Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Het probleem met psychologen vandaag is dat ze werken binnen hen door hun wetenschappelijke opleiding aangereikte materialistische betekeniscontext van de werkelijkheid: dit is alles wat bestaat in de natuur; Er is geen grotere zin, je leeft hier een aantal jaren op aarde en daarna ga je dood en je wordt vergeten na enige tijd. Dat is wat psychologen je kunnen aanreiken vanuit hun metafysische kader, meegekregen in hun streng wetenschappelijke opleiding, waarvan ze zich vaak niet zo bewust meer van zijn dat dat juist zo destructief is.

Daardoor kunnen zij in therapie niet echt geven wat cliënten vandaag nodig hebben. Cliënten hebben een zin nodig binnen een veel ruimer zingevend kader, zoals vroeger de religies deden, dat geloofwaardig is vandaag.
Zich kunnen oriënteren t.a.v. iets dat groter is dan onszelf en dit alles zin geeft, heelt de psyche. En dat geloofwaardig is binnen een Westers denkkader.
Omdat dat nu eenmaal is wat de menselijke natuur en dus de menselijke psyche nodig heeft om zich psychisch gezond te voelen. Psychologen zijn echter geen filosofen en kunnen dat kader helaas niet aanreiken binnen hun therapiesessies.

De depressies vandaag komt van het ontbreken van een zingevende ontologie, wat filosofen zouden moeten aanreiken aan psychologen en deze vervolgens zouden moeten aanreiken aan hun cliënten.
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Ik ben het niet eens met jouw stelling. Mijn depressie komt niet voort uit een gebrek aan zingeving en ik zou mezelf ontzettend ongemakkelijk voelen bij een psychiater die mij een levensfilosofie zou aanreiken. Daarvoor kom ik niet bij de beste man...
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Het probleem met psychologen vandaag is dat ze werken binnen hen door hun wetenschappelijke opleiding aangereikte materialistische betekeniscontext van de werkelijkheid: dit is alles wat bestaat in de natuur; Er is geen grotere zin, je leeft hier een aantal jaren op aarde en daarna ga je dood en je wordt vergeten na enige tijd. Dat is wat psychologen je kunnen aanreiken vanuit hun metafysische kader, meegekregen in hun streng wetenschappelijke opleiding, waarvan ze zich vaak niet zo bewust meer van zijn dat dat juist zo destructief is.
Ook hier weer: Waarom scheer je elke psycholoog over één kam? Je komt met conclusies zonder het punt dat er ook psychologen zijn die anders denken dan dat jij hier schetst.
Daardoor kunnen zij in therapie niet echt geven wat cliënten vandaag nodig hebben. Cliënten hebben een zin nodig binnen een veel ruimer zingevend kader, zoals vroeger de religies deden, dat geloofwaardig is vandaag.
Zich kunnen oriënteren t.a.v. iets dat groter is dan onszelf en dit alles zin geeft, heelt de psyche. En dat geloofwaardig is binnen een Westers denkkader.
Omdat dat nu eenmaal is wat de menselijke natuur en dus de menselijke psyche nodig heeft om zich psychisch gezond te voelen. Psychologen zijn echter geen filosofen en kunnen dat kader helaas niet aanreiken binnen hun therapiesessies.
Religie, psychologie en filosofie kunnen prima samen. Psychologie is niet één richting. Psychologen kunnen óók filosofen zijn en filosofen ook psychologen. Er is niet één weg. Daarnaast kiezen mensen zelf wat ze willen. Een combinatie, geen combinatie, of meer de filosofiekant.

