Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Gaslighter

Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet of is hij of zij hier zich niet van bewust ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 22 jul 2021 10:39 Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet of is hij of zij hier zich niet van bewust ?
Even ter verduidelijking: 'gaslighting' is manipulatief gedrag binnen een realtie waarbij iemand gebeurtenissen glashard ontkent en achteraf verdraait om te bewerkstelligen dat de partner gaat twijfelen aan zijn of haar gezonde verstand. De term is afgeleid van de film 'Gaslight' uit 1944 onder regie van George Cukor. De hoofdrollen werden gespeeld door Ingrid Bergman en Charles Boyer. Het scnenario van de film is gebasserd op het toneelstuk 'Angel Street' van Patrick Hamilton.

Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.

Wat is de reden dat je die vraag stelt?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.

Wat is de reden dat je die vraag stelt?
Een tijdje terug ben ik langs gegaan bij een psychologe omdat mijn vrouw en ik problemen hadden en ik dacht daar te moeten aan werken.
Uit de gespreken maakte de psychologe echter op dat ik slachtoffer ben van gaslighting.
Ik kreeg van haar tips om met de situatie te leren omgaan en raadde mij aan om mijn vrouw op de hoogte te brengen dat ik bij bij haar op gesprek ging wat ik ook deed.
In eerste instantie zei mijn vrouw daar niet veel op, maar beetje bij beetje begon ze met sarcastische opmerkingen op te drijven en het werd zodanig erg dat ik gestopt naar de psychologe te gaan.
Van nature zal ik nooit iemand verbaal te kwetsen dit ligt niet in mijn aard, voor mijn vrouw is dit dagelijkse kost om mij verbaal te kwetsen en vroeg mij dus af of dit bewust is.


Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

Waarom ben je gestopt om naar de psychologe te gaan, terwijl dat goed voor je is? Daarin heb je ook eigen verantwoordelijkheid.
Als zij werkelijk ertoe in staat is om je daar weg te houden moet je je af gaan vragen of de relatie wel blijvend moet zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Gaslighter

Wat doet dat met jou om dagelijks gekwetst te worden door je vrouw, en nu je weet dat ze dat bewust doet? Lijkt me heel erg :(.
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Melanoisia schreef: 22 jul 2021 19:29 Wat doet dat met jou om dagelijks gekwetst te worden door je vrouw, en nu je weet dat ze dat bewust doet? Lijkt me heel erg :(.
Ik wordt hier niet blij van doch gelukkig heb ik mijn kinderen die begrijpen wat ik door maak en mij ondersteunen wanneer nodig.
Onlangs is mijn eerste kleinkind geboren een bijzonder lichtpunt voor mij.
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Memories schreef: 22 jul 2021 17:00 Waarom ben je gestopt om naar de psychologe te gaan, terwijl dat goed voor je is? Daarin heb je ook eigen verantwoordelijkheid.
Als zij werkelijk ertoe in staat is om je daar weg te houden moet je je af gaan vragen of de relatie wel blijvend moet zijn.
Klopt ik laat weer maar eens over mij heen rijden door niet meer naar de psychologe te gaan, en je hebt terecht een punt wat betreft of deze relatie nog zin heeft.
Scheiden is voor niemand simpel en in ons geval al zeker niet, we zijn beiden zelfstandig onder één dak en hangen van elkaar af zowel op werkvlak als financieel.
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 22 jul 2021 20:19 Ik wordt hier niet blij van doch gelukkig heb ik mijn kinderen die begrijpen wat ik door maak en mij ondersteunen wanneer nodig.
Onlangs is mijn eerste kleinkind geboren een bijzonder lichtpunt voor mij.
Dat is al heel fijn dat je steun heb van je kinderen. Ik hoor wel uit je woorden dat je eigenlijk liever zou willen scheiden maar dat je er tegenop ziet. Dat begrijp ik wel, het is een hele verandering. Je hoeft ook niet meteen de knoop door te hakken, en je hoeft dit ook niet alleen te doen. Naar de psycholoog gaan was een goede eerste stap. Zie je het nog zitten om terug te gaan? Welke stappen zouden mogelijk zijn volgens jou, die jou zouden kunnen helpen om het jezelf gemakkelijker te maken? En dan heb ik het niet eens per se over scheiden maar over überhaupt omgaan met deze lastige situatie waar je in vast zit. Misschien ook mensen die verstand hebben van huisvesting en financiële zaken. Ik denk aan een maatschappelijk werker of iets dergelijks.
P.s. geniet van je kleinkind :).
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Melanoisia schreef: 23 jul 2021 09:02 Zie je het nog zitten om terug te gaan? Welke stappen zouden mogelijk zijn volgens jou, die jou zouden kunnen helpen om het jezelf gemakkelijker te maken? En dan heb ik het niet eens per se over scheiden maar over überhaupt omgaan met deze lastige situatie waar je in vast zit. Misschien ook mensen die verstand hebben van huisvesting en financiële zaken. Ik denk aan een maatschappelijk werker of iets dergelijks.
Momenteel ga ik niet terug maar de deur staat op een kier, het had voor makkelijker geweest mocht mijn vrouw het van haar zelf niet beseft hebben wat ze mij aan doet, zeg maar door een ziekte of zo maar nu stel ik mij de vraag wat voordeel ze hier uit haalt ?

