silent one

persoonlijksheidsstoornis

Hallo,

psycholoog zei dat misschien persoonlijkheidsstoornis bij mij aan de hand is, wat is persoonlijkheidsstoornis want ik heb toch gewoon eigen persoonlijkheid en iedereen heeft andere persoonlijkheid, is gewoon iets fout in mijn hoofd waardoor mijn persoonlijkheid niet goed is?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: persoonlijksheidsstoornis

Hoi Silent,

Het is inderdaad zo dat iedereen een persoonlijkheid heeft. Mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben zijn vastgelopen op sociaal en/of persoonlijk gebied. Dat gaat vaak samen met psychische problemen zoals bijvoorbeeld angststoornissen of depressies. Ze ondervinden er dus problemen van. Worstelen met hun gevoelens. En zijn vaak op zoek naar antwoorden op vragen die ze niet goed kunnen beantwoorden of geen antwoord op weten. Ze lopen vast en het kan zijn dat ze regelmatig niet stabiel zijn en last hebben van stemmingen die wisselen.

Je vraagt of je persoonlijkheid niet goed is. Ik kan daar op antwoorden dat er in ieder geval problemen zijn, zoals hierboven staat, waar je aan moet werken om je stabieler te voelen en dan ook fijner.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: persoonlijksheidsstoornis

cheerqd5
Ik ben de tel kwijt, maar e neemt je huiswerk heel serieus!!!
silent one schreef:wat is persoonlijkheidsstoornis
Kort door de bocht:
1) een fout woord,
2) "de lange lijn in je biografie" ofwel
3) "as 2 van de DSM".

Het is een fout woord, want je gaat idd denken "dat jijzelf als mens tot in jouw wezen en je hoofd en je hersenen 'fout' bent". En bovendien, dat er geen verbetering oid. mogelijk zou zijn.

Het woord doelt op de lange lijn in je biografie. Vraag mij nou niet, waarom ze dat dan niet gewoon zeggen...

Stel: je bent opgevoed door ouders, die vaak ruzie hebben en dan alle ellende over jouw hoofd uitkieperen. Nou - dan is de lange lijn in je biografie tussen je nulde tot je 18e, dat je (laten we zeggen) de kleur van het behang hebt aangenomen.
Tja - eerlijk gezegd vind ik dat gezond, slim en goed in te voelen gedrag. Niets mis - met jou dan.
(Maar er zijn vakidioten, die dan opschrijven:"ontwijkende persoonlijksstoornis".)(Dat is fout nummer 1.)
Met jouw omgeving/ opvoeding is wel van alles mis - en dat is ook een reden om die term niet te gebruiken: waar begint nou jow persoonlijkheid - en waar houdt jouw opvoeding nou precies op...? Dat weet niemand (foute term, dus).

Uiteraard: als je dan op je 18e het huis uit weet te sluipen, heb je een boel last van je opvoeding, want de buitenwereld neemt aan, dat jij assertief bent en wat al niet - en "zo heb jij dat niet thuis geleerd". Dat botst, dat wringt - maar dat gaat gewoon over aangeleerd gedrag, verder niets. Een assertiviteitscursus of een therapie die behalve assertiviteit nog wat extra info geeft (over wat boffers van kinderen vanzelf leren in hun opvoeding) is prima. (Maar soms zien psychologen dat over het hoofd 'en ligt het aan jou'...)
En ook als je door deze opvoeding trauma's hebt opgelopen en/of angstig bent geworden, is er geen enkele reden om te spreken over een persoonlijkheidsstoornis. (Maar ondertussen hebben een boel mensen dat etiket al geplakt gekregen.)

(En helaas zijn er mensen, die op hun 30ste of 40ste nog eens in therapie gaan, omdat ze al die jaren rondgelopen hebben met allerlei etiketten, die in wezen nergens op sloegen... "Over de lange lijn in je biografie gesproken!" Bespaar jezelf dat.)

Terug naar “Map 'Psychologie'”