En ook ik ben het niet met je eens. Mijn depressieve klachten en andere problemen komen niet voort uit een gebrek aan zingeving. Totaal niet zelfs. Dat zou wat zijn zeg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Maar een psycholoog kan niet geen levensfilosofie overdragen. Nu leggen psychologen ongewild en onbewust hun 'epifenomologie' (bewustzijn, jouw essentie is een epifenomeen en emergent fenomeen van de hersenen) al op aan hun cliënten, willen nillens; Ze zijn opgeleid binnen dat nihilistisch levensfilosofisch kader dat zegt dat dit alles is wat er is en niets meer. Dus ze dragen al een levensfilosofie over, onbewust. Er zijn veel mensen vandaag met een gevoel van ze met een existentiële vragen zitten naar een objectief ruimere zin, dat groter is dan henzelf en dat geloofwaardig is. Dat jij individueel misschien niet die behoefte voelt begijp ik wel. Maar of je dat nu wil of niet, ongewild krijg je te maken met een levensfilosofie; De psycholoog brengt die automatisch mee in de sessie, ongevraagd.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 27 jul 2022 19:41 Maar een psycholoog kan niet geen levensfilosofie overdragen. Nu leggen psychologen ongewild en onbewust hun 'epifenomologie' (bewustzijn, jouw essentie is een epifenomeen en emergent fenomeen van de hersenen) al op aan hun cliënten, willen nillens; Ze zijn opgeleid binnen dat nihilistisch levensfilosofisch kader dat zegt dat dit alles is wat er is en niets meer. Dus ze dragen al een levensfilosofie over, onbewust. Er zijn veel mensen vandaag met een gevoel van ze met een existentiële vragen zitten naar een objectief ruimere zin, dat groter is dan henzelf en dat geloofwaardig is. Dat jij individueel misschien niet die behoefte voelt begijp ik wel. Maar of je dat nu wil of niet, ongewild krijg je te maken met een levensfilosofie; De psycholoog brengt die automatisch mee in de sessie, ongevraagd.
Hoezo kunnen ze niet óók eventueel een levensfilosofie overdragen? Overigens zijn er genoeg cliënten die dat ook helemaal niet willen. Genoeg mensen die daar ook niet om vragen. Zij komen niet voor levensfilosofie.

Wie zegt dat ik mij er niet van bewust ben dat ik te maken heb met levensfilosofie? Daar heb ik alleen niet altijd psychologen of anderen voor nodig.

Overigens praat je weer heel dubbel over dingen. Dan niet, dan opeens weer wel. Je spreekt warrig.

Nogmaals: Mijn depressieve klachten en andere problemen komen niet voort uit een gebrek aan zingeving. Totaal niet zelfs.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Misschien geldt dat dan niet voor jou persoonlijk, maar voor veel mensen die in een existentiële crisis zitten vandaag wel.

Wat ik bedoel is: ongewild krijg je te maken met een nihilistische levensfilosofie wanneer je de sessieruimte van een psychiater/psycholoog binnenstapt die opgeleid is binnen de huidige wetenschappen waar de hersenen de oorzaak worden gezien van bewustzijn en bewustzijn als emergent fenomeen.
Wat ik bedoel is dat psychologen en psychiaters binnen een nihilistisch levenskader opereren en zijn opgeleid, terwijl zij een algeheel metafyisch zingevend kader zouden moeten aanreiken. Of toch vandaaruit zouden moeten opereren.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 27 jul 2022 19:55 Misschien geldt dat dan niet voor jou persoonlijk, maar voor veel mensen die in een existentiële crisis zitten vandaag wel.

Wat ik bedoel is: ongewild krijg je te maken met een nihilistische levensfilosofie wanneer je de sessieruimte van een psychiater/psycholoog binnenstapt die opgeleid is binnen de huidige wetenschappen waar de hersenen de oorzaak worden gezien van bewustzijn en bewustzijn als emergent fenomeen.
Wat ik bedoel is dat psychologen en psychiaters binnen een nihilistisch levenskader opereren en zijn opgeleid, terwijl zij een algeheel metafyisch zingevend kader zouden moeten aanreiken. Of toch vandaaruit zouden moeten opereren.
Maarten, ik ben het niet met je eens. Ze moeten helemaal niets. Mensen (en ook dus psychologen) kiezen er uiteindelijk zelf voor of ze óók een stukje filosofie meebrengen of niet. En cliënten kiezen er zélf voor of ze dat stukje willen of voor een psycholoog kiezen die dat niet doet. Er is geen kwestie van moeten. Het is een kwestie van willen en mogen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