De psychologe zij ook dat ik een gever ben van karakter en dat dit mijn situatie nog moelijker maakt omdat mijn vrouw dit ook door heeft, ik sta altijd klaar voor haar, koken, administratie, boodschappen enz neem ik voor mijn rekening, ik begrijp de huisvrouwen die door hun man niet gewaardeerd worden maar al te goed
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 23 jul 2021 19:57
Melanoisia schreef: 23 jul 2021 09:02 Zie je het nog zitten om terug te gaan? Welke stappen zouden mogelijk zijn volgens jou, die jou zouden kunnen helpen om het jezelf gemakkelijker te maken? En dan heb ik het niet eens per se over scheiden maar over überhaupt omgaan met deze lastige situatie waar je in vast zit. Misschien ook mensen die verstand hebben van huisvesting en financiële zaken. Ik denk aan een maatschappelijk werker of iets dergelijks.
Momenteel ga ik niet terug maar de deur staat op een kier, het had voor makkelijker geweest mocht mijn vrouw het van haar zelf niet beseft hebben wat ze mij aan doet, zeg maar door een ziekte of zo maar nu stel ik mij de vraag wat voordeel ze hier uit haalt ?

De psychologe zij ook dat ik een gever ben van karakter en dat dit mijn situatie nog moelijker maakt omdat mijn vrouw dit ook door heeft, ik sta altijd klaar voor haar, koken, administratie, boodschappen enz neem ik voor mijn rekening, ik begrijp de huisvrouwen die door hun man niet gewaardeerd worden maar al te goed
Ik zou zeggen: Stop eens met alles wat je voor haar doet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Memories schreef: 24 jul 2021 11:06
Ik zou zeggen: Stop eens met alles wat je voor haar doet.
Dat zei de psychologe ook maar dit is niet zo simpel als het lijkt
Ik heb het voor eens stuk mezelf aan gedaan, ik dacht haar gelukkig te maken met al wat ik uit haar handen nam maar daar is weinig van te merken.
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

volhoudertje schreef: 22 jul 2021 11:44
Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.
Wat hopen ze hiermee te bereiken ?
Een redelijk gesprek met haar aanknopen gaat helemaal niet, het ene moment geen vuiltje aan de lucht en ineens out of the blue scheld ze mij de huid vol.
Ik kan mij ook niet verdedigen want ze wuift gewoon alles weg en ik ben de schuldige
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 10 aug 2021 15:29
volhoudertje schreef: 22 jul 2021 11:44 Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.
Wat hopen ze hiermee te bereiken ?
Dat je gaat twijfelen aan jezelf en in het ergste geval dat je gaat twijfelen aan je gezonde verstand,
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

volhoudertje schreef: 10 aug 2021 17:16
jan1964 schreef: 10 aug 2021 15:29
volhoudertje schreef: 22 jul 2021 11:44 Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.
Wat hopen ze hiermee te bereiken ?
Dat je gaat twijfelen aan jezelf en in het ergste geval dat je gaat twijfelen aan je gezonde verstand,
Word je met deze persoonlijkheid geboren of kan je zo worden door iets wat je meemaakt gedurende je kindertijd ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 11 aug 2021 16:30 Word je met deze persoonlijkheid geboren of kan je zo worden door iets wat je meemaakt gedurende je kindertijd ?
Gaslighting is op zichzelf staand manipulatief gedrag en geen mentale stoornis. Het komt niet in de DSM 5 lijst voor.
Het is zeer goed mogeijk dat het gedrag van je vrouw te verklaren valt door iets wat zij in haar jeugd heeft meegemaakt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

