Gebruikersavatar
Cato61
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 09:03

Angst, tips

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag. Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis. Ik zie heel veel beren op de weg en pieker heel veel.
Ik bedenk de meest vreselijk dingen die kunnen gebeuren en verzin daar alvast een oplossing voor of ik stel mij voor hoe ik dan zou reageren. Normaal kom ik hier wel uit maar de laatste tIjd gaat het weer de verkeerde kant op.

Nu moet mijn kat volgende week onder narcose bij de DA voor een klein ingreepje. Mijn kat is mij zeer dierbaar en de meest vervelende scenario’s zijn in mijn gedachten de revue al gepasseerd. Ik ben bang dat hij niet meer wakker wordt en ik afscheid van hem
moet gaan nemen. ( hij is verder gezond, 7 jaar oud en er zijn geen tekenen dat het mis zou moeten gaan) Maar mijn negatieve gedachten nemen de overhand en ik kan daar lastig mee om gaan. Ik ben er in mijn hoofd de hele dag mee bezig.

Hebben jullie tips om het te relativeren zodat ik er meer vertrouwen in krijg.

Groet,

Cato
Gebruikersavatar
Tvg!
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:54

Re: Angst, tips

Goedenavond Cato,

Ik ben ook vrij nieuw hier en lees zojuist je verhaal. Ik kan me hier goed in vinden. In het verleden heb ik "last" gehad van verschillende dingen, angst om alleen te slapen, hevige depressies, enorm piekeren en ik heb een separatie angststoornis. ik heb verschillende therapieen gehad en zojuist klaar met emdr therapie voor mijn verlatingsangst. Echter merk ik dat het piekeren weer enorm de overhand krijgt.

Ik heb inderdaad bij de kleinste dingen complete scenario's in mijn hoofd en probeer op elk scenario alvast een oplossing te bedenken. Het heeft veel invloed op mijn dagelijkse dingen. Of ik nou aan het werk ben of met iemand praat, op allerlei momenten schieten de scenario's weer door mijn hoofd. Ik ben dan compleet afgeleid, heb dan ook een opgejaagd gevoel en een soort misselijkheid, zit hoog in mijn adem. Ik ben ook op zoek naar antwoorden.

Af en toe heb ik een soort helder moment waarop ik zelf kan relativeren maar dat gaat vaak vrij snel ook weer weg. Ik kan het ook heel goed begrijpen van je kat, mijn kat is ook écht alles voor me.. ik denk dat het al helpt om met mensen hierover te praten, iemand bij wie jij je comfortabel voelt.. dit werkt voor mij tot nu toe het beste. Iemand die mij even met beide benen op de grond zet.

Daarnaast ga ik me ook verdiepen in mindfulness.. heb jij gedurende de dag last ervan of bijvoorbeeld voor het slapen meer? (Dit hoor je veel) ik probeer altijd in slaap te vallen met een filmpje of met de "headspace" app.. ik merk namelijk dat stiltes voor mij een trigger zijn om extra te piekeren.

Sorry voor mijn levensverhaal. Heel veel sterkte met je kat en zo te horen heeftie veel geluk met zijn baasje.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”