Gebruikersavatar
RinYukari
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:35

Escapisme fantasiewereld

Ik ben Jenna, 24 jaar. Ik wil vooral kwijt over mijn fantasiewereld. Ik kan namelijk nergens echt vinden dat mensen met hetzelfde strugglen als ik. En ik wil graag weten hoe anderen dit ervaren.
Ik heb me altijd teruggetrokken in mijn fantasiewereld. Ik vind het moeilijk om contact te leggen met anderen en ik weet niet hoe ik moet reageren of wat sociaal gewenst is om te doen of te zeggen. Ook al doe ik het via de "regels", meeste keren komt het verkeerd uit mijn mond of dan stotter ik of gebeurt er nog iets gênanters.. Het komt erop neer dat ik altijd op mezelf neerkijk en mezelf haat als ik voor de zoveelste keer faal in het communiceren met andere mensen. Daarom is het veel makkelijker om mij terug te trekken in een fantasiewereld (anime).

In deze wereld is alles leuk, interessant, iedereen is aardig en niets wat ik niet aan kan...Want in deze wereld bestaat de realistische ik ook niet, alleen een ander meisje genaamd Rin, die wel alles kan, in een wereld waar alles wel goed gaat en niets onhandelbaar is. En niets in die wereld is realistisch. Bijna alles wat ook maar realistisch uitziet, is uit mijn fantasie verbannen, alles is letterlijk anime.

Voor zover ik het me kan herinneren, ben ik sinds mijn 8ste al heel erg gehecht aan mijn fantasiewereld, dat ik het niet durf los te laten. Om elke dag door pesterijen, verlies, werk (vanaf mijn 10de "hielp" ik al in het restaurant en moest ik zorgen voor mijn baby broertjes en het huishouden doen. Als ik het niet deed, werd ik gestraft) en vernederingen heen te komen.
Mijn Fantasiewereld heeft elke dag in mij geleefd, geen dag zonder, en voor mij veel meer reëel dan de echte wereld. Deze belevingswereld belemmerd mij ook vaak genoeg in deze wereld. Er zijn zoveel dingen die mij dwarszitten, mede door dit of door iets waardoor ik mij weer terugtrek in de fantasiewereld... :'- (
In groepstherapie (8 jaar geleden) was dit nooit aan bod gekomen, omdat ik bang was dat ze het stuk zouden maken. Mijn wereld was heillig, en als iemand er aan zou komen, dan dreigde ik te stoppen met therapie. En niemand durfde meer naar te vragen... Ik heb het destijds met 1 persoon gedeeld, en sinds kort ook met mijn man.

Hoewel ik nu wel gelukkig ben, getrouwd en een baan waar ik met anime werk, heb ik toch het gevoel dat mijn fantasiewereld me steeds naar beneden haalt. Ik kan niet groeien in de werkelijke wereld. Ik wil er graag wat aan doen, maar ik wil er niet van af...


Wat moet ik doen en wie herkent hier iets in?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Escapisme fantasiewereld

RinYukari schreef: 17 dec 2017 11:21 Hoewel ik nu wel gelukkig ben, getrouwd en een baan waar ik met anime werk, heb ik toch het gevoel dat mijn fantasiewereld me steeds naar beneden haalt. Ik kan niet groeien in de werkelijke wereld. Ik wil er graag wat aan doen, maar ik wil er niet van af...
Het vluchten in je fantasiewereld heeft je door een moeilijk periode geloodst. Dat mechanisme heeft duidelijk haar dienst bewezen. Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om een mechanisme wat jou zo veel steun gegeven heeft, vaarwel te zeggen, omdat je het als zekerheid achter de hand wilt blijven houden. Nu je een gelukkig leven leidt, is het vluchten niet meer nodig en is het logisch dat het vasthouden aan het oude mechanisme in je nadeel gaat werken.

