Adiorthwtos

Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik las vandaag het volgende over bewondering:

Bewondering doet iets met je: je gaat nog meer uitproberen, je potentieel ten volle benutten, alles uit de kast halen. Geweldig! Je krijgt vleugels. En wat ik zelf een mooie ontdekking vind, is dat er niet eens woorden voor nodig blijken te zijn, een blik is voldoende. Hierbij gaat het volgens mij om een wisselwerking, dat anderen je ‘zien’, maar ook dat je in jezelf gelooft. Pas dan word je geloofd en bewonderd.

Ik hoorde eens dat bewondering de dochter van wijsheid is, en dat vond ik grappig genoeg wel treffend. Wie bewonder jij? Het kan iedereen zijn... Iemand in je directe omgeving, iemand van buitenaf, iemand die je nog nooit ontmoet hebt of iemand die je dagelijks ziet. Wie is jouw held of rolmodel? Aan wie kan jij je ophalen en verder groeien? Weet die persoon dat je er zo over denkt?

Schrijf het hier van je af...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Er zijn mensen die ik waardeer vanwege hun karakter, vaardigheden, inzichten en dergelijke, maar ik bewonder niemand en beschouw ook niemand als mijn rolmodel. Die positie sta ik niemand toe en niemand zal die positie ooit kunnen veroveren. Tja … helaas pindakaas.

Weet je wat me het aller ergste lijkt? Als iemand mij op een dergelijke manier zou zien.
Ik doe er gelukkig alles aan om dat te voorkomen. 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Leeuwtjuh schreef:Ik hoorde eens dat bewondering de dochter van wijsheid is, en dat vond ik grappig genoeg wel treffend.
Grappig dat dit topic snel wegzakt, zonder dat de mensen waarvan ik verwacht had dat ze er op zouden antwoorden hun gedachten hebben gepost. [027]
"Bewondering is de dochter van de wijsheid", ik heb het eens op het internet nagezocht en kwam uit bij een uitspraak van Joseph Joubert (1754-1624).
"Il est une admiration qui est fille du savoir."
Ik kan met die uitspraak van Joubert eigenlijk niet zo veel, moet ik eerlijk zeggen.

Bij dezelfde Google zoekopdracht stuitte ik ook op een wat oudere en cynischer uitspraak van Antoine Gombaud (1607-1684) die mij eigenlijk meer aanspreekt:
"Admiration est la fille de l'ignorance."
(Bewondering is de dochter van onwetendheid.)

Het zal wel veel over mij zeggen dat die uitspraak van Gombaud mij meer aanspreekt. [027]

En of bewondering een wisselwerking kan zijn, waarbij je in jezelf gelooft en het je vleugels geeft … het lijkt me dood eng en niet altijd even wenselijk. Het zal ongetwijfeld zo werken, maar van je voetstuk lazeren doe je toch wel een keer, denk ik dan. Dan lijkt mij een leven in de luwte toch veel veiliger. Je loopt misschien de kans dat je een bepaalde piekervaring misloopt, maar veilig in het midden blijven is wel zo comfortabel. Maar misschien leg ik bij die manier van denken teveel een verband tussen bewondering en een specifieke ‘hechtingsstijl’. Het zal er vast mee te maken hebben. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik bewonder mijn leidinggevende over hoe hij zich soms moet staande houden binnen een groep managers waarbij er soms grote spanning staat op de verschillende belangen door de bezuinigingen. Hij blijft ook altijd heel rustig zelfs als hij boos is, onrecht wordt aangedaan of verdrietig is. Hij houdt zijn hoofd erbij en zorgt dat de dingen toch weer goed komen of goed zullen gaan zonder onnodige schade. Dat vind ik wel heel knap.

Verder heb ik bewondering voor mensen als Ghandi, Moeder Theresa, de Dalai Lama, Nelson Mandela, voor al die mensen die ondanks zwaar onrecht, grote moeilijkheden, rampzalige gebeurtenissen, zich staande weten te houden en er zijn voor anderen, zonder twijfelen, zonder te breken. Die hun doel weten te bereiken, een doel wat ten dienste staat van anderen en niet alleen voor zichzelf.
Inzicht als Uitweg..
Adiorthwtos

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

volhoudertje schreef: Grappig dat dit topic snel wegzakt, zonder dat de mensen waarvan ik verwacht had dat ze er op zouden antwoorden hun gedachten hebben gepost. [027]
Ik denk dat het komt omdat ze het cynische schrijfsel van jou niet teniet willen doen... :D

Voor iemand die altijd zo 'anti' is en rebels wilt doen, weet je dat wel mooi in élk topic te verwoorden, vaak als tweede of derde... Zou er haast een verborgen verlangen achter gaan zoeken.
Mickey~

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik bewonder mijn vader om hoe hij met zijn ziekte toch nog een leven voor hemzelf weet te houden en maken. Om hoe hij ermee omgaat.

Ik bewonder mijn exvriend om hoe onbezorgd hij in het leven kan staan. Hoe hij alles positief weet te kleuren.

Ik bewonder Mystica om haar wijze antwoorden op het forum en het talent om haar vinger precies op de zere plek te leggen bij eenieder.

