Student23

Overgevoelig / Hoogsensitief

Deze week ben ik het een en ander te weten gekomen over hoogsensitief zijn en de 'symptomen' die hier aan vast zitten. Het zal geen stoornis of een aandoening zijn, maar een onderdeel van je karakter. Ik heb sterk het vermoeden gekregen dat ik val onder de noemer van overgevoeligheid. Daarnaast ben ik door anderen al vaker bestempeld als gevoelig persoon.

In de kenmerken van hoogsensitiviteit kan ik mijzelf herkennen. Op dit moment lijkt m'n leven op een achtbaan van gevoelens. Ik kan me op sommige momenten zo euforisch voelen, dat is met geen pen te beschrijven. Ik reageer heel erg sterk op muziek, kan er mezelf helemaal in kwijtraken. Ook op het moment dat ik tussen de juiste personen ben op de juist plaats, dan kan ik me heel erg op de juiste plek voelen. Daarna heb ik vaak heimwee naar die momenten.

Er is ook een andere kant, de donkere kant. Als ik me ellendig voel, dan is het leven ook direct pikzwart. Ik kan de situatie dan moeilijk relativeren en zie de toekomst dan ook totaal niet zitten. M'n hart gaat sneller kloppen uit paniek, rust weet ik niet te vinden. Die momenten zijn er eigenlijk alleen maar als ik thuis en alleen ben.

De kenmerken die opgaan naar andere mensen toe herken ik ook bij mezelf. Het moeilijk 'nee' kunnen zeggen, je goed in kunnen leven in een situatie van een ander, je daardoor schuldig gaan voelen en het willen oplossen van het probleem van de ander. Lange tijd heb ik een duidelijk minderwaarheidsgevoel gehad, iets wat ook vaker voorkomt bij hoogsensitieve personen.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer mezelf niet in het hokje van 'zielig' te plaatsen, want dat is het absoluut niet. Ik ben er van overtuigd dat op momenten van euforie ik er dubbel zo van kan genieten. Het zou alleen mooi zijn als m'n leven puur en alleen zou bestaan uit euforische momenten, iets wat natuurlijk niet kan. Feit is wel dat ik constructief bezig ben met mijn leven en er absoluut probeer iets moois van te maken. Soms heb ik het moeilijk met de vele keuzes die het leven te bieden heeft. Je weet nooit of je de goede gemaakt hebt.

Ik ben benieuwd er andere mensen zijn die zich kunnen vinden in bovenstaand verhaal. Ik wist trouwens zo even niet een specifieke rubriek te vinden. Mocht die er toch voor zien, dan mag het topic wel verplaatst worden.

Groetjes!
Eefjehh

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Heey,
Ik denk dat ik een beetje snap wat je bedoelt. Wat is je sterrenbeeld? Ben je toevallig vissen, ik ben dit ook en het klinkt misschien gek maar vissen zijn meestal hele gevoelige mensen. Ik geloofde hier allemaal nooit zoveel van en ik ben naar zo'n site gegaan waarin je je geboorteplaats & tijd aan moest geven en toen kwamen er allemaal persoonlijkheden uitrollen waarin ik mezelf wel herkende. 1 Daarvan was dus dat je heel gevoelig bent. Ik weet die site niet meer maar ik heb gewoon op google gezocht. Mijn uitlaatkleppen als ik me een keer niet zo goed voel zeg maar zijn mijn sporten en muziek. Maar zoek een hobby of zo, dat is mijn advies.
Groetjes,
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Hobby's heb ik inmiddels genoeg. ;) Ik loop halve marathons en sta op het punt om een drumstel te kopen. Sport en muziek helpen mij dus ook enorm. Die donkere momenten hebben andere oorzaken. In principe ben ik ook weinig thuis en erg druk, maar ik mis op dit moment een soort van maatje. Die ik hiervoor altijd wel heb gehad, als je begrijpt wat ik bedoel.. ;)

En.. inderdaad.. ik ben sterrenbeeld Vissen!
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Was het toevallig http://www.1horoscoop.nl?

