GoldenDawn

Probleem zusje

Hallo,

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.
Het is een ontzettend lang verhaal en ik weet niet of ik zelfs de energie heb om alles hier neer te zetten. Ik zal het in grote lijnen vertellen.

Mijn zusje is 20 jaar en wilt een kind. Ze is echt net 20, en heeft een vriend van (volgens mij ) 20. Ze zijn al 1.5 jaar samen. Maar het is dus zo dat mijn zusje psychisch niet in orde is. Ze heeft een obsessie met een kind krijgen omdat ze heel graag haar leegte wilt vullen. ( dat denken we tenminste )
Ze heeft op dit moment helemaal niet. Letterlijk niets. Geen vrienden, geen baan, een thuis studie die ze toch niet afmaakt, ze gaat naar een nagelstyliste cursus, maar met zoveel moeite dat ze er al super lang over doet.. Elke keer is het weer een hel om haar daar naartoe te krijgen.
Alles gaat met moeite. Ze doet ook niets uit zichzelf. Ze heeft pleinvrees.
Verder is ze niet verliefd op haar vriend, ( ook een heel lang verhaal ) maar ze heeft niemand anders. Het is echt totaal niet de goede persoon voor haar, hij is ook niet bepaald slim. Hij ziet niet in hoe groot de problemen zijn. Het gaat al jaren slecht met mijn zusje maar dit is echt wel het toppunt. Ze is depressief, gaat nooit naar buiten, wilt alleen maar bij haar vriend zijn omdat ze daar niets hoeft uit te voeren. Thuis is er vaak ruzie doordat ze zo onhandelbaar is.

Mijn moeder heeft twee baantjes en werkt zich te pletter, terwijl ze bijna 70 is. Ze zou alles voor ons doen. Maar ze is ten einde raad. En ik ook.
Als mijn zusje een kind krijgt, verandert ons leven voorgoed. En hoe wil ze voor een kind zorgen terwijl ze zelf nog een kind is? Met enorme problemen die ze zelf niet inziet? Met geen baan, geen opleiding, niets. En een vriend die nauwelijks een baantje heeft, en nog op school zit..
Ik weet ook dat hij nog helemaal geen kind wilt, maar dat mijn zusje hem echt heeft gedwongen. Hij is namelijk niet zo'n persoon die sterk is en voor zichzelf opstaat.

Er is zoveel meer hoor, maar ik kan het echt niet allemaal opschrijven, dan ben ik heel lang bezig. Het komt misschien niet zo ernstig over maar dat is het wel. Mijn moeder en ik staan op het punt van instorten en ik ben echt ten einde raad. Ik wil mijn zusje niet kwijt, ze is alles voor mij. Maar het wordt steeds erger met haar, ze is steeds vaker weg, is altijd boos, heeft een obsessie met een kind krijgen, onze relatie is zo verslechterd. En ik ben zo bang. Ik gun haar een tienerleven die ze nog niet heeft gehad, waarbij ze vrienden heeft en kan uitgaan en leuke dingen doet, zoals het hoort. Maar ze heeft alles al opgegeven. Ze wil zelfs misschien een uitkering aanvragen, als ze bijv. een kind krijgt. ( vertelde ze )

Ik ben zo bang dat ze straks vast zit met een kind, en een vriend waar ze niet van houdt, en dan is haar leven echt voorbij. Want voor een kind zorgen, is natuurlijk niet zomaar is. Dat is voor je hele leven.
We hebben haar twee zwangerschaps testen laten doen, allebei negatief. Maar met hele erge ruzie vandien. En ze is stiekem gestopt met de pil, en liegt erover tegen ons. We willen haar graag naar de dokter nemen, maar hoe krijgen we haar zo ver? Hoe kunnen we haar laten inzien dat dit echt absoluut niet kan?

Ik wil haar zo graag wakkerschudden. En ik wil zo graag alle lasten van mijn moeders schouders wegnemen. Ik weet niet hoe we hieruit komen.
TheEmperor85

Re: Probleem zusje

Hallo Gouden Dagenraad, welkom op het forum.
GoldenDawn schreef:Hallo,

Mijn zusje is 20 jaar en wilt een kind. Ze is echt net 20, en heeft een vriend van (volgens mij ) 20. Ze zijn al 1.5 jaar samen. Maar het is dus zo dat mijn zusje psychisch niet in orde is. Ze heeft een obsessie met een kind krijgen omdat ze heel graag haar leegte wilt vullen. ( dat denken we tenminste )
Hier gaat het al mis. Je, overigens volwasssen, zus wilt een kind. En daarom is ze psychisch niet in orde. Dat denken jullie,tenminste.

