Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 07 feb 2021 14:46 Zizitop, bedankt voor je berichtje.

Ik weet niet waarom ik alle vrouwen die me aankijken ziet als mogelijke slachtoffers.
Het is heel naar om bijna niet de straat op te durven omdat je dus bijna altijd wel eens te lang word aangekeken.
Ik snap heel goed dat mensen elkaar aankijken, maar te lang aangekeken worden is me te naar!
Om nog toe te voegen,

Ik kan mij ook totaal niet herinneren dat ik het gedaan heb, maar ik heb wel een heel goed beeld er bij, zo danig dat ik ook iets herken, maar ik weet niet of ik dat uit een droom herken, ik kreeg dat beeld pas na een jaar piekeren, maar omdat ik niet weet of ik ooit eens uit een droom wakker ben geworden en me bij is gebleven.
Ik begrijp ook niet waarom ik denk dit gedaan te hebben terwijl ik niet bij bewustzijn zou wezen, ik weet alleen nog wel heel goed dat ik heel erg oplette dat ik niet slingerde met lopen enz enz omdat ik bedrijfskleding aan had en ik bang was dat iemand mijn werkgever zou inlichten over hoe dronken ik op straat liep.
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Nu heb ik ook weer iets vreemds, ik ben toegevoegd op facebook door een vrouw uit het zelfde dorp als ik, ik ken haar niet, gevraagd waarom ze me toevoegde, heeft ze gelezen maar reageerd dan niet. Ik ben dan weer opnieuw bang dat ik gevonden ben ofzo!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 09 feb 2021 11:10 Nu heb ik ook weer iets vreemds, ik ben toegevoegd op facebook door een vrouw uit het zelfde dorp als ik, ik ken haar niet, gevraagd waarom ze me toevoegde, heeft ze gelezen maar reageerd dan niet. Ik ben dan weer opnieuw bang dat ik gevonden ben ofzo!!
Dat is niet vreemd, dat is de gewoonste zaak op Facebook. Even realistisch blijven: als een vrouw je als dader herkend heeft, dan is het aller laatste wat iemand zal doen je proberen toe te voegen aan haar Facebook pagina. Je angst is dus volkomen onterecht.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

*volhoudertje,

Naar mijn idee voeg je niet zo maar iemand toe die niet bekent is.
De angst gaat zelfs zo ver dat ik denk dat dit moeder is die op onderzoek uit is, en ik haar dochter wat aangedaan heb.
Het lijkt wel ik gek aan het worden ben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 09 feb 2021 20:13 Naar mijn idee voeg je niet zo maar iemand toe die niet bekend is.
Naar jou idee niet, maar de praktijk is anders, Facebook is een merkwaardig medium. Wat de angst dat het een moeder is die op onderzoek uit is, nee, dat kun je praktisch uisluiten omdat het volkomen omlogsich is.

Je bent niet gek aan het worden, maar je hebt een waangedachte waar je niet los van komt en je leven lijkt te beheersen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Het beheerst behoorlijk mijn leven, inmiddels al 2,5 jaar loop ik met deze gedachte rond.
Gelukkig heb ik hopelijk de juiste hulp gevonden om er zo goed als vanaf te komen en de juiste medicatie.

Het is ellendig om zo te leven, geen toekomst visie meer te hebben en alleen maar kan denken aan de gevolgen hier van.
Elke dag maar weer denken je heb iets verschikkelijks gedaan, er staat je een hoop ellende te wachten, je gaat je gezin kwijt raken hier door, enz enz enz. En vooral het blijven geloven van de daad, rillingen bezorgd het mij!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 12 feb 2021 09:33 Het beheerst behoorlijk mijn leven, inmiddels al 2,5 jaar loop ik met deze gedachte rond.
Gelukkig heb ik hopelijk de juiste hulp gevonden om er zo goed als vanaf te komen en de juiste medicatie.
Ik hoop het ook voor jou en je gezin dat je de juiste hulp en medicatie hebt gevonden om deze
dwanggedachten en angsten achter je te kunnen laten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit soort gedachtes, gedachtes iets gedaan te hebben maar het niet zeker te weten, en er heilig van overtuigd zijn dat het wel gebeurd is.....
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 20:33 Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit soort gedachtes, gedachtes iets gedaan te hebben maar het niet zeker te weten, en er heilig van overtuigd zijn dat het wel gebeurd is.....
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die met soortgelijke gedachtes rondlopen, alleen betwijfel ik of ze op dit moment op dit forum te vinden zijn. Het is de vraag waar deze gedachtes vandaan komen. Zoals ik het zie heb je niet alleen een dwangstoornis waarbij je alles wilt controleren, maar heb je er gaandeweg ook een element van boete of straf aan toegevoegd, als er iets aan je controle is ontsnapt. Het lijkt alsof je onbewust op zoek bent naar een vorm van bestraffing?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Hoe bedoel je dat?

