Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Ineens had mijn zusje een psychose

Ik schrijf dit verhaal om het van mij af te schrijven en lotgenoten te vinden die mij erover kunnen vertellen, het is vandaag gebeurd, zaterdag 30 juni.

Het was vroeg in de middag ik had twee vriendinnen te slapen en mijn huisgenoot L was thuis.
Mijn huisgenoot is al jaren bevriend met mijn zusje en mij en kent mijn ouders ook goed.
L kreeg mijn zusje aan de telefoon rond twaalfen, hij zei dat ze gek geworden was met een grappige ondertoon, Hij zei erop dat ze misschien wat gebruikt had, wat wij opzich wel verwachten van haar, het trok niet echt mijn aandacht ik wist dat ze al een tijdje depresief was en dat wel liet weten aan anderen, ik zag het als een normale reactie op wat er is gebeurd : na anderhalf jaar relatie met haar vriend verbroken, daardoor vrienden kwijt geraakt en weer bij haar ouders komen wonen.

Rond een uur of half twee zei L dat hij even weg ging en weer terug kwam, hij kwam ook later terug ik wist eigenlijk niet waar hij heen was geweest ongeveer een halfuurtje was hij weg.
Op een gegeven moment werd ik gebeld door mijn zusje, ik nam op ik kreeg voice mail van haar.
"Heey YYY help mij herstellen wat ik heb fout gedaan..jezus/je zus" op dat moment begon ik te beven en mijn hart te bonken, het eerste wat in mijn hoofd kwam: ik wist dat dit kon gebeuren, niet alleen bij haar maar ook bij mijzelf, ik wist dat wij er aanleg voor hadden, daar had onze moeder ons alle tijden voor gewaarschuwd, dat we extra moesten oppassen voor drugs gebruik omdat psychische stoornissen in onze gene zitten.
L gaf de bevestigingen voor mij, hij vertelde dat hij net bij mijn zusje was geweest en het uit was gelopen op een ruzie.
Ik belde mijn zusje daarna op, Bij de eerste woorden die zij uitsprak vroeg ik mij nog af of dit echt mijn zusje was waar ik tegen sprak, ze klonkt heel anders ze had een sarcastische toon, het was ongelofelijk wat ze allemaal zei, compleet omsamenhangend en waanzin, ze vertelde dat ik L aan het luisteren moest krijgen, dat er nooit naar haar geluisterd word, dat L een kuddendier is en niets snapt.
Ik zei haar dat ik het zou doorgeven en hing op. Daarna belde ik mijn ouders, die waren onderweg naar een verjaardag, ik vertelde mijn moeder dat het niet zo goed ging met mijn zusje, waarop mijn moeder antwoorden dat ze zich daar ook zorgen om maakten, het was duidelijk mijn ouders wisten het, het was gister begonnen vertelde mijn moeder.
Niet veel later kreeg ik de volgende voice mail: ze was aan het huilen "YYY je moet mij echt helpen, ik snap het niet en L snapt het niet".

Daarna ben ik vertrokken met een andere bekende van haar, een vriend die ook die dag toevallig langskwam bij mij, ik kwam bij mijn ouders huis en mijn zusje deed voor ons open, wat meteen opviel was dat ze er slecht uitzag, wit gezicht, mager, wallen ze leek heel erg ziek te zijn, ze liep ook in een ochtentjas. Alles wat ze vertelden was wartaal en onsamenhangend, ze herhaalde steeds dezelfde zinnen, dezelfde woorden. Ik probeerden er wat uit te halen, ik vroeg naar drugs gebruik, wat er gebeurde gisteren, hoe ze keek naar mijn ouders.
Maar er kwam niets uit haar, ze bleef hetzelfde herhalen.
Ik vroeg haar of ik naar haar kamer mocht kijken, dat mocht.
Ik wist te verstaan uit haar verhalen, dat het had te maken met artikels en boeken die ze heeft gelezen over: complot theorieen, religie, illuminati en weteschappen en spiritueliteit ontremt deze onderwerpen. Ik probeerde dat op haar kamer te vinden, maar er lag niets op haar bed of op de grond en ik dacht niet dat ik er goed aandeed om alles over hoop te halen.
Toen zag ik op haar bank stukken gescheurd papier liggen, ik herkende meteen de woorden die ze continu herhaalden, ze had het allemaal opgeschreven.