volhoudertje schreef: 11 aug 2021 19:33
jan1964 schreef: 11 aug 2021 16:30 Word je met deze persoonlijkheid geboren of kan je zo worden door iets wat je meemaakt gedurende je kindertijd ?
Gaslighting is op zichzelf staand manipulatief gedrag en geen mentale stoornis. Het komt niet voor in de DSM 5 lijst voor.
Het is zeer goed mogeijk dat het gedrag van je vrouw te verklaren valt door iets wat zij in haar jeugd heeft meegemaakt.
Mijn vrouw heeft inderdaad geen gelukkige jeugd gehad, er was dagelijks ruzie tussen haar ouders.
Alhoewel mijn schoonvader voor de buitenwereld gekend was voor een lieve man was hij thuis heel anders.
In gezelschap was hij tof maar van zodra het bezoek de deur uit was kantelde zijn humeur en kleineerde hij regelmatig zijn vrouw.
Zijn vrouw dreigde geregeld om zelfmoord plegen waarbij ze naar een vlakbij gelegen meer liep en zei een eind aan haar leven te maken.
Haar vader was hier niet van onder de indruk en vroeg toen aan zijn dochter van 14 om zijn vrouw terug te halen.
Haar moeder hoopte op compassie van haar dochter maar dit had echter het tegenovergestelde effect.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

Beste Jan,

In ieder geval is het heel goed dat je naar een psychologe bent gegaan. Gaslighting is namelijk een vorm van narcistische mentale mishandeling en manipulatie die heel moeilijk te herkennen is… Veel zitten in zo een relatie zonder het zelf te beseffen… Deze bewustwording is op zich al een grote stap… Gelukkig is er steeds meer bewustwording voor dit fenomeen…
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Kyron schreef: 14 aug 2021 15:49 Beste Jan,

In ieder geval is het heel goed dat je naar een psychologe bent gegaan. Gaslighting is namelijk een vorm van narcistische mentale mishandeling en manipulatie die heel moeilijk te herkennen is… Veel zitten in zo een relatie zonder het zelf te beseffen… Deze bewustwording is op zich al een grote stap… Gelukkig is er steeds meer bewustwording voor dit fenomeen…
Kan iemand die dit doet ook veranderen en inzien dat hij zijn partner mentaal mishandeld ?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 15 aug 2021 12:33
Kyron schreef: 14 aug 2021 15:49 Beste Jan,

In ieder geval is het heel goed dat je naar een psychologe bent gegaan. Gaslighting is namelijk een vorm van narcistische mentale mishandeling en manipulatie die heel moeilijk te herkennen is… Veel zitten in zo een relatie zonder het zelf te beseffen… Deze bewustwording is op zich al een grote stap… Gelukkig is er steeds meer bewustwording voor dit fenomeen…
Kan iemand die dit doet ook veranderen en inzien dat hij zijn partner mentaal mishandeld ?
Sommigen. Maar meestal niet of kans op hervallen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 15 aug 2021 12:33
Kyron schreef: 14 aug 2021 15:49 Beste Jan,

In ieder geval is het heel goed dat je naar een psychologe bent gegaan. Gaslighting is namelijk een vorm van narcistische mentale mishandeling en manipulatie die heel moeilijk te herkennen is… Veel zitten in zo een relatie zonder het zelf te beseffen… Deze bewustwording is op zich al een grote stap… Gelukkig is er steeds meer bewustwording voor dit fenomeen…
Kan iemand die dit doet ook veranderen en inzien dat hij zijn partner mentaal mishandeld ?
Als de gaskraan openstaat, lijkt het me niet verstandig te wachten, tot de kraan geen gas meer doorlaat… Het verstandigste lijkt me de gaskraan zelf uit te draaien. Die eerste stap kun jij zetten.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

Beste Jan,

Toen ik deze morgen een ochtendwandeling deed, dacht ik even spontaan aan uw verhaal… Want ik zou het jammer vinden dat u geparalyseerd in een situatie blijft die ziekmakend voor u is….

Daarom wil ik toch wel iets meer tekst en uitleg geven voordat u onder de grijze mensenmassa weer verdwijnt, zoals zoveel leden komen en gaan hier.

Ik wil eventjes zeggen waarom ik slechts onrechtstreeks op je vraag heb gereageerd en niet rechtstreeks… Eerst en vooral omdat mijn waarde mede forum collega’s hier al op hebben geantwoord.

Tevens vooral omdat ik dieper wou graven…, daarom appelleerde ik op uw eigen eerste stap die je zelf kunt zetten…

Omdat het veel waarschijnlijker is dat jezelf verandert in een relatie tot een gaslighter, dan dat de Gaslighter zelf zal veranderen. Die heeft er geen enkel probleem mee.

Natuurlijk is het zo dat jouw vrouw haar verhouding tot jou moet veranderen, maar jij zult het vermogen moeten ontwikkelen om je te verweren tegen haar intimiderend gedrag.

