Gebruikersavatar
markus
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2015 18:39

Ten einde raad

Hallo allemaal, ik heb een vraag aangaande mijn broer die momenteel in het Delta wordt behandeld.
Hier eerst maar het verhaal:
Mijn broer is in November opgenomen met een psychose.De klachten waren op dat moment, gedachten of stemmen die oordelend en veroordelend waren en in zijn hoofd het uitschelden van zichzelf of anderen.
Op dat moment waren zijn medicijnen een depot van Semab en Haldol.
December begonnen met Clozapine.
In Januari begonnen de gedachtes/stemmen erger te worden.
Hij begon smetvrees te ontwikkelen en weg te lopen, dat weglopen ging dwangmatig. Hij kreeg zelfs "opdrachten" tijdens het weglopen, zoals het zwemmen in sloten en dit gebeurde regelmatig.
Ook krijgt hij "opdrachten" om zijn spullen weg te geven, zoals zijn geld, gitaar , horloge, schoenen enz.
Hij heeft wekelijks cognitieve therapie en dat heeft geen enkel resultaat.
Hij kan zelf absoluut niet tegen die gedachtes/stemmen op, hij geeft er telkens aan toe.
Er is nu besloten om de Clozapine af te bouwen en dit te combineren met Xeplion, nu alweer 4 weken zonder resultaat.
Hij heeft nu wat vrijheden gekregen, maar ondanks dat loopt hij nog steeds weg.
Het is nu 8 maanden geleden dat hij is opgenomen en zonder enige vooruitgang.
We weten eigenlijk niet zo goed hoe nu verder en ik heb het idee dat ze dat in het Delta eigenlijk ook niet zo goed meer weten.
Kan iemand ons alstublieft vertellen waar wij anders terecht kunnen met hem, misschien ergens een second opinion?
In het Delta werken ze daar niet echt in mee.
Misschien heeft iemand ervaring met dit soort klachten en kan mij er wat meer over vertellen?
Misschien zit ik helemaal niet goed hier op dit forum, dan alvast mijn excuses daarvoor.

Met vriendelijke groet,
Markus.
Gebruikersavatar
Delicatesse
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jul 2015 22:22

Re: Ten einde raad

Er is volgens mij altijd recht op een second opinion, die kun je aanvragen via de huisarts.
Ik denk wel dat hij dit zelf moet doen of een curator of anderszins gemachtigde.
The world will break your hearts 10 ways to sunday. That's guaranteed.
I can't begin to explain that. Or the craziness inside myself & everybody else.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ten einde raad

Hoi Mark,
Wat vreselijk om dit bij je broer te moeten aanzien - en wat goed dat je informatie zoekt!

Van psychosen weet ik weinig, maar ik heb twee tips.

1) Ik was een tijdje terug bij een lezing over een project 'hoe trauma te behandelen met mensen met een psychose (...iets dat tot een paar jaar geleden gewoon niet werd gedaan, punt). Landelijk gesproken doen er 15 centra aan mee, in de buurt van Delta is het Bavo/Europoort.
(Of hij een trauma heeft - geen idee, maar deze centra hebben goede psychose therapeuten in dienst.)(www.ttip.nl)

2) Overleg met de pvp-er die in Delta is gestationeerd. (kijk op www.pvp.nl) Niet iedereen met een psychose is gebonden aan de instelling dmv een "rm" of een "ibs". Zou dit wel zo zijn, dan valt er vaak toch in de geest van de wetgever iets te doen qua overplaatsing naar een ziekenhuis dat betere zorg kan geven.

Succes - en sterkte voor jullie allebei!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ten einde raad

Ik denk dat je hier goed terecht kan met je vraag.

http://www.ypsilon.org/
vereniging van familieleden en naasten van mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor psychose
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”