Maar moet je die fantasiewereld werkelijk opgeven? Het lijkt er op dat je een tussenweg hebt gevonden, waarbij je zelf werk gevonden hebt in de anime wereld. Misschien moet je het afscheid van je fantasiewereld gefaseerd aanpakken. Daarnaast zou je lessen sociale vaardigheid kunnen volgen om beter te kunnen communiceren met de buitenwereld.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
RinYukari
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:35

Re: Escapisme fantasiewereld

Maar moet je die fantasiewereld werkelijk opgeven? Het lijkt er op dat je een tussenweg hebt gevonden, waarbij je zelf werk gevonden hebt in de anime wereld. Misschien moet je het afscheid van je fantasiewereld gefaseerd aanpakken. Daarnaast zou je lessen sociale vaardigheid kunnen volgen om beter te kunnen communiceren met de buitenwereld.
Daar zit zeker wat in, maar ik denk ook dat er meer achter zit in de personage... Dat dat reflecteert in mijn zelfbeeld en eigenwaarde. Door het bestaan van deze persoon, ontken ik mijn eigen bestaan en behoeftes. Als ik alles teruglees, bedenk ik me dat die fantasiewereld misschien gecreëerd is om aan mijzelf te ontsnappen (?) Dat ik niet aan mijn tekortkomingen hoef te denken en te denken wat een akelig persoon ik ben... Het bestaan van Rin houdt mijn zelfhaat in stand en het verlangen mijzelf te verbergen voor anderen.
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Escapisme fantasiewereld

Zou het ook zo kunnen zijn dat je die wereld nodig hebt gehad om jezelf te beschermen?
Dat het een deel van je werd zodat je een escape had waar je veilig was, waar je de hoofdrol mocht spelen zonder oordeel, zonder afwas, straf of vernederingen?

Ik zou zo een bescherming ook niet zomaar opgeven denk ik.
In dat opzicht begrijp ik dat je hem nog steeds hebt ook al ben je getrouwd.
Hij heeft nut gehad.
Een beetje meer begrip voor jezelf kan geen kwaad :unsure: Het hebben van een bescherming is meer een signaal dat je hem nodig had dan een teken dat je een monster bent.

Ik herken wel iets van die fantasiewereld (bij mij was het meer SF).
Toen ik die niet meer nodig had zag ik hem langzaam oplossen.
Jij lijkt meer last te hebben ervan, maar vraag me af... hoe zit ie in de weg?
Tegen wat loop je in het dagelijkse leven op dat die bescherming nu zo een overlast geeft?
Of is het gewoon dat je last hebt van het idee dat het "raar" is en is hij daarom ongewenst?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Escapisme fantasiewereld

RinYukari schreef: 19 dec 2017 00:07 Als ik alles teruglees, bedenk ik me dat die fantasiewereld misschien gecreëerd is om aan mijzelf te ontsnappen (?) Dat ik niet aan mijn tekortkomingen hoef te denken en te denken wat een akelig persoon ik ben... Het bestaan van Rin houdt mijn zelfhaat in stand en het verlangen mijzelf te verbergen voor anderen.
Ben je werkelijk zo'n akelig persoon? Het lijkt me niet nodig zo'n hard oordeel over jezelf te vellen.
Veel mensen die een verdedigingsmechanisme hebben gecreëerd om met de 'boze buitenwereld' om te gaan, merken uiteindelijk het mechanisme ook een keerzijde heeft en in hun nadeel kan werken.
De eerste 'denkfout' die mensen maken is de buitenwereld gelijk te geven en de pesterijen en de vernederingen te legitimeren door negatief over jezelf te denken. Het is logisch dat jij jezelf wilt verbergen om niet gekwetst te worden, maar je zult moeten leren dat het geen zin heeft om jezelf te haten. Dat laatste is een negatieve opbrengst van het verdedigingsmechanisme en levert je niets op. Het is moeilijk, maar het is tijd om op eigen benen te staan en de buitenwereld ook op eigen kracht aan te kunnen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
RinYukari
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:35