Ik heb 'm ook even uitgeprobeerd en de uitkomst is verrassend overeenkomstig met mij.

"Vissen is een gevoelig Teken en zij die er onder geboren zijn, zijn buitengewoon ontvankelijk voor de gedachten en gevoelens van anderen. Vissen proberen wanhopig het juiste te doen, maar beschikken niet altijd over veel wilskracht. Ze moeten leren alleen te staan en zelfvertrouwen te kweken. Hij is meedogend en sentimenteel"

"Zwakke kanten kunnen zijn: neiging om het spoor bijster te raken, gebrek aan ervaring of niet in staat ervaringen praktisch toe te passen. Dromerig, hyper-sensitief en emotioneel."

"Hij is intelligent en weet wat hij wil. Is een goede organisator, hij houdt van beweging, reizen, literatuur."

En dit zijn nog maar de eerste drie delen van de uitkomst. De laatste klopt trouwens exact. Er volgt nog veel meer en het overgrote gedeelte past. Blijft vreemd om te lezen!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Hoogsensitief is een etiketje wat je op een ieder kan plakken die gevoelig reageert op prikkels uit de omgeving. Het is nog een vrij algemeen etiket en kan ook al gauw geplakt worden op mensen die neiging tot depressies hebben of makkelijk zich laten beinvloeden door anderen.

Ik weet niet in hoeverre het je belemmert in je dagelijks leven. Dat is wel een belangrijke vraag eigenlijk om te kijken wat je nu verder met de wetenschap van hoogsensitiviteit gaat doen. Een etiketje plakken is leuk.. maar dan .. hoe verder ? Heb je er al eens wat boeken over gelezen. Ik kan met name die van Elaine Aron aanbevelen.

Waar je wel voor op moet passen is dat je nu niet "bij de pakken neer gaat zitten" omdat je alles kan verantwoorden als zijnde een onderdeel van hoogsensitief zijn. Uiteindelijk is geen enkel etiket waardevol als je niet verder gaat in het onderzoeken hoe je met zoiets goed om kan gaan en of dat er verder niets aan de hand is.

De stemmingswisselingen die je beschrijft passen namelijk ook in andere situaties zoals puberteitsverschijnselen tot manische depressie. Het eerste is normaal, het tweede is een ernstige psychische aandoening.

Hoogsensitiviteit is een term die meer klinkt naar het wat vage schemergebied tussen psychologie en new age terminologie. Elaine Aron probeert daar wat meer duidelijkheid over te geven in haar boeken.
Inzicht als Uitweg..
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Nou, op dit moment bevind ik mij in een moeilijke situatie. Ik heb daarover een ander topic geopend. Vandaar dat ik mij in die "achtbaan" bevind. Dit jaar ging het lange tijd goed, nu gaat het even wat minder, straks zal het vast wel weer beter gaan.

Die extreme gevoelens hebben me aan het denken gezet. Ik probeer ze te plaatsen en in perspectief te zetten, toch heb ik het gevoel dat iedereen dat niet zo ervaart. Feit is wel dat ik er ook echt mee om wil gaan, bij de pakken neerzitten gaat voor mij dus niet op. Ik heb veel ambitie en wil iets bereiken. Het 'etiket' van hoogsensitief zou me denk ik eerder sterken. Lange tijd heb ik vraagtekens bij deze gevoelens geplaatst. Ik zie mensen om me heen zo makkelijk leven, ze trekken zich nergens iets van aan en zijn nauwelijk van hun stuk te brengen. Dan vraag ik me af waarom ik dan wel zo kan zijn. Ben ik dan een aansteller?

