Gebruikersavatar
Helena109
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2021 17:44

Obsessief overdenken willekeurige situaties verleden

Al zolang als ik me kan herinneren, ga ik als ik me gespannen en gestrest voel, dwangmatig situaties uit het verleden in mijn hoofd napluizen. Maakt niet uit waarover, opeens wil ik precies weten in welk appartement we 3 jaar geleden op vakantie waren, wie er precies bij waren de eerste dag, waar we afspraken, hoe het zat met met inchecken en ga zo maar door. Totdat ik dat precies allemaal op een rijtje heb, geen rust. Dan komt er wat anders, op enig moment ebt dat dan weer weg, en na een poosje is het weer klaar.

Nu zit ik in een ultiem gestreste situatie (iets medisch, en zeer spannend), en het is nu echt niet meer te doen. De hele dag ben ik tot op de seconde aan het nagaan hoe bepaalde – wederom in principe niet heel belangrijke – situaties gingen. Waar stond de bushalte bij de eerste afspraak? Hoe liep ik naar de lift? Ben ik daarmee klaar, dan pesten mijn hersen me gewoon weer verder. Hoe ging het eerste telefonische consult, wat werd precíes gezegd? Hoelang duurde die afspraak?

Zelfs situaties die er niets mee te maken hebben, willen mijn hersens dan opeens weer weten. Waar gingen we uit eten op de bruiloft van mijn oud-collega 6 jaar geleden? Naast wie zat ik?

Het voelt alsof mijn hersens dwangmatig grip proberen te krijgen in een heel onzekere wereld. Of uit alle macht niet proberen te denken aan de angstige situatie, en alles daarom ‘opvullen’. Het is inderdaad óf een dag vol angst, óf 1 procent minder angst maar als een malle bankafschriften van 5 jaar terug bekijken waar ik ook weer een bepaald etentje had. Maar ik word er knettergek van, het is een vreselijk gevoel dat mijn gedachtes mij de baas zijn wanneer ze maar willen, en het vreet energie - ik kan aan niks anders meer denken.

Wie herkent dit? Is dit een kwestie van uitzingen, of heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Obsessief overdenken willekeurige situaties verleden

Welkom Helena,

Ik hoop dat je via dit topic maar ook via de andere topics, je gauw fijn voelt hier. Neem gerust deel aan het forum.

Je beschrijft dat je in een moeilijke situatie zit. De situatie beschrijf je niet, maar je geeft wel aan dat je het spannend vind. Als er lastige, vervelende dingen kunnen gebeuren, op ons pad komen, is het soms zo dat je hoofd en je lijf grijpen naar iets waardoor we controle houden over situaties waar we ons op dat moment in bevinden. Omdat situaties soms zo heftig zijn en omdat we het niet altijd voor elkaar krijgen om grip op huidige situaties te houden. Je hoofd grijpt in dit geval denk ik terug naar situaties uit het verleden om de grip op het heden, niet te verliezen. En dat is wat dwangmatig aan het worden...

Heb je genoeg andere afleiding naast de dwang? Kan je met familie of vrienden over de situatie praten? De kunst is om te proberen uit de dwang te stappen, uit het controlfreaken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Helena109
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2021 17:44

Re: Obsessief overdenken willekeurige situaties verleden

Beste Memories,

Bedankt voor de fijne reactie ..!

Het gaat om een traject rond kinderwens, waar een hoop bij komt kijken, en wat ook niet goed dreigt af te lopen. Dus an sich vind ik het niet gek dat mijn hersenen/lijf het eventjes niet meer weten.

Het voelt exact zoals je omschrijft. Mijn hersenen gaan aan de wandel en bedenken gaandeweg willekeurig iets om zich even helemaal op te storten - en het gevoel te hebben grip op de wereld te hebben. En het zijn echt altijd dingen die totaal niet van belang zijn, in wezen. Ben ik even uitgedacht, dan 'voel' ik mezelf naar weer een andere onbenullige situatie sturen, die ik nog niet eerder heb overdacht - of wel, maar dan moet het gewoon weer opnieuw.

Ik heb inderdaad mensen om me heen om hierover te praten. Dus dat is fijn. En het is inderdaad zo dat ik graag tips zou hebben om iets uit die dwang te kunnen stappen. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat als het allemaal achter de rug is en de tijd zijn werk kan doen, het wel weer goedkomt. Maar nu voelt het echt allesoverheersend.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”