Gebruikersavatar
carinablokdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2014 08:17

eetverslaving

ik denk dat ik ook een soort eetverslaving heb,

ik eet vooral uit verveling , of uit gewoonte of om mezelf te troosten bij negatieve emoties

ik heb dan ook obesitas

zijn hier nog mensen met dit probleem?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: eetverslaving

Ik heb daar laatst toevallig nog een blogje over geschreven vanwege een vraag elders. Ik weet alleen niet of ik hier de link mag delen.

Dit was de tekst:

Hoe komt 't dat sommige mensen zo grenzeloos kunnen eten. Altijd maar honger hebben en niet kunnen stoppen met iets in hun mond stoppen. (Vr)eetbuien ontstaan door een aantal oorzaken:

1. Je eet niet regelmatig, gevarieerd en qua hoeveelheden genoeg gezond voedsel waardoor je van die vreetkicks krijgt omdat je lichaam "schreeuwt" om bepaalde voedingsstoffen of suikers. Je hersenen gaan dan een enorme trek creëren die niet meer te weerstaan is waardoor je, eenmaal je zelfbeheersing verloren, je helemaal vol stopt.

2. Met eten wordt vaak als psychisch component, een leegte gevuld. Mensen die psychisch een enorme leegte voelen omdat ze een gemis ervaren, kunnen dit gaan compenseren met eten. Grenzeloos eten kan het gevolg zijn.

3. Eten wordt als afleiding of vluchtmiddel gebruikt. I.p.v. de moeilijke dingen aan te pakken die er in je leven spelen, ga je eten als vlucht of afgeleide van het werkelijke probleem.

4. Troosteten. Je bent opgevoed met een snoepje of iets lekkers tegen de pijn. Mensen die geleerd hebben dat ze iets lekkers kregen als ze zich pijn gedaan hadden kunnen dit patroon later voortzetten bij (psychische) pijn. Je ziet dit ook met chocolade ook omdat er een stofje in zit wat je geluksgevoel voedt.

5. Voeding, snoepgoed en eten vormen vaak een sociale bezigheid en we associëren eten daarom vaak met iets leuks, gezelligs of fijns.

6. Al die kleurtjes en mooie uiterlijkheden waarbij verleiding een grote rol speelt maken dat je onbedaarlijke trek krijgt. De kleurige leuk uitziende gerechten, snoepjes en snacks zijn zo gemaakt dat ze enorme aantrekkingskracht uitoefenen op onze hersenen. Hoe mooier de kleur en het uiterlijk, hoe liever we het willen opeten.

Er zijn vooral veel psychische oorzaken aan te wijzen bij vreetkicks en eetstoornissen. Het is vaak ten gevolge van een gripverlies elders in het leven dat men uiteindelijk een eetstoornis ontwikkelt.

Anorexia
Anorexia is daar de meest extreme vorm van.. als je dan nergens meer grip hebt op je leven, dan ga je je focus verleggen op het extreem reguleren van je eetgedrag als enige waar je nog wel controle en grip over ervaart. Niet zelden begint anorexia met het niet goed kunnen omgaan met kritiek op het uiterlijk en een laag zelfbeeld. De complimentjes die iemand krijgt voor het afvallen omdat je zo slank bent geworden, versterken de eetstoornis nog eens extra in je het idee ergens controle over te hebben en goed in te zijn. Dit dient ter compensatie van het lage zelfbeeld en gebrek aan eigenwaarde.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
carinablokdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2014 08:17

Re: eetverslaving

dank u minerva voor de tip

bij mij is het vooral punt 2,3, en 4 die een rol speelt

ik denk dat ik eerst ook goed in mijn vel moet zitten , vermageren hou ik nooit lang vol , het is eerder saai en ik word er depri van ook , en dan krijg je daarna weer het jojo effect,

spijtig dat velen de nadruk ook leggen op een goed figuur, je voelt je dan nog meer buitengesloten omdat je zogezegd niet aan de normen voldoet

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”