Gebruikersavatar
Timetochange
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2015 19:42

De missende sleutel om dwangmatig gedrag te veranderen.

Hallo allemaal,

ik vertoon al zo'n 15 jaar verslavings en dwangmatig gedrag (na een trauma).

Momenteel ben ik echter al meer dan een half jaar van de drank af en dat was de eerste stap, als ik was blijven drinken kwam ik er gewoon niet toe iets anders te veranderen simpelweg omdat ik te moe of te lusteloos was en vaak was ik zelfs zo teneergeslagen dat ik dagen het huis niet uit kwam maar dat is verleden tijd :).

Ik voel me dus al vele malen sterker en sta ik ook veel positiever in het leven, nu wil ik graag mijn dwangmatig gedrag veranderen en dat gaat tot nu toe niet echt super.

Ik ben er ook achter dat ik mijn frustaties van het niet lukken veranderen op anderen mensen projecteer en daar wil ik wat aan doen, ten eerste omdat ik anderen niet meer wil kwetsen omdat ik mezelf nog niet kan veranderen en natuurlijk voor mezelf.

Zou het zo zijn omdat ik nog te weinig zelfvertrouwen heb? of kan het wat anders zijn?...ik weet er zijn meer mogelijkheden maar misschien is er iemand die dit herkent en bij wie het gelukt is om zijn gedrag te veranderen, dan zou ik graag weten hoe het gelukt is.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: De missende sleutel om dwangmatig gedrag te veranderen.

Hallo Timetochange

Wat fijn dat het je gelukt is om van je verslaving af te komen.
Ergens is het herkenbaar, heb zelf voor jaren geblowed en ik besefte mij achteraf dat niet kon veranderen daardoor.
De tijd stond zeg maar stil, er veranderde niets, gewoon simpelweg omdat ik niet het gevoel had dat ik moest gaan beginnen met veranderen, maar het gewoon voor mij bleef uitschuiven
Ik bedoel daar trouwens niet mee dat blowen vergelijkbaar is met een alcohol verslaving, maar wel dat ik op mijn eigen manier herken dat een verslaving je kan blokkeren om in het leven verder te komen.

Zou je misschien meer kunnen vertellen over wat dwangmatig gedrag voor jou betekend? En als het mag, door welk trauma deze problemen zijn ontstaan?
Misschien lukt het mij dan om met jou mee te denken :)
Gebruikersavatar
Timetochange
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2015 19:42

Re: De missende sleutel om dwangmatig gedrag te veranderen.

Bedankt voor je bericht Yata :) ,

ik kom er later op terug want ik moet eerst me hoofd ff wat relaxen om alles te verwerken, momenteel ff te druk dus.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”