ArcticWolf

schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Beste mensen,

Ik ben een jongen van 25 en ga al vanaf mijn 7e naar de psychiater/psycholoog (niet wekelijks of maandelijks) toen ik 7en was vertoonde ik al gedragsproblemen, uiteindelijk ben ik en m'n moeder gestopt met deze sessies want we dachten dat ik er wel overheen zou groeien. Nu ben ik (bijna) 26 en ga alweer vanaf m'n 22e weer naar de psycholoog. Nu ben ik een tijd geleden door verwezen naar Altrecht voor enkele onderzoeken.
Ik leid aan ernstige permanente stres veroorzaakt door extreme angst en het is onbekend waar deze angst door wordt veroorzaakt. (de oorzaak is volledig diffuus geworden over de jaren). Vroeger werd het beschreven als een neurotische fobie maar nu is er onlangs (of bijna) bewezen dat ik leid aan een vorm van een schyzotypische persoonlijkheidsstoornis.
Helaas zien veel mensen mijn tekortkomingen niet en dat levert weleens (vaak) nare situaties op, ik heb gewoon een voltijd baan met een redelijk hoge verantwoording en heb ook een paar vrienden. Een relatie aangaan kan ik niet, dan raak ik in een soort hysterische/destructieve stand als het tot "verder" gaan dan alleen vrienden gaat. Hierdoor kan ik dus "schizofreen" overkomen en snelle gemoedswissellingen hebben waardoor ik soms agressief wordt of onterrecht boos/verdrietig.

Ik begin steeds radelozer te worden want ik begrijp wel wat dat er iets niet klopt en voel me hierdoor erg depressief (ook al ben ik dat niet).

Zijn er mensen hier die dezelfde diagnose hebben of iets gelijkwaardigs? Ik weet echt niet meer hoe ik hiermee kan omgaan en dankzij de bezuiningen wordt de wachtlijst steeds langer...
johan799

Re: schyzotypische persoonlijkheidsstoornis

hey ,

ik zou graag meer van je verhaal willen horen..

ik herken misschien een beetje in je verhaal.. mbt het verdergaan in een relatie met vrouwen.. dan krijg ik bijv ook extreme angst..
en niemand ziet mijn beperkingen-angsten ook niet.. of ze snappen het niet.. mijn leven is door mijn problemen, angsten behoorlijk beperkt.. al is dit voor de buitenwereld vaak niet zichtbaar..
ik ben mijn leven aan het verkloten.. zelfwaarderinng is ook ver te zoeken vaak..

hoe is dit voor jou?
ArcticWolf

Re: schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Tis niet alleen bij vrouwen mijn angst, ook gewoon in het algemeen maar komt misschien meer tot uiting bij vrouwen.
Ik denk dat ik je wel begrijp, complimenten van m'n werkgever snap ik niet (of ik negeer ze) en neem alleen kritiek op... assertief ben ik bijna nooit (alleen als ik dronken ben [zucht] ) Ik leef om te werken en te sporten, lol heb ik weleens maar m'n gemoedstoestand veranderd om het uur zowat.

Mijn laatste ervaring met een vrouw is (helaas) vandaag uit de hand gelopen. Ik moet zeggen dat ik echt verliefd op haar was en dat ik er wel moeite mee had om dat te uiten, maar zij wilde dus alleen vrienden blijven... nja als je verliefd bent kan ze veel bij je maken, maar gisteravond kreeg ik dus pijn in m'n borststreek en kon het echt niet meer aan (in de buurt van haar zijn...)
Dus vandaag heb ik haar nog wel even gesproken dat wel elkaar niet meer kunnen zien ivm m'n gezondheid. Door de stres gaat m'n gezondheid snel achteruit :(
Maar ik heb de hele dag al last van hyperventilatie, angstaanvallen, woede-aanvallen en dergelijke, dat zal de rest van de week nog wel blijven... 006

Morgen ga ik dus weer werken en na een week ben ik het weer vergeten, tot ik de volgende vrouw tegenkom en dan begint hetzelfde liedje weer overnieuw. (zo gaat het al sinds m'n 15e volgens mij). [zucht]

Ik weet niet wat ik met m'n leven aan moet zo en ik ben volgens mij niet gefocussed om een vriendin te vinden... maar hobbies heb ik ook niet echt of iets waar ik blij van wordt (ik heb ook veel zelfmoord neigingen en ben al een keer bijna voor de trein gesprongen [crying] )
Alcohol helpt, maar ik ben daar redelijk verslaafd aan geweest tot het echt te gek werd en gestopt ben.

/radeloos
johan799

Re: schizotypische persoonlijkheidsstoornis

probeer eens te onderzoeken welke gedachten je dan kwellen, op het moment dat je die lichamelijke gewaarwordingen krijgt.. en erna en ervoor..
bijv mbv deze site; www.thework.com

uit je verhaal maak ik op dat het je nog wel lukt om 'contact' te maken?
ArcticWolf

Re: schizotypische persoonlijkheidsstoornis

Helaas kan ik de gedachten niet meer onderscheiden (diffuus).

Maar inderdaad ik kan contact maken (fysiek soms..) met vrouwen. Maar ik heb me 3 jaar "opgesloten", dus alleen naar school (mbo) en toen tot 23u 's avonds gamen... daarna ging ik naar het hbo in een andere stad en heb ik mezelf bijna voor de trein gegooi omdat ik vond dat ik zo'n kut leven had. Daarna heb ik weer hulp gezocht bij een psycholoog en ben ik opmezelf gaan wonen. In een studenten flat met notabene alleen maar vrouwen :S haha..
Dat heeft enigzins geholpen om meer in contact te komen met vrouwen (ik werd gedwongen :p) maar het heeft daarna nog 4 jaar geduurd voordat ik zonder helemaal dicht te klappen een normaal gesprek met een vrouw kon voeren. Het zweet breekt me nog steeds uit en soms hyerventileer ik nog wel. Maar meestal zeg ik gewoon dat ik daar moeite mee heb en als ze het niet accepteren, tja dan niet.

Terug naar “Map 'Psychologie'”