Als je die zin nog eens rustig overleest..vind je dat eigenlijk wel eerlijk om te zeggen? Ergens klopt dat niet helemaal.
GoldenDawn schreef:Alles gaat met moeite. Ze doet ook niets uit zichzelf. Ze heeft pleinvrees.
Dat lijkt me geen reden om niet een kind te kunnen krijgen?
GoldenDawn schreef: Verder is ze niet verliefd op haar vriend, ( ook een heel lang verhaal ) maar ze heeft niemand anders. Het is echt totaal niet de goede persoon voor haar, hij is ook niet bepaald slim.
Er zijn tientallen miljoenen ouders op deze wereld die niet bepaald slim zijn. En toch kunnen dat hele lieve zorgzame ouders worden.
GoldenDawn schreef: Het gaat al jaren slecht met mijn zusje maar dit is echt wel het toppunt. Ze is depressief, gaat nooit naar buiten, wilt alleen maar bij haar vriend zijn omdat ze daar niets hoeft uit te voeren. Thuis is er vaak ruzie doordat ze zo onhandelbaar is.
Dat is inderdaad heel akelig. Het lijkt dat ze niet echt een doel in haar leven heeft? Zonder een doel, zonder uitzicht op 'iets beters' kan een mens heel depressief worden.
GoldenDawn schreef:Mijn moeder heeft twee baantjes en werkt zich te pletter, terwijl ze bijna 70 is. Ze zou alles voor ons doen. Maar ze is ten einde raad. En ik ook.
Dus je moeder was 50 toen ze jouw zusje kreeg? Zorgt dit voor een generatiekloof? In de zin van wederzijds begrip?
GoldenDawn schreef:Ik wil mijn zusje niet kwijt, ze is alles voor mij. Maar het wordt steeds erger met haar, ze is steeds vaker weg, is altijd boos, heeft een obsessie met een kind krijgen, onze relatie is zo verslechterd.
Begrijpelijk dat je je zusje niet kwijtwilt. Waarom ben je daar bang voor?

Ik begrijp dat ze nog 'thuis' woont..is dat niet het hele probleem? Je zusje voelt zich gecontroleert, opgesloten.
Een hele harde, maar heel hulpzame stap zou zijn om haar de deur te wijzen. Dan móet ze voor zichzelf zorgen. Ga met haar alle uitzendbureau's langs, zorg dat ze een baantje krijgt en wijs haar de deur. Voor veel begin-twintigers die nog niet volwassen zijn is dat vaak een enorme wake-up call: ze hebben hun vrijheid, maar zullen daar wel voor moeten werken. En dan heeft zus direct een doel in haar leven.
GoldenDawn schreef: We hebben haar twee zwangerschaps testen laten doen, allebei negatief. Maar met hele erge ruzie vandien. En ze is stiekem gestopt met de pil, en liegt erover tegen ons. We willen haar graag naar de dokter nemen, maar hoe krijgen we haar zo ver?
Kijk..dat is dan weer een beetje eng. Een volwassen vrouw van 20 laat je niet een zwangerschaps test doen, neemt haar niet mee naar een dokter omdat jij dat wilt, gaat haar niet controleren op leugentjes.

Op die manier begrijp ik heel goed dat je zus nog lang niet volwassen is: ze wordt thuis namelijk een klein meisje gehouden.
En als ze toch haar zin doordrijft, krijgt ze dan een pak op haar broek? Ze is geen 10 meer GoldenDawn, met alle respect.

Ik zou zeggen: wees vooral niet te lief voor haar, zet haar zonodig voor het blok (in de trant van: en nu ga je voor jezelf zorgen) ..maar geef haar alsjeblieft de vrijheid waar een volwassen vrouw recht op heeft.
Op deze manier wordt ze nooit volwassen.
GoldenDawn

Re: Probleem zusje

Wauw.

Alles hieraan maakt me boos.
Maar dat komt omdat je de situatie en haar persoonlijk niet kent.

Een aantal dingen vind ik dan wel kloppen.

Het is ook wel moeilijk om het uit te leggen.
Toch bedankt voor het lezen en het advies.
TheEmperor85

Re: Probleem zusje

GoldenDawn schreef:Wauw.

Alles hieraan maakt me boos.
Maar dat komt omdat je de situatie en haar persoonlijk niet kent.
Neen, uiteraard niet. Alles wat iemand op dit forum weet is wat jij schrijft. Soms is die anonimiteit heel fijn, soms is het wat lastig uitleggen. Jammer dat het je boos maakt, zo was het zeker niet bedoeld.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Probleem zusje

Welkom op het forum.