Als je gevangen zit in een gaslightrelatie, dan kun je het gedrag van de gaslighter waarschijnlijk niet veranderen, maar je kunt wel degelijk je eigen gedrag veranderen. Nogmaals, dit is niet gemakkelijk, maar wel eenvoudig.

Ik zou hier wel op door kunnen gaan, tevens zei je dat uw psychologe ook al wel tips had voor u om ermee om te gaan.. Wat voor tips gaf zij u dan? Wil je hier meer over vertellen?

Ik zou misschien ook wel iets mee kunnen geven, tevens val ik dan misschien in herhaling wat de psychologe van u ook al zei… Ik wil je niet graag vervelen met dingen die je al weet.. :)

Mochten we niets meer van u horen…

Sterkte jan, Van harte,

Luc
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Kyron schreef: 17 aug 2021 09:54

Als je gevangen zit in een gaslightrelatie, dan kun je het gedrag van de gaslighter waarschijnlijk niet veranderen, maar je kunt wel degelijk je eigen gedrag veranderen. Nogmaals, dit is niet gemakkelijk, maar wel eenvoudig.

Ik zou hier wel op door kunnen gaan, tevens zei je dat uw psychologe ook al wel tips had voor u om ermee om te gaan.. Wat voor tips gaf zij u dan? Wil je hier meer over vertellen?

Ik zou misschien ook wel iets mee kunnen geven, tevens val ik dan misschien in herhaling wat de psychologe van u ook al zei… Ik wil je niet graag vervelen met dingen die je al weet.. :)

Mochten we niets meer van u horen…

Sterkte jan, Van harte,

Luc
Hallo Luc,

Ondertussen besef ik wel dat mijn vrouw nooit zal veranderen, ooit dacht ik dat een gesprek veel kon oplossen doch wanneer ik in dialoog wou gaan resulteerde dit sowieso in discussie waar je nog kop nog staart kon aan krijgen.
Ik besliste in de eerste plaatst om naar de psychologe te gaan om mijn hart te luchten en over mijn scherpe kantjes te vertellen, uit mijn verhaal maakte ze op wat mijn vrouw met mij deed, gaslighting.
Ze zei dat mijn vrouw dit doet om mij mentaal te ontwrichten en wanneer dit zich weer voordeed ik mij niet schuldig moet voelen want dit is wat ze wil bereiken, ze zegt dat ik moet proberen haar te negeren daar komt het op neer.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gaslighter

jan1964 schreef: 17 aug 2021 20:06
Kyron schreef: 17 aug 2021 09:54

Als je gevangen zit in een gaslightrelatie, dan kun je het gedrag van de gaslighter waarschijnlijk niet veranderen, maar je kunt wel degelijk je eigen gedrag veranderen. Nogmaals, dit is niet gemakkelijk, maar wel eenvoudig.

Ik zou hier wel op door kunnen gaan, tevens zei je dat uw psychologe ook al wel tips had voor u om ermee om te gaan.. Wat voor tips gaf zij u dan? Wil je hier meer over vertellen?

Ik zou misschien ook wel iets mee kunnen geven, tevens val ik dan misschien in herhaling wat de psychologe van u ook al zei… Ik wil je niet graag vervelen met dingen die je al weet.. :)

Mochten we niets meer van u horen…

Sterkte jan, Van harte,

Luc
Hallo Luc,

Ondertussen besef ik wel dat mijn vrouw nooit zal veranderen, ooit dacht ik dat een gesprek veel kon oplossen doch wanneer ik in dialoog wou gaan resulteerde dit sowieso in discussie waar je nog kop nog staart kon aan krijgen.
Ik besliste in de eerste plaatst om naar de psychologe te gaan om mijn hart te luchten en over mijn scherpe kantjes te vertellen, uit mijn verhaal maakte ze op wat mijn vrouw met mij deed, gaslighting.
Ze zei dat mijn vrouw dit doet om mij mentaal te ontwrichten en wanneer dit zich weer voordeed ik mij niet schuldig moet voelen want dit is wat ze wil bereiken, ze zegt dat ik moet proberen haar te negeren daar komt het op neer.

Ja, ik snap wel dat de psychologe aanraadt het gedrag van haar te negeren. In die zin kun je ook het gaslighten relatief gesproken laten ophouden door niet langer te proberen om een ruzie te winnen, of niet langer te proberen om uw gaslighter ervan te overtuigen dat zij zich redelijk moet gedragen. Je doet er gewoon niet meer aan mee.

Het is een heel eenvoudige regel maar moeilijk toe te passen, want als mens heeft men de neiging om te reageren vaak.

