Erik

Stigmatisering en liefde

Hallo,

Ja, stigmatisering. Vooral in de psychiatrie kennen we dat bijna wel allemaal. De maatschappij is heel voorzichtig met het omgang met iemand met psychische klachten/problemen. Dat geldt eigenlijk ook voor de liefde.

Vaak zijn mensen in onze "doelgroep" onzeker of verlegen. Sommigen gaan niet uit, maar vinden het moeilijk om zich te "presenteren".

Waar ik eigenlijk op doel is dat ik vind dat een relatie vinden moeilijk is. Ik zit bijvoorbeeld op een aantal dating site's omdat ik in mijn dagelijks leven eigenlijk niet veel meiden tegen kom. En ja, ik heb meiden in mijn vriendenkring zitten, eigenlijk alleen maar meiden. Ben blij dat ik vrienden met ze ben hoor daar niet van, maar ik merk als ik contact wil leggen met een nieuwe meisje dat het eigenlijk altijd uit draait in broer-zus relatie wat ik heel leuk vind hoor maar was toch eigenlijk naar het andere op zoek.

Het klinkt wel raar hoe ik het nu zo schrijf misschien. Ik zoek... ja ik ben eigenlijk op zoek naar de ware waar ik verder mee kan en wil in het leven. Waar ik vreugde en verdriet mee wil delen. Maar het vinden en contact maken met een meisje is nog niet zo moeilijk. Maar dan komt de "stigmatisering" in werking.

Zodra ik contact heb en het een leuk gesprek wordt en zij krijgt te horen dat ik in een rolstoel zit schrikken ze gelijk altijd af. Dan weten ze nog niet eens wat mijn kwaaltjes van de psychiatrie zijn. Het is ook niet iets wat ik gauw bespreek maar de rolstoel komt al vaak snel ter sprake. Wellicht denken ze gelijk dat ik een verstandelijke gehandicapte ben?

Ik wordt er eigenlijk best wel flauw van. Toen ik nog een baan in de beveiliging had, nog kon lopen en een eigen huis had en overal kon komen was het veel gemakkelijker.

Pff, weet eigenlijk ook niet echt waarom ik dit schrijf, maarja.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stigmatisering en liefde

Erik schreef:Pff, weet eigenlijk ook niet echt waarom ik dit schrijf, maar ja.
Gewoon omdat die 'stigmatisering' je dwars zit?
Ik gebruik overigens liever het woord 'beeldvorming' dan 'stigmatisering' .

Heel vervelend, maar wat doe je er aan? Ik denk trouwens dat het heel erg naïef is om te geloven dat mensen niet afhaken als blijkt dat ze bij het daten te maken hebben met iemand die psychische problemen of een lichamelijke beperking heeft. Ik geef ze in ieder geval geen ongelijk.
Ik weet dat dit bepaald geen sociaal wenselijke opmerking is, maar het is wel de realiteit.
Mensen hebben toch een ideaalbeeld en ik vind het heel begrijpelijk en normaal dat
ze mensen uit een bepaalde 'doelgroep' liever buiten sluiten. Ik denk eigenlijk dat het maar beter is dat mensen al in een vroeg stadium afhaken en aangeven dat ze niet verder met je willen.
Dat schept ten minste duidelijkheid, zou ik zeggen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Stigmatisering en liefde

Uiteindelijk op gebied van liefde en relaties hebben we allemaal tot op bepaalde hoogte een aantrekking/type/dingen waar je voor valt/vs dingen die ons niet aantrekkelijk lijken of afstoten.Ook jij hebt een beeld van wat je op dat vlak aantrekkelijk vind en zal ,bewust of onbewust, daarnaar handelen .

Het betrekken op jezelf dat het door de beperking of een psychisch label zou zijn vind ik niet juist.

Ten eerste staan psychische aandoeningen niet op je voorhoofd getatoeeerd dus ik vraag me af in hoeverre een ander die info (als je ze zelf niet geeft) zou meekrijgen.

Een fysieke beperking is duidelijker maar daarom geen reden voor afwijzing bij iedereen?

Misschien ligt het aan de oppervlakkigheid van de contacten, als ze je beter leerden kennen dat ze voorbij die beperking kijken?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Terug naar “Sex & liefde”