Ik liep weer naar beneden en vroeg haar naar de papieren op haar kamer, of zij dat kon uitleggen. meteen liep ze naar boven en pakten de stapel papieren.
Ze legde het op de eettafel neer en zei dat ik moest komen, ik schoof aan de tafel aan en ze ging mij alles uitleggen, het gaf het idee weg van een soort paranormaal ritueel.
Ze had de papiertjes neergelegd in een circel met een beeldje van een kikker erop.
De aanstekers op tafel stond voor vuur, snoepjes die er lagen voor steen en haar ziekenvonds pas voor zorg, de geld kikker begreep ik niet.
Ik deed mijn best om er iets uit te verstaan, maar het leek erop dat alles wat ze zei niet herhaalde met dezelfde gevolgen "je moet luisteren naar de vrouw want dat is logica" het volgende moment was het " 3 staat voor dom wand dom heeft drie letters en dom leid naar logica"
Ik probeerde uiteindelijk de papier stukjes mee naar huis te nemen, dat vroeg ik haar of dat mocht of ik het even kon doorlezen, het leek een tijd wel allemaal goed te zijn tot ik het werkelijk in een tas wou doen en zij zei: Ik doe het zelf wel, je krijgt het als je moet gaan.
Uiteindelijk ben ik zonder weggegaan, ik wilde niet dat ze er van zou schrikken als ik haar spullen wilde mee nemen. Ik wilde het meenemen om te kijken of ik er toch iets uit versta.
Ik heb haar achter gelaten met een disrealisatie gevoel, het voelde voor mij even of ze altijd zo was geweest en dit een rustige toestand was.

Thuis heb ik mijn ouders weer gebeld, het werd toen ook duidelijk dat het niet gister maar eergister begon vanaf donderdag, mijn moeder was ook niet helemaal meer bewust van de tijd.
Mijn moeder wilde dat ik ging afzoeken tussen haar vrienden kring, ze wilde weten of zij bij iedereen zo was, mijn moeder doelde erop of zij misschien acteerden, omdat ze voor dit begon het er nog over had, de oneerlijkheid dat ik geen geld problemen heb vanwege mijn uitkering (wajong) en dat ze op deze manier denkt een uitkering te krijgen.
Voor zo ver mijn zusje kennende is zij wel een persoon die altijd goed was in andere manupileren en het doorhebben van mensen. Het was voor mij vooral een hoop, dat dit alles goed kon komen. Ik belde eerst een vriendin van ons beide ze komt uit de zorg sector en heeft les gehad rondom psychologie, al is zij geen psycholoog, ik dacht het is een vriendin van haar dus dit is de eerste stap. Ik vertelde haar het verhaal en zij ging even bij haar kijken vertelde ze, samen met haar vriend ook een bekende van mijn zusje.
Daarna keek ik op facebook en zag ik een goede vriend van haar online.
Ik stuurde hem een bericht of hij mijn zusje nog gesproken had laatste dagen, zijn eerste andwoord was "Ik ben met haar aan het smsen en ik ga er straks langs met mijn vriendin" het was duidelijk dat hij alle informatie al had.

Ondertussen werd het in mijn huis ook steeds gekker, op een gegeven moment waren er elf mensen bij mij thuis en nee geen vrienden van mijn zusje, maar alle vrienden waar ik mee omging besloten ineens om vandaag bij mij te komen, ze wisten niets van het verhaal over mijn zusje.
Ik vond het zelf wel fijn, zo kon ik mij ergens mee aflijden en blijkbaar waren daar zoveel mensen voor nodig.

Er bleven gesprekken over en weer gaan, vanuit mijn zusjes huis waar toen zes mensen waren: de vriendin die ik had gebeld met haar vriend, de vriend die ik op facebook sprak met zijn vriendin en nog een stel die ook gebeld waren door mijn zusje zelf.
Hun belden mij als er iets was en ik gaf dingen weer door aan mijn ouders, zo kwam het moment dat mijn ouders toestemming gaven voor de huisarts te bellen.
Zo is er een tijd informatie uit gewisseld, mijn zusje was naar de huisartsenpost gebracht, uiteindelijk werd mij gevraagd of ik de hond wou meenemen van mijn ouders huis, ik vroeg mij wel af om welke reden wand mijn ouders zouden later thuis komen, later bleek het te zijn dat mijn zusje nog steeds geloofde dat mijn ouders op vakantie waren, terwijl dat een week geleden is geweest.