Je kunt ook een gaslightrelatie pas veranderen als je bereid bent om eruit te stappen, ook al hoeft dit niet.

Door negatie hoef je ook niet langer in te stemmen met haar negatieve kijk en je hoeft haar ook niet zover te krijgen dat zij bevestigt dat je een goed mens bent. Ook moet je ook wel bereid zijn om je gaslighter te verlaten als zij je blijft bestraffen voor het hebben van je eigen gedachten en meningen, eigen wijze van zijn. Zolang zij niet beseft dat je bereid bent om de relatie te verbreken, zal haar gedrag waarschijnlijk niet veranderen.

Ik denk dat je hoogstens op deze manier een gasligtrelatie pas echt kan veranderen, door deze bereidheid.

Ik wil er mee zeggen: Je relatie zal alleen veranderen wanneer je er alles aan doet om het leven te krijgen dat jij wilt: een gaslightvrij leven. Als je die belofte wilt nakomen, dien je er alles voor over te hebben, ook als dit betekent dat je haar verlaat Je moet je gaslighter zijn eigen gedachten en standpunten gunnen, terwijl jij die van jezelf hebt; je gaat niet mee in haar meningen en probeert haar ook niet te winnen voor die van jou. Zowel jij als je gaslighter moet beseffen dat je niet in een relatie blijft waarin je respectloos behandeld wordt en gestraft wordt voor het hebben van een eigen mening, wijze van zijn.

Nee dus. Het is niet de bedoeling dat je tegen jezelf tekeergaat, dat je je schuldig gaat voelen of jezelf schuldgevoelens aanpraat. Het enige doel is: betere omstandigheden voor jezelf scheppen. Om dit te kunnen doen, moet je weten hoe jij bijdraagt aan het probleem en wat je kunt doen om de situatie te veranderen. Maar dat is iets heel anders dan zeggen dat je de situatie zoals die is ‘verdient’ of dat deze op de een of andere manier jouw ‘schuld’ is. Want het gaslighting komt duidelijk van haar …

Je kunt wel laten merken dat haar gedrag gevolgen heeft die zij misschien niet leuk zal vinden. Na verloop van tijd kan dit voor haar een reden zijn om te veranderen.

Nogmaals sterkte Jan,

Van harte,

Luc
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Luc, antwoord volgt
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Gaslighter

volhoudertje schreef: 10 aug 2021 17:16
jan1964 schreef: 10 aug 2021 15:29
volhoudertje schreef: 22 jul 2021 11:44 Om op je vraag terug te komen, Beseft een gaslighter wat hij zijn partner aan doet? Het antwoord is 'ja'. Het is van tevoren bekokstoofd manipulatief gedrag van het meest bedenkelijke soort.
Wat hopen ze hiermee te bereiken ?
Dat je gaat twijfelen aan jezelf en in het ergste geval dat je gaat twijfelen aan je gezonde verstand,


In een notendop..

Al sinds wij getrouwd zijn heb ik heel veel taken zowel zakelijk als privé op mij genomen en heb daar nooit een probleem mee gehad doch appreciatie van mijn vrouw heb ik hiervoor nooit gekregen en zal ik ook nooit krijgen zo besef ik nu.

Dit is reeds zo voor de 33 jaar dat we zelfstandig zijn, ik heb een winkel in de Retail en mijn vrouw heeft een zaak die medische hulpmiddelen maakt.
Gedurende 29 jaar werkte mijn vrouw nooit fulltime en had meer vrije tijd dan ik.

Economisch is er de laatste 10 jaar veel veranderd, vooral in de Retail werd het steeds moeilijker en ook mijn zaak werd hierdoor getroffen.
Naast de verkoop van goederen in mijn zaak heb ik uitgebreid door meer service te geven zoals herstellingen om zo toch meer omzet te maken.

Bij mijn vrouw verliep het net andersom, zij heeft een knelpunt beroep en zag in vier jaar tijd het werk zodanig oplopen dat ze nu wel fulltime bezig is met haar zaak en dit dik tegen haar zin.

Naast mijn eigen winkel help ik ook mijn vrouw in haar zaak en neem naast de administratie ook nog andere taken op mij, ook hier geen appreciatie.

Men zegt wel eens dat een zot zijn mening al lachend zegt en dit doet mijn vrouw ook, ze zegt dat ik haar moet onderhouden zodat zij niet meer hoeft te werken.

Ze doet er dus alles aan zodat ik aan mezelf ga twijfelen, maar dan vraag ik mij af wat ze daar bij wint want als ik eronder door ga heeft dit voor haar ook gevolgen en niet in haar voordeel.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”