Maar ze doen het zowieso, en het is nihilisme. Het fundament waarop de wetenschappelijke psychologie en psychiatrie gebaseerd is, is op nihilisme: deze realiteit is alles wat er is en daarna ga je dood. Ze doen dit zowieso. Maar nihilistisch. (de meesten). Hoe kan je dan genezen als cliënt met existentiële vragen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 27 jul 2022 20:05 Maar ze doen het zowieso, en het is nihilisme. Het fundament waarop de wetenschappelijke psychologie en psychiatrie gebaseerd is, is op nihilisme: deze realiteit is alles wat er is en daarna ga je dood. Ze doen dit zowieso. Maar nihilistisch. (de meesten). Hoe kan je dan genezen als cliënt met existentiële vragen?
Ik ben het ook niet met je eens dat het fundament van de wetenschappelijke psychologie en psychiatrie is gebaseerd op nihilisme. Wetenschap is sowieso niet gebaseerd op nihilisme. Wetenschap is uiterst belangrijk, en een stuk van het geheel. Zonder wetenschap, waren veel mensen die ik ken al dood geweest, ja ook in de psychiatrie.
Het is niet gezegd dat (alle) psychologen en psychiaters denken zoals jij het schetst.

Er is niet één weg naar 'genezing' Maarten. En als cliënten tevreden zijn met een psycholoog of psychiater die niet persee de filosofie erbij pakt, dan is dat prima en voor hen helpend.

En veel cliënten hebben niets aan een zingevend kader van een psycholoog of psychiater. Veel mensen hebben namelijk allang een zingevend kader. Ze verdoen hun tijd met nogmaals het daarover hebben. Kostbare tijd.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 27 jul 2022 19:21 De depressies vandaag komt van het ontbreken van een zingevende ontologie, wat filosofen zouden moeten aanreiken aan psychologen en deze vervolgens zouden moeten aanreiken aan hun cliënten.
Nee, ik ben het er niet mee eens dat psychologen een zingevend kader zouden 'moeten'
aanreiken aan hun cliënten. Alleen als de cliënt daar specifiek om vraagt. Ook ben ik het er niet mee eens dat 'depressies vandaag' ontstaan door het ontbreken van een zingevende ontologie, dat is me te kort door de bocht.

En wat Bernardo Kastrup betreft, lijkt het me beter dat je een duidelijke verwijzing naar een publicatie, interview of podcast kunt overleggen waarin hij gezegd zou hebben dat 'psychologen filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken'. Nu lijkt het net of je hem woorden in de mond legt en je hem voor je karretje spant en dingen laat beweren die overeenkomen met jouw preoccupaties op het gebied van bewustzijn, zingeving en metafysica.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

ok, het klopt wel dat ik veralgemeen naar alle psychologen. Ik hoorde Bernardo Kastrup letterlijk zeggen in een interview met een Aziatische man, om het Westen tegen het Oosten af te zetten waarin de Westerse visie op geestelijke hulpverlening eerder negatief werd afgebeeld. Dus ik span Bernardo Kastrup niet voor mijn kar (ongefundeerd wantrouwen en ongegronde beschuldiging van Volhoudertje). Ik heb hem dat letterlijk horen zeggen in dat interview. En ik was het er grotendeels mee eens. Maar het klopt, ik vond wat Memories hier zei wel juist: er is geen moeten. Mensen krijgen zelf de ruimte om het daar over te hebben en in welke zin. En psychologen hebben ook zelf de keuze daarin. Dat vind ik feitelijk een betere houding, als ik er even over nadenk. Dus ja.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 27 jul 2022 23:29 Ik hoorde Bernardo Kastrup letterlijk zeggen in een interview met een Aziatische man, om het Westen tegen het Oosten af te zetten waarin de Westerse visie op geestelijke hulpverlening eerder negatief werd afgebeeld. Dus ik span Bernardo Kastrup niet voor mijn kar (ongefundeerd wantrouwen en ongegronde beschuldiging van Volhoudertje).
Er doen op Social Media verschillende 'fake quotes' de ronde die afkomstig zouden zijn van allerhande bekendheden. Ik heb geen zin om op Google na te kijken of de uitspraken die Bernardo Kastrup volgens jou gedaan zou hebben kloppen, zeker niet als er een halve finale voetbal op tv is. Kijken naar voetbal is bij uitstek een metafyschische ervaring, omdat je door aandachtig te oberveren het wezen kunt onderzoeken dat achter de waargenomen werkelijkheid schuilgaat.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

