iebe

Schimmige nachtmerries

Hey beste lezers,

Ik weet niet of dromen in deze sectie van de forum horen, maar ik zie ze zelf meer als iets spiritueels.
Wat volgt is iets dat ik copy/paste vanuit een topic dat ik op een ander forum heb gemaakt over een nachtmerrie dat ik heb gehad deze week.
Ik heb vorige nacht iets heftig meegemaakt dat mij toch de hele dag achtervolgd heeft. Ik was normaal aan het dromen zoals anders, maar opeens word ik wakker in mijn bed in mijn oude huis (mss een beetje zoals inception), en meteen als ik wakker word voel ik alsof iets op mij duwt maar tegelijkertijd meetrekt, wanneer ik mijn ogen opende kon ik alleen een schim zien (een soort schaduw denk ik van een persoon), en deze schim duwde iets op mijn hoofd en tegelijkertijd trachtte mij door het raam te trekken, het voelde alsof ik even transparant was als de schim, maar ik wist me uiteindelijk wakker te krijgen door op die schim te spugen.

Deze nachtmerrie vond ik erg indrukwekkend, omdat ik enkele maanden geleden nog een nachtmerrie heb gehad die erop leek, maar toen lag ik in mijn droom in mijn huidige bed, en toen was er ook een schim die mij vastpakte en mij eens goed door elkaar schudde en terwijl hij dat deed was hij ook nog eens heel luid aan het lachen.

Kan misschien iemand mij hier meer uitleg over geven? misschien dat iemand dezelfde dromen heeft om te delen.
Ik wou hier nog aan toevoegen dat ik deze nachtmerrie eergisteren had, en ik had gisteren oprecht bang om in slaap te vallen. Ik droomde zelfs dat ik in datzelfde bed lag, maar ik hield een kaars aan naast me om de schim te verdrijven (in mijn droom ;) ).

Dus ja, als iemand enige verklaring heeft voor mij, is dit altijd welkom. Ik hoop niet dat het een soort van manifestatie is bij een vroegere nachtmerrie die ik nu vaak link als ik mij angstig voel.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Schimmige nachtmerries

Dromen zijn doorgaans verwerkingsprocessen in de hersenen. Ze beelden op een symbolische manier angsten, verlangens, emoties uit. Dit gaat vaak via een droomverhaal wat in het waakbewustzijn behoorlijk onrealistisch kan zijn maar in een droom heel normaal voelt. Het onderbewuste is in de droomtoestand aan zet. En in het onderbewuste zitten allerlei dingen die je hebt opgeslagen uit je waakbewustzijn maar die je (nog) niet verwerkt hebt. Dat kunnen hele dagelijkse dingen zijn, dat kunnen dingen zijn die je verdrongen hebt, waar je bang voor bent, waar je een hekel aan hebt, wat je verdrietig maakte of juist heel blij, waar je naar verlangt of nodig hebt, etc.

De vraag is even hoe lang heb je dit soort dromen, wanneer is het begonnen, wat speelde er toen in je leven, toen het begon ?
Inzicht als Uitweg..
iebe

Re: Schimmige nachtmerries

Deze nachtmerries die ik beschreef zijn nog maar twee keer voorgevallen, deze week en een maand geleden.

De nachtmerries die ik aan mijn angstgevoel link had ik toen ik ongeveer 11 jaar oud was (ben nu 22). In deze nachtmerrie zit ik in de hoek van de kamer en voel ik me als een lilliputter of de kamer is gewoon immens groot, en dan opeens beginnen de muren op mij af te komen. Een andere variant hierop is een gigantische bal die mij dreigt te overrijden.

Dus nu ik die jeugddroom heb beschreven zal ik zeggen wanneer ik dit beeld krijg in het heden. Het is meestal wanneer ik denk aan dingen zoals een relatie, trouwen, zelfs gewoon een mogelijke vriendschap met iemand. Ik weet niet vanwaar deze angst komt, want ik kom dagelijks in contact met mensen en sla graag een babbeltje. Maar zo af en toe wanneer ik over mijn leven denk komt dit angstgevoel boven.
tommy9119

Re: Schimmige nachtmerries

Ah.. Een visueel ingestelde persoon, mooi.