Ik heb uiteindelijk met haar vrienden gezocht naar wat er gebeurd is, mijn ouders mengden zich daarin, die kwamen rond die tijd ook thuis. We kwamen erop dat het heeft te maken met de theorieen waarmee zij zich bezig hielt en zo vele andere van haar omgeving, de twee vrienden van haar die er zaten, mijn huisgenoot, twee andere vrienden van haar die niet waren te berijken en ik zelf houden ons al een tijd bezig rondom deze theorieeen en filosiveren hier vaak over, maar wij konden het allemaal naast ons neerleggen, maar mijn zusje heeft blijkbaar naar de antwoorden gezocht op de vragen des levens en iedereen van ons wist als je in deze theorieen te ver gaat dan word je gek, ongezegt was er altijd de regel: "ga niet te ver".
Ook bleek mijn zusje dit te hebben opgebouwd, ze scheen eerst momenten te hebben waarin zij ook onsamenhangende dingen zei en ook al had aangegeven bang te zijn haar zelf te verliezen.

Uiteindelijk ben ik weer naar huis gegaan, ik probeerde verhalen van andere aan te horen, als afleiding, maar alles deed mij denken aan mijn zusje het bleef spoken in mijn hoofd, ik kon mij niet concentreren, regelmatig dwaalde ik af naar de beelden van mijn zusje de dingen die zij zei.
Ik kreeg een telefoontje van een vriendin: dat mijn zusje in het ziekenhuis was en daar was weggelopen maar uiteindelijk gevonden, ze was later in een coffeeshop gevonden in de buurt van het ziekenhuis.
Ze had medicijnen gekregen om tot rust te komen. later belde ik mijn ouders nog eens over hoe het is gegaan hoe het gaat met hun en mijn zusje. mijn moeder fluisterde door de telefoon dat er iemand kwam kijken ze kon niet meer zeggen, ze was bang dat mijn zusje zou weglopen als zij het hoorden.

Nu moet ik wachten tot morgen tot ik meer weet over de situatie.

Dit is wat er op deze dag is gebeurd en ik hoop dat iemand een soort gelijk verhaal herkend, haar toetstand heeft meegemaakt of ook iemand is die dichtbij heeft gestaan bij iemand die dit heeft meegemaakt.
Het zou mij, mijn ouders en haar vrienden helpen als hier verhalen over zijn met een goed eind.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ineens had mijn zusje een psychose

Ik heb soortgelijke dingen meegemaakt met mijn broer toen hij jong was (19 jaar). Herhaalderlijke psychotische toestanden zoals jij hier ook beschrijft. Qua ziektebeeld hoort het bij de schizofrene stoornissen. Geen goed nieuws dus. Het hangt van de ernst van de stoornis af of deze tijdelijk of langdurig is. Sommige patienten zijn binnen een paar maanden weer opgeknapt met medicatie en psychische begeleiding, anderen zijn langer of levenslang psychisch ziek.

Als je er meer over wilt lezen, heb ik hier een link voor je: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Ineens had mijn zusje een psychose

Bedankt mystica

Er is nooit eerder zoiets geweest met mijn zusje, voor iedereen die haar kent was het altijd een meisje die sterk in haar schoenen stond, goed in de maatschappij, kon voor zichzelf opkomen.
Wij hebben we wel gezien dat er iets mis was met haar, maar dachten eerder aan een depressie.
Nu is er een crisus team bij mijn ouders thuis, best wel ernstig.
Ik kan niet anders dan het van dag tot dag bekijken, ik wil geen schuld op iemand leggen en ook niet kijken naar het ergste wat er kan gebeuren.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ineens had mijn zusje een psychose

Beste YutaYuneY,

Er is ook geen sprake van een schuldvraag. Iemand is psychisch ziek geworden, dat is geen kwestie van schuld maar van pech. Een psychose kan getriggerd worden door drugs of middelengebruik. Zolang hier geen sprake van is, dan is er ook geen schuld. Als je een ernstige ziekte krijgt dan is dat heel vervelend en naar. Ik hoop het beste voor je zusje. Sterkte !
Laatst gewijzigd door Memories op 01 jul 2012 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Juiste lidnaam weergegeven.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Map 'Psychologie'”