Gebruikersavatar
Tim1
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:34

Vraag m.b.t. CGT behandeling

Beste leden,

Ik heb even een vraag, en hoop op , zo veel mogelijk (eerlijke) reacties.

Stel je voor, je hebt je opleiding afgerond en je moet naar je diploma uitreiking (drukke situatie met veel mensen), en je ziet tijdens de diploma uitreiking 1 persoon die meerdere malen weg loopt/naar buiten gaat. Wat denk je dan?

Ik vraag dit omdat ik momenteel CGT krijg voor angst en paniekaanvallen (sociale angststoornis), en mijn psycholoog gevraagd heeft naar meningen en feedback van anderen.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.


Alvast erg bedankt,

Tim
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Tim1 schreef: 27 feb 2019 15:43 Stel je voor, je hebt je opleiding afgerond en je moet naar je diploma uitreiking (drukke situatie met veel mensen), en je ziet tijdens de diploma uitreiking 1 persoon die meerdere malen weg loopt/naar buiten gaat. Wat denk je dan?
Niets, dat moet die persoon zelf weten of hij het nodig denkt te vinden om iedere keer naar buiten te lopen, dat is zijn verantwoording en niet de jouwe. Zolang jij het niet zelf bent die vanwege sociale angst telkens wegloopt, zou ik er niets over denken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tim1
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:34

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

volhoudertje schreef: 27 feb 2019 22:17
Tim1 schreef: 27 feb 2019 15:43 Stel je voor, je hebt je opleiding afgerond en je moet naar je diploma uitreiking (drukke situatie met veel mensen), en je ziet tijdens de diploma uitreiking 1 persoon die meerdere malen weg loopt/naar buiten gaat. Wat denk je dan?
Niets, dat moet die persoon zelf weten of hij het nodig denkt te vinden om iedere keer naar buiten te lopen, dat is zijn verantwoording en niet de jouwe. Zolang jij het niet zelf bent die vanwege sociale angst telkens wegloopt, zou ik er niets over denken.
En mocht dat wel het geval zijn, wat zou je dan denken?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Tim1 schreef: 27 feb 2019 22:57 En mocht dat wel het geval zijn, wat zou je dan denken?
Als ik zou merken dat ik dat soort angsten vaker en ook bij andere gelegenheden zou hebben, dan zou ik denken dat ik misschien een probleem heb waar ik beter iets aan kan doen om het te verhelpen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tim1
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:34

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

volhoudertje schreef: 28 feb 2019 12:44
Tim1 schreef: 27 feb 2019 22:57 En mocht dat wel het geval zijn, wat zou je dan denken?
Als ik zou merken dat ik dat soort angsten vaker en ook bij andere gelegenheden zou hebben, dan zou ik denken dat ik misschien een probleem heb waar ik beter iets aan kan doen om het te verhelpen.
Dank voor je reactie, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag.
Mijn vraag was wat je zou denken als je iemand meerdere malen naar binnen/buiten ziet lopen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Tim1 schreef: 28 feb 2019 13:12 Dank voor je reactie, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag.
Mijn vraag was wat je zou denken als je iemand meerdere malen naar binnen/buiten ziet lopen.
Die vraag heb ik toch al beantwoord? Ik zou er niets bijzonders bij denken, het kan van alles zijn. Iemand kan de schijterij hebben, niet voldoende geld in de parkeermeter hebben gedaan, of te druk zijn met zijn telefoon. Als ik er geen last van heb, interesseert het me ook niet wat iemand uitspookt. Als ik zou zien dat die persoon staat te hyperventileren, dan zou ik natuurlijk wel wat gaan denken en even checken of er iets aan de hand is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tim1
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:34

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Helder.
Bedankt voor je reactie!
Hoop dat er meer mensen willen reageren, hoe meer reacties hoe beter!
Gebruikersavatar
Azaroth
Berichten: 259
Lid geworden op: 07 jan 2019 22:24
Locatie: Thuis.

