Gebruikersavatar
Mike75
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:51

Broer vreemdgegaan en gaat scheiden

Hoi,

Onlangs is gebleken dat mijn broer jarenlang is vreemdgegaan en nu ook gaat scheiden van zijn vrouw. Mij was tot voor kort niets bekend hierover en ik had ook geen aanleiding voor vermoedens. Een aantal maanden geleden heeft mijn broer mij verteld dat hij veel omging met iemand, maar dat er niets was gebeurd. Kort geleden is gebleken dat hij al jaren vreemd bleek te gaan en dat betekende ook definitief einde relatie met zijn vrouw.

Allemaal heel vervelend natuurlijk en genoeg redenen om zijn bijna ex-vrouw en kind te steunen.

Waar ik mee zit is, hoe ga ik met mijn broer om? Ik heb hem nadat hij mij vertelde te gaan scheiden (en toen heeft hij ook heel oppervlakkig uitleg gegeven over wat is gebeurd) niet meer gesproken. Ik verwacht niet dat hij heel gemakkelijk zelf contact zal opnemen met mij. In de omgang met anderen is het alsof zijn leven doorgaat alsof er niets is gebeurd. Maar daar pas ik voor. Ik weiger te accepteren dat hij bij wijze van spreken op enig moment weer op een verjaardag is en doet alsof er niets is gebeurd.

Ik wil hem dan ook spreken over wat er zoal is voorgevallen. Ik heb alleen geen idee wat ik precies van hem verwacht. Terugdraaien kan hij het niet, maar gewoon doorgaan alsof er niets is gebeurd wil ik ook niet. Ik ben echt zoekende, want ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik hier zou moeten vragen. Maar goed, hopelijk geeft dit al wat reden tot reactie en kan ik daarop voortborduren...
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Broer vreemdgegaan en gaat scheiden

Mike75 schreef: 25 apr 2020 15:07 Ik wil hem dan ook spreken over wat er zoal is voorgevallen. Ik heb alleen geen idee wat ik precies van hem verwacht. Terugdraaien kan hij het niet, maar gewoon doorgaan alsof er niets is gebeurd wil ik ook niet. Ik ben echt zoekende, want ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik hier zou moeten vragen. Maar goed, hopelijk geeft dit al wat reden tot reactie en kan ik daarop voortborduren...
Je schrijft dat je weigert te accepteren dat hij doet alsof er niets gebeurd is, maar je hebt 2 personen nodig voor een gesprek. Je kunt je broer uitnodigen tot het voeren van een gesprek.

Misschien is het dan handig dat je zelf weet wat je ermee wil. Het lijkt erop dat je soort verklaring verwacht van zijn kant, maar ik lees ook dat je broer van zichzelf niet zo'n prater is. Je steun uitspreken kan een mooi begin zijn.

Uiteindelijk is het aan jouw broer om te bepalen wat hij hierover deelt met jou. Het gaat per slot van rekening over zíjn intieme relaties.
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
Mike75
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:51

Re: Broer vreemdgegaan en gaat scheiden

Lena C. schreef: 25 apr 2020 16:30
Mike75 schreef: 25 apr 2020 15:07 Ik wil hem dan ook spreken over wat er zoal is voorgevallen. Ik heb alleen geen idee wat ik precies van hem verwacht. Terugdraaien kan hij het niet, maar gewoon doorgaan alsof er niets is gebeurd wil ik ook niet. Ik ben echt zoekende, want ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik hier zou moeten vragen. Maar goed, hopelijk geeft dit al wat reden tot reactie en kan ik daarop voortborduren...
Je schrijft dat je weigert te accepteren dat hij doet alsof er niets gebeurd is, maar je hebt 2 personen nodig voor een gesprek. Je kunt je broer uitnodigen tot het voeren van een gesprek.

Misschien is het dan handig dat je zelf weet wat je ermee wil. Het lijkt erop dat je soort verklaring verwacht van zijn kant, maar ik lees ook dat je broer van zichzelf niet zo'n prater is. Je steun uitspreken kan een mooi begin zijn.

Uiteindelijk is het aan jouw broer om te bepalen wat hij hierover deelt met jou. Het gaat per slot van rekening over zíjn intieme relaties.
Dankjewel voor je reactie.

Klopt, uitnodigen voor een gesprek wil ik ook.

Zelf weten wat ik er mee wil, dat is nu juist een beetje het probleem. Ik weet nog niet precies wat ik wil en wat ik ook kan en mag verwachten. Over zijn intieme relaties hoef ik eigenlijk ook niet zoveel te weten. Het gaat me meer om het gebeuren er omheen, wat voor effect heeft het op zijn bijna ex-vrouw, kind, omgeving. En over hemzelf, waarom?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24429
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Broer vreemdgegaan en gaat scheiden

Hallo Mike,

Een heel vervelende situatie. Vooral voor het gezin en je broer, maar ook voor meer familieleden. Waarom zou je anders omgaan met je broer is mijn vraag, want hoe rot het ook is, soms doe je dingen verkeerd en pak je het misschien heel anders aan dan zou moeten, toch zou ik niet gelijk anders omgaan met je broer. Ik begrijp dat er genoeg reden is om zijn bijna ex-vrouw en kinderen te steunen, maar ik kan mij vergissen, misschien wel net zoveel reden om ook je broer te steunen. Hoe verkeerd het misschien ook is, vreemdgaan doe je bijna nooit zomaar. Dan is er waarschijnlijk toch al langere tijd wat aan de hand. En hoe rot het ook is, ik zou in deze situatie er niet voor kiezen, om hem niet te steunen. Ik zou er denk ik voor kiezen dat juist wel te doen.

Je wilt niet doorgaan alsof er niets is gebeurd. Aan de andere kant lijkt het mij ook niet goed om er maar op te blijven hameren. Hoe gek ook, er is meer in het leven dan een broer die is vreemdgegaan. Het is nu een heel vervelend onderdeel van het leven, maar niet het enige.

Het is goed dat je hem wilt spreken. Vraag naar zijn kant van het verhaal. Laat hem dan ook uitpraten, wat hij er ook wel (of niet!) over zeggen wil. En probeer dat te doen zonder oordeel. Vaak zitten er twee kanten aan een verhaal. Dat is hier denk ik niet anders.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”