Gebruikersavatar
YMB
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2019 20:20

Wat doen bij angst tegen angst?

Hallo,

Ik ben Marco en ik al een tijd van angst voor de angst.
Ik ben benieuwd wat degene die hier ook last van hebben doen om hier vanaf te komen.

Een kleine introductie.
Ik ben bezig met bewustwording en langzaam aan mijn leven te veranderen.
Mijn verlangen is te gaan van het hoofd (mentaal) naar het hart: vrij.
Ik ben hier al jaren mee bezig en heb grote veranderingen aangebracht in mijn leven en in mijn werk.
Deze veranderingen hebben geleid tot spanningen en angsten.

Ik ben deze angsten serieus gaan nemen en ben veel dingen steeds meer gaan vermijden.
Vrienden, zakelijke contacten, familie, activiteiten etc.
Mijn wereld werd steeds kleiner en de spanning nam toe.
In het begin waren er nog triggers nodig voor angst te voelen... nu komt de spanning 'zomaar' door gedachten.

Mijn grootste angst nu is... dat ik angstig ben.
Ik durft niet veel dingen meer te doen omdat ik bang ben veel angst / spanning te voelen op dat moment.
Een visuele cirkel die gebaseerd is op illusies.

Is iemand bekend hiermee?
En heeft iemand bruikbare tips om dit patroon te doorbreken?

Wat ik al doe:
- ik leef zo gezond mogelijk, voeding veel water
- ik sport, wandel en zorg voor beweging
- ondanks spanning probeer ik toch dingen te blijven doen
- ik probeer vaak mijn aandacht te verleggen
- ik probeer zo bewust mogelijk te 'zien' wat ik denk en dit om te buigen

Ik hoor heel graag de ervaringen die jullie met me willen delen.

Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Wat doen bij angst tegen angst?

Hallo Marco,

Heb je een gegeneraliseerde angststoornis? En ben je in therapie?

Ik heb op aanraden van mijn psychiater het boek "CGT voor dummies" gelezen. Het is een hele begrijpelijk introductie op cognitieve gedragstherapie met eenvoudige en doeltreffende oefeningen om dit soort 'denkfouten' te verkennen en om te buigen.

Verder is het een kwestie van niet toegeven, denk ik. Jezelf niet laten beperken en vooral door te gaan. Dat hoeft niet met bruut geweld, maar door te registreren wat er gebeurt en jezelf te herpakken.

Ik kom zelf van ver en heb al heel wat overwonnen, maar soms maakt de angst zich nog steeds meester van me. Laatst liep ik over het jaarbeursplein terwijl er harde wind stond en ik werd zo bang van die grote ruimte en de wind die aan me trok, ik kon niet meer verder lopen en raakte helemaal in paniek. Ik ging stilstaan, vertelde mijn partner dat ik mezelf moest herpakken en dat hij even geduld moest hebben. Ik deed mijn ademhalingsoefeningen en registreerde:
Hoe voel ik me? Bang, paniekerig.
Wat denk ik? Dat de ruimte te groot voor me is, dat ik verloren raak.
Wat doe ik? Stilstaan en mezelf tot rust manen.


Vervolgens een rationele benadering: Het waait, maar het waait niet zo hard dat ik meegetrokken wordt. De ruimte is groot, maar ik sta op de grond en voor mij zie ik het einde van het plein. Als ik mijn ene voet voor de andere blijf zetten en mij concentreer op de grond, kom ik vanzelf aan de overkant. Mijn man is bij mij, hij houdt mijn hand vast. Er overkomt me niets. Als we aan de overkant zijn zoeken we een café en drinken we koffie. Etc. Etc.
Voor dat laatste stuk gebruik ik ene stem in mijn hoofd die me alles uitlegt. In het verleden hielp het ook wel eens om dat hardop uit te spreken en mezelf vooral bewust te zijn van mijn lichaam, dus te voelen hoe mijn voet zich afwikkelt bij het lopen, spanning in mijn beenspieren, de textuur van mijn kleding op mijn huid, het geluid van de wind, enzovoorts.

Mag ik je vragen van wat voor soort dingen jij bang bent? Met wat voor 'illusies' kamp je? En op welke momenten is het het ergst?
Demons run when a good man goes to war

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”