vVO7DcUM5wU
Het is een filosofisch perspectief maak als je veel fantasie hebt als mij is het ook letterlijk!
Hopelijk heb je er wat aan?!
"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"

Terug naar “Spiritualiteit”