Grappig dat je het boek van Eleine Aron noemt. Ik heb het net gisteren besteld. Ik ben benieuwd welke handvatten het me kan bieden. Misschien dat het me ook voordelen kan opleveren.. :)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Dan vraag ik me af waarom ik dan wel zo kan zijn. Ben ik dan een aansteller?
Nee je bent zeker geen aansteller, dat hoor je mij niet zeggen ;)

Het is bekend dat mensen allemaal neurologische verbindingen in hun hersenen hebben. En bij de een is die verbinding net een klein landweggetje.. en die mensen zijn dan niet zo gevoelig. Sommige mensen hebben verbindingen die gelijk zijn aan een vijfbaanssnelweg.. en die mensen zijn overgevoelig. Er komen namelijk zoveel prikkels tegelijk binnen dat het verwerken ervan moeilijk en veel is. Ergens er tussenin zit de rest van de bevolking.

Soms kan je ook tijdelijk overgevoeliger zijn. Dit kan zijn door hormonale schommelingen of door andere psychische processen die makkelijk triggeren. Het kan vele oorzaken hebben daarom zei ik al dat het een leuk etiketje is maar dat je daarmee nog niet veel weet hoe er mee om te gaan en of het uiteindelijk enkel een kwestie van hoogsensitief zijn is en meer niet. Verder uitzoek/onderzoek werk is wel noodzakelijk om te kijken waar het door komt. Goed van je dat het je het boek besteld hebt. Zo leer je er mee over en krijg je inzicht.

Mensen die empathisch overgevoelig zijn hebben bijvoorbeeld meer goed werkende spiegelneuronen. D.w.z. dat ze sociaal intelligenter zijn dan anderen in het aanvoelen en invoelen van anderen. Dit is wetenschappelijk onderzocht en zijn interessante uitkomsten in onderzoeken naar gevoeligheid van mensen en het menselijk potentieel in de hersenen.
Inzicht als Uitweg..
Zoeza

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Mensen die empathisch overgevoelig zijn hebben bijvoorbeeld meer goed werkende spiegelneuronen. D.w.z. dat ze sociaal intelligenter zijn dan anderen in het aanvoelen en invoelen van anderen. Dit is wetenschappelijk onderzocht en zijn interessante uitkomsten in onderzoeken naar gevoeligheid van mensen en het menselijk potentieel in de hersenen.
Goh, dat wist ik niet. Ik herken ook wel veel in dit verhaal!
Positive

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Sterk reageren op prikkels herken ik. Ook mijn zoontje heeft een hoge gevoeligheid, vooral met geluiden. Ik ben me er nu van bewust en inderdaad heeft het nadelen, maar het heeft ook voordelen. Ik probeer dat mijn zoontje ook duidelijk te maken hoe je je wat kunt afschermen voor de "over"prikkeling en tevens gebruik maken door in bepaalde dingen je gevoel te volgen. Merken hoe stemmingen van mensen zijn bijvoorbeeld. De een ziet/merkt het niet en sommige merken dus heel goed hoe de stemming van andere zijn. Je kunt er heel onrustig van worden (werd ik altijd en soms nog) of je besteed er even aandacht aan eerst in je hoofd. Moet ik er iets mee, kan ik er iets mee en wil ik er iets mee. Soms wel en soms niet, dat maak je zelf uit en natuurlijk ook de persoon die het betreft. Zo'n boek is wel fijn om tips te krijgen om er je voordeel uit te halen in plaats van nadelen. Succes ermee
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Mystica: Het was ook een vraag die ik mezelf vaak genoeg gesteld heb. ;)

Vorig jaar ben ik na een hele zware periode overspannen en uiteindelijk depressief geworden. Daar ben ik langzaam ook weer uitgekrabbeld, waarna er een lange goede periode volgde. Sinds afgelopen vrijdag heb ik weer even een dip. Ik merk dat ik dan af en toe moeilijk weet te relativeren. Soms lukt het ook wel. Hoe raar het ook is, die momenten wisselen elkaar zich over een dag af. Ik vraag me af of die emotionele periode van vorig jaar ook niet een oorzaak kan zijn. Al moet ik wel zeggen dat ik extreme gevoelens, zowel positief als negatief, ook wel van daarvoor herken.

