Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

persoonlijkheidsstoornis of toch niet?

hallo allemaal

ik heb al eerder een bericht geschreven over persoonlijkheidsstoornis of gewoon je zelf kwijt.

ik wil eigenlijk weten wanneer je een persoonlijkheidsstoornis hebt en wanneer niet of (net niet).

want ik ben slecht in de omgang, ik ben niet echt vriendelijk, ik voel me burnout en ik ben ook sowieso hoog sensitief, ik ben altijd op me hoede, ik ben altijd heel onzeker, ik heb sociale angsten, ik heb vaal angst etc, ik oordeel heel snel, ik heb overal een mening over(meestal negatief), ik ben ook heel negatief, ik ben niet actie ondernemend, ik ben lui, ik stel hele hoge eisen aan mezelf en nog veel meer..

vroeger was ik een stoute jongen die alles deed om de aandacht van anderen te krijgen en om goedkeuring te zoeken, stoer doen etc.

nu ben ik volwassen en wil ik eindelijk zelfstandig zijn en gewoon een x ontspannen en genieten en gewoon voor mezelf en niet voor anderen.

ik moet naar school maar heb er helemaal geen kracht voor, maar ik wil het wel want school is echt leuk als je je goed voelt, meisjes vrienden gek doen alles, maar daarvoor moet jij jezelf wel eerst goed voelen en ik probeer al jaren te veranderen maar elke keer val ik terug:S

iemand tips want op dit moment zit ik alleen thuis te internetten op zoek naar een oplossing(meer dan 1 jaar al)


ALvast HEEL erg bedankt


mvg,

MAttie
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: persoonlijkheidsstoornis of toch niet?

Alleen een psychiater mag vaststellen of jij een persoonlijkheidsstoornis hebt of niet.

volgens de DSM IV moet jouw gedrag aan deze criteria voldoen:

Een duurzaam patroon van innerlijke ervaringen en gedragingen die duidelijk binnen de cultuur van betrokkene afwijken van de verwachtingen. Dit patroon wordt zichtbaar op twee (of meer) van de volgende terreinen:

cognities (dat wil zeggen de wijze van waarnemen en interpreteren van zichzelf, anderen en gebeurtenissen)

affecten (dat wil zeggen de draagwijdte, intensiteit, labiliteit en de adequaatheid van de emotionele reacties)

functioneren in het contact met anderen

beheersing van de impulsen

B. Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke en sociale situaties.

C. Het duurzame patroon veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.

D. Het patroon is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.

E. Het duurzame patroon is niet eerder toe te schrijven aan een uiting of de consequentie van een andere psychische stoornis.

F. Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld schedeltrauma).

Dan is het werk nog niet gedaan, dan gaan ze kijken welk cluster het beste van toepassing is

Cluster A (vreemd of excentriek gedrag)
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis
Schizoïde persoonlijkheidsstoornis
Schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Cluster B (theatraal, emotioneel of grillig gedrag)
Antisociale persoonlijkheidsstoornis
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Theatrale persoonlijkheidsstoornis
Narcistische persoonlijkheidsstoornis

Cluster C (gespannen of angstig gedrag)
Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis
Afhankelijke persoonlijkheidsstoornis
Obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis (niet te verwarren met de obsessieve-compulsieve stoornis)

Persoonlijkheidsstoornis Niet Anderszins Omschreven. Deze diagnose krijgen de mensen die niet binnen de criteria van een bepaalde persoonlijkheidsstoornis vallen, maar wel 'trekken' hebben van 2 of meer persoonlijkheidsstoornissen, dat wil zeggen: nét niet voldoen aan de criteria ervan.

Ga naar de huisarts en leg je klachten voor, deze zal je indien nodig doorverwijzen.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: persoonlijkheidsstoornis of toch niet?

heej bedankt voor je reactie!

er was voor mij al veel bekend over persoonlijkhiedsstoornissen want ik heb er alles over gelezen, maar ik begrijp die zinnetjes niet zo goed want ben namelijk niet zo goed in moeilijk nederlands.

maar ik ga naar de psychiater en dan zien we wel weer verder.

ik heb al een afspraak bij de psychiater voor over 1 maand, maar in de tussentijd moet ik nog steeds naar school met angsten en dat haat ik wil dat er nu iets gedaan moet worden maar helaas kan dit niet..

maar misschien is het ook angst dat ik een bepaalde persoonlijkheidsstoornis heb.

want ik ben heel me leven stoer gaan doen en nu zit ik in een leeg gat en maybe gaat het wel alleen om angst en niet om PS stoornis, maaja ik moet gewoon afwachten.

bedankt he..

hoi hoi

matie
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: persoonlijkheidsstoornis of toch niet?

er was voor mij al veel bekend over persoonlijkhiedsstoornissen want ik heb er alles over gelezen, maar ik begrijp die zinnetjes niet zo goed want ben namelijk niet zo goed in moeilijk nederlands.
dat is precies de reden waarom je wel naar school moet ;)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: persoonlijkheidsstoornis of toch niet?

maar ik wil toch wel gewoon een leuk leven lijden en dat doe ik op dit moment niet.
En op dit moment geniet ik nergens van en naar school gaan kost me echt veel energie..

Terug naar “Map 'Psychologie'”