volhoudertje schreef: 28 jul 2022 00:36
MaartenV schreef: 27 jul 2022 23:29 Ik hoorde Bernardo Kastrup letterlijk zeggen in een interview met een Aziatische man, om het Westen tegen het Oosten af te zetten waarin de Westerse visie op geestelijke hulpverlening eerder negatief werd afgebeeld. Dus ik span Bernardo Kastrup niet voor mijn kar (ongefundeerd wantrouwen en ongegronde beschuldiging van Volhoudertje).
Er doen op Social Media verschillende 'fake quotes' de ronde die afkomstig zouden zijn van allerhande bekendheden. Ik heb geen zin om op Google na te kijken of de uitspraken die Bernardo Kastrup volgens jou gedaan zou hebben kloppen, zeker niet als er een halve finale voetbal op tv is. Kijken naar voetbal is bij uitstek een metafyschische ervaring, omdat je door aandachtig te oberveren het wezen kunt onderzoeken dat achter de waargenomen werkelijkheid schuilgaat.
Ik denk dat het in dit geval ook helemaal niet hoeft om van alles na te kijken en het groter te maken dan nodig.


@ Maarten; dan zijn we het op dat punt eens.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2022 11:43

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

volhoudertje schreef: 28 jul 2022 00:36
MaartenV schreef: 27 jul 2022 23:29 Ik hoorde Bernardo Kastrup letterlijk zeggen in een interview met een Aziatische man, om het Westen tegen het Oosten af te zetten waarin de Westerse visie op geestelijke hulpverlening eerder negatief werd afgebeeld. Dus ik span Bernardo Kastrup niet voor mijn kar (ongefundeerd wantrouwen en ongegronde beschuldiging van Volhoudertje).
Er doen op Social Media verschillende 'fake quotes' de ronde die afkomstig zouden zijn van allerhande bekendheden. Ik heb geen zin om op Google na te kijken of de uitspraken die Bernardo Kastrup volgens jou gedaan zou hebben kloppen, zeker niet als er een halve finale voetbal op tv is. Kijken naar voetbal is bij uitstek een metafyschische ervaring, omdat je door aandachtig te oberveren het wezen kunt onderzoeken dat achter de waargenomen werkelijkheid schuilgaat.
Waarom moet je dat nakijken? Vetrouw mij. De basis in psychologie is vertrouwen...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

MaartenV schreef: 28 jul 2022 15:57 Waarom moet je dat nakijken? Vetrouw mij. De basis in psychologie is vertrouwen...
Het is puur 'fact checkken'. Je bent tamelijk serieus in wat je betoogt, dan is het ook een kleine moeite om een bronvermelding te geven, toch? Dan kunnen degenen die dat willen eventueel de tekst nalezen, of in dit geval het interview met Bernardo Kastrup in de volledige context beluisteren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: psychologen zouden filosofen moeten zijn en een zingevend ontologisch kader moeten aanreiken (naar Bernardo Kastrup)

volhoudertje schreef: 28 jul 2022 18:17
MaartenV schreef: 28 jul 2022 15:57 Waarom moet je dat nakijken? Vetrouw mij. De basis in psychologie is vertrouwen...
Het is puur 'fact checkken'. Je bent tamelijk serieus in wat je betoogt, dan is het ook een kleine moeite om een bronvermelding te geven, toch? Dan kunnen degenen die dat willen eventueel de tekst nalezen, of in dit geval het interview met Bernardo Kastrup in de volledige context beluisteren.
Heb je zeker een goed uitgangspunt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”