Toen ik je reactie op Emp zag, moest ik gelijk denken aan het citaat wat ik deze week had gepost in het forumgedeelte Spiritualiteit en dan in het topic Citaat of wijsheid van de dag.

Namelijk deze:

Misschien is de beste leer wel die waar je het niet mee eens bent.
Schrijver Jorge Bucay.

Misschien dat je daar iets mee kan. Soms heeft het tijd nodig om bepaalde dingen en reacties tot je door te laten dringen en er iets uit te halen, wat van belang is voor een verbeterde situatie.

Sterkte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Superwoman

Re: Probleem zusje

Ik heb het vermoeden dat the emperor ten onrechte denkt dat GoldenDawn haar zusje psychisch niet in orde is omdat ze 20 is en een kindje wil.
Zo lees ik het namelijk niet. Ik lees dat GoldenDawn zich zorgen maakt om haar zusje die een kindje wil en die psychisch niet in orde is.
Ik kan me dan voorstellen dat the emperor er met zijn post nogal naast zit en interpretaties geeft die niet kloppen, em dan kan ik me de reactie van GoldenDawn best voorstellen. Zeker omdat de post nogal heftig geformuleerd is en op mij ook aanvallend overkomt. Mogelijk te vroeg conclusies getrokken?

@ GoldenDawn, je schrijft dat je je zusje graag naar de huisarts zou laten gaan. Heb je al met haar besproken waarom een bezoekje aan een arts waardevol lijkt? Hoe reageert ze als je het voorstelt?
TheEmperor85

Re: Probleem zusje

Superwoman schreef:Ik heb het vermoeden dat the emperor ten onrechte denkt dat GoldenDawn haar zusje psychisch niet in orde is omdat ze 20 is en een kindje wil.
Nee hoor, dat was een letterlijke quote van GoldenDawn, dat had je zelf in principe ook kunnen lezen :)
Superwoman schreef:Zo lees ik het namelijk niet. Ik lees dat GoldenDawn zich zorgen maakt om haar zusje die een kindje wil en die psychisch niet in orde is.
"Maar het is dus zo dat mijn zusje psychisch niet in orde is. Ze heeft een obsessie met een kind krijgen omdat ze heel graag haar leegte wilt vullen. ( dat denken we tenminste )". Nee, sorry SW, dat klopt niet.
Superwoman schreef: Ik kan me dan voorstellen dat the emperor er met zijn post nogal naast zit
Dat kan altijd.
Superwoman schreef:en interpretaties geeft die niet kloppen,
Dat kan niet. Interpretatie is een duur woord voor 'zienswijze', voor 'mening'. Je leest een post, en daar geef je vervolgens je mening over.
Dat heeft niets met 'niet kloppen' te maken, dat is gewoon een mening.
Superwoman schreef: Zeker omdat de post nogal heftig geformuleerd is en op mij ook aanvallend overkomt.
Ja, daar heb je helaas nogal vaak last van. Het was overigens totaal niet aan jou gericht, ik dacht niet eens aan je toen ik dit schreef, dus ik begrijp niet helemaal waarom dat dan op jou aanvallend overkomt. Als je door niets of niemand aangevallen wordt kun je je ook niet aangevallen voelen. Ik heb aangegeven dat het zo zeker niet bedoeld was. Ik vind het alleen nogal schokkend dat een volwassen vrouw een zwangerschapstest af moet geven bij familieleden en gecontroleert wordt op het wel of niet slikken van de pil. Zo ga je, mijn inziens,(<--weer een mening dus) niet met een volwassen vrouw om.
Volgens mij mag ik die mening gewoon hebben en is daar helemaal niets aanvallends aan. In tegendeel, zou ik bijna willen zeggen.
Mogelijk te vroeg conclusies getrokken?
Superwoman

Re: Probleem zusje

Sorry maar jouw reactie is dusdanig dat ik niet eens ga reageren. Ik zal je niet uitleggen hoe dingen bedoeld zijn of waarom je er op een aantal punten compleet naast zit. Met iemand die direct oordeelt ipv vragen stellen om een situatie helder te krijgen praat ik niet verder.

goldenDawn, ik hoop dat je iemand treft die bereid is naar je te luisteren en je te helpen. Of dat nou betekent dat er hulp voor je zusje nodig is of dat jijzelf dingen beter anders aan kunt pakken zal vanzelf blijken. Veel sterkte!

Terug naar “Ouders & gezin”