Re: Escapisme fantasiewereld

Tegen wat loop je in het dagelijkse leven op dat die bescherming nu zo een overlast geeft?
Soms slip ik weg in mijn fantasie. Ik beleef alles in mijn hoofd waardoor ik grip verlies op de werkelijkheid. Ik reageer hardop wat er in mijn hoofd gebeurd: terugpraten, bewegen, huilen, lachen of soms prikkels voelen, echt alsof ze voor me staan. Ik zie ze niet, ik denk gewoon heel diep en kan ik mijn gevoel en gedachtes niet meer bedwingen. Dan schaam ik me weer dat ik dat gedaan heb. Ik heb dan ook moeite om te denken wat ik daarvoor ookal weer deed.
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Escapisme fantasiewereld

RinYukari schreef: 30 dec 2017 22:07 Soms slip ik weg in mijn fantasie.
Zijn die "soms" in je quote momenten waarop je je onveilig voelt? Of extreem verlegen? Voel je je onzeker en slip je dan weg? Is er interactie met anderen of gebeurt het juist als je alleen bent?
Of is "soms" iets wat jou ook overvalt en weet je niet goed waarom dat gebeurt?

Overigens hoef je je nergens schuldig over te voelen.
Het is jouw hoofd en jij bepaalt wat daar gebeurt. Er is geen gedachtepolitie (gelukkig).
Waar jij aan denkt mag je helemaal zelf bepalen zonder schuldgevoel naar wie dan ook.
Gebruikersavatar
RinYukari
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:35

Re: Escapisme fantasiewereld

Zijn die "soms" in je quote momenten waarop je je onveilig voelt? Of extreem verlegen? Voel je je onzeker en slip je dan weg? Is er interactie met anderen of gebeurt het juist als je alleen bent?
Of is "soms" iets wat jou ook overvalt en weet je niet goed waarom dat gebeurt?
Het gebeurt als ik me "ok" voel, dan zoek ik het op om me nog beter te voelen.

Het gebeurt als ik in ene denk aan iets wat gebeurt is, zoals jongeren die overdags naast elkaar met de auto gaan racen. Dingen wat indruk op mij heeft achtergelaten, vooral negatief soms positief. Dat overvalt me omdat ik het niet bewust opzoek en ik emotioneel erg betrokken ben in die gebeurtenis. Ik kom er meestal zelf uit, maar vaak is er al wat tijd verstreken, dan reageer ik hardop op die gebeurtenis en schrik ik wakker.

Als ik me heel onzeker voel, kan ik heel erg gaan piekeren. Maar mijn gedachten versterken doordat ik eigenlijk alle nare dingen beleef. Dan lukt het me niet om zelf eruit te komen, dan is een prikkel van buitenaf echt nodig. En als ik eruit ben, ben ik angstig, paniekerig en verward.
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Escapisme fantasiewereld

Ik (persoonlijke mening) vind wat je beschrijft niet wenselijk.
Ik (her)ken de escape als dingen moeilijk zijn of je angstig bent, maar het lijkt bij jou wat uit de hand te lopen.
Het klinkt namelijk alsof je er geen controle over hebt dat je erin gezogen wordt en de echte wereld komt zelfs op wachtstand te staan. Men moet je eruit halen of flink aandringen op je aandacht.
Je hebt er last van.

Wat je zou kunnen doen is een doorverwijzing vragen aan je huisarts, zodat je er wat hulp bij krijgt.
(Niet schrikken want ik verwacht niet dat je medicatie nodig hebt of jaren van therapie, maar gewoon als steuntje in de rug).
Wat misschien ook iets voor jou is, is mindfulness.
Gebruikersavatar
RinYukari
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:35

Re: Escapisme fantasiewereld

Iedereen, Bedankt voor het meedenken. Ik vind het all heel fijn om dit met jullie gedeeld te hebben en ik ga er zeker wat mee doen.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”