Ik bewonder leeuwtjuh om hoe zij in het leven staat na alles wat zij heeft meegemaakt. Heel knap hoe je je daaruit gevochten hebt en hoe je ermee om gaat.

Ik bewonderde mijn tweedelijns om hoe zij met mensen om kan gaan en hoe stabiel zij zelf kan blijven ten alle tijden. En om haar toegewijdheid destijds. Nu echter weet ik niet meer wat ik van haar moet vinden....

Ik bewonder mensen die voor goede doelen door het vuur gaan en zich inzetten voor andere mensen.

Ik bewonder een heleboel forumleden om hun vriendelijkheid en steun naar een ieder.

Ik bewonder zoveel mensen dat t bijna niet meer te beschrijven valt!
Thundersheep*

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik bewonder mijn moeder voor haar eeuwige gevecht met haar verleden. Het moet niet makkelijk zijn..
Ik bewonder haar eerlijkheid, gedurende mijn jeugd, ze heeft nooit tegen me gelogen.
Zelfs niet over de vele zelfmoordpogingen die ze gedaan heeft..

Ik bewonder mijn vader voor zijn enorme steunpilaar verschijning.
Hij is realistisch, is veeleisend maar daarmee ook erg zorgzaam en begripvol.
Ik bewonder zijn manier van houden van, dat maakt hij duidelijk zonder woorden..

Ik bewonder mijn liefste zus voor haar altijd positieve instelling.
Ze is nuchter, maar net zo veeleisend als mijn vader.
Ze zegt altijd; 'Het verleden maakt je tot wie je in de toekomst zal zijn..'

Ik bewonder mijn beste vriendin. De schat houd het al zestien jaar met mij uit.
Door dik en dun, ze is er altijd, zelfs als ik er even niet voor haar kan zijn.
Ze staat altijd achter me en is (Ze lijkt stiekem heel erg op Leeuwin..) heel erg beschermend.
Kom niet aan haar familie en vrienden, want dan gaat ze brullen.

Ik bewonder mijn werkbegeleider(s). Ze zijn stuk voor stuk gepassioneerd in hun vak.
Ik heb het een beetje van hen geleerd, om zo met hart en nieren voor dit vaak te kiezen.

Ik heb bewondering voor de, reeds gepensioneerde, eerste psychiater van mijn moeder.
Bijna elke ochtend moest mijn vader hem bellen om te vertellen dat mijn moeder niet wakker kon worden.
De psychiater had altijd tips en trucs en het lukte hem altijd.
Hij was het, die het innerlijke beest in mijn moeder kon temmen.

Ik bewonder de achtennegentig jaar oude Alzheimer patiente van onze afdeling.
Ze weet dat ze dementerend is, dat ze achteruit zal gaan, maar er staat altijd een glimlach op haar gezicht.
Ze laat me lachen, als ze weer eens haar tong naar me uitsteekt, of knijpt in mijn bovenbeen.

Ik bewonder ons Leeuwin, gewoon voor wie ze is.
Ik heb sinds ik op dit forum zit, al heel veel van haar geleerd, op zoveel verschillende gebieden.
Ik beschouw haar als een grote knuffelbeer, ik krijg een ik-ben-jouw-kleine-zusje gevoel als ik bij haar ben.

Ik bewonder Zoeza voor haar eeuwige positiviteit. Het gek doen, het genieten van alles om haar heen.
Ik vind haar voorkomen ontzettend hilarisch op het forum, ik hoop dat ze terug komt..

Ik kijk op tegen Mystica. Zoveel weten, alles zo goed kunnen verwoorden, ik verbaas me er nog altijd over..
Mystica zegt altijd wat ik zou zeggen, maar dan op een veel betere en nettere manier.

Zo, dat was hem wel, denk ik..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Kunstenaars, schilders, musici, schrijvers..teveel om op te noemen :tongue:

Mensen die iets 'maken' vanuit hun gevoel.
Mensen die een talent hebben en dat ten volle ontwikkelen
Mensen die zich belangeloos inzetten voor die het minder goed kunnen
Mensen die ergens voor staan ook al is de rest van de wereld niet aan hun kant
Mensen die ondanks tegenslagen proberen er het beste van te maken, op één of andere manier.

Een rolmodel heb ik niet, ik kom in veel mensen eigenschappen tegen waar ik bewondering voor kan hebben.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Isaia

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik kijk op tegen Mystica. Zoveel weten, alles zo goed kunnen verwoorden, ik verbaas me er nog altijd over..
Mystica zegt altijd wat ik zou zeggen, maar dan op een veel betere en nettere manier.
Grappig dat je dit schrijft. Ik ervaar het precies zo.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Ik bewonder mijn oma, die het telkens maar voor elkaar weet te krijgen om mij te laten zeggen wat ik denk, en mij met knipogen duidelijk maak, als ik net iets te veel zeg. Zij was onder andere iemand die mij op de been gehouden heeft, samen met nog een aantal andere, zonder dat ze het daadwerkelijk weet. Ik bewonder haar doorzettingsvermogen in het algemeen. Haar woorden, alles wat ze voor mij en de rest doet. Ze is sterk. Maar heeft een gouden hart die heus wel kan breken en dat heb ik al vaker gezien.