Het zou voor mij in ieder geval een heleboel verklaren.
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Merk ook dat mijn gezondheid ook een grote invloed heeft. Ben ik brak, heb ik een paar dagen slecht gegeten of weinig gesport, dan voel ik gelijk een stuk minder. De afgelopen dagen heb ik gezond gegeten, gister eindelijk weer gesport na een blessure en ook al vier dagen geen druppel gedronken en ik voel me alweer een stuk beter. In principe kan ik de hele wereld weer aan..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Nou dat klinkt goed. Als je het op deze manier goed onder controle kan houden dan is dat waardevol. Het is zeker zo dat als je niet lekker in je vel zit (door ziekte, ongezonde voeding of gebrek aan beweging) dat het zeker zijn weerslag heeft op je humeur en of de dingen kan hebben of niet. Het is inderdaad belangrijk om optimaal voor jezelf te zorgen. Het lichaam is het voertuig voor de ziel zeggen ze.. maar ik zou het wat aardser willen houden, het lichaam is het voertuig voor de geest... Voelt je lijf goed, dan heb je zeker de helft al gewonnen wat dat betreft.
Inzicht als Uitweg..
Student23

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Het boek is binnen. Vandaag maar eens het eerste hoofdstukje lezen. :)
berendbotje

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Hoi Student23..

Ik herken zeker in wat je verteld. Heb er toevallig net een stukje over geschreven, en had dit dus net even eerder moeten zien. Gelukkig zitten er meer mensen mee! :knuffel:

Zelf ben ik er nog steeds niet overuit over hoe je er goed mee om moet gaan. HSP boeken roepen altijd dat je het juist moet zien als je kracht.. en op een bepaalde manier hebben ze wel gelijk, maar helaas is onze samenleving(kuch.. kabinets formatie.. kuch) keihard. Het is belangrijk voor je om je eigen pad/carriere/plek te vinden.. het zal namelijk 'hard' blijven..

succes..!
snickers

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Hee student23,

Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb precies hetzelfde allemaal !
Ik ben wat gaan zoeken naar HSP Verhalen en ze leken allemaal net iets anders, wat niet helemaal in mijn straatje paste. Maar jouw verhaal is gewoon zo'n feest van herkenning. \o/ Ik heb al vaker dingen opgezocht op internet en in boeken en ik weet van mijzelf dat ik HSP ben, ook heb ik met een vriendin van mijn moeder gepraat die dat ook heeft. En ik dacht er gisteravond weer aan, was met mijn ouders en vriendje naar de bios( The Hobbit ) Ik had de hele tijd het gevoel dat ik werd leeggezogen door de mensenmassa. In de pauze was nogal druk en ik zat best lang in de zaal met best wat mensen op een kluitje. Na afloop was ik prikkelbaar en erg in mijzelf gekeerd. Mijn vriendje dacht dat er wat aan de hand was en dat het allemaal aan hem lag. Er was geen tijd om hem uit te leggen wat er nou precies aan de hand was. Toen ik thuis was gekomen heb ik hem gelijk even gebeld. Nu is alles wel weer in orde hoor en begrijpt hij het helemaal. Mijn ouders snappen het niet, en denken dat ik mijn altijd aanstel dus ik hou mijn mond ook over HSP bij hun, zij geloven er niet zo in. Ik heb een verhaal gezet over Liefde, je kan die lezen bij Eenzaamheid,relaties&seksualiteit. Ik vraag mij af of dat ook bij HSP hoort, wat vind jij ?


xx
GewoonSteph

Re: Overgevoelig / Hoogsensitief

Hey Student23,

Het feit dat je deze topic onder spiritualiteit hebt geplaatst geeft mij reden om aan te nemen dat je ook over de spirituele kant van hoog gevoeligheid hebt nagedacht. Klopt dit?
Ik zou hier ook eens naar kijken als je daar voor open staat. Maar nogmaals aangezien je het in deze groep hebt geplaatst ga ik ervan uit dat je hier al over nagedacht hebt.

Succes! en welkom op het forum.

Terug naar “Spiritualiteit”