Ik kan je wel een klein beetje uitleggen waar deze gedachte vandaan komt.
Toen mijn vriendin zwanger was kreeg ik een enorme verantwoordelijkheids gevoel, en begon ik aan me ex van tig jaren geleden te denken over dat zei moest huilen bij onze eerste keer seks. Ik begon bij mezelf te twijfelen waarom ze dit dee en loop der tijd begon ik mezelf te beschuldigen dat ik haar gedwongen had.
Ik liep hier zo erg mee rond en durfde haar er niets over te vragen.
Toen kwam de bewuste dronken avond en ben ik sochtends wakker geworden met hoe ben ik binnen gekomen, hoe ben ik gelopen enz enz enz tot ik bij mijzelf bedacht misschien heb ik in mijn onbewustheid omdat ik zo dronken was iemand ongepast aangeraakt? En zo ging het steeds verder tot ik mijzelf bedacht misschien heb ik iemand wel verkracht en weet ik het niet meer????
Zo zijn deze gedachtes begonnen, mijn ex inmiddels gesproken en er was niks aan de hand althans niet wat ik mijzelf bedacht.

Ocd had ik altijd al vroeger de controle ocd, en later kreeg ik last van stukken terug rijden omdat ik bang was iemand aangereden te hebbem.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 21:16 Hoe bedoel je dat?
Zoals ik het interpreteer zijn het dwanggedachtes waarbij je de sterke behoefte lijkt te hebben een gevoel van schuld te ervaren. Het lijkt niet alleen zelfbeschuldiging te zijn, maar ook een verlangen naar schuld. Maar dit is een vermoeden dat ik uitspreek, het valt me op dat het element 'schuldig zijn' een grote rol speelt in je verhalen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Is hier ook een speciale stoornis aangeplakt of????
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 21:27 Is hier ook een speciale stoornis aangeplakt of????
Nee, ik meen alleen een samenhang te zien. Ik meen een patroon te zien, iets dat verwijst naar ergens 'schuldig' aan willen zijn. Dit element zie ik bij het autorijden, de zwangerschap van je vriendin en ook het verhaal over dronkenschap. Maar hou me te goede, ik ben maar een leek. Dit zijn dingen die je in therapie, of met je psychiater nader moet uitzoeken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar dan is het niet in de positieve zin ergens schuldig aan zijn, want zelf ga ik door een hel als ik denk dit gedaan te hebben.
Zou het uberhaud mogelijk zijn in 1 minuut tijd die ik langer deed over de loop route?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 21:49 Zou het uberhaud mogelijk zijn in 1 minuut tijd die ik langer deed over de loop route?
Dat lijkt me uitgesloten, je hebt zelfs hulp ingeroepen van de politie en die hebben niks kunnen vinden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Dat klopt, maar ik ben heel bang dat ik dus aan het lijntje word gehouden door de politie, bang dat hij iets niet verteld.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Dat is uitgesloten, dat is onderdeel van de cirkel van dwangmatige gedachtes waar je in gevangen zit. Maar waarom je dit soort op angst gebaseerde dwanggedachtes creëert en in stand houdt, dat is de vraag.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ik zou echt niet weten waarom!
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar het is gewoon zo beangstigend om te bedenken dat je zo je gezin kwijt gaat raken door dit.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 22:47 Maar het is gewoon zo beangstigend om te bedenken dat je zo je gezin kwijt gaat raken door dit.
Dat is denk ik precies waar het om gaat, je hebt een dwanggedachte gecreëerd waarbij je de kans loopt datgene kwijt te raken wat in je leven het belangrijkste is: je gezin. Het is een destructieve angst waarin jij jezelf gevangen gezet hebt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

volhoudertje schreef: 13 feb 2021 22:54
Anoniempje1988 schreef: 13 feb 2021 22:47 Maar het is gewoon zo beangstigend om te bedenken dat je zo je gezin kwijt gaat raken door dit.
Dat is denk ik precies waar het om gaat, je hebt een dwanggedachte gecreëerd waarbij je de kans loopt datgene kwijt te raken wat in je leven het belangrijkste is: je gezin. Het is een destructieve angst waarin jij jezelf gevangen gezet hebt.
Mee eens
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ik kan mij nog wel herinneren dat ik in de zwangerschap periode ook enorm bezig was met dat ik mijn baan niet mocht verliezen, want dan zou ik mijn gezin niet kunnen onderhouden......
En op deze enorm dronken avond was ik mij hier ook nog mee bezig omdat ik in mijn werkkleding naar huis liep en dat dus nog wel kan herinneren dat ik beslist niet ergens mocht gaan zitten om te rusten, dan zou ik in slaap gevallen zijn en mensen mij getroffen hebben in mijn werkkleding met als gevolg een telefoontje naar mijn werkgever met alle gevolgen van dien.
Ook maakte ik mij nog druk omdat ik door rood liep en er in de verte een auto aan kwam rijden die misschien wel het bedrijfsnaam op mijn rug kon lezen.
Wat ik hier mee aan wil geven is dat ik niet helemaal van het padje was en zelfs in dronken toestand toch ergens rekening mee hield.
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

*volhoudertje,

Wat zou het eigelijk inhouden je zelf bestraffen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 09:52 *volhoudertje,

Wat zou het eigelijk inhouden je zelf bestraffen?
Als ik je vorige post bekijk waarin je bepaalde situaties schetst, zie ik daar telkens hetzelfde element opduiken: je bent onzorgvuldig geweest, je hebt een fout gemaakt, waardoor er misschien wel zus en zo had kunnen gebeuren. Het is alsof je op zoek bent naar straf voor je onzorgvuldigheden, althans, zo interpreteer ik het.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar wat zou er precies onzorgvuldig geweest moeten zijn dan?

Oja ik vind het trouwens fijn hoe je er mee om gaat en wat je zegt want het laat me wel nadenken over bepaalde dingen.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”