Het is jouw brein. Laat die mooie muren eens van je af gaan, in plaats van op je af komen. En maak van de mooie sloopersbal eens een tennisbal. Dat lijkt me om te beginnen al een stuk prettiger.

Verders, voor je nachtpaarden, ik ben er van overtuigd dat dromen niets meer zijn dan het verwerken van gebeurtenissen, dus, wanneer jij je leven(stijl) verbeterd en je beter gaat voelen, verdwijnen de nachtpaarden vanzelf :).
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Schimmige nachtmerries

iebe schreef:Deze nachtmerries die ik beschreef zijn nog maar twee keer voorgevallen, deze week en een maand geleden.

De nachtmerries die ik aan mijn angstgevoel link had ik toen ik ongeveer 11 jaar oud was (ben nu 22). In deze nachtmerrie zit ik in de hoek van de kamer en voel ik me als een lilliputter of de kamer is gewoon immens groot, en dan opeens beginnen de muren op mij af te komen. Een andere variant hierop is een gigantische bal die mij dreigt te overrijden.

Dus nu ik die jeugddroom heb beschreven zal ik zeggen wanneer ik dit beeld krijg in het heden. Het is meestal wanneer ik denk aan dingen zoals een relatie, trouwen, zelfs gewoon een mogelijke vriendschap met iemand. Ik weet niet vanwaar deze angst komt, want ik kom dagelijks in contact met mensen en sla graag een babbeltje. Maar zo af en toe wanneer ik over mijn leven denk komt dit angstgevoel boven.
Het klinkt een beetje als bindingsangst ? Met mensen graag een babbeltje maken is iets anders als met iemand een relatie aan gaan als in trouwen, vriendschap etc. Op het moment dat het dichterbij komt, wordt het bedreigend ? Als ik je droom er naast leg dan zie ik angst door dingen die naderbij komen. Dingen die je overspoelen of overrijden. Je bent bang om jezelf er in te verliezen ? De grip te verliezen ? De controle kwijt te raken ?
Inzicht als Uitweg..
iebe

Re: Schimmige nachtmerries

Mystica schreef:Het klinkt een beetje als bindingsangst ? Met mensen graag een babbeltje maken is iets anders als met iemand een relatie aan gaan als in trouwen, vriendschap etc. Op het moment dat het dichterbij komt, wordt het bedreigend ? Als ik je droom er naast leg dan zie ik angst door dingen die naderbij komen. Dingen die je overspoelen of overrijden. Je bent bang om jezelf er in te verliezen ? De grip te verliezen ? De controle kwijt te raken ?
Ik denk dat je mijn probleem redelijk goed geformuleerd heb, vooral het bolded gedeelte. Nu ik het perspectief van iemand anders zie, snap ik hoe voor de hand liggend het eigenlijk is, ik wou het gewoon zelf niet zien. Zijn er manieren om aan deze bindingsangst te werken?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Schimmige nachtmerries

Je wou het zelf misschien wel zien maar zoiets noemen ze een blinde vlek. Dan heb je even een ander nodig om dingen (zoals je zo mooi al zegt) in een ander perspectief te zien en dan wordt het gelijk duidelijk.

Bindingsangst is iets wat is ontstaan door negatieve ervaringen. Een angst overwinnen doe je doorgaans door met ontspanningsoefeningen steeds meer confronterende zaken aan te pakken en er "doorheen" te gaan of de negatieve ervaringen te neutraliseren door er positieve ervaringen tegenover te zetten.

Het hangt er dus een beetje vanaf waar de bindingsangst vandaan komt. Wat er aan ten grondslag ligt alvorens je weet hoe je er vanaf kan komen (welke therapie of dingen je kan doen).
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Spiritualiteit”