Gebruikersavatar
anostvr
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2015 23:50

Smetangst voor docenten

Hallo,

Ik heb een vervelend probleem. Ik heb een soort van smetangst voor docenten.
Ik ben nu 16 en het is een dikke 2 jaar geleden begonnen. Het klinkt heel raar, dus zal ik de situatie even schetsen.

Het begon onschuldig, tot ik steeds meer 'maatregelen' begon te nemen. De situatie van vandaag de dag is zodanig dat ik geen enkele docent aan durf te raken. Ik ben in de laatste 2 jaar geen enkele keer naar huis gegaan zonder eerst mijn handen te desinfecteren voor de school te verlaten. Als ik een docent heb aangeraakt was ik mijn kleren onmiddellijk bij thuiskomst. Ze zaten laatst ook wat vreemd te kijken bij de rapportuitreiking toen ik mijn docent een hand moest geven en hiervoor mijn mouw helemaal opstroopte om mijn kleren niet 'vies' te maken en daarna direct naar de toiletten ging. Ik desinfecteer mijn handen ook altijd na het aanraken van schoolspullen die ik thuis heb liggen. Ik trek nooit kleren die ik op school heb gedragen ergens anders aan.

Ik denk hier steeds meer aan, ik ben niet zozeer vies van hun of van virussen of dergelijke. Wat wel speelt is dat alles wat ik aanraak als een soort van 'sporen' aan alles blijft zitten. Als ik weet dat ik die sporen op mij heb of verspreid heb buiten school, heb ik werkelijk nergens meer zin in totdat het uitgebreid is weggepoetst. Dat wegpoetsen heeft eigenlijk totaal geen nut en dat snap ik, het is eigenlijk puur de gedachte wegpoetsen wat heel veel tijd in beslag neemt. Ik vind het ook heel erg om die sporen aan andere buitenstaande mensen door te geven, dan voel ik mij enorm schuldig.

De sporen kunnen zich onophoudelijk en op de meest waanzinnige manieren verspreiden door aanrakingen. Nuttige dingen die iedereen altijd op zak heeft laat ik altijd thuis, want die worden op school 'besmet'. Ik heb als ik een T-shirt aanheb nog nooit mijn blote armen op de tafel gelegd, in plaats daarvan neem ik een nogal spastische houding aan. Een tijdje geleden als ik iemand zag die een docent aanraakt (gewoon bij een praktisch werk, heel normaal in aanraking komen omdat je iets doorgeeft) dacht ik dat die gek was, maar ik kom er steeds meer achter dat ik gek ben. Ik kan al helemaal niet begrijpen hoe je je mobiel nog wil hebben als een leraar hem heeft afgepakt en dus aangeraakt, ik zou hem direct weggooien want dat valt niet meer schoon te maken.

Het is ook nogal beschamend als een docent mij iets komt uitleggen en ik mij zo ver mogelijk van hem wegtrek. Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen in zo'n geval? Ik vind dit echt steeds onrealistischer worden en wil hier van af en leven als iedereen op school. Mijn handen zitten nu al helemaal vol met eczeem en zijn helemaal kapot van al het desinfecteren en schrobben. Ik fantaseer vaak over hoe mijn leven er uit zou zijn zonder een strak ontsmettingsschema en zou graag weer terug gaan naar mijn leven van 2 jaar geleden, maar ben bang dat ik dan na één dag direct al in een enorme depressie zal komen, omdat ik de boel niet meer onder controle kan houden.

Kunnen jullie mij helpen aub??
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Smetangst voor docenten

Het is overduidelijk dat je een dwangneurose hebt, het overmatig desinfecteren, wassen en schrobben duiden in die richting.
Je hebt zelf gelukkig al in de gaten dat je gedrag niet normaal is en dat je er veel last van ondervindt.
Hulp zoeken lijkt me het meest voor de hand liggende en beste advies.

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Probeer er eens met je huisarts over te praten, wellicht dat die jou kan doorverwijzen.

Succes!
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”