Ik bewonder Leeuwtjuh, voor wie ze is en haar doorzettingsvermogen. Hoe ze met alles om gaat, ook als ze heel moeilijke momenten heeft. Ik vind dat ontzettend knap en bewonderingswaardig. Ik bewonder haar, en ik heb veel van haar geleerd. Ik heb ook door haar mijn lach wat meer terug gekregen. Ik weet dat ik bij haar altijd aan mag kloppen, en dat ze me niet zou veroordelen, om hoe ik doe en hoe ik ben. Ik bewonder Leeuwtjuh om haar Moderatorschap, dat is niet gemakkelijk en veel werk. Dat doet ze met veel liefde en ook correct.

Ik bewonder Thundersheep met haar gevecht tegen alles waar ze nu in zit. Ik bewonder haar vanwege het feit dat ze een echt doorzettertje is. Ze heeft veel bereikt en kan nog veel meer bereiken. Ze is liever en leuker dan ze af en toe denkt. Ik bewonder haar om wie ze gewoon is.

Ik bewonder Mystica om haar woorden die veel los brengen bij de leden en wat ook zeker nodig is. Ik bewonder haar moederschap ook op het forum, vooral op het forum. Ik bewonder haar om haar eerlijkheid, om haar gedachtes en haar teksten die vaak een kern van waarheid bevatten. Ze is meelevend maar als het moet ook direct. Dat is wat we hier met regelmaat ook nodig hebben. Ik bewonder Mystica als mens in het algemeen. Ze zegt veel wat ik denk, maar op dat moment niet kan omschrijven.

Ik bewonder Mickey, omdat ze ondanks alle moeilijkheden die ze heeft doorzet. Omdat ze sterker is dan ze denkt en enorm haar best doet om zich beter te gaan voelen. Ik bewonder haar omdat ze zich telkens weer omhoog werkt. Omdat ze toch telkens weer weet op te staan. Ik bewonder haar om wie ze is.

Ik bewonder Momo, omdat ze ondanks lichamelijke en geestelijke pijn een sterke meelevende vrouw is. Die ondanks alles haar geluk probeert te vinden. Ik bewonder haar omdat ze er altijd voor iedereen is, altijd een luisterend oor klaar heeft. Ik bewonder haar omdat ze midden in het leven staat. Momo is lief en gevoelig maar dat is ook wat een moderator nodig heeft. Ook haar sterkte werkt daarin een rol. Ze zorgt altijd voor een lach op m'n gezicht.

Ik bewonder Julian voor de dingen die hij al heeft bereikt. Voor alles wat hij voor anderen doet, maar vooral omdat hij op staat voor zichzelf en daarmee bezig gaat. Ik bewonder hem om zijn humor. Zij vriendschap met velen en zijn persoonlijkheid. Ik bewonder hem, om wie hij is.

Ik bewonder eigenlijk heel veel mensen. Want bij ieder mens valt wat te bewonderen. Zo kan ik dus eeuwig doorgaan, en iedereen hier op het forum en in mijn verdere leven te benoemen. Maar dat vind ik niet nodig. Mensen zijn uniek en zijn te bewonderen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Isaia

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Das het nadeel als je iemand noemt .....dan ga je (ik dus ) gelijk denken aan degene die je vergeet. Hoe kan ik ze vergeten.....Momo en Leeuw. Twee mods met het hart op de juiste plaats. Meestal bewonderenswaardig optimistisch met ook beide een zachte kant die ze niet zo gauw laten zien. Het is juist dat optimisme wat ik in beide zo bewonder . Terwijl die zachte kant er zeker ook zijn mag.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

Bewondering … er zijn voldoende mensen die ik om verschillende redenen waardeer. Maar er is een grens die ik nooit overschrijd. Ik lees in dit topic af en toe de term ‘op kijken naar’. Dat is iets wat ik nooit zal doen. Er is niemand in de wereld waar ik tegen op wil kijken. Er is niemand ‘meer’ of ‘beter’ dan ik. Dat klinkt heel arrogant, misschien vinden mensen dat vreemd, maar voor mij is dat een gouden regel.
* Liebe Macht Frei *
Esterre

Re: Inspiratiekaartje 22: Wie bewonder jij?

volhoudertje schreef:Bewondering … er zijn voldoende mensen die ik om verschillende redenen waardeer. Maar er is een grens die ik nooit overschrijd. Ik lees in dit topic af en toe de term ‘op kijken naar’. Dat is iets wat ik nooit zal doen. Er is niemand in de wereld waar ik tegen op wil kijken. Er is niemand ‘meer’ of ‘beter’ dan ik. Dat klinkt heel arrogant, misschien vinden mensen dat vreemd, maar voor mij is dat een gouden regel.
Ik vind dat iedereen zo zou moeten denken, dat scheelt een hele hoop stress en onzekerheden. Ik kan het van mijzelf niet zeggen dat ik niet tegen mensen opkijk, maar ik vind het niet arrogant als jij (of iemand anders) het zegt.

Terug naar “Inspiratiekaartjes”