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Het is een klein beetje afhankelijk van meerdere factoren, maar ik ben vrij snel verveeld tijdens officieuze bijeenkomsten als een diploma uitreiking, dus waarschijnlijk zou ik proberen te observeren en achterhalen waarom de persoon steeds wegloopt. Zoals Volhoudertje al aangaf kan dat diverse oorzaken hebben, maar ik ben nieuwsgierig aangelegd dus het zou mijn aandacht wel trekken. Er wordt gedrag vertoont wat buiten het "gewone" valt en dat vind ik interessant.
Daarentegen is het gewoon een gedachtespoor en niet iets waar ik daadwerkelijk actie op zou ondernemen, tenzij er duidelijk is dat iemand daadwerkelijk hulpbehoevend is.

Maar, dat wat een ander denkt hoeft niet voor jou/de wegloper van betekenis te zijn. Mensen denken altijd wel wat en dat heb je hoe dan ook niet onder controle. Het lijkt me inderdaad meer iets waar die persoon voor zichzelf aan zou kunnen werken als er bijvoorbeeld sprake is van bepaalde angsten. Bezig zijn met dat wat een ander denkt lijkt me dan ook alleen maar afleidend en prikkelverhogend. Tevens zou het de angst mogelijk kunnen bevestigen en dat lijkt me in een dergelijke situatie al zeker niet gewenst. Zaak lijkt me om los te laten en bezig zijn met dat wat die persoon voor zichzelf nodig heeft. Uiteindelijk is de wegloper de enige die kan bepalen wat wel of niet goed voor hem is op zo'n moment.
Je kan niet zeggen hoe een kattenmens zich moet voelen als je zelf een hondenmens bent.
Een leven is geen leven wanneer men leeft volgens de regels van een ander.
Gebruikersavatar
Tim1
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:34

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

Zijn er nog meer mensen die hun gedachten willen delen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vraag m.b.t. CGT behandeling

In eerste instantie zal ik niet zoveel doen. De persoon die heen en weer loopt en wat vaker naar buiten gaat kan daar namelijk meerdere redenen voor hebben en dat hoeft helemaal niet bedreigend te zijn. In de meeste gevallen zal er met iemand ook niets aan de hand zijn en ik zou er ook niet gelijk vanuit gaan dat er wat met iemand aan de hand is. Voor mijn gevoel is het van de zotte als je gelijk ergens achteraan rent en daarmee voor jezelf al bijna in een soort paniek stand schiet omdat jij voor jezelf in je hoofd hebt dat er weleens iets zou kunnen zijn.

Het kan natuurlijk anders worden als iemand meermaals wegloopt er daarbij zelf al paniekerig overkomt of hyperventilatie klachten laat zien of bijvoorbeeld huilend wegloopt. Dan zou er wat aan de hand kunnen zijn en zou je daar op in kunnen springen. Voor mezelf heb ik wat dat betreft best wel wat voelsprieten en heb meestal wel in de gaten als het met iemand menens is. Dat heb ik redelijk gauw door. Maar ik vind het ook belangrijk om te bekijken: Is diegene op dat moment alleen? Of zijn er wellicht al mensen in de buurt die in kunnen grijpen? Zijn er wellicht al familie of vrienden aanwezig die haar of hem op kunnen vangen? Want als dat zo is... sta je natuurlijk tweede rang.

Ik wil best mijn hulp aanbieden als het nodig is en vraag er ook naar als ik het gevoel heb dat het echt nodig is. Anders niet.
Als iemand telkens op en neer in paniek rond lijkt te lopen en alleen lijkt te zijn, dan heb ik de neiging om een kijkje te gaan nemen voor de zekerheid en te vragen of ik iets voor diegene kan doen. Maar ondanks mijn alertheid sowieso al bij dit soort zaken blijf ik voorzichtig hierin.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”